Decyzja 2014/611/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

(2014/611/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 4 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 10 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 33 322 996 EUR, co stanowi wzrost o 6,27 % w stosunku do roku 2011;
B.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu wkład Unii do jego budżetu na rok 2012 wyniósł 32 967 000 EUR, co stanowi wzrost o 5,21 % w stosunku do roku 2011;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego w sprawie rocznego sprawozdania finansowego, że w odniesieniu do czterech uwag sformułowanych w 2011 r. dwa działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi z poprzedniego roku są wciąż oznaczone jako "zaległe", a dwa jako "zrealizowane";
2.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że
-
Eurojust przedstawił organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie wyszczególniające środki przyjęte i wdrożone w następstwie zaleceń organu udzielającego absolutorium z 2010 r.,
-
inne środki zostały wdrożone w celu ograniczenia automatycznego przenoszenia zobowiązań z myślą o wykonywaniu budżetu w sposób terminowy: nowe sprawozdanie prognostyczne wspierające planowanie i wykonywanie budżetu przez jednostki operacyjne, comiesięczne przesyłanie informacji o ogólnym wykonaniu budżetu, ścisła współpraca jednostek budżetowej, finansowej i ds. zamówień z jednostkami operacyjnymi w celu pomocy im w wykonaniu budżetu oraz obowiązkowe szkolenia z zakresu cyklu życia wydatków dla wszystkich stron biorących udział w wykonywaniu budżetu,
-
aby ograniczyć wskaźnik wakatów i wyeliminować nieprawidłowości we wdrożeniu procedur rekrutacyjnych, Eurojust przygotował kompleksowy plan działań rekrutacyjnych na 2012 r., który doprowadził wskaźnik wakatów do poziomu 11,74 % na koniec 2012 r.;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
zauważa z obawą, że umowa ramowa na usługi ochrony została podpisana w 2008 r. i zmieniona w 2009 r.; zauważa, że zmiana formuły kalkulacji cen doprowadziła do ich stopniowego zwiększenia o 22 %, podczas gdy w pierwotnej umowie ramowej przewidziano maksymalny wzrost w wysokości 4 %; zauważa, że łączny wzrost cen powyżej pułapu 4 % wyniósł w latach 2008-2012 około 440 000 EUR, z czego około 68 000 EUR wypłacono w 2012 r.; wyraża zaniepokojenie faktem, że tak znaczny wzrost może podważać przejrzystość i obiektywność pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia i prowadzić do zakłócenia konkurencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 98 % w zakresie tytułu I, niemal w 100 % w zakresie tytułu II i w 96 % w zakresie tytułu III; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 96 % w zakresie tytułu I, 85 % w zakresie tytułu II i 74 % w zakresie tytułu III;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; z uznaniem stwierdza, że Eurojust przestrzega zasady jednoroczności i terminowo wykonuje swój budżet;

Przesunięcia

6.
zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Eurojustu;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

7.
wzywa Eurojust do poprawy przejrzystości procedur rekrutacji; zauważa, że brak jest dowodów, iż pytania na egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur przez komisję selekcyjną oraz iż waga wyników egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych w ogólnej ocenie została ustalona przed przeglądem kandydatur; wzywa Eurojust do podjęcia tej kwestii w ramach sprawozdania uzupełniającego dotyczącego absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
docenia ustalenia Eurojustu w kwestii zapobiegania konfliktom interesu i zarządzania nimi; wzywa Eurojust do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu swoich ustaleń w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesu w zdecentralizowanych agencjach UE i zarządzania nimi;
9.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Eurojust do zaradzenia tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

10.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła zadanie obejmujące czynności pokontrolne zgodnie ze strategicznym planem audytu Eurojustu; zauważa, że w procesie analizy ryzyka IAS zidentyfikowała niektóre procesy wysokiego ryzyka nieodłącznego, których nie można było uznać za możliwe do poddania kontroli w ramach planu audytu, że kierownictwo Eurojustu przedstawiło plan działań w celu zniwelowania tych słabości oraz że działania podjęte przez Eurojust miały zostać skontrolowane przez IAS w czasie następnej pogłębionej oceny ryzyka (2013); zauważa, że z poprzednich lat pochodzą cztery "bardzo ważne" zalecenia, które nadal są w trakcie realizacji przez Eurojust;

Wyniki

11.
zwraca się do Eurojustu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
12.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.286

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/611/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014