Decyzja 2014/611/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

(2014/611/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 4 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 10 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 33 322 996 EUR, co stanowi wzrost o 6,27 % w stosunku do roku 2011;
B.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu wkład Unii do jego budżetu na rok 2012 wyniósł 32 967 000 EUR, co stanowi wzrost o 5,21 % w stosunku do roku 2011;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego w sprawie rocznego sprawozdania finansowego, że w odniesieniu do czterech uwag sformułowanych w 2011 r. dwa działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi z poprzedniego roku są wciąż oznaczone jako "zaległe", a dwa jako "zrealizowane";
2.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że
-
Eurojust przedstawił organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie wyszczególniające środki przyjęte i wdrożone w następstwie zaleceń organu udzielającego absolutorium z 2010 r.,
-
inne środki zostały wdrożone w celu ograniczenia automatycznego przenoszenia zobowiązań z myślą o wykonywaniu budżetu w sposób terminowy: nowe sprawozdanie prognostyczne wspierające planowanie i wykonywanie budżetu przez jednostki operacyjne, comiesięczne przesyłanie informacji o ogólnym wykonaniu budżetu, ścisła współpraca jednostek budżetowej, finansowej i ds. zamówień z jednostkami operacyjnymi w celu pomocy im w wykonaniu budżetu oraz obowiązkowe szkolenia z zakresu cyklu życia wydatków dla wszystkich stron biorących udział w wykonywaniu budżetu,
-
aby ograniczyć wskaźnik wakatów i wyeliminować nieprawidłowości we wdrożeniu procedur rekrutacyjnych, Eurojust przygotował kompleksowy plan działań rekrutacyjnych na 2012 r., który doprowadził wskaźnik wakatów do poziomu 11,74 % na koniec 2012 r.;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
zauważa z obawą, że umowa ramowa na usługi ochrony została podpisana w 2008 r. i zmieniona w 2009 r.; zauważa, że zmiana formuły kalkulacji cen doprowadziła do ich stopniowego zwiększenia o 22 %, podczas gdy w pierwotnej umowie ramowej przewidziano maksymalny wzrost w wysokości 4 %; zauważa, że łączny wzrost cen powyżej pułapu 4 % wyniósł w latach 2008-2012 około 440 000 EUR, z czego około 68 000 EUR wypłacono w 2012 r.; wyraża zaniepokojenie faktem, że tak znaczny wzrost może podważać przejrzystość i obiektywność pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia i prowadzić do zakłócenia konkurencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 98 % w zakresie tytułu I, niemal w 100 % w zakresie tytułu II i w 96 % w zakresie tytułu III; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 96 % w zakresie tytułu I, 85 % w zakresie tytułu II i 74 % w zakresie tytułu III;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; z uznaniem stwierdza, że Eurojust przestrzega zasady jednoroczności i terminowo wykonuje swój budżet;

Przesunięcia

6.
zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Eurojustu;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

7.
wzywa Eurojust do poprawy przejrzystości procedur rekrutacji; zauważa, że brak jest dowodów, iż pytania na egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur przez komisję selekcyjną oraz iż waga wyników egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych w ogólnej ocenie została ustalona przed przeglądem kandydatur; wzywa Eurojust do podjęcia tej kwestii w ramach sprawozdania uzupełniającego dotyczącego absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
docenia ustalenia Eurojustu w kwestii zapobiegania konfliktom interesu i zarządzania nimi; wzywa Eurojust do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu swoich ustaleń w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesu w zdecentralizowanych agencjach UE i zarządzania nimi;
9.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Eurojust do zaradzenia tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

10.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła zadanie obejmujące czynności pokontrolne zgodnie ze strategicznym planem audytu Eurojustu; zauważa, że w procesie analizy ryzyka IAS zidentyfikowała niektóre procesy wysokiego ryzyka nieodłącznego, których nie można było uznać za możliwe do poddania kontroli w ramach planu audytu, że kierownictwo Eurojustu przedstawiło plan działań w celu zniwelowania tych słabości oraz że działania podjęte przez Eurojust miały zostać skontrolowane przez IAS w czasie następnej pogłębionej oceny ryzyka (2013); zauważa, że z poprzednich lat pochodzą cztery "bardzo ważne" zalecenia, które nadal są w trakcie realizacji przez Eurojust;

Wyniki

11.
zwraca się do Eurojustu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
12.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.286

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/611/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014