Decyzja 2014/601/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

(2014/601/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 4 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0231/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 10 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0231/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej "Urzędem") jego budżet na rok 2012 wyniósł 20 279 000 EUR, co stanowi wzrost o 19,53 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Urzędu łączny wkład UE do budżetu Urzędu na 2012 r. wyniósł 6 408 000 EUR, co stanowi spadek o 5,54 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
1.
przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w utworzeniu Urzędu - jak również Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego oraz Europejskiego Organu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; w związku z tym uważa, że wciąż potrzebna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;
2.
uważa, że rola Urzędu w propagowaniu stabilnych i bezpiecznych rynków finansowych i stabilności systemu finansowego oraz w dbaniu o bezpieczne funkcjonowanie europejskich rynków akcji jest kluczowa dla ożywienia gospodarczego i tworzenia trwałych miejsc pracy oraz generowania wzrostu w Europie;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w następstwie dziewięciu uwag przedstawionych przez Trybunał w 2011 r. określono jako "niepodjęte", pięć jako "w trakcie realizacji" i trzy jako "zrealizowane" (stan na wrzesień 2013 r.); przypomina, że proces ten należy w pełni zakończyć, co obejmuje również kwestie dotyczące anulowania przeniesień i braku przejrzystości procedur selekcyjnych oraz niedociągnięcia w planowaniu budżetowym;
4.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że:
-
zatwierdzenie systemów księgowych zostało sfinalizowane zarówno przez księgowego Urzędu, jak i przez zarząd,
-
wprowadzono ścisłe monitorowanie wykonywania budżetu przez zarząd, aby zapewnić zrealizowanie w odpowiednim czasie działań naprawczych związanych z niskimi wskaźnikami wykonania środków na zobowiązania; zauważa ponadto, że w 2012 r. wprowadzono bardziej rygorystyczny proces weryfikacji i zatwierdzania w zakresie zarządzania przeniesieniami,
-
dokonano przeglądu modeli i wytycznych dotyczących rekrutacji i ulepszono je, przeprowadzając bardziej rygorystyczne kontrole dokumentów potwierdzających w celu usprawnienia procedur rekrutacji,
-
z myślą o unikaniu konfliktu interesów polityka Urzędu dotycząca konfliktu interesów, którą ma przyjąć zarząd, zawiera postanowienie, zgodnie z którym członkowie zarządu potwierdzają, że informacja o tym, iż są on świadomi obowiązków dotyczących konfliktu interesów, będzie podawana do wiadomości publicznej;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 86,12 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 65,22 %;
6.
podkreśla, że zarówno dodatkowe zadania powierzone Urzędowi, jak i przyszłe zadania przewidziane w nieuzgodnionych jeszcze wnioskach ustawodawczych będą wymagały podwyższenia nakładów budżetowych oraz dodatkowych zasobów ludzkich, aby Urząd mógł należycie pełnić swoją rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
7.
zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Zobowiązania i przeniesienia

8.
zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - z ogółu środków anulowano 2 800 000 EUR (14 %), zaś 4 200 000 (21 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesiono na 2013 r.; uznaje, że wysoki poziom anulowanych środków wynika przede wszystkim z faktu, że budżet opracowano na podstawie założenia pełnego wykonania planu zatrudnienia na początku 2012 r., gdy tymczasem niektóre stanowiska obsadzono dopiero w ciągu roku, a także z opóźnień w przetargach w dziedzinie informatyki;
9.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest wysoki i wynosi 39 % w tytule II oraz 52 % w tytule III; przyznaje, że w tytule II przeniesienia związane były przede wszystkim z przyznaniem w grudniu 2012 r. dużego zamówienia na roboty w siedzibie Urzędu (600 000 EUR), a w tytule III wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest następstwem wieloletniego charakteru dużych projektów dotyczących rozwoju systemów informatycznych oraz opóźnień w związanych z nimi przetargach;

Przesunięcia

10.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że Urząd dokonał 22 przesunięć budżetowych na kwotę 3 200 000 EUR (16 % całkowitego budżetu na 2012 r.), co wskazuje na uchybienia w planowaniu budżetu;

Procedury przetargowe i procedury naboru

11.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie terminowości postępowań o udzielenie zamówienia i ich dokumentowania;
12.
zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur naboru; wzywa Urząd do wdrożenia działań naprawczych oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach podjętych działań;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

13.
uznaje, że w wyniku specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego nr 15/2012 Urząd - wraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i Europejskim Organem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - dokonał rewizji swoich wytycznych w zakresie etyki w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wytyczne te zostały ocenione w 2013 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji i uznane za najlepsze praktyki;
14.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych

15.
uznaje, że w drugim roku działalności Urząd dokonał znacznego postępu, przyjmując i wdrażając podstawowe wymogi dotyczące wszystkich standardów kontroli wewnętrznej; odnotowuje z zaniepokojeniem, że nie doszło do pełnego wdrożenia tych standardów;

Audyt wewnętrzny

16.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zrealizowała pierwszą misję w Urzędzie, jaką była pełna ocena ryzyka; zwraca uwagę, że w wyniku tej misji w dniu 14 września 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła przeznaczony dla Urzędu strategiczny plan audytu opartego na ryzyku oraz że plan został zatwierdzony przez zarząd Urzędu w dniu 5 listopada 2012 r.;

Wyniki

17.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 197.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 197.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.262

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/601/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014