Decyzja 2014/601/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

(2014/601/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 4 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0231/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 10 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0231/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej "Urzędem") jego budżet na rok 2012 wyniósł 20 279 000 EUR, co stanowi wzrost o 19,53 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Urzędu łączny wkład UE do budżetu Urzędu na 2012 r. wyniósł 6 408 000 EUR, co stanowi spadek o 5,54 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
1.
przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w utworzeniu Urzędu - jak również Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego oraz Europejskiego Organu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; w związku z tym uważa, że wciąż potrzebna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;
2.
uważa, że rola Urzędu w propagowaniu stabilnych i bezpiecznych rynków finansowych i stabilności systemu finansowego oraz w dbaniu o bezpieczne funkcjonowanie europejskich rynków akcji jest kluczowa dla ożywienia gospodarczego i tworzenia trwałych miejsc pracy oraz generowania wzrostu w Europie;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w następstwie dziewięciu uwag przedstawionych przez Trybunał w 2011 r. określono jako "niepodjęte", pięć jako "w trakcie realizacji" i trzy jako "zrealizowane" (stan na wrzesień 2013 r.); przypomina, że proces ten należy w pełni zakończyć, co obejmuje również kwestie dotyczące anulowania przeniesień i braku przejrzystości procedur selekcyjnych oraz niedociągnięcia w planowaniu budżetowym;
4.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że:
-
zatwierdzenie systemów księgowych zostało sfinalizowane zarówno przez księgowego Urzędu, jak i przez zarząd,
-
wprowadzono ścisłe monitorowanie wykonywania budżetu przez zarząd, aby zapewnić zrealizowanie w odpowiednim czasie działań naprawczych związanych z niskimi wskaźnikami wykonania środków na zobowiązania; zauważa ponadto, że w 2012 r. wprowadzono bardziej rygorystyczny proces weryfikacji i zatwierdzania w zakresie zarządzania przeniesieniami,
-
dokonano przeglądu modeli i wytycznych dotyczących rekrutacji i ulepszono je, przeprowadzając bardziej rygorystyczne kontrole dokumentów potwierdzających w celu usprawnienia procedur rekrutacji,
-
z myślą o unikaniu konfliktu interesów polityka Urzędu dotycząca konfliktu interesów, którą ma przyjąć zarząd, zawiera postanowienie, zgodnie z którym członkowie zarządu potwierdzają, że informacja o tym, iż są on świadomi obowiązków dotyczących konfliktu interesów, będzie podawana do wiadomości publicznej;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 86,12 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 65,22 %;
6.
podkreśla, że zarówno dodatkowe zadania powierzone Urzędowi, jak i przyszłe zadania przewidziane w nieuzgodnionych jeszcze wnioskach ustawodawczych będą wymagały podwyższenia nakładów budżetowych oraz dodatkowych zasobów ludzkich, aby Urząd mógł należycie pełnić swoją rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
7.
zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Zobowiązania i przeniesienia

8.
zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - z ogółu środków anulowano 2 800 000 EUR (14 %), zaś 4 200 000 (21 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesiono na 2013 r.; uznaje, że wysoki poziom anulowanych środków wynika przede wszystkim z faktu, że budżet opracowano na podstawie założenia pełnego wykonania planu zatrudnienia na początku 2012 r., gdy tymczasem niektóre stanowiska obsadzono dopiero w ciągu roku, a także z opóźnień w przetargach w dziedzinie informatyki;
9.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest wysoki i wynosi 39 % w tytule II oraz 52 % w tytule III; przyznaje, że w tytule II przeniesienia związane były przede wszystkim z przyznaniem w grudniu 2012 r. dużego zamówienia na roboty w siedzibie Urzędu (600 000 EUR), a w tytule III wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, jest następstwem wieloletniego charakteru dużych projektów dotyczących rozwoju systemów informatycznych oraz opóźnień w związanych z nimi przetargach;

Przesunięcia

10.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że Urząd dokonał 22 przesunięć budżetowych na kwotę 3 200 000 EUR (16 % całkowitego budżetu na 2012 r.), co wskazuje na uchybienia w planowaniu budżetu;

Procedury przetargowe i procedury naboru

11.
wyraża ubolewanie w związku z tym, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie terminowości postępowań o udzielenie zamówienia i ich dokumentowania;
12.
zauważa z zaniepokojeniem, że - jak wynika z rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego - Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur naboru; wzywa Urząd do wdrożenia działań naprawczych oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach podjętych działań;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

13.
uznaje, że w wyniku specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego nr 15/2012 Urząd - wraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i Europejskim Organem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - dokonał rewizji swoich wytycznych w zakresie etyki w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wytyczne te zostały ocenione w 2013 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji i uznane za najlepsze praktyki;
14.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Rady Organów Nadzoru i członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Urząd do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych

15.
uznaje, że w drugim roku działalności Urząd dokonał znacznego postępu, przyjmując i wdrażając podstawowe wymogi dotyczące wszystkich standardów kontroli wewnętrznej; odnotowuje z zaniepokojeniem, że nie doszło do pełnego wdrożenia tych standardów;

Audyt wewnętrzny

16.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu uznaje, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zrealizowała pierwszą misję w Urzędzie, jaką była pełna ocena ryzyka; zwraca uwagę, że w wyniku tej misji w dniu 14 września 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła przeznaczony dla Urzędu strategiczny plan audytu opartego na ryzyku oraz że plan został zatwierdzony przez zarząd Urzędu w dniu 5 listopada 2012 r.;

Wyniki

17.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 197.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 197.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.262

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/601/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014