Decyzja 2014/593/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012

(2014/593/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii 4 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0185/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii 10 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0185/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 16 317 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,26 % w porównaniu z 2011 r.;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład UE do budżetu Centrum na 2012 r. wyniósł 15 550 920 EUR, co stanowi wzrost o 0,98 % w porównaniu z 2011 r.;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
na podstawie rocznego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że cztery działania naprawcze podjęte w odpowiedzi na uwagi z roku poprzedniego oznaczono jako "zakończone", jedno jest "w trakcie realizacji", a jedno nie weszło jeszcze w fazę realizacji;
2.
na podstawie informacji otrzymanych od Centrum przyjmuje do wiadomości, że:
-
nie znaleziono rozwiązania kwestii sprzedaży lub dzierżawy niewykorzystywanej przestrzeni biurowej, choć Centrum aktywnie poszukuje odpowiedniego rozwiązania; dostrzega ponadto, że Centrum dokonało dalszej racjonalizacji oraz ograniczyło koszty utrzymania poprzez zmianę ustaleń dotyczących bezpieczeństwa oraz obniżenie zużycia energii,
-
w roku 2012 Komisja zakończyła trzecią ocenę Centrum oraz że przygotowało ono plan działania mający na celu wdrożenie zaleceń będących wynikiem oceny, a jego zarząd zatwierdził je i określił dokładne środki, które należy podjąć w ramach programu prac na lata 2013-2015,
-
dokonano przeglądu wewnętrznych procedur Centrum w celu zmniejszenia skali przeniesień, co doprowadziło do obniżenia o 16 % w porównaniu z rokiem poprzednim środków przeniesionych z roku 2012 na rok 2013,
-
wdrożono strategię finansową w zakresie minimalizowania i dywersyfikacji ryzyka finansowego w celu okresowego monitorowania ewentualnych zagrożeń,
-
dokonano przeglądu podejścia Centrum do kwestii odstępstw w celu wyraźnego uwzględnienia wszelkich odstępstw odzwierciedlających odejście od zasad formalnie przyjętych przez Centrum i obowiązujących w nim,
-
dostosowano procedury naboru pracowników z myślą o określeniu merytorycznego zakresu testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych przed rozpatrzeniem przez komisję rekrutacyjną otrzymanych podań;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,74 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 98,5 %;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
dostrzega, że ustalenia poczynione w ramach rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego nie zawierają żadnych istotnych uwag dotyczących poziomu przeniesień w roku 2012; wyraża uznanie dla Centrum za przestrzeganie zasady jednoroczności i terminowe wykonanie budżetu;

Przesunięcia

5.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Centrum za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

6.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
7.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Centrum;

Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych

8.
z niepokojem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z kontroli, sporządzonym przez Trybunał Obrachunkowy, Centrum zazwyczaj nie otrzymuje od beneficjentów dokumentów potwierdzających kwalifikowalność i dokładność kosztów deklarowanych w związku z dotacjami na wsparcie współpracy w ramach sieci Reitox oraz że weryfikacje ex post kosztów na szczeblu beneficjentów przeprowadzane na miejscu są rzadkością; wzywa Centrum do zajęcia się tą kwestią i zaakceptowania zalecenia Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wyrywkowej kontroli dokumentów potwierdzających oraz częstszego weryfikowania beneficjentów na miejscu, co w znacznym stopniu podniosłoby poziom pewności; wzywa Centrum do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat podjętych kroków oraz uczynienia tego w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
9.
zwraca uwagę, że weryfikacji ex post nie dokonano w odniesieniu do żadnych transakcji po roku 2008 z wyjątkiem dotacji; wzywa Centrum do rozwiązania tej kwestii i do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat podjętych kroków oraz uczynienia tego w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Inne uwagi

10.
na podstawie rocznego sprawozdania z kontroli, sporządzonego przez Trybunał Obrachunkowy, zauważa z zaniepokojeniem, że Centrum ponosi obecnie roczne koszty w wysokości ok. 200 000 EUR za niewykorzystaną przestrzeń biurową w dawnym budynku oraz w nowej siedzibie; wzywa Centrum, aby w sposób priorytetowy potraktowało współpracę z Komisją i władzami krajowymi w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania problemu niewykorzystanej przestrzeni biurowej oraz aby przedłożyło organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie na temat podjętych kroków w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
uznaje, że Centrum dokona przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;
12.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla Centrum oraz deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa Centrum do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

13.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że w dniu 27 listopada 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przedłożyła trzyletni strategiczny plan audytu dla Centrum oraz że zarząd Centrum zatwierdził go na posiedzeniu w dniach 6-7 grudnia 2012 r.; zwraca uwagę, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego nie przeprowadziła w Centrum żadnych kontroli; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego zweryfikowała swoje wcześniejsze zalecenia i ustaliła, że w ostatecznym terminie upływającym z dniem 31 grudnia 2012 r. jedno bardzo istotne zalecenie wciąż było w trakcie wdrażania, a dwa zostały wdrożone, jednak wymagały jeszcze potwierdzenia ze strony Służby Audytu Wewnętrznego;

Wyniki

14.
zwraca się do Centrum o przedstawienie wyników i efektów swojej pracy dla europejskich obywateli w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej witryny internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 158.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 158.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.242

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/593/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014