Decyzja 2014/591/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012

(2014/591/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanawiające Europejską Agencję Leków, w szczególności jego art. 68,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0227/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Leków absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Leków, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/20044 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ustanawiające Europejską Agencję Leków, w szczególności jego art. 68,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0227/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Leków (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 222 489 000 EUR, co stanowi wzrost o 6,52 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że ze sprawozdań finansowych wynika, iż ogólny wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2012 wyniósł 31 341 107,18 EUR, co stanowi zmniejszenie o 6,50 % w porównaniu z rokiem 2011,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1.
przypomina ważną rolę Agencji w ochronie i promowaniu zdrowia publicznego i zwierząt za pomocą oceny i kontroli leków stosowanych u ludzi i zwierząt;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w następstwie uwag z poprzedniego roku jest zaznaczone jako "zrealizowane", jedno jako "pozostające do realizacji" a jedno jako "w trakcie realizacji";
3.
stwierdza na podstawie sprawozdania Agencji:
-
w odniesieniu do prawidłowego składania przez ekspertów elektronicznego oświadczenia o braku konfliktu interesów przeprowadzano regularne kontrole ex ante wobec wszystkich nowo powołanych ekspertów od czerwca 2013 r., przy czym wyniki pokazały, że nowi eksperci prawidłowo wypełniali elektroniczne oświadczenia o braku konfliktu interesów,
-
na podstawie przeprowadzonej w 2013 r. kontroli ex post dotyczącej rozwiązywania kwestii konfliktu interesów ekspertów dokonano pomniejszych ustaleń, które nie mają wpływu na udział ekspertów w pracach Agencji, a Agencja uzyskała informacje, w jaki sposób dodatkowo zwiększyć kontrole wewnętrzne, zapewniając jednocześnie rygorystyczne podejście Agencji do przypadków konfliktu interesów;

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

4.
z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja stosuje rozbieżne kryteria ujmowania w odniesieniu do przychodów z opłat i wydatków powiązanych oraz że dochody z opłat za rozpatrzenie wniosku ujmuje się liniowo w danym okresie; stwierdza jednak, że wydatki na ocenę takich wniosków przez właściwe organy krajowe ujmuje się po osiągnięciu określonego etapu realizacji usługi; uważa, że jest to sprzeczne z zasadą dopasowania;
5.
ubolewa, że Agencja nie zatwierdziła jeszcze swojego systemu księgowego w zakresie wartości niematerialnych i prawnych, który z uwagi na znaczne inwestycje w rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) stanowi kluczową część całego systemu księgowego; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie osiąganych w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

6.
z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Agencji oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 389 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Agencji nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Agencji w świetle regulaminu pracowniczego;

Zarządzanie budżetem i finansami

7.
odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu Agencji za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i III; zauważa z zaniepokojeniem, że poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II - 27 %; stwierdza, że związane jest to przede wszystkim z planowanym na 2014 r. przeniesieniem się Agencji do nowej siedziby (4 205 000 EUR) oraz z rozwojem systemów teleinformatycznych (1 596 000 EUR);

Zobowiązania i przeniesienia

8.
odnotowuje zmniejszenie kwoty przeniesionej na 2013 r. w porównaniu z latami 2010 i 2011; docenia, że przeniesienie jest częściowo związane z nowym projektem budowlanym; przypomina Agencji o znaczeniu przestrzegania zasady jednoroczności budżetu;

Przesunięcia

9.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

10.
zauważa z niepokojem, że w 2012 r. Agencja przyznała zamówienie na usługi, korzystając z formuły kaskadowych umów ramowych; wyraża obawy, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia miały miejsce pewne nieprawidłowości naruszające zasadę przejrzystości;
11.
zauważa, że w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie przedstawił uwag dotyczących procedur naboru Agencji;
12.
wyraża zadowolenie, że spośród 590 dostępnych stanowisk 575 było obsadzonych, oraz zauważa, że do końca 2011 r. zatrudniono 160 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, o 17 mniej niż w 2011 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że drugi rok z rzędu Agencja zorganizowała publiczne warsztaty dotyczące konfliktów interesów, których celem było określenie odpowiedniej równowagi między zapewnianiem bezstronności i niezależności ekspertów zaangażowanych w prace Agencji a gwarantowaniem możliwie najlepszej wiedzy fachowej;
14.
uznaje, że Agencja dokonała przeglądu swojej polityki rozwiązywania konfliktów interesów członków komitetu naukowego i ekspertów, którą zarząd ma zatwierdzić w marcu 2014 r.; wzywa Agencję, by po przyjęciu zmienionej polityki przedstawiła ją organowi udzielającemu absolutorium;
15.
odnotowuje, że Agencja współpracuje blisko z różnymi organizacjami pacjentów, placówkami opieki zdrowotnej i organizacjami konsumentów, aby brać pod uwagę ich opinie; apeluje do Agencji o domaganie się publicznego ujawniania informacji na temat finansowania wszelkich organizacji pacjentów, placówek opieki zdrowotnej i organizacji konsumentów, z którymi współpracuje, oraz o sprawdzanie, czy nie istnieje konflikt interesów w odniesieniu do tych podmiotów;

Audyt wewnętrzny

16.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła kontrolę planowania i budżetowania w Agencji, a także kontrolę następczą w sprawie zaleceń dotyczących standardów kontroli wewnętrznej, doradztwa naukowego, zarządzania zasobami ludzkimi, kontroli następczej za rok 2010 i ciągłości działań operacyjnych w kontrolach Agencji; zauważa, że w kontroli planowania i budżetowania wykazano mocne aspekty dotyczące prognozowania i monitorowania przychodów oraz sformułowano siedem zaleceń, z których dwa zakwalifikowano jako "bardzo ważne", a pięć jako "ważne"; stwierdza, że zarząd przyjął wszystkie zalecenia oraz że Agencja przygotowała plan działań, który IAS uznała za wystarczający; zauważa, że w wyniku monitorowania następczego stwierdzono, że trzy zalecenia z poprzednich kontroli pozostają otwarte, zaś rangę jednego obniżono do "ważne";

Wyniki

17.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 150.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 150.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.237

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/591/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014