Decyzja 2014/573/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

(2014/573/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego) 4 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0220/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego) 10 , w szczególności jego art. 64,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0220/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (zwanego dalej Urzędem) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 20 747 000 EUR, co stanowi wzrost o 63,56 % w porównaniu z 2011 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika ze zmienionego ostatnio charakteru Urzędu;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
1.
przypomina, że Parlament odegrał kluczową rolę w utworzeniu Urzędu - jak i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiego Organu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - jako jednego z trzech europejskich urzędów nadzoru gospodarczego i finansowego, które nadal są na etapie tworzenia; w związku z tym uważa, że nadal konieczna jest lepsza koordynacja na szczeblu europejskim;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

2.
z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Urzędu oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej ("regulamin pracowniczy") dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 76 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Urzędu nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Urzędu w świetle regulaminu pracowniczego;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 89 % i różnił się w zależności od tytułu: 84 % w tytule I (wydatki osobowe), 86 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 100 % w tytule III (wydatki operacyjne);
4.
z niepokojem zauważa, że w tytule II stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (45 %); przyznaje, że przyczyny tego stanu rzeczy były w większości niezależne od Urzędu i obejmowały m.in. nieudaną próbę znalezienia nowej siedziby oraz opóźnienia w realizacji niektórych projektów informatycznych, co do których trudno było uzyskać niezbędne informacje od organizacji będącej poprzednikiem Urzędu;
5.
z niepokojem zauważa, że w tytule III stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (85 %); przyznaje, że przeniesienia środków miały miejsce głównie z powodu złożoności i długotrwałości dwóch postępowań o przyznanie zamówienia w dziedzinie informatyki (które mimo to zostały przeprowadzone zgodnie z planem), a także z powodu opóźnień w rozpoczęciu i realizacji trzech innych projektów informatycznych oraz otrzymania z opóźnieniem faktur za niektóre usługi informatyczne;
6.
podkreśla, że zarówno dodatkowe zadania powierzone Urzędowi, jak i przyszłe zadania przewidziane w nieuzgodnionych jeszcze wnioskach ustawodawczych będą wymagały podwyższenia nakładów budżetowych oraz dodatkowych zasobów ludzkich, aby Urząd mógł właściwie sprawować rolę nadzorczą; uważa, że jest to niezwykle ważne, gdyż zadania Urzędu z dużym prawdopodobieństwem będą coraz liczniejsze; zauważa, że ostateczny wzrost liczby pracowników w miarę możliwości powinien zostać poprzedzony działaniami racjonalizacyjnymi, takimi jak realokacja, aby uzyskać przyrost wydajności, lub działania takie należy podejmować równolegle;
7.
zauważa, że obecne uzgodnienia dotyczące finansowania Urzędu, których podstawą jest system finansowania mieszanego, są nieelastyczne, prowadzą do powstawania zbędnych obciążeń administracyjnych i mogą stanowić zagrożenie dla jego niezależności;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Urzędu za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

9.
z niepokojem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy dopatrzył się niedociągnięć w skontrolowanych procedurach naboru pracowników, które dotyczyły kwestii przejrzystości i równego traktowania, oraz ustalił, że kandydatom przyznawano ogólną liczbę punktów, a nie punkty za każde z kryteriów wyboru, ponadto brak było dowodów na to, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i testy ustalono przed datą egzaminów;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia przez Urząd wytycznych w zakresie etyki; zauważa, że wytyczne te opracowano we współpracy z Europejskim Organem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych; uznaje, że Urząd kończy przygotowywanie strategii zapobiegania konfliktom interesów; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu takiej strategii;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i członków Rady Organów Nadzoru oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

12.
zauważa, że zgodnie ze strategią informatyczną Urzędu, która została opracowana przez organizację będącą jego poprzednikiem, do grudnia 2013 r. prowadzenie głównych systemów informatycznych Urzędu zlecano usługodawcy zewnętrznemu; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium - w ramach działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012 - czy podjęto odpowiednie działania, aby ograniczyć do minimum potencjalne zagrożenia związane z niepełną kontrolą i niepełnym nadzorem nad własnymi systemami informatycznymi;

Kontrola wewnętrzna

13.
na podstawie informacji otrzymanych od Urzędu przyjmuje do wiadomości, że w lutym 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła w Urzędzie dogłębną ocenę ryzyka w celu ustalenia jego priorytetów w dziedzinie audytu na najbliższe lata; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego określiła najważniejsze zagrożenia związane z procedurami Urzędu oraz opracowała strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 obejmujący wykaz dziedzin, których będą dotyczyć przyszłe kontrole; zauważa, że Urząd opracował plan działania dotyczący zidentyfikowanych obszarów wysokiego ryzyka oraz że plan ten był przedmiotem dyskusji w Służbie Audytu Wewnętrznego i uzyskał jej zgodę; zauważa, że odpowiednie działania podejmowane przez Urząd mają być przedmiotem weryfikacji ze strony Służby Audytu Wewnętrznego podczas następnej dogłębnej oceny ryzyka; odnotowuje, że strategiczny plan audytu Służby Audytu Wewnętrznego na lata 2013-2015 został zatwierdzony przez dyrektora Urzędu i jego zarząd; zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego postanowiła dokonywać w przyszłości w ograniczonym zakresie przeglądu wdrożenia przez Urząd standardów kontroli wewnętrznej, co jest zgodne z założeniami strategicznego planu audytu na lata 2013-2015;

Wyniki

14.
zwraca się do Urzędu o przedstawienie wyników i efektów swojej pracy dla obywateli europejskich w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 80.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 80.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.191

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/573/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014