Decyzja 2014/561/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012

(2014/561/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 4 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0208/2014),
1.
udziela dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 10 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0208/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (dalej zwanej "Agencją") na rok budżetowy 2012 wynosił 7 241 850 EUR, co stanowi wzrost o 51,11 % w porównaniu z 2011 r.; wyjaśnieniem tego faktu może być to, że Agencja została ustanowiona niedawno; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że w odniesieniu do trzech uwag poczynionych w 2011 r. dwa działania korekcyjne podjęte w odpowiedzi na uwagi z poprzedniego roku są oznaczone jako "w toku", a jedno jako "zakończone";
2.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:
-
w odniesieniu do zarządzania budżetowego i finansowego opracowano szczegółowe wytyczne dotyczące procesu ustanawiania rocznego budżetu, zawierające jasny podział obowiązków, wewnętrzne terminy, oczekiwane wyniki i wsparcie metodologiczne zaangażowanych podmiotów; zauważa, że kierownicy linii budżetowych otrzymują obszerne sprawozdania metodologiczne w celu zapewnienia wydajności i spójności nowo wprowadzonej zasady budżetowania od zera;
-
do sprawozdania z wykonania budżetu wprowadzono prognozy budżetowe w celu dostarczenia informacji potrzebnych do monitorowania zobowiązań i płatności;
-
poprawiono przejrzystość procedur naboru pracowników poprzez podawanie w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej, wyraźne informowanie o możliwości odwołania się, a także poprzez przygotowywanie pytań na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne oraz ich wagi przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
z niepokojem zauważa, że w celu pokrycia wyższego czesnego pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Agencji oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich dodatkowy zasiłek edukacyjny, na który w roku 2012 przeznaczono ok. 23 000 EUR; zauważa, że ów dodatkowy zasiłek nie wynika z regulaminu pracowniczego, wobec czego Trybunał Obrachunkowy uznał, iż jest on nieprawidłowy; przyznaje jednak, że sytuacja ta wynika z faktu, iż w mieście będącym siedzibą Agencji nie ma szkół europejskich, a celem dodatkowego zasiłku jest zagwarantowanie równego traktowania pracowników Agencji w świetle regulaminu pracowniczego;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 93,75 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 66,8 %;
5.
wyraża ubolewanie, że w tytule II (budynki Agencji i związane z nimi koszty) swojego budżetu Agencja przeniosła środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 1 700 000 EUR, co stanowi 81 % całości środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule; zauważa, że przeniesienia te wiążą się głównie z trwającym wdrożeniem rozporządzenia REMIT; zwraca uwagę Agencji na uwagę Trybunału Obrachunkowego, że ponieważ wdrożenie to związane jest z działalnością operacyjną Agencji, związane z nim środki powinny być zapisane w tytule III budżetu;
6.
zauważa z zaniepokojeniem, że na koniec roku Agencja posiadała środki gotówkowe w kwocie 4 200 000 EUR, obejmujące nadwyżkę budżetową za 2011 r. w kwocie 1 600 000 EUR, która była następstwem przedstawienia nadmiernego zapotrzebowania na środki w 2011 r. i została odzyskana przez Komisję w styczniu 2013 r.; jest zdania, że jest to niezgodne z zasadami dyscypliny w zakresie zarządzania środkami finansowymi;
7.
uważa, że o ile żaden z problemów omawianych w niniejszej rezolucji nie ma charakteru problemu poważnego, to jednak w całości istnieje wyraźna potrzeba poprawy ze strony Agencji w odniesieniu do podstawowych wytycznych w związku z procedurą budżetową na przyszły rok; wzywa Agencję do składania sprawozdań z postępów w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za 2012 r.;

Przesunięcia

8.
zauważa z zaniepokojeniem, że w 2012 r. Agencja dokonała 20 przesunięć budżetowych na kwotę ok. 1 000 000 EUR w 43 liniach budżetowych, co wskazuje na uchybienia w planowaniu budżetu;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9.
zauważa z zaniepokojeniem, że w zbadanych procedurach naboru pracowników stwierdzono niedociągnięcia w zakresie przejrzystości i równego traktowania kandydatów, a mianowicie że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, warunki dopuszczenia do egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych oraz umieszczenia na liście odpowiednich kandydatów nie były określone wystarczająco szczegółowo, a środki podjęte celem zapewnienia anonimowości kandydatów przystępujących do egzaminów pisemnych były nieadekwatne; wzywa Agencję do zaradzenia tej sytuacji i informowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za 2012 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
przyjmuje do wiadomości, że Agencja dokonuje przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;
11.
stwierdza, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady organów regulacyjnych, dyrektora wykonawczego, kadry kierowniczej wyższego szczebla i ekspertów będących członkami grup eksperckich Agencji, a także życiorysy członków rady administracyjnej i rady odwoławczej nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

12.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że Agencja podpisała kartę obowiązków ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS), która odbyła swoją pierwszą wizytację w lutym 2012 r., kiedy to przeprowadzono pełną ocenę ryzyka procesów operacyjnych, administracyjnych i wsparcia Agencji, w celu określenia strategii audytu IAS na lata 2013-2015, a także ograniczonego przeglądu wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej; zauważa, że podczas oceniania ryzyka IAS określiła procesy o nieodłącznym wysokim poziomie ryzyka, które wymagają usprawnienia, w szczególności planowanie i monitorowanie, ocena wyników pracy i rozwój kariery zawodowej, zarządzanie dokumentami i danymi, działalność pomocniczo-obsługowa, logistyka, bezpieczeństwo, stosunki i komunikacja z zainteresowanymi podmiotami, monitorowanie rynku wewnętrznego, współpraca z krajowymi organami regulacyjnymi i monitorowanie wdrażania kodeksu sieci; zauważa, że Agencja przedłożyła plan działań zakładający cel, który polega na usprawnieniu kontroli tych procesów, a plan ten został potwierdzony przez IAS;

Wyniki

13.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
14.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 1.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.160

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/561/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014