Decyzja 2014/557/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

(2014/557/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 - C7-0280/2013) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie 4 wiarygodności sprawozdania finansowego, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0225/2014),
1.
udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 (COM(2013) 570 -C7-0280/2013) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie 10 wiarygodności sprawozdania finansowego, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2012 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając swe wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0225/2014),
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej "Rzecznikiem") dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2012 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
podkreśla, że budżet Rzecznika ma charakter czysto administracyjny oraz że w 2012 r. wyniósł on 9 516 500 EUR, z czego 7 275 000 EUR przeznaczono na tytuł 1 (wydatki na pracowników instytucji), 1 656 500 EUR na tytuł 2 (budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne), a 585 000 EUR na tytuł 3 (wydatki związane z wykonywaniem zadań specjalnych przez instytucję);
4.
zauważa, że z łącznych środków 98,30 % stanowiły środki na zobowiązania (92,54 % w 2011 r.), a 88,69 % -środki na płatności (85,62 % w 2011 r.), zaś wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 95,88 % (w porównaniu do 92,54 % w 2011 r.); z zadowoleniem przyjmuje poprawę wskaźnika wykorzystania;
5.
pozytywnie odnosi się do poprawy w dziedzinie planowania finansowego mającej zapewnić skuteczniejsze wykonanie budżetu; wzywa do kontynuowania tych wysiłków w następnym okresie budżetowym;
6.
pochwala roczny plan zarządzania Rzecznika na 2012 r., w którym znalazły się kluczowe wskaźniki wyników mające posłużyć określeniu wyników urzędu w osiąganiu wyznaczonych celów;
7.
zwraca się do Rzecznika o określenie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności, w jakim stopniu nie skorzystano z usług tłumaczeń ustnych zamówionych w danym roku;
8.
wzywa Rzecznika do współpracy z innymi instytucjami w zakresie wypracowania jednolitej metodyki przedstawiania kosztów tłumaczenia, aby uprościć analizę i porównanie kosztów;
9.
z zadowoleniem przyjmuje wnioski audytora wewnętrznego dotyczące otwartych działań podjętych w następstwie audytu wewnętrznego; wskazuje na fakt, że dwa działania związanie z wdrożeniem minimalnych standardów kontroli wewnętrznej i zarządzania procedurami przetargowymi pozostają otwarte; wzywa do niezwłocznego wdrożenia zaleceń w sprawie tych działań wysuniętych przez audytora wewnętrznego;
10.
uważa za pozytywny procentowy wzrost liczby decyzji o dopuszczalności podjętych w ciągu miesiąca od otrzymania skargi, który w 2012 r. wyniósł 85 %, oraz wzywa do ustalenia jeszcze ambitniejszego celu na nadchodzące lata; uważa, że restrukturyzacja urzędu Rzecznika, a także usprawniona procedura rejestrowania przyczyniły się do osiągnięcia lepszych wyników działu skarg w 2012 r., i jest przekonany, że w przyszłych latach tendencja ta utrzyma się;
11.
zauważa, że średni czas trwania dochodzenia skrócił się, nawet w przypadku dochodzeń zakończonych w ciągu 18 miesięcy, wyniki były mniej ambitne niż ustalony cel oraz plasowały się poniżej 80 % osiągniętych w 2011 r.; wzywa Rzecznika do określenia liczby przypadków, w których przeprowadzono więcej niż jedną turę dochodzeń oraz okoliczności, w których występuje konieczność przeprowadzenia drugiej tury;
12.
pragnie uzyskiwać informacje o działaniach wprowadzonych w celu podważenia decyzji Komisji o odmowie organizacji niezależnego audytu zewnętrznego Szkół Europejskich;
13.
z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Rzecznika na forum Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością w celu poprawienia jakości pracy tej fundacji;
14.
gratuluje Rzecznikowi wysokiej jakości rocznego sprawozdania z działań i przedstawienia szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego oddziaływania, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy;
15.
wzywa Rzecznika, aby w swoim sprawozdaniu z rocznej działalności szczegółowo wyjaśnił, jaką część budżetu przeznacza na własną promocję i docieranie do obywateli;
16.
zauważa, że na posiedzeniu plenarnym we wrześniu 2013 r. przyjęto roczne sprawozdanie z działalności Rzecznika za rok 2012 oraz stwierdza, że satysfakcjonują go zawarte w nim uwagi;
17.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby do swojego następnego sprawozdania rocznego włączył przegląd działań następczych Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w odniesieniu do zaleceń Parlamentu przedstawionych w niniejszej rezolucji.
1 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
2 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
3 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
8 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 1.
9 Dz.U. C 331 z 14.11.2013, s. 1.
10 Dz.U. C 334 z 15.11.2013, s. 122.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.139

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/557/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014