uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
(1) Sezonowo wysoki poziom podaży brzoskwiń i nektaryn oraz zmniejszenie konsumpcji z powodu niekorzystnych warunków pogodowych w szczytowym okresie zbiorów doprowadziły do trudnej sytuacji na rynku oraz znacznego spadku cen tych owoców. Ograniczone możliwości przechowywania tych łatwo psujących się owoców nie pozwalają na szybką poprawę sytuacji. Ponadto zapowiedziany przez Rosję zakaz przywozu owoców i warzyw z Unii do Rosji może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację na rynku brzoskwiń i nektaryn. W związku z tym na rynku wystąpiła sytuacja, której - jak się wydaje - zwykłe środki dostępne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie mogą zaradzić.
(2) Aby obecna sytuacja na rynku nie przerodziła się w jego poważniejsze lub przedłużające się zakłócenie, niezbędne jest podjęcie pilnych działań mających na celu zapewnienie nadzwyczajnych środków wspierających producentów brzoskwiń i nektaryn na tym etapie zbiorów.
(3) Wycofanie z rynku stanowi skuteczny środek zarządzania kryzysowego w przypadku nadwyżki owoców i warzyw wynikającej z przejściowych i niemożliwych do przewidzenia okoliczności.
(4) W celu złagodzenia wpływu gwałtownego spadku cen tego lata należy czasowo zwiększyć istniejącą pomocą finansową Unii na wycofanie z rynku tych owoców w celu ich bezpłatnej dystrybucji w niektórych organizacjach, takich jak organizacje charytatywne i szkoły. Pomoc finansowa Unii powinna być zatem przyznawana na rzecz maksymalnie 10 % wielkości produkcji wprowadzonej do obrotu przez każdą organizację producentów.
(5) W świetle wyjątkowych zakłóceń na rynku i w celu zagwarantowania, że wszyscy producenci brzoskwiń i nektaryn otrzymają wsparcie Unii, pomoc finansowa Unii powinna zostać również przyznana producentom brzoskwiń i nektaryn, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów.
(6) Producenci, którzy nie są członkami organizacji producentów, powinni otrzymać 50 % kwot przewidzianych w ramach istniejącej pomocy finansowej Unii. Niemniej jednak powinni spełniać takie same lub podobne warunki jak organizacje producentów. Powinni oni zatem podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 2 .
(7) Ponadto zwiększenie konsumpcji brzoskwiń i nektaryn powinno przyczynić się do szybszego ustabilizowania się sytuacji na rynku. Należy przeprowadzić kampanie promocyjne zachęcające do spożywania tych owoców. W związku z tym należy udzielić dodatkowego wsparcia Unii na rzecz organizacji producentów na przeprowadzenie kampanii promocyjnych.
(8) Dodatkowe wsparcie na działania promocyjne powinno zostać rozdzielone między państwa członkowskie na podstawie ich produkcji brzoskwiń i nektaryn w 2012 r. Większość produkcji tych owoców ma miejsce w czterech państwach członkowskich. Na dwadzieścia cztery państwa członkowskie łącznie przypada jedynie 3,7 % ogółu produkcji brzoskwiń i nektaryn w Unii. W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania dostępnego budżetu państwom członkowskim, których udział w łącznej produkcji tych owoców w Unii wynosi poniżej 1 %, nie należy przydzielić żadnych środków.
(9) Należy zapewnić państwom członkowskim swobodę w zakresie ustalenia sposobu przydzielenia dodatkowego wsparcia przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 543/2011, z wyjątkiem odstępstw od tych rozporządzeń przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Aby wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz przyczynić się do ustabilizowania cen, tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane od daty ich ogłoszenia przez Komisję w dniu 11 sierpnia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 sierpnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.248.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 913/2014 ustanawiające tymczasowe nadzwyczajne środki wspierające producentów brzoskwiń i nektaryn |
Data aktu: | 21/08/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/08/2014 |
Data wejścia w życie: | 22/08/2014, 11/08/2014 |