Decyzja EBC/2014/35 (2014/533/UE) w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 sierpnia 2014 r.
w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym

(EBC/2014/35)

(2014/533/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 sierpnia 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1, art. 22 oraz art. 34 ust. 1 tiret pierwsze,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czwartym tiret art. 127 ust. 2 Traktatu i czwartym tiret art. 3 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") przyznaje się Eurosystemowi kompetencje do popierania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.

(2) Eurosystem popiera sprawne funkcjonowanie systemów płatności m.in. poprzez sprawowanie nadzoru.

(3) Przyjmując rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), Europejski Bank Centralny (EBC) wprowadził zasady dotyczące infrastruktur rynku finansowego wydane przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (CPSS) Banku Rozliczeń Międzynarodowych (BIS) i komitet techniczny przy Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) (zwane dalej "zasadami CPSS-IOSCO"), które harmonizują i wzmacniają istniejące międzynarodowe standardy nadzorcze, m.in. w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym.

(4) W celu przeprowadzenia identyfikacji TARGET2 zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) Rada Prezesów weryfikuje spełnianie kryterium, o którym mowa w art. 1 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), oraz spełnianie dwóch z czterech kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji. Weryfikacja, na której opiera się niniejsza decyzja, została przeprowadzona na podstawie publicznych danych za rok kalendarzowy 2012 połączonych z odpowiedziami na ankiety EBC.

(5) Zgodnie z wytycznymi EBC/2012/27 2 TARGET2 ma zdecentralizowaną strukturę łączącą wiele systemów płatności. Systemy będące komponentami TARGET2 są zharmonizowane w największym możliwym zakresie, przy uwzględnieniu określonych wyjątków związanych z ograniczeniami wynikającymi z prawa krajowego. TARGET2 charakteryzuje się ponadto pojedynczą platformą techniczną, zwaną jednolitą wspólną platformą. Rada Prezesów posiada kompetencje do podejmowania ostatecznych rozstrzygnięć w odniesieniu do TARGET2 oraz ma za zadanie ochronę jego funkcji publicznej: to rozwiązanie w zakresie zarządzania jest odzwierciedlone w kształcie nadzoru nad systemami będącymi komponentami TARGET2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia mają znaczenie określone w rozporządzeniu (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).

Artykuł  2

Identyfikacja SIPS i operatora SIPS

1.
Systemy będące komponentami TARGET2 spełniające kryterium, o którym mowa w art. 1 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), zostają zbiorowo zidentyfikowane jako system płatności o znaczeniu systemowym dla celów rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
2.
Operatorzy systemów będących komponentami TARGET2, o których mowa w ust. 1, zapewniają spełnianie wymogów określonych w art. 3-21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
Artykuł  3

Właściwy organ

Właściwym organem w zakresie nadzoru nad TARGET2 jest EBC.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 sierpnia 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2), prowadzony przez Eurosystem, w świetle kryteriów określonych w art. 1 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28)

Kryterium TARGET2
a) Kwalifikuje się do bycia zgłoszonym jako system zgodnie z dyrektywą 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1) przez państwo członkowskie, którego walutą jest euro, lub jego operator ma siedzibę w strefie euro Systemy będące komponentami TARGET2 zgłoszone jako systemy zgodnie z dyrektywą 98/26/WE przez państwo członkowskie, którego walutą jest euro:

- TARGET2-OeNB

- TARGET2-BE

- TARGET2-CY

- TARGET2-Eesti

- TARGET2-Suomen Pankki-järjestelmä

- TARGET2-Banque de France

- TARGET2-BBk

- TARGET2-ECB

- TARGET2-GR

- TARGET2-Ireland

- TARGET2-Banca d'Italia

- TARGET2-Latvija

- TARGET2-LU

- TARGET2 Malta

- TARGET2-NL

- TARGET2-PT

- TARGET2-Banco de España (TARGET2-BE)

- TARGET2-SK

- TARGET2-Slovenija

Kryterium spełnione

b)(i) Całkowita średnia wartość dzienna przetwarzanych płatności w euro przekracza 10 mld EUR Całkowita średnia wartość dzienna przetwarzanych płatności w euro: 2,777 biliona EUR

Kryterium spełnione

b)(ii) Udział rynkowy jest równy przynajmniej jednej z poniższych wartości:

- 15 % całkowitej liczby płatności w euro,

- 5 % całkowitej liczby transgranicznych płatności w euro,

- 75 % całkowitej liczby płatności w euro na poziomie państwa członkowskiego, którego walutą jest euro

b)(iii) Działalność transgraniczna (tzn. uczestnicy z siedzibą w państwie innym niż państwo siedziby operatora SIPS lub powiązania transgraniczne z innymi systemami płatności) obejmuje przynajmniej pięć państw oraz generuje minimum 33 % całkowitej liczby przetwarzanych płatności w euro
b)(iv) Jest wykorzystywany do rozrachunku innych infrastruktur rynku finansowego Systemy będące komponentami TARGET2 są wykorzystywanie do rozrachunku infrastruktur rynku finansowego

Kryterium spełnione

(1)Dyrektywa 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych (Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45).
1 Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16.
2 Wytyczne EBC/2012/27 z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.245.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2014/35 (2014/533/UE) w sprawie identyfikacji TARGET2 jako systemu płatności o znaczeniu systemowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym
Data aktu: 13/08/2014
Data ogłoszenia: 20/08/2014
Data wejścia w życie: 20/08/2014