uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3, art. 12, art. 14 ust. 6, art. 41, art. 54 ust. 4, art. 66 ust. 5, art. 67, art. 75 ust. 5 i art. 76 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 ustanawia ogólne przepisy regulujące wsparcie Unii dla rozwoju obszarów wiejskich, finansowane z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW"), uzupełniając wspólne przepisy w zakresie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ustanowione w części drugiej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 . W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania i jednolitego stosowania nowych ram prawnych ustanowionych przez te rozporządzenia Komisja została upoważniona do przyjęcia niektórych przepisów w celu wprowadzenia ich w życie.
(2) Należy ustanowić przepisy dotyczące prezentacji treści programów rozwoju obszarów wiejskich, w oparciu w szczególności o wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Należy także określić, które z tych przepisów dotyczących prezentacji mają również zastosowanie do programów na rzecz wspólnych instrumentów dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji zapewniającej ulgę w kapitale regulacyjnym wdrażanych przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI"), o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Należy również ustanowić przepisy dotyczące treści ram krajowych.
(3) Należy ustanowić przepisy dotyczące procedur i harmonogramów zatwierdzania ram krajowych.
(4) Aby usystematyzować zmienianie programów rozwoju obszarów wiejskich, należy ustanowić przepisy dotyczące przedstawiania zmian oraz ich częstotliwości. Należy to uczynić, aby w możliwie jak największym stopniu ograniczyć obciążenia administracyjne, pozostawiając elastyczność co do jasno zdefiniowanych sytuacji kryzysowych i sytuacji szczególnych.
(5) Należy ustanowić przepisy regulujące zmienianie ram krajowych, w tym harmonogramu, w szczególności w celu ułatwienia zmian w krajowych ramach państw członkowskich posiadających programy regionalne.
(6) W celu zapewnienia właściwego wykorzystania środków EFRROW należy ustanowić systemy bonów lub systemy równoważne, służące do opłacania kosztów ponoszonych przez uczestników transferu wiedzy i działań informacyjnych, aby zagwarantować, że zwrot kosztów jest wyraźnie powiązany z konkretnym, kwalifikowalnym szkoleniem lub transferem wiedzy świadczonym na rzecz uczestnika.
(7) Aby zagwarantować, że wybrany został usługodawca oferujący najlepszą relację ceny do jakości, selekcja organów lub podmiotów oferujących usługi doradcze musi odbywać się z zastosowaniem krajowych zasad udzielania zamówień publicznych.
(8) Jako że płatności ostateczne powinny być przyznawane wyłącznie pod warunkiem prawidłowego wdrożenia planów biznesowych, należy ustalić wspólne parametry takich ocen. Ponadto, aby ułatwić młodym rolnikom, którzy podejmują działalność, dostęp do innych działań w ramach działania dotyczącego rozwoju gospodarstw i działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, należy ustanowić przepisy dotyczące objęcia kilku działań planami biznesowymi, jak również przepisy dotyczące procedury zatwierdzania odnośnych wniosków.
(9) Państwa członkowskie powinny mieć prawo do obliczania wsparcia na zobowiązania w ramach działań rolno-środowiskow-oklimatycznych, działań związanych z rolnictwem ekologicznym i działań w zakresie dobrostanu zwierząt na podstawie innych jednostek niż jednostki ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, ze względu na szczególny charakter tych zobowiązań. Należy ustanowić przepisy dotyczące przestrzegania maksymalnych dozwolonych kwot, wyjątku dotyczącego płatności za dużą jednostkę przeliczeniową i kursów przeliczenia różnych kategorii zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe.
(10) Aby zagwarantować, że obliczanie dodatkowych kosztów i utraconych dochodów w przypadku działań, o których mowa w art. 28-31, art. 33 i 34 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jest zorganizowane w sposób przejrzysty i umożliwiający weryfikację, należy ustalić pewne elementy wspólne obliczania, które stosuje się we wszystkich państwach członkowskich.
(11) W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji i wzrostu obciążeń administracyjnych należy ustanowić przepisy dotyczące połączenia niektórych działań.
(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące rozpoczęcia funkcjonowania krajowych sieci obszarów wiejskich, jak również ich struktury, w celu zagwarantowania, że sieci te będą działać skutecznie i w odpowiednim czasie, aby towarzyszyć wdrażaniu programów.
(13) W celu zapewnienia informacji i reklamy na temat działań w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, korzystających ze wsparcia EFRROW, instytucja zarządzająca ma obowiązek realizować zadania, które należy określić w niniejszym rozporządzeniu. Instytucja zarządzająca powinna usystematyzować wszelkie swoje działania informacyjne i reklamowe w ramach strategii oraz poprzez ustanowienie jednej strony internetowej lub portalu internetowego pogłębiać wiedzę na temat celów polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz zwiększać dostępność i przejrzystość informacji o możliwościach finansowania. Należy ustanowić przepis dotyczący obowiązku beneficjentów w zakresie informowania o wsparciu EFRROW przyznanym na ich projekty.
(14) Aby ułatwić ustanowienie wspólnego systemu monitorowania i ewaluacji, należy określić wspólne elementy tego systemu, w tym wskaźniki oraz plan ewaluacji.
(15) Należy ustalić główne elementy rocznego sprawozdania z realizacji, o którym mowa w art. 75 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, oraz minimalne wymogi dotyczące planu ewaluacji, o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 2-7 sprostowania z dnia 19 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/669 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.115.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/1077 z dnia 30 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/936 z dnia 6 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.149.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2016/669 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.115.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 10-12 sprostowania z dnia 19 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.227.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) |
Data aktu: | 17/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 03/08/2014 |