(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 3,
Po konsultacji z Komitetem ds. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby umożliwić państwom członkowskim opracowanie programów operacyjnych dotyczących środków finansowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014, należy określić priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli.
(2) Udzielając wsparcia, Unia powinna priorytetowo potraktować te działania, które są najbardziej efektywne, tak aby podnieść efektywność działań kontrolnych, uwzględniając przy tym wyniki państw członkowskich w zakresie wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 2 i rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 .
(3) Priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli powinny obejmować:
- wdrożenie planów działania ustanowionych zgodnie z art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 w celu usunięcia braków w systemie kontroli państwa członkowskiego,
- wdrożenie konkretnych działań na rzecz spełnienia pewnych warunków wstępnych określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 4 . Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w przypadku niespełnienia mających zastosowanie warunków wstępnych program musi zawierać opis działań, które mają zostać podjęte, w tym środków wymagających finansowania,
- wdrożenie systemów zatwierdzania danych, zgodnie z art. 109 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, w szczególności projektów mających na celu wprowadzenie interoperacyjności między systemami poszczególnych państw członkowskich, ponieważ kompletny i wiarygodny system sprawozdawczości połowu i nakładu stanowi podstawę zarządzania zasobami rybnymi Unii,
- egzekwowanie i kontrola obowiązku wyładunku wszystkich połowów zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 . Ten nowy obowiązek stanowi bardzo istotne uzupełnienie nowej wspólnej polityki rybołówstwa, które ma mieć wkład w zrównoważenie eksploatacji zasobów rybołówstwa. Wdrożenie tego nowego obowiązku pociągnie za sobą zmiany w systemach kontroli państw członkowskich, które obejmować będą nowe wydatki,
- egzekwowanie i kontrola systemu świadectw połowowych obejmujących przywóz i wywóz produktów rybołówstwa przewidzianego w rozdziale III rozporządzenia (WE) nr 1005/2008; wdrożenie systemu świadectw połowowych stanowi podstawę walki z połowami NNN,
- skuteczne działania mające na celu egzekwowanie ograniczeń zdolności połowowej floty. W celu zapewnienia równowagi między uprawnieniami do połowów a zdolnością połowową państwa członkowskie muszą zapewnić przestrzeganie ograniczeń zdolności połowowych i powinny one wdrażać wymagające finansowania projekty mające na celu certyfikację, weryfikację i pomiary mocy silników,
- wdrożenie indywidualnych programów kontroli i inspekcji (SCIP) lub koordynacji kontroli w odniesieniu do łowiska lub obszaru nieobjętego SCIP, zgodnie z art. 95 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 6 . Tego rodzaju działania przyczyniają się do rozwoju kultury przestrzegania prawa i do wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi oraz tworzą synergię między różnymi narzędziami kontroli,
- egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności określonych w art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 7 . Zgodnie z art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 wszystkie partie produktów rybołówstwa i akwakultury muszą być identyfikowalne na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji - od złowienia lub zebrania do etapu sprzedaży detalicznej. Zgodnie z art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 operatorzy muszą umieścić informacje dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury, o których mowa w art. 58 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1224/2009, w formie narzędzia identyfikacji np. kodu, kodu paskowego, czipu elektronicznego lub podobnego urządzenia lub systemu oznakowania; obowiązek ten ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2013 r. - do produktów rybołówstwa pochodzących ze stad objętych planem wieloletnim; od dnia 1 stycznia 2015 r. - do innych produktów rybołówstwa i akwakultury. Egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności powinny stanowić priorytet Unii. Wdrożenie systemu identyfikowalności stanowi podstawę kontroli polityki rybołówstwa mającą na celu zapewnienie przejrzystości pochodzenia produktów rybołówstwa.
(4) Priorytety Unii powinny być stosowane w sposób elastyczny w zależności od mocnych i słabych stron polityki egzekwowania i kontroli w każdym państwie członkowskim. Jeżeli dane państwo członkowskie zrealizowało już pewne priorytety, państwo to powinno zasadniczo skupić się na realizacji innych priorytetów.
(5) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli mogą być zmieniane co dwa lata, w drodze aktów wykonawczych, aby dostosować je do zmieniających się potrzeb kontroli,
(6) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszej decyzji, powinna ona wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.59 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/464/UE określająca priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
Data aktu: | 15/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |