uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 3, art. 72 ust. 3, art. 98 ust. 2 i art. 115 ust. 1,
(1) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania rozporządzenia (UE) nr 508/2014 należy przyjąć przepisy określające:
- model prezentacji programów operacyjnych dotyczących środków, które mają być współfinansowane z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR),
- strukturę planów wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 TFUE (plany rekompensat),
- model przekazywania przez państwa członkowskie danych finansowych dotyczących prognozowanych kwot, w odniesieniu do których zamierzają złożyć wnioski o płatność,
- elementy, które mają być zawarte w sprawozdaniach z oceny ex ante programów operacyjnych, oraz
- minimalne wymagania dotyczące planów w zakresie oceny programów operacyjnych przez cały okres programowania.
(2) Przepisy te są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one różnych aspektów treści i formy programów operacyjnych oraz planów wyrównania, które państwa członkowskie mają przedłożyć w ramach EFMR. W celu zapewnienia niezbędnej spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz w celu ułatwienia ich stosowania przez instytucję zarządzającą, wskazane jest zawarcie tych przepisów w niniejszym rozporządzeniu.
(3) Model dla programów operacyjnych powinien ujednolicić prezentację danych w każdej sekcji programu operacyjnego. Jest to konieczne w celu zapewnienia, aby informacje te były spójne, porównywalne oraz aby mogły być w razie potrzeby agregowane.
(4) Model dla programu operacyjnego będzie stanowić podstawę do opracowania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 74 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 , w odniesieniu do treści i przedkładania programów operacyjnych. Należy zatem za pomocą modelu ustanowić sposób, w jaki dane dotyczące programów operacyjnych będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany danych. Nie powinno to jednak wpływać na końcowy sposób przedstawiania programów operacyjnych, w tym na układ tekstu i tabel, ponieważ elektroniczny system wymiany danych ma umożliwić różnorodne strukturyzowanie wprowadzonych do niego danych oraz ich form prezentacji.
(5) Model prezentacji programów operacyjnych powinien odzwierciedlać treść programu operacyjnego, o której mowa w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W celu zapewnienia jednolitych warunków wprowadzania danych w modelu tym powinny zostać określone parametry techniczne każdego pola w ramach systemu elektronicznej wymiany danych. Model powinien umożliwiać wprowadzenie zarówno ustrukturyzowanych danych, jak i nieustrukturyzowanych informacji w postaci obowiązkowych lub nieobowiązkowych załączników. Nie ma konieczności ustanawiania parametrów technicznych tych załączników.
(6) W art. 72 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 określono, że zainteresowane państwa członkowskie przedkładają Komisji plan wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 TFUE.
(7) Zgodnie z art. 73 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 programy te powinny również zawierać informacje na temat pomocy państwa przyznanej przez państwa członkowskie w postaci dodatkowych funduszy przeznaczonych na wdrażanie planów rekompensat.
(8) Struktura planu rekompensat powinna zapewnić spójność i jakość informacji, minimalny poziomu szczegółowości i znormalizowany format. Należy ponadto umożliwić porównywalność między poszczególnymi regionami, jak również między latami realizacji.
(9) Struktura planu rekompensat powinna obejmować w rozbiciu na regiony najbardziej oddalone wykaz kwalifikujących się produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rodzaj podmiotów, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(10) Struktura planu rekompensat powinna obejmować również poziom rekompensaty obliczony zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(11) W art. 98 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 określono, że państwa członkowskie przekazują Komisji prognozę kwot wniosków o płatność przewidzianych do złożenia w obecnym i kolejnym roku budżetowym.
(12) Wzór do stosowania przez państwa członkowskie przy składaniu prognoz powinien zapewnić, że Komisja będzie w każdej chwili dysponować jednolitymi informacjami, tak aby możliwa była ochrona przez nią interesów finansowych Unii, zapewnienie środków do skutecznej realizacji programu oraz w celu ułatwienia zarządzania finansami.
(13) Zgodnie z art. 55 rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 państwa członkowskie są zobowiązane do przeprowadzania oceny ex ante w celu poprawy jakości projektowania każdego programu. W art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wymaga się, aby te oceny ex ante były przekazywane Komisji w tym samym czasie co program, wraz ze streszczeniem. Elementy, które mają być zawarte w sprawozdaniach z oceny ex ante zgodnie z art. 115 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, powinny umożliwić niezbędną harmonizację danych, aby Komisja mogła dokonać syntezy sprawozdań ex ante na poziomie Unii wymaganej na mocy art. 118 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(14) Zgodnie z art. 56 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 instytucja zarządzająca ma sporządzić plan oceny programu operacyjnego w trakcie okresu programowania. Zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 plan oceny należy włączyć do programu operacyjnego. Minimalne wymogi dotyczące planu oceny powinny umożliwić Komisji sprawdzenie, czy oceny działań i zasobów przewidzianych w planie były realistyczne, i pozwoli państwom członkowskim spełnić wymogi zawarte w art. 54 ust. 1 i 2 oraz art. 56 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(15) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.27.14/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1027/2020 z dnia 14 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.227.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2020 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 771/2014 ustanawiające zasady, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, w odniesieniu do modelu dla programów operacyjnych, struktury planów wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, wzoru przekazywania danych finansowych, treści sprawozdań z oceny ex ante oraz minimalnych wymogów dotyczących planu oceny, jakie należy przedłożyć w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
Data aktu: | 14/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |