uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) 2-fenylofenolu, indoksakarbu i metkonazolu zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlormekwatu, cyflutryny, propyzamidu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP cyflufenamidu, dikamby, fluopikolidu, flutriafolu, fosetylu, izoprotiolanu, mandipropamidu, metaldehydu, fosmetu, pikloramu, piryproksyfenu i spinosadu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Dla saflufenacylu nie określono NDP, a substancja ta nie została ujęta w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną chlormekwat na powierzchni gruszek, zbóż i produktów pochodzenia zwierzęcego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyflufenamidu złożono w odniesieniu do truskawek i papryki. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyflutryny złożono w odniesieniu do karczochów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący dikamby złożono w odniesieniu do ziół i naparów ziołowych (liści i kwiatów). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fluopikolidu złożono w odniesieniu do chmielu. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fosetylu złożono w odniesieniu do kiwi, ziemniaków i przypraw. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący indoksakarbu złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach) i nasion gorczycy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący mandipropamidu złożono w odniesieniu do pomidorów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący metaldehydu złożono w odniesieniu do fasoli (świeżej i suchej) oraz grochu (świeżego i suchego). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący metkonazolu złożono w odniesieniu do jęczmienia i owsa zwyczajnego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fosmetu złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych i owoców ziarnkowych. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pikloramu złożono w odniesieniu do nasion rzepaku i nasion gorczycy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący propyzamidu złożono w odniesieniu do naparów ziołowych (liści, kwiatów i korzeni). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący spinosadu złożono w odniesieniu do drobnych owoców i jagód o numerze kodu 0154000 oraz produktów pochodzenia zwierzęcego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący trifloksystrobiny złożono w odniesieniu do chrzanu pospolitego, korzenia pietruszki zwyczajnej i portulaki pospolitej.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący saflufenacylu na powierzchni pomarańcz, cytryn, grejpfrutów, migdałów, orzeszków pekan, jabłek, gruszek, brzoskwiń, śliwek, wiśni i czereśni, winogron, bananów, mango, ziemniaków, warzyw strączkowych, kukurydzy cukrowej, kukurydzy, pszenicy, ryżu, jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta, sorgo, prosa, trzciny cukrowej, suchego grochu, suchej fasoli, ziaren soi, ziaren słonecznika, nasion bawełny i ziaren kawy. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji w przypadku takich upraw w Ameryce Łacińskiej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Wnioski w tej samej sprawie złożono również w odniesieniu do fluopikolidu stosowanego na powierzchni warzyw korzeniowych i bulwiastych oraz w odniesieniu do flutriafolu na powierzchni owoców ziarnkowych, wiśni i czereśni, brzoskwiń oraz śliwek. W obydwu przypadkach wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone stosowanie tych substancji w przypadku takich upraw w Stanach Zjednoczonych skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący piryproksyfenu złożono w odniesieniu do owoców pestkowych i herbaty. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji w przypadku takich upraw w Stanach Zjednoczonych i Japonii skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fosetylu w przypadku ziemniaków, propyzamidu w przypadku naparów ziołowych (korzeni), piryproksyfenu w przypadku moreli i trifloksy-strobiny w przypadku portulaki pospolitej przedłożone dane nie są wystarczające, by określić nowe NDP. Dotychczasowe NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(9) W odniesieniu do stosowania spinosadu na powierzchni drobnych owoców i jagód Urząd stwierdził, że przedstawione dane są wystarczające, by określić nowy NDP na podstawie stosowania w pomieszczeniach.
(10) W odniesieniu do stosowania chlormekwatu na powierzchni gruszek określono NDP obowiązujący do dnia 31 lipca 2014 r., aby uwzględnić migrację pozostałości chlormekwatu na skutek wcześniej dozwolonego stosowania w przypadku grusz. Ponieważ dane pochodzące z monitorowania wskazują, że nadal wykrywane są pozostałości na poziomie powyżej granicy oznaczalności, należy przedłużyć ważność tego NDP do czasu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przeglądu dotychczasowych NDP chlormekwatu.
(11) W odniesieniu do fosetylu Urząd wydał uzasadnioną opinię w oparciu o definicje pozostałości stosowane przy egzekwowaniu prawa zaproponowane w ramach przeglądu dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Ponieważ inne substancje, których NDP są obecnie poddawane przeglądowi, mają ten sam metabolit co fosetyl, należy zachować dotychczasową definicję pozostałości w niezmienionym brzmieniu do czasu zakończenia przeglądu. Komisja zwróciła się zatem do Urzędu z wnioskiem o zalecenie NDP zgodnie z obecną definicją pozostałości stosowaną przy egzekwowaniu prawa. Urząd zalecił określenie NDP na poziomie 150 mg/kg dla kiwi i 400 mg/kg dla przypraw.
(12) W odniesieniu do pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(13) W odniesieniu do 2-fenylofenolu w owocach cytrusowych określono NDP obowiązujące do dnia 30 września 2014 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę dwóch dodatkowych badań pozostałości na powierzchni owoców cytrusowych oraz ważnych badań dotyczących stabilności przy przechowywaniu. W marcu 2012 r. wymienione badania i dane zostały przedłożone Hiszpanii - państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy dla tej substancji. Hiszpania oceniła wspomniane dane i przegotowała sprawozdanie oceniające, które przedłożyła Komisji w dniu 18 lipca 2012 r. Aby zapewnić niezbędny czas na ocenę sprawozdania przez Urząd oraz na podjęcie decyzji przez Komisję, należy przedłużyć ważność tych NDP do czasu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przeglądu dotychczasowych NDP 2-fenylofenolu.
(14) W odniesieniu do izoprotiolanu w ryżu wnioskodawcę poproszono o przekazanie badań dotyczących charakteru tej substancji w warunkach pieczenia/gotowania państwu członkowskiemu dokonującemu oceny, Urzędowi i Komisji Europejskiej do dnia 31 grudnia 2013 r. Dane takie przekazano w terminie i zarówno państwo członkowskie dokonujące oceny, jak i Urząd stwierdzili, że nie ma potrzeby zmiany dotychczasowego NDP.
(15) W dniu 7 lipca 2012 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego 3 przyjęła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zawarte w Kodeksie (CXL) dla saflufenacylu w podrobach jadalnych (ssaków) i nasionach rzepaku. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii i w związku z tym należy je włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP 4 .
(16) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for chlormequat in pears, cereals and commodities of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP chlormekwatu w gruszkach, zbożach i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2014;12(1):3544 [57 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3544.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyflufenamid in strawberries and peppers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP cyflufenamidu w truskawkach i papryce). Dziennik EFSA 2014;12(1):3542 [26 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3542.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for cyfluthrin in artichokes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP cyflutryny w karczochach). Dziennik EFSA 2013;11(10):3448 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3448. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dicamba in herbs and herbal infusions (leaves and flowers)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP dikamby w ziołach i naparach ziołowych (liściach i kwiatach)). Dziennik EFSA 2013;11(11):3470 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3470.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dicamba in herbs and herbal infusions (leaves and flowers)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP dikamby w ziołach i naparach ziołowych (liściach i kwiatach)). Dziennik EFSA 2013;11(11):3459 [39 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3459.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for flutriafol in pome fruits, peaches, cherries and plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP flutriafolu w owocach ziarnkowych, brzoskwiniach, wiśniach i czereśniach oraz śliwkach). Dziennik EFSA 2013;11(10):3446 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3446.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fosetyl in potato, kiwi and certain spices" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP fosetylu w ziemniakach, kiwi i niektórych przyprawach). Dziennik EFSA 2012;10(12):3019 [43 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.3019.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for indoxacarb in beans (with pods) and mustard seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP indoksakarbu w fasoli (w strąkach) i nasionach gorczycy). Dziennik EFSA 2013;11 (11):3458 [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3458.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for mandipropamid in tomato" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP mandipropamidu w pomidorach). Dziennik EFSA 2013;11(11):3466 doi:10.2903/j.efsa.2013.3466. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metaldehyde in certain legume vegetables and pulses" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP metaldehydu w niektórych warzywach strączkowych i nasionach roślin strączkowych). Dziennik EFSA 2014;12(1):3537 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3537.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metconazole in barley and oats" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP metkonazolu w jęczmieniu i owsie zwyczajnym). Dziennik EFSA 2013;11(4):3185 [38 s.]. doi:10.2903/ j.efsa.2013.3185.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for phosmet in citrus fruits, pome fruits and rape seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP fosmetu owocach cytrusowych, owocach ziarnkowych i nasionach rzepaku). Dziennik EFSA 2013;11(12):3510 [33 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3510.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for picloram in rape seed and mustard seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP pikloramu w nasionach rzepaku i nasionach gorczycy). Dziennik EFSA 2013;11(10):3439 [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3439.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propyzamide in leaves, flowers and roots of herbal infusions" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP propyzamidu w naparach ziołowych (liściach, kwiatach i korzeniach)). Dziennik EFSA 2013;11(9):3378 [28 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3378.
"Reasoned opinion on the setting of MRLs for saflufenacil in various crops, considering the risk related to the metabolite trifluoroacetic acid (TFA)" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia NDP saflufenacylu w różnych uprawach z uwzględnieniem ryzyka związanego z metabolitem - kwasem trifluorooctowym). Dziennik EFSA 2014;12(2):3585 [58 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3585. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for spinosad in small fruit and berries and several commodities of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP spinosadu w drobnych owocach i jagodach oraz kilku produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2013;11(11):3447 [38 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3447.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for trifloxystrobin in horseradish, parsley root and purslane" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP trifloksystrobiny w chrzanie pospolitym, korzeniu pietruszki zwyczajnej i portulace pospolitej.). Dziennik EFSA 2013;11(8):3349 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3349.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.202.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 737/2014 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2-fenylofenolu, chlormekwatu, cyflufenamidu, cyflutryny, dikamby, fluopikolidu, flutriafolu, fosetylu, indoksakarbu, izoprotiolanu, mandipropamidu, metaldehydu, metkonazolu, fosmetu, pikloramu, propyzamidu, piryproksyfenu, saflufenacylu, spinosadu i trifloksystrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 24/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 30/07/2014 |