Decyzja wykonawcza 2014/422/UE określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 2 lipca 2014 r.
określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 4191

(2014/422/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus) jest wymienione w części A sekcja I lit. c) pkt 11 załącznika II do dyrektywy 2000/29/WE jako organizm szkodliwy, który nie występuje w Unii. Od 2011 r., po zatwierdzeniu nowego kodu dla nomenklatury grzybów przez Międzynarodowy Kongres Botaniczny, organizm ten, zwany dalej "określonym organizmem", nosi nazwę Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa.

(2) W dniu 21 lutego 2014 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") opublikował ocenę zagrożenia organizmem szkodliwym dotyczącą określonego organizmu 2 . W świetle tej oceny zagrożenia organizmem szkodliwym stwierdza się, że wymogi dotyczące określonego organizmu określone w dyrektywie 2000/29/WE w odniesieniu do wprowadzania do Unii owoców cytrusowych pochodzących z pól spoza obszaru uznanego za wolny od określonego organizmu nie są wystarczające do ochrony Unii przed wprowadzeniem tego organizmu. Ze względu na powtarzającą się w poprzednich latach wysoką liczbę przypadków wykrycia owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki zakażonych określonym organizmem konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie bardziej rygorystycznych środków w celu poprawy ochrony Unii przed wprowadzeniem tego organizmu. Biorąc pod uwagę, że wiele z tych przypadków dotyczyło owoców Citrus sinensis (L.) Osbeck "Valencia", owoce te powinny podlegać, oprócz środków mających zastosowanie do wszystkich owoców cytrusowych, badaniu pod kątem zakażenia utajonego.

(3) Wprowadzenie do Unii określonego organizmu poprzez przywóz owoców Citrus latifolia Tanaka jest jednak oceniane przez Urząd jako bardzo mało prawdopodobne. Należy zatem wyłączyć Citrus latifolia Tanaka ze środków przewidzianych w niniejszej decyzji.

(4) W przypadku wykrycia owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki, które są zakażone określonym organizmem, Komisja oceni, czy pojawienie się zakażonych owoców jest wynikiem nieprawidłowości w zakresie procedur urzędowego monitorowania i certyfikacji w Republice Południowej Afryki. W razie powtarzających się w tym samym roku przypadków wykrywania z powodu nieprawidłowości w zakresie procedur urzędowego monitorowania i certyfikacji Komisja dokona przeglądu niniejszej decyzji, zanim zostanie powiadomiona o szóstym przypadku wykrycia.

(5) W celu zachowania przejrzystości należy uchylić decyzję wykonawczą Komisji 2013/754/UE 3 .

(6) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 24 lipca 2014 r., tak aby zapewnić podmiotom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych wymogów.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie do Unii owoców cytrusowych

Nie naruszając przepisów części A sekcja I pkt 16.1, 16.2, 16.3 i 16.5 oraz na zasadzie odstępstwa od przepisów części A sekcja I pkt 16.4 lit. c) i d) załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE owoce Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybrydy, z wyjątkiem owoców Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka, pochodzące z Republiki Południowej Afryki (zwane dalej "określonymi owocami"), wprowadzane są do Unii jedynie, gdy spełniają wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Obowiązki w zakresie sprawozdawczości

Państwa członkowskie dokonujące przywozu przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 31 grudnia każdego roku, sprawozdanie zawierające informacje na temat ilości określonych owoców wprowadzonych do Unii na podstawie niniejszej decyzji w poprzednim sezonie przywozowym. W sprawozdaniu tym należy również zawrzeć wyniki inspekcji, o których mowa w pkt 2 załącznika.

Artykuł  3

Powiadomienia

Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję, inne państwa członkowskie i Republikę Południowej Afryki o potwierdzonej obecności określonego organizmu.

Artykuł  4

Uchylenie

Decyzja wykonawcza 2013/754/UE traci moc.

Artykuł  5

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 24 lipca 2014 r.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

WYMOGI DOTYCZĄCE WPROWADZANIA OKREŚLONYCH OWOCÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1

1.
Wymogi dotyczące określonych owoców
1.1.
Określonym owocom towarzyszy świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) akapit pierwszy dyrektywy 2000/29/WE, które w rubryce "Deklaracja dodatkowa" zawiera następujące oświadczenia:
a)
określone owoce pochodzą z pola uprawy poddanego stosownym zabiegom przeciw określonemu organizmowi, przeprowadzonym w odpowiednim czasie od początku ostatniego cyklu wegetacji;
b)
podczas sezonu wegetacyjnego przeprowadzono urzędową inspekcję na polu uprawy i stwierdzono brak objawów obecności określonego organizmu w określonych owocach od początku ostatniego cyklu wegetacji;
c)
między przybyciem do zakładu pakowania a pakowaniem pobrano jedną próbę przynajmniej 600 owoców każdego gatunku na partię 30 ton lub jej część, wybranych w miarę możliwości na podstawie ewentualnych objawów obecności określonego organizmu; wszystkie owoce objęte próbą zostały poddane badaniu i uznane za wolne od określonego organizmu.
1.2.
W przypadku Citrus sinensis (L.) Osbeck "Valencia" świadectwo fitosanitarne zawiera również, w rubryce "Deklaracja dodatkowa", oświadczenie, że z każdej partii 30 ton lub jej części zbadano jedną próbę pod kątem zakażenia utajonego i stwierdzono, że jest ona wolna od określonego organizmu.
1.3.
Całkowitą identyfikowalność określonych owoców zapewnia się w następujący sposób:
a)
pole uprawy, zakład pakowania, eksporterzy i wszelkie inne podmioty zajmujące się określonymi owocami są urzędowo rejestrowane do tego celu;
b)
szczegółowe informacje dotyczące zabiegów przed zbiorem i po nim są przechowywane;
c)
w czasie ich przemieszczania z pola uprawy do punktu wywozu do Unii określonym owocom towarzyszą dokumenty wydane pod kontrolą Krajowej Organizacji Ochrony Roślin Republiki Południowej Afryki (National Plant Protection Organisation of South Africa), co stanowi część systemu dokumentacji, w którym Republika Południowej Afryki udostępnia informacje Komisji.
2.
Wymogi dotyczące inspekcji w Unii
2.1.
Określone owoce muszą zostać poddane kontroli wizualnej w miejscu wprowadzenia lub przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 4 . Inspekcje te przeprowadza się na próbkach przynajmniej 200 owoców każdego gatunku określonych owoców z partii 30 ton lub jej części, wybranych na podstawie ewentualnych objawów obecności określonego organizmu.
2.2.
Jeśli objawy obecności szkodliwego organizmu zostały wykryte w trakcie inspekcji, o których mowa w pkt 2.1, obecność określonego organizmu potwierdza się lub wyklucza przez badanie owoców wykazujących takie objawy. Jeśli obecność szkodliwego organizmu zostanie potwierdzona, partia, z której dana próbka została pobrana, zostaje poddana jednemu z następujących środków:
(i)
odmowie wprowadzenia do Unii;
(ii)
zniszczeniu, innemu niż przez przetworzenie.
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Panel PLH EFSA (panel EFSA ds. zdrowia roślin), 2014 r. Opinia naukowa w sprawie zagrożenia Phyllosticta citricarpa (Guignardia citricarpa) na terytorium UE ze wskazaniem i oceną możliwości ograniczenia ryzyka. Dziennik EFSA 2014;12(2):3557, 243 s., doi:10.2903/j. efsa.2014.3557.
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/754/UE z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie środków mających na celu zapobieżenie wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) w odniesieniu do Republiki Południowej Afryki (Dz.U. L 334 z 13.12.2013, s. 44).
4 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.196.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/422/UE określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa
Data aktu: 02/07/2014
Data ogłoszenia: 03/07/2014
Data wejścia w życie: 24/07/2014, 03/07/2014