(2014/407/UE)(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/287/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Niderlandach. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 4,8 % PKB, przekraczający tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 59,7 % PKB w 2009 r., nie przekraczając tym samym określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych odnotowany w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,6 % PKB i 60,8 % PKB.
(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Niderlandów zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.
(3) W dniu 21 czerwca 2013 r. Rada uznała, że Niderlandy podjęły skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu oraz że nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych wystąpiły po przyjęciu pierwotnego zalecenia. W związku z tym Rada, na podstawie zalecenia Komisji, uznała, że warunki przewidziane w art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 są spełnione i wydała nowe zalecenie skierowane do Niderlandów na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu do końca 2014 r. To nowe zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.
(4) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .
(5) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .
(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Niderlandy zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2014 r. oraz w oparciu o program stabilności na 2014 r. i prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:
- Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Niderlandach, po osiągnięciu maksymalnej wartości na poziomie 5,6 % PKB w 2009 r., był stopniowo redukowany i osiągnął poziom 2,5 % PKB w 2013 r. 5 . Poprawa ta była wynikiem podjęcia działań konsolidacyjnych zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, w szczególności podwyżki podatków (pośrednich) i cięć wydatków publicznych.
- W programie stabilności Niderlandów na 2014 r. przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do 2,9 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. spadnie do 2,1 % PKB, natomiast w prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnie poziom 2,8 % PKB w 2014 r. i 1,8 % PKB w 2015 r. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.
- Przewiduje się, że przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki saldo strukturalne tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, które w roku 2013 uległo poprawie o 1,4 % PKB, w 2014 r. utrzyma się na niezmienionym poziomie, a w 2015 r. poprawi się o 0,5 punktu procentowego. W tym kontekście wydaje się, że pojawia się obecnie luka na poziomie 0,5 % PKB w stosunku do wymaganej korekty salda strukturalnego zmierzającej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2014 r., co oznacza, że istnieje konieczność wzmocnienia środków budżetowych w celu zapewnienia pełnej zgodności z funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu ze względu na pojawiające się ryzyko znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania.
- Relacja długu do PKB wzrosła o około 10 punktów procentowych w latach 2010-2013 r., osiągając 73,5 %. W prognozie służb Komisji z wiosny 2014 r. przewiduje się, że dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych dalej wzrośnie do poziomu 73,8 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. spadnie, osiągając poziom 73,4 % PKB.
(7) Począwszy od 2014 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Niderlandy podlegają funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinny w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wartości wydatków, oraz dokonywać odpowiednich postępów w spełnianiu kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97.
(8) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(9) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Niderlandach został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/287/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: