Decyzja 2014/389/UE w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 czerwca 2014 r.
w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/389/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Akt przystąpienia Chorwacji 1 , w szczególności jego załącznik V sekcja 10 rozdział I pkt 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, ppkt (i) dotyczący włączenia wszystkich lotów pomiędzy dwoma lotniskami znajdującymi się na terytorium Chorwacji oraz wszystkich lotów pomiędzy lotniskiem znajdującym się na terytorium Chorwacji a lotniskiem znajdującym się w państwie spoza EOG (zwanych dalej "dodatkowymi działaniami lotniczymi") stanowi, że na zasadzie odstępstwa od art. 3c ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , okres, o którym mowa w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2014 r.

(2) Zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (ii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, na zasadzie odstępstwa od art. 3c ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE i w ramach procedury, o której mowa w tym przepisie, w okresie sześciu miesięcy od dnia przystąpienia Komisja podejmie decyzję w sprawie historycznych emisji lotniczych w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych.

(3) Całkowita liczba uprawnień, które mają zostać przyznane operatorom statków powietrznych, została określona jako procentowa wartość historycznych emisji lotniczych. W art. 3 lit. s) dyrektywy 2003/87/WE "historyczne emisje lotnicze" zdefiniowano jako średnią rocznych emisji w latach kalendarzowych: 2004, 2005 i 2006, pochodzących ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do tej dyrektywy. Artykuł 3c ust. 2 tej dyrektywy stanowi, że łączna liczba przydziałów, które zostaną przyznane operatorom statków powietrznych, powinna być obliczona na podstawie tej historycznej średniej.

(4) W obliczaniu historycznych emisji lotniczych dla dodatkowych działań lotniczych Komisji udzielał pomocy EUROCONTROL zgodnie z art. 18b dyrektywy 2003/87/WE. Za najlepsze dostępne dane do obliczenia historycznych emisji uznano informacje o ruchu lotniczym zawarte w bazach danych Centralnego Biura Opłat Trasowych i Centralnej Jednostki Zarządzania Ruchem Lotniczym organizacji EUROCONTROL. Bazy te zawierają informacje na temat rzeczywistej długości trasy każdego lotu. Następnie obliczono emisje dla poszczególnych lotów za pomocą metod "Abatement of Nuisances Caused by Air Transport 3" i "Calculation of Emissions by Selective Equivalence". Skuteczność tych metod obliczania emisji historycznych podniesiono dzięki wykorzystaniu informacji na temat rzeczywistego zużycia paliwa dostarczonych dobrowolnie przez reprezentatywną liczbę operatorów statków powietrznych w celu potwierdzenia wyników.

(5) Roczne emisje z dodatkowych działań lotniczych w roku kalendarzowym 2004, pochodzące ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, zostały oszacowane na 114 024 ton CO2. Roczne emisje w roku kalendarzowym 2005, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 126 827 ton CO2, zaś roczne emisje w roku kalendarzowym 2006, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 127 120 ton CO2. Historyczne emisje lotnicze wynoszą 122 657 ton CO2.

(6) Na podstawie sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (viii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji - na zasadzie odstępstwa od art. 3e ust. 3 lit. d) dyrektywy 2003/87/WE - w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych liczbę przydziałów, które mają zostać przyznane nieodpłatnie, oblicza się przez pomnożenie wzorca porównawczego określonego w art. 3e ust. 3 lit. e) tej dyrektywy przez sumę tonokilometrów podanych we wnioskach przedłożonych Komisji zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (vi) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji.

(7) Komisja dokonała analizy wniosków dotyczących dodatkowych działań lotniczych, złożonych przez Chorwację zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (vi) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji oraz obliczeń historycznych emisji lotniczych w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych, przedstawionych przez EURO-CONTROL i stwierdziła, że wzorzec porównawczy określony w art. 3e ust. 3 lit. e) dyrektywy 2003/87/WE nie powinien podlegać jednolitemu współczynnikowi korygującemu, o którym mowa w sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (viii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji.

(8) Zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (iii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, na zasadzie odstępstwa od art. 3d ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE od dnia 1 stycznia 2014 r. odsetek przydziałów, które mają zostać rozdzielone w drodze sprzedaży aukcyjnej w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych, jest równy części przydziałów pozostałych po obliczeniu liczby przydziałów, które mają zostać przyznane nieodpłatnie na podstawie art. 3e ust. 3 lit. d), i liczby przydziałów, które mają zostać przeznaczone do specjalnej rezerwy na mocy art. 3f tej dyrektywy.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostały rozpatrzone przez Komitet ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dodatkowe historyczne emisje lotnicze dla dodatkowych działań lotniczych wynoszą 122 657 ton CO2.

Artykuł  2

Ogólnounijna liczba uprawnień dla dodatkowych działań lotniczych, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 116 524.

Artykuł  3

Wyniki obliczeń dotyczących liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone dla dodatkowych działań lotniczych zgodnie ze wzorcem porównawczym, o którym mowa w art. 3e ust. 3 lit. e) dyrektywy 2003/87/WE, zaokrągla się w dół do najbliższego pełnego uprawnienia.

Artykuł  4

Ogólnounijna liczba uprawnień, które mają zostać przydzielone nieodpłatnie dla dodatkowych działań lotniczych, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 41 584.

Artykuł  5

Dodatkowa ogólnounijna łączna liczba uprawnień, które mają zostać przeznaczone do specjalnej rezerwy, wynosi 3 495.

Artykuł  6

Dodatkowa ogólnounijna liczba uprawnień do emisji lotniczych, które mają zostać rozdzielone w drodze sprzedaży aukcyjnej, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 71 445.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 112 z 24.4.2012, s. 6.
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.183.135

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/389/UE w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej
Data aktu: 23/06/2014
Data ogłoszenia: 24/06/2014
Data wejścia w życie: 25/06/2014