uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
(1) W dokumencie zatytułowanym "»Europa 2020« - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" podkreśla się konieczność zapewnienia korzystnych warunków dla inwestowania w wiedzę i innowacje, w tym w ekoinnowacje, w celu osiągnięcia w Unii inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu.
(2) W białej księdze Komisji z dnia 28 marca 2011 r. zatytułowanej "Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu" (zwanej dalej "białą księgą") podkreślono konieczność stworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w celu osiągnięcia bardziej konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu w Unii, a także w celu rozwiązania najważniejszych problemów społecznych, takich jak rosnąca intensywność ruchu, zatory komunikacyjne, bezpieczeństwo dostaw energii i zmiana klimatu. Ponadto mowa w niej o tym, że dla tego rodzaju strategii zasadnicze znaczenie będzie miała innowacyjność oraz że badania naukowe w Unii muszą uwzględniać pełen cykl badań naukowych, innowacji i wdrażania w sposób zintegrowany, skupiając się na najbardziej obiecujących technologiach i angażując wspólnie wszystkie zainteresowane strony.
(3) "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (zwany dalej "programem »Horyzont 2020«"), ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 3 , ma na celu zwiększenie wpływu nakładów na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu funduszy Unii z funduszami z sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych (PPP) w obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do osiągnięcia ogólnych celów Unii w zakresie konkurencyjności, pobudzić inwestycje prywatne oraz pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu obejmującym zrównoważony udział wszystkich partnerów, zapewniać rozliczalność z osiągnięcia swoich celów i zgodność ze strategicznymi celami Unii w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinny być otwarte, przejrzyste, skuteczne i wydajne oraz umożliwić uczestnictwo szerokiemu spektrum zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność w swoich dziedzinach. Udział Unii w tych partnerstwach może mieć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 i decyzją Rady 2013/743/UE 4 można przyznać wsparcie wspólnym przedsięwzięciom ustanowionym w ramach programu "Horyzont 2020" na warunkach określonych w tej decyzji.
(5) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanym "Partnerstwa publiczno-prywatne w programie »Horyzont 2020«: ważne narzędzie służące do szerzenia innowacji i wzrostu gospodarczego w Europie" wskazano konkretne partnerstwa publiczno-prywatne, którym należy przyznać wsparcie, w tym pięć wspólnych przedsięwzięć w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych oraz Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (europejski system zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji). Ponadto wezwano w nim do utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w sektorze kolejowym ze względu na skalę nakładów na badania naukowe i innowacje niezbędnych do uzyskania przez Unię czołowej pozycji w zakresie technologii kolejowych oraz na wymóg polityczny, aby urzeczywistnić jednolity europejski obszar kolejowy.
(6) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanym "Czwarty pakiet kolejowy - Zakończenie budowy jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w celu wspierania konkurencyjności i wzrostu gospodarczego w Europie" (zwanym dalej "czwartym pakietem kolejowym") podkreślono konieczność utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w sektorze kolejowym, aby wesprzeć rozwój kolei jako środka transportu poprzez wspieranie przełomowych innowacji w odniesieniu do taboru pasażerskiego, transportu towarowego, systemów zarządzania ruchem oraz infrastruktury kolejowej. Podkreślono w nim, że ze względu na ograniczony dostęp do środków publicznych istotne znaczenie ma poprawa wskaźnika korzyści ekonomicznej w sektorze kolejowym jako skutek stworzenia jednolitego rynku, oraz wezwano do bardziej europejskiego podejścia do kolei w celu ułatwienia zmiany rodzaju transportu z transportu drogowego i lotniczego.
(7) Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem S2R") powinno przybrać postać PPP, którego celem będzie stymulowanie i lepsze koordynowanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje w sektorze kolejowym z myślą o przyspieszeniu i ułatwieniu procesu przejścia do bardziej zintegrowanego, efektywnego, zrównoważonego i atrakcyjnego rynku kolejowego w Unii, zgodnie z biznesowymi potrzebami sektora kolejowego i ogólnym celem, jakim jest utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. W szczególności Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno mieć swój wkład w realizację celów szczegółowych określonych w białej księdze i w czwartym pakiecie kolejowym, w tym w poprawę efektywności sektora kolejowego z korzyścią dla środków publicznych; w znaczące zwiększenie lub poprawę przepustowości sieci kolejowej, aby umożliwić kolei skuteczne konkurowanie oraz obsługę znacząco większej części ruchu pasażerskiego i transportu towarowego; w poprawę jakości usług kolejowych poprzez reagowanie na potrzeby pasażerów i spedytorów; w usunięcie przeszkód natury technicznej, które ograniczają możliwości sektora w zakresie interoperacyjności; oraz w ograniczenie negatywnych skutków zewnętrznych związanych z transportem kolejowym. Postępy Wspólnego Przedsięwzięcia S2R w realizacji tych celów należy mierzyć za pomocą kluczowych wskaźników efektywności.
(8) Przepisy dotyczące organizacji i funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia S2R powinny zostać określone w statucie Wspólnego Przedsięwzięcia S2R będącym częścią niniejszego rozporządzenia.
(9) Członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia S2R powinni być: Unia, reprezentowana przez Komisję, oraz członkowie założyciele inni niż Unia, wymienieni w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że zaakceptują oni statut Wspólnego Przedsięwzięcia S2R. Członkami założycielami innymi niż Unia są pojedyncze osoby prawne w dobrej kondycji finansowej, które mają zdolność finansową i wyraziły zgodę, w formie pisemnej, po przeprowadzeniu intensywnych konsultacji z zainteresowanymi stronami, na przekazanie znaczącego wkładu finansowego na rzecz działań w zakresie badań naukowych w obszarze Wspólnego Przedsięwzięcia S2R, w ramach struktury odpowiednio dostosowanej do charakteru partnerstwa publiczno-prywatnego.
(10) Istotnym elementem inicjatywy Shift2Rail (zwanej dalej "inicjatywą S2R") jest znaczący udział sektora przemysłu. Kluczowe znaczenie ma zatem warunek, aby środkom publicznym przeznaczonym na inicjatywę S2R odpowiadał co najmniej taki sam wkład przedstawicieli przemysłu. Dlatego też członkostwo będzie otwarte dla innych podmiotów publicznych lub prywatnych, które gotowe są przeznaczyć niezbędne środki na realizację działań w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze działalności Wspólnego Przedsięwzięcia S2R.
(11) Celem Wspólnego Przedsięwzięcia S2R powinno być zarządzanie działaniami w zakresie badań naukowych, rozwoju i walidacji w ramach inicjatywy S2R poprzez połączenie środków z sektora publicznego i prywatnego udostępnionych przez członków przedsięwzięcia oraz poprzez wykorzystanie wewnętrznych i zewnętrznych zasobów technicznych. Powinno ono ustanowić nowe - zgodne z regułami konkurencji - formy współpracy między zainteresowanymi stronami z całego kolejowego łańcucha wartości oraz spoza tradycyjnego sektora kolejowego, oraz powinno wnosić wkład, jakim jest doświadczenie i fachowa wiedza Europejskiej Agencji Kolejowej w kwestiach dotyczących interoperacyjności i bezpieczeństwa.
(12) Aby osiągnąć swoje cele, Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno udzielać wsparcia finansowego, głównie w formie dotacji dla członków oraz poprzez najbardziej odpowiednie środki, takie jak zamówienia lub przyznanie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków.
(13) Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno funkcjonować w sposób otwarty i przejrzysty, przekazując na czas swoim odpowiednim organom wszystkie stosowne dostępne informacje, a także odpowiednio promując swoją działalność, w tym przez działania informacyjne i upowszechniające skierowane do społeczeństwa. Regulamin organów Wspólnego Przedsięwzięcia powinien być publicznie dostępny.
(14) W świetle ogólnego celu programu "Horyzont 2020", jakim jest zwiększenie uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinny co do zasady uwzględniać czas trwania programu "Horyzont 2020".
(15) Działania podejmowane przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R to głównie działania w zakresie badań naukowych i innowacji. Dlatego też finansowanie unijne powinno być wypłacane w ramach programu "Horyzont 2020". Aby osiągnąć maksymalny efekt, Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno wypracować ścisłe synergie z innymi unijnymi programami i instrumentami finansowania oraz w szczególności z instrumentem "Łącząc Europę" lub mechanizmem finansowania opartym na podziale ryzyka, aby wspierać działania na rzecz wdrożenia innowacyjnych rozwiązań Wspólnego Przedsięwzięcia S2R. Ponadto program "Horyzont 2020" powinien przyczynić się do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno zatem dążyć do rozwinięcia bliskich interakcji z EFSI, które mogą szczególnie pomóc w zwiększaniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze Wspólnego Przedsięwzięcia S2R oraz wesprzeć działania na rzecz inteligentnej specjalizacji.
(16) Wkłady członków innych niż Unia należy określić w umowie w sprawie członkostwa ze Wspólnym Przedsięwzięciem S2R. Wkłady te nie powinny ograniczać się jedynie do pokrycia kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia S2R i współfinansowania koniecznego do prowadzenia działań w zakresie badań naukowych i innowacji wspieranych przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R. Wkłady członków powinny wiązać się także z dodatkowymi realizowanymi przez nich działaniami, aby zapewnić znaczącą dźwignię finansową. Te dodatkowe działania powinny stanowić wkład w rozszerzoną inicjatywę S2R.
(17) Udział w działaniach pośrednich finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinien być zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 5 . Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno ponadto zapewnić spójne stosowanie zasad ustanowionych w tym rozporządzeniu w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję.
(18) Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno także wykorzystywać środki elektroniczne, którymi zarządza Komisja, aby zapewniać otwartość, przejrzystość i ułatwiać udział. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinny zatem być również ogłaszane w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno udostępniać odpowiednie dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników do uwzględnienia w systemach elektronicznych w zakresie sprawozdawczości i upowszechniania w ramach programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję, w odpowiednim formacie i w odstępach czasu odpowiadających obowiązkom sprawozdawczym Komisji.
(19) Wkładem finansowym Unii we Wspólne Przedsięwzięcie S2R należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i z odpowiednimi zasadami zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 7 .
(20) Audyty beneficjentów środków unijnych na podstawie niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać w taki sposób, aby ograniczać obciążenia administracyjne, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.
(21) Interesy finansowe Unii i pozostałych członków Wspólnego Przedsięwzięcia S2R należy chronić przez zastosowanie proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym prewencji i wykrywania nieprawidłowości oraz prowadzenia dochodzeń w ich sprawie, odzyskiwania środków utraconych, nienależnie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, nakładania kar administracyjnych i finansowych zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012.
(22) Audytor wewnętrzny Komisji powinien wykonywać te same uprawnienia w stosunku do Wspólnego Przedsięwzięcia S2R co w stosunku do Komisji.
(23) W związku ze szczególnym charakterem i obecnym statusem wspólnych przedsięwzięć oraz w celu zapewnienia ciągłości z siódmym programem ramowym Wspólne Przedsięwzięcie S2R powinno nadal podlegać odrębnej procedurze udzielania absolutorium. Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia S2R powinien zatem udzielać Parlament Europejski na podstawie zalecenia Rady. W związku z tym wymogi sprawozdawcze określone w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 nie powinny mieć zastosowania do wkładu Unii do Wspólnego Przedsięwzięcia S2R, lecz powinny być w jak największym stopniu dostosowane do wymogów przewidzianych dla organów na podstawie art. 208 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. Kontrola sprawozdań rachunkowych oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinna być przeprowadzana przez Trybunał Obrachunkowy.
(24) W celu ułatwienia ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia S2R należy uczynić Komisję odpowiedzialną za jego ustanowienie i początkowy etap jego działalności aż do czasu uzyskania przez nie zdolności operacyjnej do wykonywania własnego budżetu.
(25) W związku z tym, że cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie wparcie badań naukowych i innowacji w przemyśle w całej Unii poprzez realizację inicjatywy S2R przez Wspólne Przedsięwzięcie S2R, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapobieżenia powielaniu działań, zachowania masy krytycznej oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania środków publicznych, możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2014 r.
W imieniu Rady | |
G. KARASMANIS | |
Przewodniczący |
- program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
- program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) i uchylająca decyzje 2006/971/WE, 2006/972/WE, 2006/973/WE, 2006/974/WE i 2006/975/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.177.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 642/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail |
Data aktu: | 16/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2014 |
Data wejścia w życie: | 07/07/2014 |