Rozporządzenie wykonawcze 643/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do zgłaszania krajowych przepisów o charakterze ostrożnościowym dotyczących obszaru pracowniczych programów emerytalnych zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 643/2014
z dnia 16 czerwca 2014 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do zgłaszania krajowych przepisów o charakterze ostrożnościowym dotyczących obszaru pracowniczych programów emerytalnych zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 11 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/41/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ("EIOPA") sprawozdań odnoszących się do krajowych przepisów o charakterze ostrożnościowym dotyczących obszaru pracowniczych programów emerytalnych nieobjętych odniesieniem do krajowego prawa socjalnego i prawa pracy zawartym w art. 20 ust. 1 tej dyrektywy (zwanych dalej "krajowymi przepisami ostrożnościowymi"). Wymagania ustanowione w niniejszym rozporządzeniu nie wpływają na przewidziane w dyrektywie 2003/41/WE kompetencje państw członkowskich w odniesieniu do krajowego prawa socjalnego i prawa pracy mającego zastosowanie do instytucji pracowniczych programów emerytalnych.

(2) EIOPA powinien udostępniać na swojej stronie internetowej informacje zgłoszone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, aby stworzyć na poziomie unijnym scentralizowane źródło informacji o krajowych przepisach ostrożnościowych.

(3) Uznaje się, że państwa członkowskie mogą posiadać przepisy mające zastosowanie do pracowniczych programów emerytalnych w takich obszarach, jak prawo spółek, prawo powiernicze i prawo dotyczące niewypłacalności, które to przepisy wykraczają poza krajowe przepisy ostrożnościowe. Celem obowiązku sprawozdawczego ustanowionego w niniejszym rozporządzeniu nie jest stworzenie wyczerpującego wykazu wszystkich norm prawnych i regulacyjnych, zgodnie z którymi działają pracownicze programy emerytalne.

(4) Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2003/41/WE państwa członkowskie mogą wybrać stosowanie przepisów art. 9-16 i art. 18, 19 i 20 tej dyrektywy do działalności w zakresie pracowniczych programów emerytalnych prowadzonej przez zakłady ubezpieczeń objęte dyrektywą 2002/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Państwa członkowskie, które skorzystały z tej możliwości, stosują w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń szereg krajowych przepisów ostrożnościowych różniących się od przepisów stosowanych wobec pracowniczych programów emerytalnych. W przypadku państw członkowskich, które wykorzystują tę możliwość, obowiązek sprawozdawczy powinien również obejmować informacje o aktywach i pasywach, o których mowa w art. 7 akapit drugi dyrektywy 2003/41/WE.

(5) W celu zapewnienia jednolitej sprawozdawczości właściwym władzom należy udostępnić wzór formularza do wykorzystania przy przekazywaniu do EIOPA wymaganych informacji. Aby umożliwić łatwy dostęp do przekazywanych informacji i ich porównywalność, wykaz we wzorze formularza powinien odpowiadać stosownym przepisom dyrektywy 2003/41/WE. Wzór formularza powinien również ułatwiać zgłaszanie krajowych przepisów ostrożnościowych nieujętych w wykazie, mających charakter ostrożnościowy, lecz niepowiązanych bezpośrednio z transpozycją dyrektywy 2003/41/WE.

(6) Z uwagi na to, że prawo Unii nie harmonizuje struktury instytucji pracowniczych programów emerytalnych, istnieją liczne rodzaje struktur organizacyjnych, w ramach których działają programy emerytalne w poszczególnych państwach członkowskich. W stosownych przypadkach właściwe władze powinny zgłaszać nazwy tych instytucji i wskazywać krajowe przepisy ostrożnościowe mające zastosowanie do różnych typów strukturalnych.

(7) Obowiązek sprawozdawczy nałożony na właściwe władze w odniesieniu do marginesów wypłacalności i funduszu gwarancyjnego, ustanowionych w art. 17a-17d dyrektywy 2003/41/WE, jest uwzględniony we wzorze formularza sprawozdawczego poprzez art. 17 ust. 2 tej dyrektywy.

(8) W niektórych państwach członkowskich krajowe przepisy ostrożnościowe nie mają zastosowania do całego terytorium danego państwa członkowskiego. Właściwe władze powinny zatem wskazywać we wzorze formularza, czy ich krajowe przepisy ostrożnościowe mają zastosowanie do różnych terytoriów w obrębie ich państwa członkowskiego, oraz określać zasięg terytorialny zgłaszanych przepisów.

(9) Informacje o krajowych przepisach ostrożnościowych należy aktualizować bez nakładania niewspółmiernych obciążeń na właściwe władze. Sprawozdań nie powinno się zatem składać częściej niż raz w roku. Aby zwiększyć spójność ujawnianych informacji, należy ustalić datę, do której odnoszą się sprawozdania, oraz datę przekazywania informacji do EIOPA. Właściwe władze powinny mieć możliwość dobrowolnej aktualizacji informacji między datami składania sprawozdań.

(10) Aby zapewnić, by informacje dotyczące krajowych przepisów ostrożnościowych były dostępne niedługo po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, pierwsze przekazanie informacji powinno mieć miejsce w okresie sześciu miesięcy od jego wejścia w życie.

(11) Jak określono w motywie 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/78/UE 3 , standardy techniczne opracowywane przez EIOPA powinny pozostawać bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie wymogów ostrożnościowych dotyczących wspomnianych instytucji, zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE.

(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty wykonawczych standardów technicznych przedłożone Komisji przez EIOPA.

(13) EIOPA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne dotyczące projektów wykonawczych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował koszty i korzyści, które mogą być z nimi związane, oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanej w art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury sprawozdawcze

1.
Właściwe władze przekazują do EIOPA informacje o krajowych przepisach ostrożnościowych po raz pierwszy w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie co roku, do dnia 30 czerwca każdego roku kalendarzowego następującego po roku, w którym upływa ten sześciomiesięczny okres.
2.
Informacje przekazywane po raz pierwszy dotyczą krajowych przepisów ostrożnościowych obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Informacje przekazywane corocznie dotyczą krajowych przepisów ostrożnościowych obowiązujących w dniu 1 marca danego roku kalendarzowego.
3.
Właściwe władze mogą w dowolnym czasie dobrowolnie przekazywać do EIOPA zaktualizowane informacje dotyczące ich krajowych przepisów ostrożnościowych.
Artykuł  2

Format i wzory sprawozdań

1.
Przy zgłaszaniu i aktualizowaniu informacji o swoich krajowych przepisach ostrożnościowych właściwe władze korzystają ze wzoru formularza określonego w załączniku, podając następujące informacje:
a)
nazwę właściwej władzy, nazwę państwa członkowskiego i datę przekazania informacji do EIOPA;
b)
czy jest to pierwsze, dobrowolne czy coroczne przekazanie informacji;
c)
czy przekazywane informacje dotyczą zakładów ubezpieczeń, o których mowa w art. 4 dyrektywy 2003/41/WE, oraz jakiego rodzaju jest dany zakład ubezpieczeń;
d)
czy w danym państwie członkowskim istnieje więcej niż jeden typ strukturalny instytucji pracowniczych programów emerytalnych, a jeśli tak, nazwy typów strukturalnych i krajowe przepisy ostrożnościowe mające do nich zastosowanie;
e)
czy zgłaszane przepisy mają zastosowanie do różnych terytoriów w obrębie danego państwa członkowskiego, a jeśli tak, zasięg terytorialny tych zgłaszanych przepisów;
f)
odniesienia do odpowiednich nazw urzędowych i numerów aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytułów i numerów odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach;
g)
odsyłacz do odpowiedniej części strony internetowej zawierającej pełny tekst aktów i innych właściwych instrumentów, w stosownych przypadkach.
2.
Jeżeli w danym państwie członkowskim istnieją krajowe przepisy ostrożnościowe, które nie są ujęte w wykazie znajdującym się we wzorze formularza określonym w załączniku, odpowiednie właściwe władze wykazują te przepisy w kategorii "Pozostałe" we wzorze formularza.
3.
Właściwe władze przekazują wypełnione formularze do EIOPA w formacie elektronicznym.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wzór formularza odnoszącego się do krajowych przepisów o charakterze ostrożnościowym dotyczących obszaru pracowniczych programów emerytalnych
Nazwa właściwej władzy Nazwa państwa członkowskiego Data przekazania do EIOPA
Sprawozdanie dotyczy działalności w zakresie pracowniczych programów emerytalnych prowadzonej przez zakłady ubezpieczeń, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) Tak W obrębie naszej jurysdykcji istnieje więcej niż jeden typ strukturalny instytucji pracowniczych programów emerytalnych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. d) Tak
Nie Nie
(proszę zaznaczyć "x")

Jeżeli tak, proszę podać rodzaj zakładu ubezpieczeń wymieniany w przepisach krajowych:

(proszę zaznaczyć "x")

Jeżeli tak, proszę podać ich nazwy i jasno określić, czy różne krajowe przepisy ostrożnościowe mają zastosowanie do różnych typów strukturalnych instytucji pracowniczych programów emerytalnych.

Rodzaj sprawozdania

(proszę zaznaczyć "x")

a) pierwsze przekazanie informacji - art. 1 ust. 1 i art. 1 ust. 2 Różny zasięg terytorialny zgłaszanych przepisów, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. e)

(proszę zaznaczyć "x")

Tak
b) dobrowolne przekazanie informacji - art. 1 ust. 3 Nie
c) coroczne przekazanie informacji - art. 1 ust. 1
Jeżeli tak, proszę wskazać zasięg terytorialny każdego ze zgłaszanych przepisów.
Kod Pozycja Odpowiednie przepisy dyrektywy 2003/41/WE
10 Działalność instytucji Art. 7
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

20 Prawne rozdzielenie instytucji finansujących i instytucji pracowniczych programów emerytalnych Art. 8
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

30 Warunki działania Art. 9
31 Art. 9 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

32 Art. 9 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

33 Art. 9 ust. 3
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

34 Art. 9 ust. 4
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

35 Art. 9 ust. 5
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

40 Roczne sprawozdania finansowe i roczne sprawozdania Art. 10
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

50 Oświadczenie o zasadach polityki inwestycyjnej Art. 12
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

60 Informacje przekazywane właściwym władzom Art. 13
61 Art. 13 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

62 Art. 13 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

70 Uprawnienia w zakresie interwencji i obowiązki właściwych władz Art. 14
71 Art. 14 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

72 Art. 14 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

73 Art. 14 ust. 3
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

74 Art. 14 ust. 4
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

80 Rezerwy techniczne Art. 15
86 Art. 15 ust. 6
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

90 Finansowanie rezerw technicznych Art. 16
91 Art. 16 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

92 Art. 16 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

93 Art. 16 ust. 3
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

100 Ustawowe fundusze własne Art. 17
101 Art. 17 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

102 Art. 17 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

103 Art. 17 ust. 3
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

110 Reguły inwestowania Art. 18
111 Art. 18 ust. 1
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

112 Art. 18 ust. 2
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

113 Art. 18 ust. 3
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

114 Art. 18 ust. 4
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

115 Art. 18 ust. 5
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

116 Art. 18 ust. 6
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

117 Art. 18 ust. 7
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

120 Zarządzanie i nadzór Art. 19
Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

Pozostałe przepisy, o których mowa w art. 2 ust. 2 Krajowe przepisy ostrożnościowe nieujęte w powyższym wykazie

Nazwy urzędowe i numery aktów oraz innych właściwych instrumentów, w tym tytuły i numery odpowiednich części lub artykułów, w stosownych przypadkach:

Odsyłacz(-e) do pełnego tekstu przepisów krajowych:

1 Dz.U. L 235 z 23.9.2003, s. 10.
2 Dyrektywa 2002/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. dotycząca ubezpieczeń na życie (Dz.U. L 345 z 19.12.2002, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie zmiany dyrektyw 98/26/WE, 2002/87/WE, 2003/6/WE, 2003/41/WE, 2003/71/WE, 2004/39/WE, 2004/109/WE, 2005/60/WE, 2006/48/WE, 2006/49/WE i 2009/65/WE w odniesieniu do uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (Dz.U L 331 z 15.12.2010, s. 120).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.177.34

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 643/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do zgłaszania krajowych przepisów o charakterze ostrożnościowym dotyczących obszaru pracowniczych programów emerytalnych zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 16/06/2014
Data ogłoszenia: 17/06/2014
Data wejścia w życie: 07/07/2014