uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
(1) Partnerstwa publiczno-prywatne w formie wspólnych inicjatyw technologicznych przewidziano pierwotnie w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1982/2006/WE 2 .
(2) W decyzji Rady 2006/971/WE 3 wskazano konkretne partnerstwa publiczno-prywatne, które mają być wspierane, w tym partnerstwa publiczno-prywatne w obszarach objętych wspólnymi inicjatywami technologicznymi w dziedzinie nanoelektroniki (ENIAC) i w zakresie systemów wbudowanych (ARTEMIS).
(3) W komunikacie Komisji zatytułowanym " »Europa 2020« - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (zwanym dalej "strategią »Europa 2020« "), zatwierdzonym przez Parlament Europejski i Radę, podkreślono konieczność stworzenia warunków sprzyjających inwestowaniu w wiedzę i innowacje, tak aby osiągnąć inteligentny, trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu w Unii.
(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 4 ustanowiony został "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (zwany dalej "programem »Horyzont 2020« "). Celem programu "Horyzont 2020" jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu ze środkami finansowymi sektora prywatnego w ramach partnerstw publicznoprywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych celów Unii w zakresie konkurencyjności, zmobilizować inwestycje prywatne oraz ułatwić rozwiązywanie problemów społecznych. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do strategicznych celów Unii w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, skuteczny i wydajny, a także powinno stwarzać szanse udziału wszystkim stronom aktywnym w poszczególnych obszarach tych partnerstw. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 zaangażowanie Unii w te partnerstwa może przyjąć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) zgodnie z decyzją nr 1982/2006/WE.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 i decyzją Rady 2013/743/UE 5 należy przyznać dalsze wsparcie wspólnym przedsięwzięciom ustanowionym na mocy decyzji (UE) nr 1982/2006/WE na warunkach określonych w decyzji 2013/743/UE. Priorytet zakładający osiągnięcie wiodącej pozycji w przemyśle wymaga skoncentrowania się na dwóch określonych kierunkach działań z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych: "mikro-i nanoelektronice" oraz "nowej generacji podzespołów i układów, inżynierii zaawansowanych i inteligentnych podzespołów i systemów wbudowanych". ARTEMIS i ENIAC powinny zostać połączone w ramach jednej inicjatywy.
(6) W komunikacie Komisji z dnia 26 czerwca 2012 r. pt. "Europejska strategia w dziedzinie kluczowych technologii wspomagających - droga do wzrostu i miejsc pracy" wskazano kluczowe technologie wspomagające - do których należy również mikro- i nanoelektronika - jako niezbędne źródła innowacji. Pomiędzy generowaniem podstawowej wiedzy a jej późniejszą komercjalizacją w formie towarów i usług występuje obecnie luka. Problem ten należy rozwiązać m.in. poprzez skoncentrowanie działań na pilotażowych liniach produkcyjnych i innowacyjnych projektach pilotażowych, w tym wielkoskalowych, w celu sprawdzenia technologii i produktów w warunkach przemysłowych oraz uzyskania większego stopnia integracji i wzajemnego stymulowania się poszczególnych kluczowych technologii wspomagających.
(7) Zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 23 maja 2013 r. pt. "Europejska strategia dotycząca podzespołów oraz układów mikro- i nanoelektronicznych" podzespoły oraz układy mikro- i nanoelektroniczne stanowią podstawę innowacji i konkurencyjności we wszystkich głównych sektorach gospodarki. Ze względu na znaczenie tego obszaru i wyzwania, przed którymi stoją zainteresowane strony w Unii, konieczne są szybkie i odważne posunięcia, tak aby w europejskich łańcuchach innowacji i wartości nie było słabych ogniw. W związku z tym proponuje się utworzenie mechanizmu na poziomie unijnym w celu połączenia i ukierunkowania dostarczania wsparcia dla badań naukowych i innowacji w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych ze strony państw członkowskich, Unii i sektora prywatnego.
(8) W celu odzyskania przez Europę wiodącej pozycji w ekosystemie nanoelektronicznym zainteresowane strony ze środowiska przemysłowego i badawczego zaproponowały strategiczny program badań naukowych i innowacji o całkowitej kwocie inwestycji wynoszącej 100 mld EUR na okres do 2020 r., którego celem jest zwiększenie globalnego przychodu Europy w dziedzinie nanoelektroniki o ponad 200 mld EUR rocznie oraz stworzenie w Europie dodatkowych 250 000 bezpośrednich i pochodnych miejsc pracy.
(9) Termin "podzespoły i układy elektroniczne" powinien obejmować obszary mikro- i nanoelektroniki oraz wbudowanych/cyberfizycznych i inteligentnych systemów i zastosowań zintegrowanych.
(10) W ramach wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC utworzonego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 72/2008 6 z powodzeniem wdrożono program badań promujący odpowiednie obszary nanoelektroniki, w których Europa poprawiła swoją konkurencyjność poprzez pozyskanie inwestycji w dziedzinach priorytetowych i poprzez zaangażowanie całego ekosystemu.
(11) Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS utworzone na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 74/2008 7 skutecznie udowodniło swoją strategiczną pozycję, w ramach której odgórne kierownictwo łączy się z oddolnym definiowaniem kwestii technicznych wymagających rozwiązania, i przyciągnęło projekty o wynikach będących przedmiotem bezpośredniego zainteresowania branży.
(12) Oceny śródokresowe wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS pokazują, że są one użytecznymi narzędziami przystosowanymi do łączenia wysiłków oraz że mają istotny wpływ na dziedziny, których dotyczą. W związku z powyższym należy w dalszym ciągu wspierać dziedziny badań objęte zakresem wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS w celu uzyskania dalszej poprawy konkurencyjności branży podzespołów i układów elektronicznych w Europie oraz skoncentrować się na strategicznych działaniach uzgodnionych wspólnie przez uczestniczące w inicjatywach zainteresowane strony z sektora prywatnego i publicznego.
(13) Dalsze wsparcie dla programów badań naukowych w dziedzinie nanoelektroniki i systemów wbudowanych należy zapewniać w oparciu o doświadczenia zdobyte w ramach działalności operacyjnej wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS, w tym wyniki ich ocen śródokresowych, w oparciu o zalecenia zainteresowanych stron oraz przy uwzględnieniu potrzeby zapewnienia skutecznej koordynacji i synergii zasobów.
(14) Zwiększyła się interakcja pomiędzy zainteresowanymi stronami europejskich platform technologicznych ARTEMIS, ENIAC, i europejskiej platformy technologicznej integracji systemów inteligentnych (European Technology Platform on Smart Systems Integration - EPoSS), o czym świadczy ogłoszony przez nie w 2012 r. ogólny program strategiczny badań naukowych i innowacji branży układów i podzespołów ICT. W celu optymalnego ujęcia i wykorzystania synergii wynikających z takich interakcji należy utworzyć jedno wspólne przedsięwzięcie obejmujące swoim zakresem podzespoły i układy elektroniczne, w tym także dotychczasowe działania wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS, i oparte na strukturze i zasadach w większym stopniu dostosowanych do potrzeb, co pozwoli zwiększyć efektywność i zapewnić uproszczenie (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem ECSEL"). W tym celu Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno przyjąć przepisy finansowe dopasowane do jego potrzeb zgodnie z art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 8 .
(15) Realizacja ogólnego programu strategicznego badań naukowych i innowacji przedstawionego przez zainteresowane strony z branży opiera się na szeregu źródeł wsparcia: programach krajowych, regionalnych i międzyrządowych, unijnym programie ramowym oraz wspólnej inicjatywie technologicznej w formie partnerstwa publicznoprywatnego.
(16) Partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie podzespołów i układów elektronicznych powinno łączyć środki finansowe i techniczne niezbędne, by sprostać złożoności stale rosnącego tempa innowacji w przedmiotowym obszarze. Z tego względu członkami Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL powinny być: Unia, państwa członkowskie oraz państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020" (zwane dalej "państwami stowarzyszonymi"), uczestniczące na zasadzie dobrowolności, a także stowarzyszenia reprezentujące jako członkowie prywatni przedsięwzięcia wchodzące w ich skład oraz inne organizacje działające w obszarze podzespołów i układów elektronicznych w Europie. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno być otwarte na nowych członków.
(17) Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno zajmować się precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, tak by umożliwić szeroko rozumianym gałęziom przemysłu europejskiego projektowanie, wytwarzanie i stosowanie najbardziej innowacyjnych technologii podzespołów i układów elektronicznych. Ustrukturyzowane i skoordynowane wsparcie finansowe na poziomie europejskim jest niezbędne, aby pomóc zespołom badawczym i gałęziom przemysłu europejskiego w pozostaniu w ścisłej czołówce w warunkach silnej konkurencji międzynarodowej, zapewnić szybkie i szerokie wykorzystanie pozycji lidera technologicznego przez przemysł w całej Europie w sposób przynoszący istotne korzyści dla społeczeństwa, umożliwić współdzielenie ryzyka oraz łączyć wysiłki poprzez dostosowanie strategii i inwestycji we wspólnym interesie europejskim. Po otrzymaniu powiadomienia od danego państwa członkowskiego lub grupy państw członkowskich Komisja może uznać inicjatywy realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL za ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, pod warunkiem że spełnione są wszystkie odpowiednie warunki.
(18) Stowarzyszenia prywatne AENEAS, ARTEMISIA i EPoSS pisemnie wyraziły zgodę na prowadzenie działań w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL w ramach struktury dobrze dostosowanej do charakteru partnerstwa publiczno-prywatnego. Stowarzyszenia prywatne powinny pismem zatwierdzającym zaakceptować statut znajdujący się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(19) Aby osiągnięte zostały cele Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, należy w jego ramach udzielać wsparcia finansowego, głównie w formie dotacji dla uczestników, przyznawanych na podstawie otwartych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków. Takie wsparcie finansowe powinno być ukierunkowane na udowodnione niedoskonałości rynku, które uniemożliwiają rozwój przedmiotowego programu, i powinno działać zachęcająco, aby zmienić zachowanie podmiotu otrzymującego wsparcie.
(20) Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu na czas udostępniać wszelkie stosowne informacje jego odpowiednim organom, jak również promować jego działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL powinien być dostępny publicznie.
(21) Przy ocenie ogólnego oddziaływania Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL należy wziąć pod uwagę inwestycje dokonywane przez wszystkie podmioty prawne inne niż Unia i państwa uczestniczące we Wspólnym Przedsięwzięciu ECSEL (zwane dalej "państwami uczestniczącymi w ECSEL"), przyczyniające się do realizacji celów Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL. Oczekuje się, że łącznie wartość tych inwestycji wyniesie co najmniej 2.340.000.000 EUR.
(22) Aby utrzymać równe warunki działania przedsiębiorstw działających na rynku wewnętrznym, finansowanie w ramach unijnego programu ramowego powinno być zgodne z przepisami w zakresie pomocy państwa, tak aby zapewnić skuteczność wydatków publicznych oraz zapobiegać zakłóceniom na rynku, takim jak wypieranie finansowania prywatnego, tworzenie nieskutecznych struktur rynkowych lub utrzymywanie niewydajnych przedsiębiorstw.
(23) Uczestnictwo w działaniach pośrednich finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 9 . Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno ponadto zapewniać spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję. Odpowiednie organy mogą określić szczególne kryteria dotyczące kwalifikowalności poszczególnych wnioskodawców do otrzymania środków finansowych od państw uczestniczących w ECSEL. Państwo uczestniczące w ECSEL może określić szczególne przepisy dotyczące kwalifikowalności kosztów, gdy nie uprawnia ono Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL do realizacji jego wkładów na rzecz uczestników działań pośrednich.
(24) Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość, przejrzystość i ułatwić uczestnictwo w nim. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinny być zatem publikowane również w jednym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania w ramach programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością odpowiadającą obowiązkom Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych środkach sprawozdawczości i upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
(25) Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno uwzględniać definicje OECD dotyczące poziomu gotowości technologicznej w klasyfikacji działań z zakresu technologicznych badań naukowych, opracowywania produktu i tworzenia demonstratorów technologicznych.
(26) Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz zgodnie z odpowiednimi zasadami zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 966/2012 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 10 .
(27) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich stron. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Audyty beneficjentów środków finansowych Unii przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.
(28) Należy chronić interesy finansowe Unii i pozostałych członków Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL przez zastosowanie proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizę, odzyskiwanie utraconych, nienależnie wypłaconych lub nieprawidłowo wykorzystanych środków finansowych oraz, w stosownych przypadkach, nakładanie kar administracyjnych i finansowych zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012.
(29) Audytor wewnętrzny Komisji powinien mieć takie same uprawnienia w stosunku do Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL co w stosunku do Komisji.
(30) Ze względu na specyficzny charakter oraz obecny status wspólnych przedsięwzięć, a także by zapewnić ciągłość z siódmym programem ramowym, wspólne przedsięwzięcia w dalszym ciągu powinny podlegać odrębnej procedurze udzielania absolutorium. W drodze odstępstwa od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL powinno być zatem udzielane przez Parlament Europejski na zalecenie Rady. Stąd też wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 nie powinny dotyczyć wkładu finansowego Unii we Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL, ale w możliwie najszerszym zakresie powinny zostać dostosowane do wymogów przewidzianych dla organów na mocy art. 208 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. Kontrola rachunków oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinna być przeprowadzana przez Trybunał Obrachunkowy.
(31) Program "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się także do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno zatem dążyć do wejścia w bliskie interakcje z EFSI, co może w szczególności pomóc we wzmocnieniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze zainteresowań Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL oraz wesprzeć działania na rzecz inteligentnej specjalizacji.
(32) Wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS utworzono na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno zapewniać stałe wsparcie na rzecz programów badań naukowych w dziedzinie nanoelektroniki i systemów wbudowanych poprzez wdrożenie pozostałych działań zainicjowanych na mocy rozporządzeń (WE) nr 72/2008 i (WE) nr 74/2008 zgodnie z tymi rozporządzeniami. Aby zapewnić optymalne wykorzystanie dostępnych środków na badania naukowe, przejście od wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS do Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL powinno zostać dostosowane do przejścia od siódmego programu ramowego do programu "Horyzont 2020" i zsynchronizowane z tym przejściem. Przez wzgląd na pewność prawa i jasność prawną należy zatem uchylić rozporządzenia (WE) nr 72/2008 i (WE) nr 74/2008 oraz ustanowić przepisy przejściowe.
(33) Mając na uwadze ogólny cel programu "Horyzont 2020", jakim jest osiągnięcie większego uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL powinny uwzględniać czas trwania programu "Horyzont 2020".
(34) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie wzmocnienie badań naukowych i innowacji w całej Unii, poprzez wdrożenie, za pomocą Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy", nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapobieżenia powielaniu działań, zachowania masy krytycznej oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania środków publicznych możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.
W imieniu Rady | |
G. STOURNARAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.169.152 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 561/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL |
Data aktu: | 06/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2014 |