uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
(1) Partnerstwa publiczno-prywatne w formie wspólnych inicjatyw technologicznych przewidziano pierwotnie w decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(2) W decyzji Rady 2006/971/WE 3 wskazano konkretne partnerstwa publiczno-prywatne, które należy wesprzeć.
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 4 ustanowiony został "Horyzont 2020" -program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (zwany dalej "programem »Horyzont 2020« "). Celem programu "Horyzont 2020" jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych zawiązywanych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych unijnych celów w zakresie konkurencyjności, zmobilizowania inwestycji prywatnych oraz ułatwienia rozwiązywania problemów społecznych. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do unijnych celów strategicznych w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, skuteczny i wydajny, a także powinno stwarzać równe szanse udziału wszystkim stronom aktywnym w poszczególnych obszarach tych partnerstw. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 zaangażowanie Unii w te partnerstwa może przyjąć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na mocy decyzji nr 1982/2006/WE.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 i decyzją Rady 2013/743/UE 5 można przyznać wsparcie wspólnym przedsięwzięciom ustanowionym w ramach programu "Horyzont 2020" na warunkach określonych w tej decyzji.
(5) W komunikacie Komisji zatytułowanym " »Europa 2020« - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (zwanym dalej "strategią »Europa 2020« "), zatwierdzonym przez Parlament Europejski i Radę, podkreślono konieczność zapewnienia korzystnych warunków dla inwestowania w wiedzę i innowacje w celu osiągnięcia w Unii inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu.
(6) Konsorcjum bioprzemysłu (Biobased Industries Consortium, zwane dalej "BIC") opracowało dokument określający wizję oraz strategiczny plan na rzecz innowacji i badań naukowych w oparciu o szeroko zakrojone konsultacje z publicznymi i prywatnymi zainteresowanymi stronami. W strategicznym planie na rzecz innowacji i badań naukowych opisuje się główne wyzwania technologiczne i w zakresie innowacji, którym należy sprostać w celu stworzenia zrównoważonego i konkurencyjnego bioprzemysłu w Europie, oraz wskazuje się działania w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania, które należy przeprowadzić w ramach wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz bioprzemysłu.
(7) BIC jest organizacją niekomercyjną stworzoną w celu reprezentowania grupy branżowej, która wspiera wspólną inicjatywę technologiczną na rzecz bioprzemysłu. Jej członkami są podmioty ze wszystkich etapów łańcucha wartości w bioprzemyśle; należą do niej duże sektory przemysłu, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), klastry regionalne, europejskie stowarzyszenia handlu oraz europejskie platformy technologiczne. Celem BIC jest zapewnianie i propagowanie rozwoju technologicznego i gospodarczego w bioprzemyśle w Europie. O przystąpienie może się ubiegać każdy zainteresowany podmiot z łańcucha wartości w bioprzemyśle. BIC stosuje ogólne zasady otwartości i przejrzystości w kwestii członkostwa, zapewniając szeroki udział przemysłu.
(8) Każda kwalifikująca się instytucja może stać się uczestnikiem lub koordynatorem w wybranych projektach.
(9) W komunikacie Komisji z dnia 13 lutego 2012 r. zatytułowanym "Innowacje w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy", a szczególnie w zawartym w nim planie działań, wzywa się do ustanowienia zrównoważonych i konkurencyjnych sektorów bioprzemysłu i łańcuchów wartości w bioprzemyśle w Europie przy pomocy partnerstwa publiczno-prywatnego. Uwzględniając tendencję w kierunku uniezależnienia społeczeństwa od ropy naftowej, komunikat ma na celu lepsze zintegrowanie sektorów wytwarzania i przetwarzania biomasy, aby pogodzić bezpieczeństwo żywnościowe, niedobór zasobów naturalnych i cele środowiskowe z wykorzystaniem biomasy do celów przemysłowych i energetycznych.
(10) W komunikacie Komisji z dnia 10 października 2012 r. zatytułowanym "Silniejszy przemysł europejski na rzecz wzrostu i ożywienia gospodarczego" potwierdzono strategiczne znaczenie bioprzemysłu dla przyszłej konkurencyjności Europy, co wskazano w komunikacie Komisji z dnia 21 grudnia 2007 r. zatytułowanym "Inicjatywa rynków pionierskich dla Europy", oraz podkreślono potrzebę stworzenia wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz bioprzemysłu (zwanej dalej "inicjatywą BBI").
(11) Bioprzemysł i jego łańcuchy wartości muszą sprostać złożonym i istotnym wyzwaniom w zakresie technologii i innowacji. Będąc sektorem na etapie powstawania, bioprzemysł musi poradzić sobie z rozproszeniem kompetencji technicznych oraz ograniczonymi publicznie dostępnymi danymi na temat rzeczywistej dostępności zasobów w celu tworzenia trwałych i konkurencyjnych łańcuchów wartości. Aby sprostać tym wyzwaniom, należy osiągnąć masę krytyczną w skoncentrowany i spójny sposób na poziomie europejskim pod względem skali działalności, doskonałości i możliwości innowacji.
(12) Inicjatywa BBI powinna łagodzić różnego rodzaju niedoskonałości rynku, które zniechęcają do prywatnych inwestycji w prekonkurencyjne działania w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania w dziedzinie bioprzemysłu w Europie. W szczególności inicjatywa powinna zapewnić niezawodność dostaw biomasy, przy uwzględnieniu innych konkurujących potrzeb społecznych i środowiskowych, oraz wspierać rozwój zaawansowanych technologii przetwórczych, działania demonstracyjne na dużą skalę oraz instrumenty polityki, tym samym ograniczając ryzyko w zakresie prywatnych inwestycji badawczych i innowacyjnych w rozwój zrównoważonych i konkurencyjnych bioproduktów i biopaliw.
(13) Inicjatywa BBI powinna być partnerstwem publiczno-prywatnym mającym na celu zwiększenie inwestycji w rozwój zrównoważonego bioprzemysłu w Europie. Powinna ona zapewniać korzyści środowiskowe oraz społeczno-gospodarcze dla obywateli Europy, zwiększać konkurencyjność Europy i przyczyniać się do uzyskania przez Europę kluczowej pozycji w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania zaawansowanych technologicznie bioproduktów i biopaliw.
(14) Celem inicjatywy BBI jest wykonanie programu działań w zakresie badań naukowych i innowacji w Europie, w ramach którego oceniona zostanie dostępność odnawialnych zasobów biologicznych, które można wykorzystać do produkcji biomateriałów, oraz, na tej podstawie, wsparcie tworzenia trwałych łańcuchów wartości w bioprzemyśle. Działania te należy prowadzić poprzez współpracę między zainteresowanymi stronami na wszystkich etapach łańcuchów wartości w bioprzemyśle, obejmujących sektory produkcji podstawowej i przetwórstwa, marki konsumenckie, MŚP, ośrodki badawcze i technologiczne oraz uczelnie.
(15) Ze względu na ambitny charakter i zakres celów inicjatywy BBI, skalę zasobów finansowych i technicznych, które należy uruchomić, oraz konieczność zapewnienia skutecznej koordynacji i synergii zasobów i finansowania, konieczne jest zaangażowanie Unii. Dlatego też wspólne przedsięwzięcie zajmujące się realizacją wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz bioprzemysłu (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem BBI") powinno zostać ustanowione jako osoba prawna.
(16) Cel Wspólnego Przedsięwzięcia BBI powinien być realizowany poprzez wspieranie działań w zakresie badań naukowych i innowacji przy wykorzystaniu zasobów sektora publicznego i prywatnego. W tym celu Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno organizować zaproszenia do składania wniosków dotyczących wspierania działań w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania.
(17) Aby osiągnąć maksymalny efekt, Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno działać w ścisłej synergii z innymi programami unijnymi w takich dziedzinach, jak edukacja, środowisko, konkurencyjność i MŚP, oraz z funduszami polityki spójności i polityką rozwoju obszarów wiejskich, co może w szczególności sprzyjać zwiększeniu krajowego i regionalnego potencjału w zakresie badań naukowych i innowacji w kontekście strategii inteligentnej specjalizacji.
(18) Program "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się także do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno zatem dążyć do wejścia w bliskie interakcje z EFSI, co może w szczególności pomóc we wzmocnieniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze zainteresowań Wspólnego Przedsięwzięcia BBI oraz podkreślać wysiłki na rzecz inteligentnej specjalizacji.
(19) Członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia BBI powinny być Unia i BIC.
(20) Przepisy dotyczące organizacji i działania Wspólnego Przedsięwzięcia BBI powinny zostać określone w statucie Wspólnego Przedsięwzięcia BBI będącym częścią niniejszego rozporządzenia.
(21) BIC pisemnie wyraziło zgodę na prowadzenie działań w zakresie badań naukowych w obszarze Wspólnego Przedsięwzięcia BBI w ramach struktury dobrze dopasowanej do charakteru partnerstwa publiczno-prywatnego. BIC powinno przystąpić do statutu zawartego w załączniku do niniejszego rozporządzenia poprzez podpisanie pisma zatwierdzającego.
(22) Aby osiągnięte zostały cele Wspólnego Przedsięwzięcia BBI, należy w jego ramach udzielać wsparcia finansowego na rzecz działań w drodze otwartych i przejrzystych procedur, głównie w formie dotacji dla uczestników, przyznawanych na podstawie otwartych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków.
(23) Wkłady członków innych niż Unia nie powinny ograniczać się wyłącznie do kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia BBI i do współfinansowania koniecznego do prowadzenia działań w zakresie badań naukowych i innowacji wspieranych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BBI. Wkłady te powinny dotyczyć również działań dodatkowych podejmowanych przez członków innych niż Unia, określonych w planie działań dodatkowych. W celu uzyskania odpowiedniego obrazu efektu dźwigni działań dodatkowych, powinny one przyczyniać się do realizacji szerszej inicjatywy BBI.
(24) Udział w działaniach pośrednich finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinien być zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 6 . Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno ponadto zapewniać spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję.
(25) Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość i przejrzystość oraz ułatwić uczestnictwo. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinny być zatem publikowane również w jednym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością odpowiadającą obowiązkom Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych środkach sprawozdawczości i upowszechniania w ramach programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
(26) Wkładem finansowym Unii we Wspólne Przedsięwzięcie BBI należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i z odpowiednimi zasadami zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 8 .
(27) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich stron. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Audyty beneficjentów środków finansowych Unii przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.
(28) Interesy finansowe Unii i pozostałych członków Wspólnego Przedsięwzięcia BBI należy chronić przez zastosowanie proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizę, odzyskiwanie środków utraconych, nienależnie wypłaconych lub nieprawidłowo wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, nakładania kar administracyjnych i finansowych zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012.
(29) Audytor wewnętrzny Komisji powinien wykonywać te same uprawnienia w stosunku do Wspólnego Przedsięwzięcia BBI co w stosunku do Komisji.
(30) Ze względu na specyficzny charakter oraz obecny status wspólnych przedsięwzięć, a także by zapewnić ciągłość z siódmym programem ramowym, wspólne przedsięwzięcia w dalszym ciągu powinny podlegać odrębnej procedurze udzielania absolutorium. W drodze odstępstwa od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia BBI powinno być zatem udzielane przez Parlament Europejski na zalecenie Rady. Stąd też wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 nie powinny dotyczyć wkładu finansowego Unii we Wspólne Przedsięwzięcie BBI, ale w możliwie najszerszym zakresie powinny zostać dostosowane do wymogów przewidzianych dla organów na mocy art. 208 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. Kontrola rachunków oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinna być przeprowadzana przez Trybunał Obrachunkowy.
(31) Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu na czas udostępniać wszelkie stosowne informacje jego odpowiednim organom, jak również promować jego działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów Wspólnego Przedsięwzięcia BBI powinien być dostępny publicznie.
(32) Aby ułatwić ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia, Komisja powinna być odpowiedzialna za ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia BBI i początkowy etap jego działalności do czasu uzyskania przez nie zdolności operacyjnej wystarczającej do wykonywania własnego budżetu.
(33) Mając na uwadze cel programu "Horyzont 2020", jakim jest osiągnięcie większego uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI powinny uwzględniać czas trwania programu "Horyzont 2020".
(34) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie wsparcie badań naukowych i innowacji w całej Unii poprzez realizację wspólnej inicjatywy BBI przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapobieżenia powielaniu działań, zachowania masy krytycznej oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania środków publicznego, możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
G. STOURNARAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.169.130 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 560/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu |
Data aktu: | 06/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2014 |