uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 2, art. 58 ust. 4, art. 62 ust. 2, art. 63 ust. 5, art. 64 ust. 7 i art. 66 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 2 , w szczególności jego art. 31,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanawia się przepisy dotyczące programów wsparcia dla sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych. Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie i jednolite stosowanie nowych ram prawnych ustanowionych we wzmiankowanym rozporządzeniu, Komisji przyznano uprawnienia do przyjmowania aktów wykonawczych ustalających środki konieczne do jego stosowania w odniesieniu do wymienionych programów prac. Środki te powinny zastąpić przepisy określone w rozporządzeniu (WE) nr 867/2008 uchylonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 611/2014 3 .
(2) Aby umożliwić państwom członkowskim będącym producentami oliwek wdrożenie systemu wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić procedury dotyczące programów prac i ich zmian, wypłaty finansowania Unii, w tym zaliczek, kwot zabezpieczeń, które należy składać, kontroli, sprawozdań z kontroli, korekt i kar w przypadku nieprawidłowości i zaniedbań w stosowaniu programów prac.
(3) Aby umożliwić właściwe wykorzystanie przez państwo członkowskie dostępnego finansowania, należy przewidzieć procedurę corocznej zmiany programów prac zatwierdzonych w odniesieniu do roku następnego, tak aby uwzględnić ewentualne należycie uzasadnione zmiany w stosunku do warunków początkowych. Niezbędne jest również, by państwa członkowskie mogły określić warunki wymagane do wprowadzania zmian do treści programów prac oraz budżetu programów prac w taki sposób, aby nie następowało przekroczenie rocznych kwot finansowania przyznanych na dany rok państwom członkowskim będących producentami oliwek w zastosowaniu art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Aby umożliwić elastyczność we wdrażaniu programów prac, należy ustalić termin składania wniosków o wprowadzanie zmian do programów prac.
(4) Aby organizacje sektora oliwek otrzymujące finansowanie mogły rozpocząć wdrażanie programów prac w odpowiednim czasie, należy przewidzieć, by mogły one otrzymywać, pod warunkiem złożenia zabezpieczenia na warunkach określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013, maksymalną zaliczkę w wysokości 90 % wkładu Unii przewidzianego na każdy rok objęty zatwierdzonym programem prac. Należy ustalić szczegółowe zasady wypłacania tej zaliczki.
(5) Należy ustanowić, że wnioski o finansowanie mają być składane przez uznane organizacje producentów, uznane stowarzyszenia organizacji producentów i uznane organizacje międzybranżowe (zwane dalej "organizacjami otrzymującymi finansowanie") do agencji płatniczej państwa członkowskiego zgodnie z konkretnym harmonogramem. Należy także przewidzieć, że wnioski te powinny być sporządzane zgodnie ze wzorem dostarczonym przez właściwy organ i że powinny im towarzyszyć dokumenty potwierdzające realizację programów prac oraz dokonane wydatki. Należy ustalić, że agencja płatnicza państwa członkowskiego wypłaca finansowanie i zwalnia zabezpieczenie po zakończeniu całego programu prac, zweryfikowaniu dokumentów potwierdzających i przeprowadzeniu kontroli.
(6) Do celów właściwego zarządzania programami prac państwa członkowskie powinny ustanowić plan kontroli na miejscu obejmujący próbę organizacji otrzymujących finansowanie na podstawie analizy ryzyka i sprawdzić, czy warunki dotyczące przyznania finansowania Unii są spełnione. Należy przewidzieć, że każda kontrola na miejscu powinna być przedmiotem szczegółowego sprawozdania z kontroli. W odniesieniu do popełnionych nieprawidłowości państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiedni system korekt i kar obejmujący każdą nienależnie wypłaconą kwotę, powiększoną w razie potrzeby o odsetki.
(7) Aby zapewnić monitorowanie wdrażania programów prac i ich ocenę podczas całego okresu ich realizacji, organizacje otrzymujące finansowanie powinny sporządzić sprawozdanie ze swojej działalności i przekazać je krajowym organom zainteresowanych państw członkowskich. Należy również przewidzieć przekazywanie tych sprawozdań Komisji.
(8) Aby zwiększyć ogólny wpływ programów prac realizowanych w dziedzinie monitorowania rynku i zarządzania nim w sektorach oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić przepisy nakładające na organizacje otrzymujące finansowanie i państwa członkowskie obowiązek zamieszczania na swoich stronach internetowych wyników zastosowanych środków.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Art. 6 zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2022/1216 z dnia 8 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.188.49) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.168.95 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 615/2014 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych |
Data aktu: | 06/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
Data wejścia w życie: | 14/06/2014 |