Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/, dostępnej pod adresem:http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Regulamin nr 5 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodowych reflektorów typu "sealed beam" (SB) z europejskimi asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi
(Dz.U.UE L z dnia 29 maja 2014 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Serię poprawek 03 - data wejścia w życie: 10 czerwca 2014 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Oznakowania
5. Homologacja
6. Specyfikacje ogólne
7. Wartości znamionowe
8. Oświetlenie
9. Barwa
10. Sprawdzanie stopnia olśnienia
11. Zgodność produkcji
12. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
13. Zmiana typu reflektora typu "sealed beam" (elementu SB) i rozszerzenie homologacji
14. Ostateczne zaniechanie produkcji
15. Przepisy przejściowe
16. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1: Elementy SB przeznaczone do ciągników rolniczych lub leśnych i do innych pojazdów o ograniczonej prędkości
Załącznik 2: Zawiadomienie dotyczące udzielenia, rozszerzenia, lub cofnięcia homologacji lub ostatecznego zaniechania produkcji typu reflektora typu "sealed beam" (elementu SB) na podstawie regulaminu nr 5
Załącznik 3: Minimalne wymagania dotyczące procedur kontroli zgodności produkcji
Załącznik 4: Przykładowe układy znaków homologacji
Załącznik 5: Badania stabilności parametrów fotometrycznych reflektorów podczas pracy
Załącznik 6: Wymagania dla świateł posiadających szyby z tworzywa sztucznego - badanie szyb lub próbek materiału oraz kompletnych świateł
Dodatek 1 - Kolejność chronologiczna badań homologacyjnych
Dodatek 2 - Metoda pomiaru rozproszenia i przepuszczania światła
Dodatek 3 - Metoda badania przez natryskiwanie
Dodatek 4 - Badanie przyczepności przy pomocy taśmy samoprzylepnej
Załącznik 7: Minimalne wymagania dotyczące pobierania próbek przez kontrolera
1. ZAKRES 1
Niniejszy regulamin dotyczy reflektorów typu "sealed beam" (SB) dla pojazdów kategorii T 2 .
2. DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu,
2.1. "reflektor typu »sealed beam«" (zwany dalej "elementem SB"), oznacza reflektor, którego części, łącznie z układem optycznym, składającym się z odbłyśnika, systemu soczewek i jednego lub więcej elektrycznych źródeł światła, stanowią integralną całość szczelnie zmontowaną w procesie produkcji i które nie mogą być zdemontowane bez demontażu powodującego całkowitą bezużyteczność elementu;
2.2. "szyba" oznacza najbardziej zewnętrzną część (elementu) reflektora, która przepuszcza światło przez powierzchnię świetlną;
2.3. "powłoka" oznacza dowolny produkt lub produkty nałożone w jednej lub wielu warstwach na zewnętrzną powierzchnię szyby;
2.4. elementy SB uważa się za różnego typu, jeżeli różnią się co najmniej jedną z następujących zasadniczych cech charakterystycznych:
2.4.1. nazwa handlowa lub znak towarowy;
2.4.2. charakterystyka układu optycznego;
2.4.3. wprowadzenie dodatkowych części mogących zmienić właściwości optyczne przez odbicie, załamanie, pochłanianie lub odkształcenie podczas działania;
2.4.4. napięcie znamionowe (ten sam numer homologacji może zostać przyznany, przyznany jeżeli zmieniono jedynie napięcie znamionowe);
2.4.5. moc znamionowa;
2.4.6. kształt żarników;
2.4.7. rodzaj wytwarzanej wiązki (światło mijania, światło drogowe lub obydwa światła);
2.4.8. przeznaczenie do ruchu prawostronnego, do ruchu lewostronnego lub do obydwóch systemów ruchu;
2.4.9. barwa emitowanego światła;
2.4.10. materiały, z których wykonano szybę i powłokę (jeżeli występuje).
2.5. "Barwa światła emitowanego przez urządzenie". Definicje barwy emitowanego światła podane w regulaminie nr 48 oraz serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w momencie występowania o homologację typu mają zastosowanie w odniesieniu do niniejszego regulaminu.
3. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ
3.1. O udzielenie homologacji występuje właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważniony przedstawiciel. We wniosku określa się:
3.1.1. czy element SB jest przeznaczony do wytwarzania zarówno wiązki światła mijania, jak i wiązki światła drogowego, czy tylko jednej z tych wiązek;
3.1.2. w przypadku reflektora przeznaczonego do wytwarzania wiązki światła mijania: czy jest on przeznaczony zarówno do ruchu prawostronnego jak i lewostronnego, czy tylko do ruchu prawostronnego lub lewostronnego;
3.1.3. w stosownych przypadkach, informację, czy jest on przeznaczony do ciągników rolniczych lub leśnych i do innych maszyn wolnobieżnych (zob. załącznik 1).
3.2. Do wniosku o homologację należy dołączyć:
3.2.1. rysunki w trzech egzemplarzach, dostatecznie szczegółowe, by umożliwiały rozpoznanie typu i zawierające widok z przodu elementu (wraz z pokazaniem, w stosownych przypadkach, szczegółów ryflowania szyby) oraz przekrój; ponadto żarniki i przesłony muszą być pokazane na rysunku w skali 2:1, zarówno w widoku z przodu, jak i z boku; rysunek musi określać miejsce przeznaczone na umieszczenie numeru homologacji i symboli uzupełniających, w odniesieniu do okręgu znaku homologacji;
3.2.2. krótki opis techniczny;
3.2.3. następujące próbki:
3.2.3.1. w celu homologacji elementu SB emitującego światło białe: pięć próbek;
3.2.3.2. w celu homologacji elementu emitującego światło barwne: jedną sztukę barwną i pięć sztuk wysyłających światło białe, różniących się od zgłoszonego typu tylko tym, że szyba lub filtr nie są zabarwione;
3.2.3.3. w przypadku elementów SB, różniących się od elementów wysyłających światło białe, które uprzednio spełniły wymagania zawarte w pkt 6, 7 i 8 poniżej, tylko tym, że wysyłają światło barwne, wystarczy przedstawić jedną próbkę światła barwnego, w celu poddania go tylko badaniu zgodnie z pkt 9.
3.2.4. Do badań tworzywa sztucznego, z którego wykonane są szyby:
3.2.4.1. trzynaście szyb;
3.2.4.1.1. sześć z tych szyb można zastąpić sześcioma próbkami materiału o wymiarach co najmniej 60 × 80 mm, posiadającymi płaską lub wypukłą powierzchnię zewnętrzną oraz zasadniczo płaską powierzchnię w środku (promień krzywizny nie mniejszy niż 300 mm), o wymiarach co najmniej 15 × 15 mm;
3.2.4.1.2. każda taka szyba lub próbka materiału musi być wykonana metodą, która ma być stosowana w produkcji seryjnej;
3.2.4.2. odbłyśnik, do którego szyby mogą być przymocowane zgodnie z instrukcjami producenta.
3.3. Materiałom, z których wykonano szyby i powłoki (o ile występują) towarzyszy sprawozdanie z badania cech tych materiałów i powłok, jeśli zostały już zbadane.
3.4. Właściwy organ weryfikuje istnienie odpowiednich środków zapewniających efektywną kontrolę zgodności produkcji przed udzieleniem homologacji typu.
4. OZNAKOWANIA 3
4.1. Elementy SB przedstawione do homologacji noszą nazwę handlową lub znak towarowy występującego o homologację.
4.2. Należy przewidzieć na szybie przedniej powierzchnię wystarczającą do umieszczenia znaku homologacji oraz dodatkowych symboli, określonych w pkt 5 poniżej; powierzchnia ta musi być wskazana na rysunkach, o których mowa w pkt 3.2.1 powyżej.
4.3. Muszą one posiadać, na szybie przedniej albo na korpusie, wartość napięcia znamionowego i mocy znamionowej żarnika światła drogowego oraz mocy znamionowej żarnika światła mijania, jeżeli ma to zastosowanie.
4.4. W przypadku elementów SB skonstruowanych w celu spełnienia wymogów obowiązujących zarówno w państwach o ruchu prawostronnym, jak i państwach o ruchu lewostronnym, dwa ustawienia elementu w pojeździe muszą być oznaczone literami "R/D" określającymi położenie dla ruchu prawostronnego oraz literami "L/G" określającymi położenie dla ruchu lewostronnego.
4.5. Nazwy handlowe lub znaki towarowe i oznakowania przewidziane w niniejszym pkt 4 muszą być czytelne i nieusuwalne.
5. HOMOLOGACJA
5.1. Wymagania ogólne
5.1.1. Jeżeli wszystkie próbki typu reflektora przedstawione zgodnie z pkt 3 powyżej spełniają wymagania niniejszego regulaminu, udziela się homologacji.
5.1.2. Jeśli reflektory zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania więcej niż jednego regulaminu, wystarczy zamieszczenie pojedynczego międzynarodowego znaku homologacji, pod warunkiem że każde z zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych reflektorów spełnia przepisy, które się do niego stosują.
5.1.3. Każdemu homologowanemu typowi należy nadać numer homologacji. Żadna Umawiająca się Strona nie może nadać tego samego numeru innemu typowi reflektora objętego niniejszym regulaminem, z wyjątkiem rozszerzenia homologacji na urządzenie różniące się jedynie barwą emitowanego światła.
5.1.4. Powiadomienie o homologacji, albo o rozszerzeniu lub odmowie lub cofnięciu homologacji, albo o ostatecznym zaniechaniu produkcji typu reflektora zgodnie z niniejszym regulaminem, jest przekazywane Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin za pomocą formularza zgodnego ze wzorem zamieszczonym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
5.1.5. Oprócz znaku określonego w pkt 4.1, znak homologacji opisany w pkt 5.2 i 5.3 poniżej należy umieścić w miejscach, o których mowa w pkt 4.2 powyżej, na każdym reflektorze odpowiadającym typowi homologowanemu na podstawie niniejszego regulaminu.
5.2. Elementy znaku homologacji
Na znak homologacji składają się:
5.2.1. Międzynarodowy znak homologacji złożony z:
5.2.1.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wyróżniający kraj, który udzielił homologacji 4 ;
5.2.1.2. numeru homologacji określonego w pkt 5.1.3 powyżej.
5.2.2. Następujący dodatkowy symbol (lub symbole):
5.2.2.1. na reflektorach typu SB spełniających wyłącznie wymagania ruchu lewostronnego - pozioma strzałka skierowana w prawo względem obserwatora patrzącego na reflektor typu SB z przodu, tj. w kierunku strony drogi, po której odbywa się ruch;
5.2.2.2. na reflektorach typu SB przystosowanych do spełniania wymagań obydwóch systemów ruchu poprzez odpowiednią regulację ustawienia reflektora, pozioma strzałka z grotem na każdym końcu, przy czym groty zwrócone są, odpowiednio, w lewo i w prawo;
5.2.2.3. na reflektorach spełniających wymogi niniejszego regulaminu tylko w odniesieniu do światła mijania: litery "SC";
5.2.2.4. na reflektorach spełniających wymogi niniejszego regulaminu tylko w odniesieniu do światła drogowego: litery "SR";
5.2.2.5. na reflektorach spełniających wymogi niniejszego regulaminu w odniesieniu do światła mijania i światła drogowego: litery "SCR";
5.2.2.6. na reflektorach z szybą z tworzywa sztucznego, grupa liter "PL" umieszczona w pobliżu symboli określonych w powyższych pkt 5.2.2.3-5.2.2.5;
5.2.2.7. w każdym przypadku w świadectwach homologacji i formularzach zawiadomienia przesyłanych do krajów będących Stronami Porozumienia stosującymi niniejszy regulamin, należy zawsze podawać sposób pracy stosowany podczas badań wg pkt 1.1.1.1 załącznika 5 oraz dopuszczalne wartości napięcia zgodnie z pkt 1.1.1.2 załącznika 5.
W odpowiednich przypadkach urządzenie znakuje się w następujący sposób:
na elementach, które spełniają wymogi niniejszego regulaminu, i które są tak zaprojektowane, że żarnik światła mijania nie jest zapalane jednocześnie z żarnikiem jakiejkolwiek innej funkcji oświetlającej, z którą światło to może być wzajemnie sprzężone:
w znaku homologacji za symbolem światła mijania należy umieścić ukośnik (/).
5.2.2.8. W pobliżu wyżej wymienionych symboli dodatkowych można umieścić dwie cyfry numeru homologacji (obecnie 02) oznaczające serię poprawek uwzględniających najbardziej aktualne ważniejsze zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu w czasie udzielania homologacji oraz, jeśli to konieczne, wymaganą strzałkę.
5.2.2.9. Znaki i symbole, o których mowa w pkt 5.2.1 i 5.2.2 powyżej, muszą być czytelne i nieusuwalne nawet po zamontowaniu reflektora w pojeździe.
5.3. Układ znaku homologacji
5.3.1. Światła niezależne
Przykłady układu znaku homologacji i wspomnianych dodatkowych symboli przedstawiają rysunki od 1 do 9 w załączniku 4 do niniejszego regulaminu.
5.3.2. Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone
5.3.2.1. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów, wystarczy umieścić jeden międzynarodowy znak homologacji składający się z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji, oraz numer homologacji. Ten znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych światłach, pod warunkiem że:
5.3.2.1.1. jest widoczny po ich zamontowaniu;
5.3.2.1.2. żadna część świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, która przepuszcza światło, nie może zostać usunięta bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.
5.3.2.2. Należy nanieść: symbol identyfikacyjny dla każdego światła, właściwy dla regulaminu, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek odpowiadającą ostatnim istotnym zmianom technicznym wprowadzonym do regulaminu (na dzień udzielenia homologacji) oraz, jeżeli to niezbędne, wymaganą strzałkę:
5.3.2.2.1. na odpowiedniej powierzchni emitującej światło,
5.3.2.2.2. lub w grupie, w taki sposób, aby każde światło zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone mogło być łatwo zidentyfikowane (zob. cztery możliwe przykłady w załączniku 4).
5.3.2.3. Rozmiar składników takiego pojedynczego znaku homologacji nie może być mniejszy niż minimalny rozmiar najmniejszego z indywidualnych znaków wymagany przez regulamin, na podstawie którego udzielono homologacji.
5.3.2.4. Każdemu homologowanemu typowi należy nadać numer homologacji. Żadna Umawiająca się Strona Porozumienia nie może nadać tego samego numeru innemu typowi zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych reflektorów objętych niniejszym regulaminem.
5.3.2.5. W załączniku 4 do niniejszego regulaminu, rysunek 10, podano przykłady układu znaków homologacji dla zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł z wszystkimi wyżej wymienionymi dodatkowymi symbolami.
5.3.3. Światła, których szyba jest używana w różnych typach reflektorów i które mogą być wzajemnie sprzężone lub zespolone z innymi światłami
Zastosowanie mają przepisy określone w pkt 5.3.2 powyżej.
5.3.3.1. Ponadto, gdy stosowana jest ta sama szyba, to może ona nosić różne znaki homologacji odnoszące się do różnych typów reflektorów lub zespołów świateł, pod warunkiem że główny korpus reflektora, nawet jeśli nie może zostać oddzielony od szyby, również zawiera powierzchnię opisaną w pkt 4.2 powyżej i nosi znak homologacji faktycznych funkcji.
Jeżeli różne typy reflektorów posiadają ten sam główny korpus, to może on nosić różne znaki homologacji.
5.3.3.2. W załączniku 4 do niniejszego regulaminu, na rysunku 11 podano przykładowe układy znaków homologacji dotyczących powyższego przypadku.
6. SPECYFIKACJE OGÓLNE
6.1. Każda próbka odpowiada specyfikacjom przedstawionym w niniejszym pkt 6 oraz w pkt 7 i 8 poniżej oraz, jeżeli jest to konieczne, w pkt 9.
6.2. Elementy SB muszą być wykonane w taki sposób, aby w normalnych warunkach użytkowania, pomimo drgań, którym mogą podlegać, zachowywały wymagane właściwości fotometryczne i działały w zadowalający sposób.
6.2.1. Reflektory muszą być wyposażone w urządzenie umożliwiające ich regulację w pojeździe, tak aby spełniały odnoszące się do nich przepisy. W takie urządzenie nie muszą być wyposażane zespoły optyczne reflektorów typu SB, pod warunkiem że zastosowanie takich zespołów jest ograniczone do pojazdów, w których ustawienie reflektorów może być regulowane w inny sposób. Jeżeli reflektor typu SB wytwarzający wiązkę światła drogowego i reflektor typu SB wytwarzający wiązkę światła mijania są zmontowane jako wymienne podzespoły połączone w jedną całość, to urządzenie regulacyjne musi umożliwiać niezależną regulację każdego elementu SB.
6.2.2. Nie ma to jednak zastosowania do reflektorów z niepodzielnymi odbłyśnikami. Dla tego typu reflektorów stosuje się wymogi pkt 8 niniejszego regulaminu. W przypadku gdy do wytwarzania głównej wiązki służy więcej niż jedno źródło światła, wówczas przy określeniu maksymalnej wartości oświetlenia (E max) uwzględnia się połączone funkcje głównej wiązki.
6.3. Zaciski muszą być połączone elektrycznie tylko z odpowiednimi żarnikami i muszą być odpowiednio wytrzymałe i pewnie zamocowane do elementu.
6.4. Jeżeli elementy są okrągłe, muszą one posiadać wszystkie cechy fizyczne i połączenia elektryczne pokazane na jednej z plansz SB2 - SB7 w załączniku 4 i muszą odpowiadać wymiarom podanym na danej planszy.
6.5. Reflektory przystosowane do spełniania wymagań obowiązujących zarówno w państwach, w których obowiązuje ruch prawostronny, jak i w państwach, w których obowiązuje ruch lewostronny, można dostosować do ruchu daną stroną drogi poprzez odpowiednie początkowe ustawienie podczas montowania w pojeździe lub poprzez wybiórcze ustawienie przez użytkownika Takie początkowe lub wybiórcze ustawienie może polegać, na przykład, na ustawieniu elementu pod danym kątem w pojeździe. We wszystkich przypadkach dozwolone są tylko dwa precyzyjne ustawienia, jedno dla ruchu prawostronnego i jedno dla ruchu lewostronnego; ponadto budowa elementu musi uniemożliwiać niezamierzoną zmianę jego ustawienia z jednego na drugie lub ustawienie w położeniu pośrednim. Zgodność z wymogami niniejszego punktu sprawdza się poprzez oględziny lub, w razie konieczności, montaż próbny.
6.6. Należy przeprowadzić badania uzupełniające zgodnie z wymogami załącznika 5, aby wykluczyć występowanie nadmiernych zmian parametrów fotometrycznych podczas eksploatacji.
6.7. Jeżeli szyba reflektora jest wykonana z tworzywa sztucznego, wykonuje się badania zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku 6.
7. WARTOŚCI ZNAMIONOWE
7.1. Wartości napięcia znamionowego są następujące: 6, 12 i 24 V 5 .
7.2. Moc pobieraną przy napięciu probierczym przez dowolny przedłożony element SB nie może przekraczać mocy znamionowej oznaczonej na elemencie o więcej niż wartość procentową określoną w tabeli 1. Nie określa się dolnej granicy tolerancji mocy, ale należy uzyskać minimalne wartości natężenia oświetlenia określone w tabeli 2 w pkt 8.8.
Tabela 1
|
Elementy okrągłe o średnicy 180 mm |
Elementy okrągłe o średnicy 145 mm |
Napięcie znamionowe |
6 |
12 |
6 |
12 |
Napięcie probiercze |
6 |
12 |
6 |
12 |
|
Moc znamionowa oraz dopuszczalna tolerancja |
Podwójny żarnik(*) |
Światło drogowe |
60 + 0 % |
37,5 + 0 % |
Światło mijania |
50 + 0 % |
50 + 0 % |
Żarnik tylko światła drogowego |
75 + 0 % |
50 + 0 % |
Żarnik tylko światła mijania |
50 + 0 % |
50 + 0 % |
(*) W przypadku elementów SB z podwójnymi żarnikami próbki mogą być przedstawione do homologacji dla tych dwóch funkcji lub tylko w odniesieniu do światła mijania. |
8. OŚWIETLENIE 6
8.1. Elementy SB muszą być tak skonstruowane, aby zapewniały wystarczające oświetlenie bez olśnienia światłem mijania oraz dobre oświetlenie światłem drogowym.
8.2. Natężenie oświetlenia wytwarzanego przez element sprawdza się na pionowym ekranie pomiarowym ustawionym w odległości 25 m przed elementem i pod kątem prostym do jego osi (zob. załącznik 4, plansze SB8a i SB8b).
8.3. Światło mijania musi wytwarzać na tyle wyraźną granicę światła i cienia, aby umożliwić zadowalające ustawienia światła za jej pomocą. Granica światła i cienia musi być linią poziomą po stronie przeciwległej kierunkowi ruchu, dla którego element jest przewidziany; po drugiej stronie musi ona być pozioma lub przebiegać pod kątem do 15° powyżej poziomu.
8.4. Element SB musi być tak ustawiony, aby światło mijania:
8.4.1. w przypadku elementów odpowiadających wymogom dla ruchu prawostronnego miało poziomą granicę światła i cienia na lewej połowie ekranu 7 , a w przypadku elementów odpowiadających wymogom dla ruchu lewostronnego - na prawej połowie ekranu;
8.4.2. pozioma część granicy światła i cienia jest umieszczona na ekranie 25 cm poniżej konturu poziomej płaszczyzny przechodzącej przez ogniskową elementu (zob. załącznik 4 płytki SB8a i SB8b);
8.4.3. ekran znajduje się w pozycji wskazanej w załączniku 4, płytki SB8a i SB8b8 .
8.5. Jeżeli występuje się o homologację jedynie dla światła mijania 9 tak ustawiony element musi spełniać tylko wymagania, o których mowa pkt 8.8 poniżej, jeżeli jest on przeznaczony zarówno dla światła mijania jak i światła drogowego, musi spełniać wymagania zawarte w pkt 8.8 i 8.9.
8.6. Jeżeli element BS ustawiony w sposób określony powyżej nie spełnia wymagań określonych w pkt 8.8 i 8.9 poniżej, to jego ustawienie można skorygować, pod warunkiem że oś wiązki światła nie ulegnie przemieszczeniu w prawo lub w lewo o więcej niż 1° (= 44 cm) 10 . W celu ułatwienia ustawienia z wykorzystaniem granicy światła i cienia, można częściowo osłonić element tak, aby granica światła i cienia była bardziej wyraźna.
8.7. w przypadku elementu SB wytwarzającego jedynie światło drogowe, musi ono być tak skierowane, aby powierzchnia maksymalnego oświetlenia była wyśrodkowana w punkcie HV przecięcia linii hh i vv; taki element musi spełniać tylko wymagania, o których mowa w pkt 8.9.
8.8. Oświetlenie wytwarzane na ekranie przez światło mijania musi spełniać następujące wymagania:
Tabela 2
Punkt na ekranie pomiarowym |
Wymagane oświetlenie w luksach |
Elementy SB dla ruchu prawostronnego |
Elementy SB dla ruchu lewostronnego |
Minimum |
Maksimum |
B 50 L |
B 50 R |
- |
0,3 |
75 R |
75 L |
6 |
- |
50 R |
50 L |
6 |
- |
25 L |
25 R |
1,5 |
- |
25 R |
25 L |
1,5 |
- |
Punkt energetyczny w strefie III |
- |
0,7 |
Punkt energetyczny w strefie IV |
2 |
- |
Punkt energetyczny w strefie I |
- |
20 |
8.8.1. W żadnej ze stref I, II, III i IV nie występują poprzeczne różnice szkodliwe dla dobrej widoczności.
8.8.2. Elementy SB przystosowane do spełniania wymagań ruchu zarówno prawostronnego, jak i lewostronnego, muszą w każdym z dwóch położeń spełnić określone powyżej wymagania dla odpowiedniego kierunku ruchu.
8.9. W przypadku elementu SB zaprojektowanego do wytwarzania wiązki światła drogowego i wiązki światła mijania, pomiary natężenia oświetlenia ekranu przez światło drogowe muszą być wykonane przy takim samym ustawieniu elementu, jak dla pomiarów zgodnie z pkt 8.8 powyżej.
8.10. Natężenie oświetlenia ekranu światłem drogowym musi spełniać następujące wymogi:
8.10.1. Punkt przecięcia (HV) linii hh i vv znajduje się wewnątrz izoluksy 90 % maksymalnego oświetlenia. Ta maksymalna wartość nie może być mniejsza niż 32 luksy.
8.10.2. Poczynając od punktu HV poziomo w prawo i w lewo natężenie oświetlenia nie może być mniejsze niż 16 lx do odległości 1,125 m i nie mniejsze niż 4 lx do odległości 2,25 m.
8.11. Wartości oświetlenia ekranu wymienione w pkt 8.8 i 8.9 powyżej mierzy się za pomocą komórki fotoelektrycznej, której efektywne pole zawiera się wewnątrz kwadratu o boku 65 mm.
9. BARWA
Światło emitowane ma barwę białą.
10. SPRAWDZANIE STOPNIA OLŚNIENIA
Olśnienie powodowane przez światło mijania elementu SB poddawane jest ocenie 11 .
11. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
11.1. Reflektory homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wytwarzane w sposób zapewniający ich zgodność z homologowanym typem przez spełnienie wymogów określonych w pkt 8 i 9.
11.2. W celu sprawdzenia, czy spełnione są wymogi określone w pkt 11.1, należy przeprowadzić odpowiednie inspekcje produkcji.
11.3. Posiadacz homologacji musi w szczególności:
11.3.1. zapewnić istnienie procedur skutecznej kontroli jakości produktów;
11.3.2. posiadać dostęp do urządzeń kontrolnych niezbędnych do sprawdzania zgodności każdego typu homologowanego;
11.3.3. zapewnić zapisywanie danych z wyników badań oraz dostępność powiązanych dokumentów przez okres ustalony w porozumieniu z organem administracji;
11.3.4. prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności właściwości produktu, uwzględniając przy tym dopuszczalne wahania występujące w produkcji przemysłowej;
11.3.5. zapewnić, aby dla każdego typu pojazdu przeprowadzane były co najmniej badania określone w załączniku 3 do niniejszego regulaminu;
11.3.6. zapewnić, aby każde pobranie próbek świadczących o niezgodności z typem poddanym temu badaniu stanowiło podstawę do pobrania innej próbki oraz przeprowadzenia innego badania; podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu przywrócenia zgodności przedmiotowej produkcji.
11.4. Właściwy organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie zweryfikować metody kontroli zgodności stosowane w każdej jednostce zakładu produkcyjnego.
11.4.1. Podczas każdej kontroli inspektorowi udostępnia się dokumentację badań i dokumentację nadzoru produkcji.
11.4.2. Kontroler może pobrać losowo próbki do przebadania w laboratorium producenta. Minimalna liczba próbek może zostać ustalona w świetle wyników kontroli przeprowadzanych przez samego producenta.
11.4.3. Gdy poziom jakości okazuje się być niesatysfakcjonujący lub wydaje się, że konieczne jest sprawdzenie ważności badań przeprowadzonych zgodnie z pkt 11.4.2 powyżej, kontroler musi wybrać próbki, które zostaną przesłane upoważnionej placówce technicznej, która przeprowadziła badania homologacji typu, stosując kryteria załącznika 7.
11.4.4. Właściwy organ może przeprowadzić dowolne badania przewidziane w niniejszym regulaminie. Badania te prowadzi się na losowo wybranych próbkach zgodnie z kryteriami załącznika 7, nie powodując utrudnień w realizacji zamówień producenta.
11.4.5. Właściwy organ musi dążyć do prowadzenia kontroli z częstotliwością raz na dwa lata. Kwestię tę pozostawia się jednak do uznania właściwego organu zgodnie z jego wiedzą w zakresie organizacji skutecznej kontroli zgodności produkcji. W przypadku stwierdzenia negatywnych wyników właściwy organ zobowiązany jest zapewnić podjęcie wszelkich niezbędnych kroków w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji.
11.5. Reflektorów z widocznymi wadami nie bierze się pod uwagę.
11.6. Nie bierze się pod uwagę wartości odniesienia.
12. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
12.1. Homologacja udzielona elementowi SB zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów określonych powyżej lub niezgodności elementu noszącego znak homologacji z homologowanym typem.
12.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofa uprzednio przez siebie udzieloną homologację, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu, pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin.
13. ZMIANA TYPU REFLEKTORA TYPU "SEALED BEAM" (ELEMENTU SB) I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI
13.1. Każda modyfikacja typu reflektora typu "sealed beam" (elementu SB) musi zostać zgłoszona organowi administracji, który udzielił homologacji typu reflektora typu "sealed beam" (elementu SB). Organ ten może:
13.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje prawdopodobnie nie będą miały istotnego negatywnego skutku i że w każdym razie reflektor typu "sealed beam" (element SB) nadal spełnia wymogi; lub
13.1.2. zażądać dodatkowego sprawozdania z badań od upoważnionej placówki technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań.
13.2. Zawiadomienie o potwierdzeniu lub odmowie homologacji określające wprowadzone zmiany należy - zgodnie z procedurą przewidzianą w pkt 5.1.4 - przesłać Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin.
13.3. Właściwy organ udzielający rozszerzenia homologacji, przydziela numer seryjny każdemu formularzowi zawiadomienia sporządzonemu dla takiego rozszerzenia oraz informuje o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r., stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
14. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji urządzenia homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, musi poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego komunikatu, organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
15. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
15.1. Po upływie dwunastu miesięcy od daty wejścia w życie serii poprawek 03 do niniejszego regulaminu Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin przestają udzielać homologacji EKG na mocy niniejszego regulaminu.
15.2. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić rozszerzenia homologacji na podstawie niniejszego regulaminu oraz wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu.
15.3. Istniejące homologacje udzielone przed datą wejścia w życie serii poprawek 03 do niniejszego regulaminu oraz wszystkie rozszerzenia homologacji, w tym udzielone w dalszej kolejności na podstawie wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu, pozostają ważne na czas nieokreślony.
15.4. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal udzielają homologacji reflektorów na podstawie niniejszej i wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu, o ile światła te mają być stosowane jako części zamienne do montażu w pojazdach będących w użytkowaniu.
15.5. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin w dalszym ciągu zezwalają na montaż w typie pojazdu lub w pojazdach reflektorów homologowanych na podstawie niniejszego regulaminu.
15.6. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin w dalszym ciągu zezwalają na montaż lub stosowanie w użytkowanych pojazdach reflektorów homologowanych na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego wcześniejszymi seriami poprawek, pod warunkiem że światła te stanowią części zamienne.
16. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI
Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych, a także nazwy i adresy organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesyłać wydane w innych krajach zawiadomienia poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji albo ostateczne zaniechanie produkcji.