Decyzja 2014/26/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 stycznia 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 60)

(Jedynie tekst w języku słoweńskim jest autentyczny)

(2014/26/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Słowenii przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy (PPK) w dniu 14 grudnia 2012 r. 2 .

(2) Podczas oceny kompletności PPK Komisja ustaliła, że metodyka obliczania udziału obiektów energetycznego spalania w pułapach PPK, w tym różnych rodzajów jednostek i/lub obiektów spalania wielopaliwowego, nie była zastosowana prawidłowo oraz że w przypadku jednego obiektu zastosowano dwie różne metody ustalenia jego udziału w pułapach SO2. Komisja zwróciła również uwagę na fakt, że niektóre współczynniki konwersji do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych były zbyt wysokie i że w PPK nie przedstawiono szczególnych środków mających zapewnić przestrzeganie od dnia 1 lipca 2020 r. obowiązujących dopuszczalnych wielkości emisji.

(3) W piśmie z dnia 8 lipca 2013 r. 3 Komisja zwróciła się zatem do władz słoweńskich o przekazanie brakujących danych oraz informacji i o ponowne przeprowadzenie koniecznych obliczeń.

(4) W piśmie z dnia 26 lipca 2013 r. 4 Republika Słowenii przekazała Komisji dodatkowe informacje.

(5) Po przeprowadzeniu dalszej oceny PPK i przekazanych dodatkowych informacji Komisja w dniu 30 września 2013 r. przesłała Republice Słowenii kolejne pismo 5 , w którym zwróciła się o skorygowanie dopuszczalnej wielkości emisji zastosowanej w odniesieniu do jednego z obiektów, o podanie bardziej szczegółowych informacji na temat współczynnika konwersji zastosowanego do obliczenia ilości gazów odlotowych oraz o sprecyzowanie, która metoda zostanie zastosowana do obliczenia udziału w pułapach SO2 jednego obiektu spalającego lokalne paliwo stałe.

(6) W piśmie z dnia 7 października 2013 r. 6 Republika Słowenii przekazała dodatkowe informacje dotyczące korekty dopuszczalnej wielkości emisji w przypadku jednego obiektu, korekty współczynników konwersji dla biomasy w przypadku innego obiektu oraz potwierdzające stosowanie minimalnego stopnia odsiarczania do obliczenia udziału jednego z obiektów w pułapach SO2 zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 7 .

(7) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(8) Komisja w szczególności zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego PPK w pułapach emisji określonych w PPK i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.

(9) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Słowenii przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji PPK.

(10) Zdaniem Komisji władze słoweńskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(11) Komisja uważa, że realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Słowenii powinna dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 8 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .

(12) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Słowenii do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach w PPK. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Republika Słowenii przekazała Komisji w dniu 14 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 26 lipca 2013 r. oraz 7 października 2013 r. 10 .
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są objęte planem, a obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze słoweńskie nie zwalnia Republiki Słowenii z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłaszane przez Republikę Słowenii w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowenii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów ujętych w PPK

Numer Nazwa obiektu w PPK Całkowita nominalna moc dostarczona

w paliwie 31.12.2010 (MW)

Zanieczyszczenia objęte PPK
SO2 NOx Pył
1 TE-TOL D Ljubljana 481
2 TET F Trbovlje 350
3 VIPAP R Krško 56
4 VIPAP S Krško 60,7
Pułapy emisji (w tonach)
Rodzaj zanieczyszczenia 2016 2017 2018 2019 1.1-30.6.2020
SO2 5 872 4 608 3 344 2 079 1 040
NOx 3 901 3 057 2 214 1 371 686
Pył 647 477 307 136 68
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Powiadomienie przesłane przez Republikę Słowenii otrzymano pismem z dnia 14 grudnia 2012 r., zarejestrowanym pod numerem Ares(2012)1498533.
3 Ares(2013)2585617.
4 Ares(2013)2843478.
5 Ares(2013)3134404.
6 Ares(2013)3206629.
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
9 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
10 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 5 listopada 2013 r. pod numerem Ares(2013)3409853.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.16.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/26/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
Data aktu: 17/01/2014
Data ogłoszenia: 21/01/2014