(Jedynie tekst w języku słoweńskim jest autentyczny)
(2014/26/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Słowenii przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy (PPK) w dniu 14 grudnia 2012 r. 2 .
(2) Podczas oceny kompletności PPK Komisja ustaliła, że metodyka obliczania udziału obiektów energetycznego spalania w pułapach PPK, w tym różnych rodzajów jednostek i/lub obiektów spalania wielopaliwowego, nie była zastosowana prawidłowo oraz że w przypadku jednego obiektu zastosowano dwie różne metody ustalenia jego udziału w pułapach SO2. Komisja zwróciła również uwagę na fakt, że niektóre współczynniki konwersji do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych były zbyt wysokie i że w PPK nie przedstawiono szczególnych środków mających zapewnić przestrzeganie od dnia 1 lipca 2020 r. obowiązujących dopuszczalnych wielkości emisji.
(3) W piśmie z dnia 8 lipca 2013 r. 3 Komisja zwróciła się zatem do władz słoweńskich o przekazanie brakujących danych oraz informacji i o ponowne przeprowadzenie koniecznych obliczeń.
(4) W piśmie z dnia 26 lipca 2013 r. 4 Republika Słowenii przekazała Komisji dodatkowe informacje.
(5) Po przeprowadzeniu dalszej oceny PPK i przekazanych dodatkowych informacji Komisja w dniu 30 września 2013 r. przesłała Republice Słowenii kolejne pismo 5 , w którym zwróciła się o skorygowanie dopuszczalnej wielkości emisji zastosowanej w odniesieniu do jednego z obiektów, o podanie bardziej szczegółowych informacji na temat współczynnika konwersji zastosowanego do obliczenia ilości gazów odlotowych oraz o sprecyzowanie, która metoda zostanie zastosowana do obliczenia udziału w pułapach SO2 jednego obiektu spalającego lokalne paliwo stałe.
(6) W piśmie z dnia 7 października 2013 r. 6 Republika Słowenii przekazała dodatkowe informacje dotyczące korekty dopuszczalnej wielkości emisji w przypadku jednego obiektu, korekty współczynników konwersji dla biomasy w przypadku innego obiektu oraz potwierdzające stosowanie minimalnego stopnia odsiarczania do obliczenia udziału jednego z obiektów w pułapach SO2 zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 7 .
(7) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.
(8) Komisja w szczególności zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego PPK w pułapach emisji określonych w PPK i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.
(9) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Słowenii przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji PPK.
(10) Zdaniem Komisji władze słoweńskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
(11) Komisja uważa, że realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Słowenii powinna dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 8 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(12) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Słowenii do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach w PPK. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.16.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2014/26/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Słowenii o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych |
Data aktu: | 17/01/2014 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2014 |