Decyzja 2014/562/UE w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 562/2014/UE
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 94/375/WE 3 w 1994 r. został utworzony Europejski Fundusz Inwestycyjny ("Fundusz") w celu "stymulowania trwałego i zrównoważonego rozwoju we Wspólnocie".

(2) Po podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu w 2007 r. jego kapitał statutowy wynosi 3 mld EUR i jest podzielony na 3 000 udziałów o wartości nominalnej 1 mln EUR i 20 % wskaźniku wpłaty kapitału. Unia, reprezentowana przez Komisję, uczestniczyła w poprzednim podwyższeniu kapitału subskrybowanego Funduszu zgodnie z decyzją Rady 2007/247/WE 4 .

(3) W związku z tym Unia, reprezentowana przez Komisję, posiada obecnie łącznie 900 udziałów Funduszu o wartości nominalnej 900 mln EUR, z których wpłaconych zostało 180 mln EUR.

(4) W dniach 28-29 czerwca 2012 r. Rada Europejska przyjęła "Pakt na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w celu stymulowania inteligentnego, trwałego i zasobooszczędnego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu i tworzeniu miejsc pracy. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach podkreśliła, że poza dalszymi pilnymi działaniami, które są konieczne na poziomie unijnym, aby zwiększyć wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz poprawić finansowanie gospodarki, a także zwiększyć konkurencyjność Europy jako docelowego miejsca produkcji i inwestycji, należy rozwijać działalność Funduszu, szczególnie jego działalność z wykorzystaniem kapitału wysokiego ryzyka, w powiązaniu z istniejącymi strukturami krajowymi, takimi jak krajowe banki i instytucje na rzecz rozwoju.

(5) W celu dalszego wspierania inwestycji i dostępu do kredytów, Rada Europejska w dniach 27-28 czerwca 2013 r. zainicjowała "Nowy plan inwestycji dla Europy" mający na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz pobudzenie finansowania gospodarki. W tym kontekście Rada Europejska w swoich konkluzjach zwróciła się do Komisji i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o priorytetowe traktowanie zwiększenia potencjału Funduszu w dziedzinie wsparcia jakości kredytowej.

(6) Przypominając, że przywrócenie normalnych warunków prowadzenia akcji kredytowej na rzecz gospodarki, w szczególności MŚP, pozostaje kwestią priorytetową, w dniach 19-20 grudnia 2013 r. Rada Europejska wezwała Komisję i EBI do dalszego zwiększania potencjału Funduszu poprzez podwyższenie kapitału w celu osiągnięcia ostatecznego porozumienia do maja 2014 r.

(7) Obecna wielkość środków własnych Funduszu nie pozwala na znaczący wzrost jego działalności, o co apelowała Rada Europejska, ponieważ prowadzone przez Fundusz operacje związane z udzielaniem gwarancji i udostępnianiem kapitału wysokiego ryzyka nie mogą przekroczyć pułapu całkowitych zobowiązań Funduszu określonego w statucie lub przez walne zgromadzenie Funduszu. Ponadto potencjał Funduszu w zakresie wsparcia jakości kredytowej jest ograniczony ze względu na wielkość dostępnych środków własnych.

(8) W dniu 26 listopada 2013 r. zarząd Funduszu zatwierdził zatem co do zasady podwyższenie kapitału subskrybowanego EFI o maksymalnie 1 500 mln EUR, uwzględniając konieczny wzrost środków własnych. We właściwym czasie zarządowi przedstawione zostaną warunki techniczne oraz szczegółowa procedura podwyższenia kapitału w celu przedłożenia wniosku do zatwierdzenia na walnym zgromadzeniu Funduszu w 2014 r.

(9) Nowe udziały powinny być subskrybowane przez udziałowców Funduszu według ich własnego uznania w okresie czterech lat rozpoczynającym się w 2014 r. i kończącym w 2017 r. Cena nowych udziałów powinna być ustalana corocznie na podstawie uzgodnionej przez udziałowców Funduszu formuły określającej wartość aktywów netto.

(10) Porozumienie w sprawie finansowania wkładu Unii w podwyższenie kapitału Funduszu powinno pozostać bez uszczerbku dla ewentualnego przeznaczenia dywidend.

(11) Właściwe jest, aby Unia uczestniczyła w podwyższeniu kapitału Funduszu w celu osiągnięcia unijnych celów w zakresie wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza MŚP, oraz sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego unijnych polityk w zakresie innowacji, badań i rozwoju technologicznego, wyrażonych w konkluzjach Rady Europejskiej z 28-29 czerwca 2012 r., 27-28 czerwca 2013 r. i 19-20 grudnia 2013 r. oraz wyszczególnionych w "Pakcie na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz "Nowym planie inwestycyjnym dla Europy".

(12) W odniesieniu do celów szczegółowych, których osiągnięcie ma umożliwić udział Unii w podwyższeniu kapitału Funduszu, w szczególności wsparcia z Funduszu dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, niezbędne uprawnienia do przyjęcia niniejszej decyzji zapewnia art. 173 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(13) Aby jak najszybciej umożliwić przedstawicielowi Unii na walnym zgromadzeniu Funduszu głosowanie w sprawie podwyższenia kapitału, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu następującym po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest zwiększenie wsparcia z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego ("Funduszu") dla działań uzupełniających działania państw członkowskich na rzecz przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.

Artykuł  2

Uzupełniając swój obecny udział w Funduszu, Unia dokonuje subskrypcji maksymalnie 450 udziałów Funduszu o nominalnej wartości 1 mln EUR każdy. Objęcie udziałów i wpłaty roczne odbywają się zgodnie z warunkami zatwierdzonymi przez walne zgromadzenie Funduszu.

Artykuł  3

Opłacenie nowych udziałów w Funduszu przez Unię następuje w czteroletnim okresie rozpoczynającym się w roku 2014. W latach 2014-2017 w budżecie ogólnym Unii przewidziana jest łączna kwota w wysokości maksymalnie 178 mln EUR celem pokrycia kosztów objęcia udziałów z wykorzystaniem środków przewidzianych już w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, tak aby nie zmieniać sumy przydzielonych wydatków. Zgodnie z art. 85 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 to zobowiązanie budżetowe może zostać podzielone na cztery raty roczne.

Artykuł  4

Komisja monitoruje, na ile cel wyznaczony w art. 1 został osiągnięty, oraz przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dwa sprawozdania: sprawozdanie śródokresowe do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

M. SCHULZ

D. KOURKOULAS

Przewodniczący

Przewodniczący

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady

Parlament Europejski i Rada zgadzają się na rozstrzygnięcie kwestii przeznaczenia dywidend Funduszu przy okazji kolejnej rewizji zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii lub, najpóźniej, przy okazji sprawozdania śródokresowego z postępów przewidzianego w art. 4.

1 Opinia z dnia 25 marca 2014 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 16 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 6 maja 2014 r.
3 Decyzja Rady 94/375/WE z dnia 6 czerwca 1994 r. w sprawie członkostwa Wspólnoty w Europejskim Funduszu Inwestycyjnym (Dz.U. L 173 z 7.7.1994, s. 12).
4 Decyzja Rady 2007/247/WE z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie udziału Wspólnoty w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (Dz.U. L 107 z 25.4.2007, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.156.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/562/UE w sprawie udziału Unii Europejskiej w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego
Data aktu: 15/05/2014
Data ogłoszenia: 24/05/2014
Data wejścia w życie: 25/05/2014