uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 172,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Z przepisów art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 3 oraz art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 4 wynika, że Agencja Europejskiego GNSS (zwana dalej "Agencją") ma zapewnić akredytację europejskich systemów radionawigacji satelitarnej (zwanych dalej "systemami") w zakresie bezpieczeństwa i w tym celu wprowadza procedury bezpieczeństwa i nadzoruje stosowanie tych procedur oraz przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa systemu.
(2) Systemy te są zdefiniowane w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. Są to systemy złożone, a ich utworzenie i działanie angażuje liczne podmioty odgrywające różne role. W tym kontekście niezwykle ważne jest, aby przetwarzanie i ochrona informacji niejawnych UE przez wszystkie zainteresowane podmioty uczestniczące we wdrażaniu programów Galileo i EGNOS (zwanych dalej "programami") były zgodne z podstawowymi zasadami i minimalnymi normami ustalonymi w przepisach bezpieczeństwa Komisji i Rady dotyczących ochrony informacji niejawnych UE oraz aby art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, który gwarantuje równoważny poziom ochrony informacji niejawnych UE, miał zastosowanie, w odpowiednich przypadkach, do wszystkich zainteresowanych podmiotów uczestniczących we wdrażaniu programów.
(3) Zainteresowane podmioty, które uczestniczą w procesie akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i których ta akredytacja dotyczy, to: państwa członkowskie, Komisja, odnośne agencje Unii oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i strony zaangażowane we wspólne działanie Rady 2004/552/WPZiB 5 .
(4) Ze względu na specyficzny charakter i złożoność systemów, wielość podmiotów uczestniczących w ich wdrażaniu oraz różnorodność potencjalnych użytkowników, akredytację w zakresie bezpieczeństwa należy ułatwić poprzez odpowiednie konsultacje ze wszystkimi odnośnymi stronami, takimi jak krajowe organy państw członkowskich i państw trzecich eksploatujące sieci podłączone do systemu utworzonego w ramach programu Galileo w celu dostarczania usługi publicznej o regulowanym dostępie, inne odnośne organy w państwach członkowskich, ESA lub - jeżeli przewiduje to umowa międzynarodowa - państwa trzecie, w których zlokalizowane są stacje naziemne tych systemów.
(5) Aby umożliwić należyte wykonywanie zadań związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa, niezwykle ważne jest przekazanie przez Komisję wszystkich informacji niezbędnych do wykonywania tych zadań. Ważne jest również, aby działania akredytacyjne w zakresie bezpieczeństwa były koordynowane z pracą podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie programami zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1285/2013 oraz innych jednostek odpowiedzialnych za wdrażanie wymogów w zakresie bezpieczeństwa.
(6) Podejście dotyczące oceny ryzyka oraz zarządzania ryzykiem, jakie ma zostać zastosowane, powinno być realizowane zgodnie z najlepszymi praktykami. Powinno to obejmować stosowanie środków bezpieczeństwa zgodnie z koncepcją ochrony w głąb. Powinno również uwzględniać prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia stanowiącego ryzyko lub zagrożenie. Powinno także być proporcjonalne, właściwe i racjonalne pod względem kosztów, z uwzględnieniem kosztów wdrażania środków ograniczania zagrożeń w porównaniu z korzyściami dla bezpieczeństwa płynących z tego wdrażania. Ochrona w głąb ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa systemów poprzez zastosowanie technicznych i innych środków bezpieczeństwa o strukturze różnych poziomów ochrony.
(7) Rozwój, w tym odnośna powiązana działalność badawcza i produkcja odbiorników PRS i modułów bezpieczeństwa PRS, stanowi działanie szczególnie chronione. Niezwykle istotne jest zatem ustanowienie procedur udzielania upoważnień producentom odbiorników PRS i modułów bezpieczeństwa PRS.
(8) Ponadto, uwzględniając potencjalnie wysoką liczbę sieci i sprzętu podłączonych do systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, w szczególności na użytek PRS, zasady akredytacji w zakresie bezpieczeństwa tych sieci i sprzętu należy zdefiniować w strategii akredytacji w zakresie bezpieczeństwa, aby zapewnić jednorodność tego zadania w zakresie akredytacji bez wkraczania w kompetencje krajowych podmiotów właściwych do spraw bezpieczeństwa w państwach członkowskich. Zastosowanie tych zasad umożliwiłoby konsekwentne zarządzanie ryzykiem i zmniejszyłoby potrzebę eskalacji wszystkich działań łagodzących na poziomie systemu, co miałoby negatywny wpływ na koszty, harmonogram, działanie i świadczenie usług.
(9) Produkty i środki chroniące przed emisjami elektromagnetycznymi (tj. przed podsłuchem elektronicznym) oraz produkty kryptograficzne wykorzystywane do zapewnienia bezpieczeństwa systemów powinny być oceniane i zatwierdzane przez krajowe podmioty właściwe do spraw bezpieczeństwa w państwie, w którym znajduje się siedziba firmy wytwarzającej takie produkty. W odniesieniu do produktów kryptograficznych ocenę i zatwierdzenie należy uzupełnić zgodnie z zasadami określonymi w pkt 26-30 załącznika IV do decyzji Rady 2013/488/UE 6 . Organ odpowiedzialny za akredytację w zakresie bezpieczeństwa systemów powinien potwierdzić wybór tych zatwierdzonych produktów i środków, uwzględniając ogólne wymogi dotyczące bezpieczeństwa systemów.
(10) Rozporządzenie (UE) nr 912/2010, w szczególności przepisy rozdziału III, określa wyraźnie warunki, na jakich Agencja musi wykonywać powierzone jej zadania dotyczące akredytacji w zakresie bezpieczeństwa systemów. Przewiduje ono w szczególności, że co do zasady decyzje dotyczące akredytacji w zakresie bezpieczeństwa muszą być podejmowane w sposób niezależny od Komisji i jednostek odpowiedzialnych za realizację programów oraz że organ ds. akredytacji w zakresie bezpieczeństwa systemów powinien stanowić w ramach Agencji samodzielny podmiot, który podejmuje decyzje w sposób niezależny.
(11) Zgodnie z tą zasadą, rozporządzeniem (UE) nr 912/2010 ustanowiono Radę Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa Systemów Europejskiego GNSS (zwaną dalej "Radą Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa") która, obok Rady Administracyjnej oraz dyrektora wykonawczego, stanowi jeden z trzech organów Agencji. Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa wykonuje powierzone Agencji zadania w dziedzinie akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i ma prawo do podejmowania decyzji dotyczących akredytacji w zakresie bezpieczeństwa w imieniu Agencji. Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinna przyjąć swój regulamin i mianować swojego przewodniczącego.
(12) Biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1285/2013 Komisja ma zapewnić bezpieczeństwo programów, w tym bezpieczeństwo systemów i ich eksploatacji, działania Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinny ograniczyć się do działań związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa systemów i pozostawać bez uszczerbku dla zadań i obowiązków Komisji. Powyższe powinno mieć zastosowanie w szczególności do zadań i obowiązków Komisji na mocy art. 13 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013 oraz art. 8 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1104/2011/UE 7 , w tym przyjmowania wszelkich dokumentów odnoszących się do bezpieczeństwa w drodze aktu delegowanego, aktu wykonawczego lub w inny sposób, zgodnie z tymi artykułami. Bez uszczerbku dla tych zadań i obowiązków Komisji, Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa, w związku z jej szczególną wiedzą fachową, powinna jednak być uprawniona - w ramach swoich kompetencji - do doradzania Komisji w sprawie opracowywania projektów aktów, o których mowa w tych artykułach.
(13) Należy również zapewnić, aby działania odnoszące się do akredytacji w zakresie bezpieczeństwa prowadzone były bez uszczerbku dla krajowych kompetencji i prerogatyw państw członkowskich w odniesieniu do akredytacji w zakresie bezpieczeństwa.
(14) W odniesieniu do bezpieczeństwa, terminy "audyty" i "próby" mogą obejmować oceny, inspekcje, przeglądy, audyty i próby w zakresie bezpieczeństwa.
(15) Aby Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa wykonywała swoje działania sprawnie i skutecznie, powinna móc ustanowić stosowne organy jej podlegające i działające zgodnie z jej instrukcjami. W szczególności powinna ustanowić panel, który będzie ją wspierał w procesie przygotowania decyzji.
(16) Pod nadzorem Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa należy utworzyć grupę ekspertów z państw członkowskich w celu wykonywania zadań organu ds. dystrybucji produktów kryptograficznych (CDA) związanych z zarządzaniem materiałami kryptograficznymi UE. Grupa ta powinna zostać utworzona na czas określony, aby zapewnić ciągłość zarządzania elementami bezpieczeństwa komunikacji w trakcie fazy rozmieszczania programu Galileo. W perspektywie długoterminowej, gdy system utworzony w ramach programu Galileo będzie w pełni operacyjny, należy zastosować trwałe rozwiązanie dotyczące wykonywania tych zadań operacyjnych.
(17) Rozporządzenie (UE) nr 1285/2013 określa system publicznego zarządzania programami na lata 2014-2020. Powierza ono Komisji ogólną odpowiedzialność za programy. Ponadto rozszerza ono powierzone Agencji zadania i przewiduje w szczególności, że Agencja odgrywa znaczącą rolę w eksploatacji systemów i maksymalizacji płynących z nich korzyści społeczno-gospodarczych.
(18) W tym nowym kontekście niezwykle ważne jest zapewnienie Radzie Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa możliwości wykonywania powierzonych jej zadań w sposób całkowicie niezależny, w szczególności w stosunku do innych organów i działań Agencji; należy także unikać jakichkolwiek konfliktów interesów. Niezwykle ważne jest zatem wyraźniejsze rozdzielenie - wewnątrz Agencji - działań związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa od pozostałych rodzajów działań, takich jak zarządzanie centrum monitorowania bezpieczeństwa Galileo, uczestnictwo w komercjalizacji systemów i wszelkie działania, jakie Komisja może powierzyć Agencji w drodze przekazania uprawnień, w szczególności te, które są związane z eksploatacją systemów. W tym celu Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa i podlegający jej pracownicy Agencji powinni prowadzić prace w sposób, który zapewnia ich autonomię i niezależność w odniesieniu do innych działań Agencji. Do dnia 1 stycznia 2014 r. należy dokonać wewnątrz Agencji faktycznego i skutecznego rozdziału struktury między różnymi rodzajami jej działalności. Wewnętrzne przepisy pracownicze Agencji również powinny zapewniać autonomię i niezależność pracowników zaangażowanych w działania akredytacyjne w zakresie bezpieczeństwa wobec pracowników zaangażowanych w inne działania Agencji.
(19) Rozporządzenie (UE) nr 912/2010 powinno zatem zostać zmienione, aby zwiększyć autonomię i uprawnienia Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa i jej przewodniczącego oraz w dużym stopniu zrównać tę autonomię i te uprawnienia z autonomią i uprawnieniami, odpowiednio, Rady Administracyjnej i dyrektora wykonawczego Agencji, przewidując jednocześnie obowiązek współpracy między poszczególnymi organami Agencji.
(20) Podczas mianowania członków tych rad oraz wyboru ich przewodniczących i wiceprzewodniczących należy uwzględnić, w stosownych przypadkach, znaczenie zrównoważonego udziału mężczyzn i kobiet. Ponadto należy również uwzględnić odpowiednie umiejętności zarządcze, administracyjne i budżetowe.
(21) To Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa, a nie Rada Administracyjna, powinna opracowywać i zatwierdzać część programów prac Agencji zawierającą opis działań operacyjnych związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa systemów oraz część rocznego sprawozdania z działalności i planów Agencji dotyczącą działań związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa systemów. Powinna przekazywać je we właściwym czasie Radzie Administracyjnej celem włączenia do programu prac i sprawozdania rocznego Agencji. Powinna ona też sprawować władzę dyscyplinarną wobec swojego przewodniczącego.
(22) Wskazane jest powierzenie przewodniczącemu Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa, w odniesieniu do działań związanych z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa, roli porównywalnej z tą, jaką odgrywa dyrektor wykonawczy w odniesieniu do pozostałej działalności Agencji. A zatem, oprócz funkcji reprezentowania Agencji, przewidzianej już w rozporządzeniu (UE) nr 912/2010, przewodniczący Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinien zarządzać działaniami związanymi z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa pod nadzorem Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa i zapewniać realizację części programów prac Agencji związanej z akredytacją. Na wniosek Parlamentu Europejskiego lub Rady przewodniczący Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinien również przedstawiać sprawozdanie z wykonania zadań Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa oraz składać oświadczenia przed tymi instytucjami.
(23) Należy ustanowić odpowiednie procedury na wypadek niezatwierdzenia przez Radę Administracyjną programów prac Agencji, w celu zapewnienia, aby proces akredytacji w zakresie bezpieczeństwa nie doznał uszczerbku i mógł być prowadzony bez zakłóceń ciągłości.
(24) Uwzględniając zaangażowanie niektórych państw trzecich i potencjalne zaangażowanie organizacji międzynarodowych w programy, w tym w zakresie bezpieczeństwa, należy wyraźnie określić, że przedstawiciele organizacji międzynarodowych i państw trzecich, w szczególności Szwajcarii, z którą powinna zostać zawarta umowa o współpracy 8 , mogą uczestniczyć w pracach Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa na wyjątkowych zasadach i pod pewnymi warunkami. Warunki takie należy określić w umowie międzynarodowej zgodnie z art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), która to umowa ma być zawarta z Unią, z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa oraz, w szczególności, ochrony informacji niejawnych UE. Umowa o współpracy w zakresie nawigacji satelitarnej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Królestwem Norwegii 9 oraz protokoły 31 i 37 do Porozumienia EOG przewidują już ramy uczestnictwa Norwegii. Ze względu na szczególną wiedzę fachową Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinna istnieć możliwość zasięgania jej opinii - w ramach jej kompetencji - przed rozpoczęciem lub podczas negocjacji dotyczących takich umów międzynarodowych.
(25) Rozporządzenie (UE) nr 912/2010 powinno zostać dostosowane do zasad, które określono we wspólnym podejściu Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji do agencji zdecentralizowanych, przyjętymi przez te trzy instytucje, odpowiednio, w dniach 5 lipca, 26 czerwca i 12 czerwca 2012 r., w szczególności w odniesieniu do przepisów w zakresie podejmowania decyzji przez Radę Administracyjną, czasu trwania kadencji członków Rady Administracyjnej i Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa oraz ich przewodniczących, istnienia wieloletniego programu prac, uprawnień Rady Administracyjnej w zakresie zarządzania personelem, oceny i przeglądu tego rozporządzenia, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz przetwarzania danych szczególnie chronionych nieobjętych klauzulą poufności. Proces przyjmowania wieloletniego programu prac powinien być realizowany z pełnym poszanowaniem zasady lojalnej współpracy i z uwzględnieniem ograniczeń czasowych związanych z takim programem prac.
(26) W odniesieniu do zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi niezwykle istotne jest, aby Agencja uzyskała i utrzymywała opinię organu kierującego się zasadami bezstronności, uczciwości i wysokimi normami zawodowymi. Nigdy nie powinien pojawić się żaden uzasadniony powód do podejrzeń, że wpływ na decyzje mogły mieć interesy sprzeczne z rolą Agencji jako organu służącego całej Unii albo prywatne interesy lub związki któregokolwiek pracownika Agencji, oddelegowanego eksperta krajowego bądź obserwatora, czy też któregokolwiek członka Rady Administracyjnej lub Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa, które uniemożliwiłyby lub mogły uniemożliwić właściwe wykonywanie oficjalnych obowiązków przez daną osobę. Rada Administracyjna i Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa powinny zatem przyjąć w tym zakresie szczegółowe zasady dotyczące konfliktu interesów mające zastosowanie do całej Agencji. W zasadach tych należy uwzględnić zalecenia Trybunału Obrachunkowego zawarte w sprawozdaniu specjalnym nr 15 z 2012 r., które zostało opracowane na wniosek Parlamentu Europejskiego, oraz konieczność uniknięcia konfliktu interesów między członkami Rady Administracyjnej i Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa.
(27) Aby zapewnić przejrzystość funkcjonowania Agencji, należy opublikować jej regulamin. Jednakże na zasadzie wyjątku, niektóre interesy publiczne i prywatne powinny podlegać ochronie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie programów, wieloletnie i roczne programy prac oraz sprawozdanie roczne powinny być jak najbardziej szczegółowe. W konsekwencji mogą one zawierać materiał szczególnie chroniony ze względów bezpieczeństwa lub w związku ze stosunkami umownymi. Właściwe byłoby zatem publikowanie wyłącznie streszczenia tego rodzaju dokumentów. Dla przejrzystości streszczenia te powinny być jednak jak najbardziej kompletne.
(28) Należy również podkreślić, że programy pracy Agencji powinny być sporządzane w oparciu o proces zarządzania osiągami, w tym wskaźników wykonania, umożliwiającego sprawną i skuteczną ocenę osiąganych wyników.
(29) Programy pracy Agencji powinny również obejmować programowanie zasobów, w tym zasobów ludzkich i finansowych przyznanych na każdy rodzaj działalności, z uwzględnieniem faktu, że wydatki związane z nowymi wymogami kadrowymi Agencji powinny zostać częściowo zrekompensowane poprzez odpowiednią redukcję w planie zatrudnienia Komisji w tym samym okresie, tj. w latach 2014-2020.
(30) Bez uszczerbku dla decyzji politycznych Unii dotyczących siedzib agencji Unii, ich rozmieszczenia geograficznego oraz określonych przez państwa członkowskie celów związanych z siedzibami nowych agencji, przedstawionych w konkluzjach przedstawicieli państw członkowskich spotykających się na szczeblu szefów państw lub rządów w Brukseli w dniu 13 grudnia 2003 r. i przypomnianych w konkluzjach Rady Europejskiej z czerwca 2008 r., podczas podejmowania decyzji o wyborze lokalizacji biur lokalnych Agencji należy wziąć pod uwagę obiektywne kryteria. Kryteria te obejmują dostępność lokali, istnienie właściwej infrastruktury edukacyjnej dla dzieci członków personelu i oddelegowanych ekspertów krajowych, dostęp do rynku pracy, systemu opieki społecznej i ochrony zdrowia dla rodzin członków personelu i rodzin oddelegowanych ekspertów krajowych oraz koszty wdrażania i koszty operacyjne.
(31) Państwa przyjmujące powinny zapewnić, w drodze konkretnych ustaleń, spełnienie warunków niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Agencji, takich jak właściwe placówki edukacyjne i środki transportu.
(32) W decyzji 2010/803/UE 10 przedstawiciele rządów państw członkowskich postanowili, że siedziba Agencji będzie się mieścić w Pradze. Umowa o lokalizacji między Republiką Czeską a Agencją została zawarta w dniu 16 grudnia 2011 r. i weszła w życie w dniu 9 sierpnia 2012 r. Uznaje się, że ta umowa o lokalizacji i inne szczegółowe ustalenia spełniają wymogi ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 912/2010.
(33) Interesy finansowe Unii mają być chronione przez cały cykl wydatkowania za pomocą środków proporcjonalnych do sytuacji, w szczególności środków w zakresie zapobiegania nieprawidłowościom i ich wykrywania, przeprowadzania badań, odzyskiwania utraconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków oraz, w stosownych przypadkach, nakładania sankcji.
(34) W związku z tym, że art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013 przewiduje możliwość wnoszenia przez państwa członkowskie dodatkowych środków w celu sfinansowania wybranych elementów programów, należy umożliwić Agencji udzielanie zamówień publicznych wspólnie z państwami członkowskimi, gdy jest to konieczne do wykonywania jej zadań.
(35) Agencja powinna stosować zasady Komisji w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji niejawnych UE. Powinna mieć również możliwość określenia zasad dotyczących postępowania z informacjami szczególnie chronionymi nieobjętymi klauzulą poufności. Zasady te powinny mieć zastosowanie wyłącznie do przetwarzania takich informacji przez Agencję. Informacje szczególnie chronione nieobjęte klauzulą poufności oznaczają informacje lub materiały, które Agencja powinna chronić ze względu na zobowiązania prawne określone w Traktatach lub ze względu na ich szczególny charakter. Obejmują one, między innymi, informacje lub materiały objęte obowiązkiem dochowania tajemnicy zawodowej, jak określono w art. 339 TFUE, informacje związane z kwestiami, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 11 lub informacje wchodzące w zakres zastosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 12 .
(36) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 912/2010,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 16 kwietnia 2014 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | D. KOURKOULAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.150.72 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 512/2014 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 912/2010 ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS |
Data aktu: | 16/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 20/05/2014 |
Data wejścia w życie: | 23/05/2014 |