Rozporządzenie delegowane 502/2014 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 502/2014
z dnia 11 marca 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 1 , w szczególności jego art. 140a,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) art. 40 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, zmieniony art. 6 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , przewiduje liniowe zmniejszenie płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku 2014. Art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 przewiduje dostosowanie płatności bezpośrednich dla zapewnienia dyscypliny finansowej. Należy ustanowić przepis zapewniający optymalne stosowanie tych zmniejszeń w 2014 r.

(2) W trosce o przejrzystość i przewidywalność metoda obliczania obu zmniejszeń w procesie obliczania kwoty płatności dla rolników w odniesieniu do 2014 r. odpowiada metodzie obliczania zmniejszenia liniowego płatności bezpośrednich na skutek stosowania art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 oraz zmniejszenia wynikającego z dyscypliny finansowej na podstawie art. 11 wzmiankowanego rozporządzenia, jak określono w art. 79 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 4 i zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 635/2013 5 .

(3) Art. 29 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, zmienionego art. 6 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013, przewiduje dla państw członkowskich możliwość wypłaty od dnia 16 października 2014 r. zaliczek dla rolników w odniesieniu do wniosków złożonych w 2014 r. W celu zapewnienia spójności z zasadami obowiązującymi w 2013 r. zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 946/2013 6 , pod warunkiem że zaliczki mogą być wypłacane bez uwzględnienia dostosowania wynikającego z dyscypliny finansowej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy przewidzieć, że również w 2014 r. zaliczki mogą być wypłacane bez uwzględniania zmniejszeń wynikających z dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 7 i art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. W saldzie płatności od dnia 1 grudnia 2014 r. należy uwzględniać wysokość dostosowania z tytułu dyscypliny finansowej mającej wówczas zastosowanie.

(4) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu, ponieważ stosuje się ono do wniosków o przyznanie pomocy w odniesieniu do 2014 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmniejszenia wynikające ze zmniejszenia liniowego płatności bezpośrednich w 2014 r., o którym mowa w art. 40 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, oraz zmniejszenia wynikające z dyscypliny finansowej, o której mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2014, stosuje się do sumy płatności z różnych systemów wsparcia wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, do których uprawniony jest każdych rolnik po zastosowaniu art. 78 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009.

Zmniejszenia te powinny być stosowane przed zmniejszeniami, o których mowa w art. 79 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009.

Artykuł  2

Zaliczki, o których mowa w art. 29 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 mogą zostać wypłacone bez uwzględnienia zmniejszeń wynikających z dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Saldo płatności, która ma być przyznana na rzecz beneficjentów od dnia 1 grudnia 2014 r., uwzględnia wysokość dostosowania dyscypliny finansowej mającej wówczas zastosowanie do całkowitej sumy płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku kalendarzowego 2014.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy złożonych w odniesieniu do 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.
3 Rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 865).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 635/2013 z dnia 25 kwietnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na dostosowanie płatności w 2013 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2013 (Dz.U. L 183 z 2.7.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 946/2013 z dnia 2 października 2013 r. w sprawie płatności zaliczkowych, które mają być wypłacone od dnia 16 października 2013 r. z tytułu płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników (Dz.U. L 261 z 3.10.2013, s. 25).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.145.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 502/2014 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do podstawy obliczania zmniejszeń stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do rolników ze względu na liniowe zmniejszenie płatności w 2014 r. oraz dyscyplinę finansową w roku kalendarzowym 2014
Data aktu: 11/03/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014
Data wejścia w życie: 17/05/2014