KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie 97/78/WE ustanawia się zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich.
(2) Art. 19 ust. 1 tej dyrektywy przewiduje, że Komisja ma obowiązek sporządzić wykaz produktów roślinnych, które muszą być poddawane kontrolom weterynaryjnym oraz wykaz państw trzecich, które mogą być zatwierdzone do wywożenia do Unii produktów roślinnych.
(3) W załączniku IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 136/2004 2 wymienia się siano i słomę jako produkty roślinne podlegające kontrolom weterynaryjnym, zaś część I załącznika V do tego rozporządzenia zawiera wykaz państw, z których państwa członkowskie zezwalają na przywóz siana i słomy.
(4) Niedawno Ukraina wystąpiła z wnioskiem o zezwolenie na wywóz słomy granulowanej do Unii i zwróciła się o włączenie jej do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004.
(5) Białoruś jest już wymieniona w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 i posiada zezwolenie na wywóz do Unii wszelkich rodzajów siana i słomy. Niektóre państwa członkowskie wyraziły jednak obawy związane ze zmianą sytuacji odnoszącej się do zdrowia zwierząt na Białorusi, wskazując na wystąpienie tam ognisk afrykańskiego pomoru świń. Państwa te obawiają się, że wywóz z tego państwa trzeciego siana i słomy w stanie nieprzetworzonym może stanowić duże zagrożenie dla zdrowia zwierząt w Unii. Z tego względu wniesiono o przyjęcie środków zabezpieczających w postaci zaostrzonych warunków przywozu w odniesieniu do siana i słomy z Białorusi.
(6) Z analizy wynika, że panująca na Białorusi i Ukrainie sytuacja odnosząca się do zdrowia zwierząt nie powoduje ryzyka rozprzestrzeniania się zakaźnych lub zaraźliwych chorób zwierząt do Unii, jeśli zezwolenie na przywóz obejmuje jedynie słomę granulowaną przeznaczoną do spalania, pod warunkiem że słoma ta jest dostarczana bezpośrednio z zatwierdzonego punktu kontroli granicznej, w którym jest wprowadzana na terytorium Unii, do zakładu przeznaczenia, gdzie zostanie spalona. Aby zapewnić, by takie przesyłki nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia zwierząt w razie niedostarczenia ich do miejsca przeznaczenia, przesyłki te należy objąć procedurą celną tranzytu przewidzianą w rozporządzeniu (EWG) nr 2913/92 3 oraz monitorować w ramach zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) odpowiednio od punktu kontroli granicznej do zakładu przeznaczenia.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 136/2004.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |