(2014/246/UE)(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 22 października 2012 r. Komisja upoważniła Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do wydania opinii technicznej dotyczącej ram prawnych i nadzorczych Argentyny w odniesieniu do agencji ratingowych.
(2) W opinii technicznej z dnia 31 maja 2013 r. i aktualizacji do tej opinii wydanej przez ESMA w dniu 18 grudnia 2013 r. urząd stwierdził, że ramy prawne i nadzorcze Argentyny odnoszące się do agencji ratingowych są pod względem skutków swego działania porównywalne z określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, aby ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego mogły zostać uznane za równoważne z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009, muszą one spełniać trzy warunki.
(4) Zgodnie z pierwszym warunkiem agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać wymogowi uzyskania zezwolenia lub rejestracji oraz skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów. Argentyńskie ramy prawne i regulacyjne obowiązują od 1992 r. Niedawno zostały one zmienione oraz wzmocnione i obecnie składają się na nie następujące regulacje: ustawa nr 26.831 ("prawo rynków kapitałowych") przyjęta dnia 29 listopada 2012 r., uzupełniona przez dekret nr 1023/13 z dnia 29 lipca 2013 r., w którym ustanowiono ogólne zasady dotyczące argentyńskich rynków kapitałowych, w tym ogólne zasady, które mają być stosowane w odniesieniu do agencji ratingowych, a także rozporządzenia wykonawcze Krajowej Komisji Papierów Wartościowych (Comision Nacional de Valores, CNV), które zostały przyjęte na mocy rezolucji ogólnej nr 622/2013; wszystkie wymienione regulacje weszły w życie. Agencje ratingowe muszą także przestrzegać wszystkich postanowień kodeksu postępowania Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO). Zgodnie z tymi ramami regulacyjnymi agencje ratingowe podlegają obowiązkowi rejestracji i bieżącemu nadzorowi CNV. Ustawa nr 26.831 określa uprawnienia CNV w zakresie nadzoru i nakładania sankcji. CNV jest uprawniona do przeprowadzania kontroli i dochodzeń w odniesieniu do osób fizycznych lub prawnych podlegających jej uprawnieniom nadzorczym, a także do zwracania się do organów ścigania o pomoc, wszczynania działań prawnych i zgłaszania przestępstw. CNV przeprowadza dwa razy w roku kontrole na miejscu oraz kontrole dokumentacji w odniesieniu do każdej zarejestrowanej agencji ratingowej. CNV może, w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów, nakładać sankcje, takie jak grzywny lub zakaz prowadzenia działalności jako dyrektor, kierownik, audytor lub członek komitetu ratingowego przez okres co najmniej pięciu lat. CNV również może zawiesić w czynnościach - czasowo lub na stałe - osoby odpowiedzialne za naruszenie, a także cofnąć rejestrację agencji ratingowej lub wydane jej zezwolenie. CNV prowadzi publiczny rejestr postępowań dotyczących egzekwowania prawa na swojej stronie internetowej, na której podaje do wiadomości datę wszczęcia postępowania, ostateczną decyzję i nałożone sankcje. Ustalenia o współpracy zawarte pomiędzy ESMA a CNV przewidują wymianę informacji w zakresie środków egzekwowania prawa i środków nadzorczych podjętych wobec agencji ratingowych prowadzących działalność transgraniczną. Na tej podstawie należy uznać, że agencje ratingowe w Argentynie podlegają wymogom uzyskania zezwolenia lub rejestracji równoważnym wobec ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009 oraz że argentyńskie ustalenia w zakresie nadzoru i egzekwowania mające zastosowanie do agencji ratingowych są skutecznie stosowane i egzekwowane
(5) Zgodnie z drugim ze wspomnianych warunków agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać prawnie wiążącym przepisom, które są równoważne do tych, o których mowa w art. 6-12 i załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, z wyjątkiem art. 6a, 6b, 8a, 8b, 8c, 11a oraz załącznika I sekcja B pkt 3 lit. ba) i pkt 3a i 3b do tego rozporządzenia. Oceniając spełnienie tego warunku, należy zwrócić należytą uwagę na art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 2 w odniesieniu do daty stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Argentyńskie ramy prawne i nadzorcze wymagają, aby agencjami ratingowymi kierowały zarządy odpowiedzialne za zapewnienie należytego i ostrożnego zarządzania tymi agencjami ratingowymi, a także aby działalność ratingowa była prowadzona w sposób niezależny oraz aby konflikty interesów były odpowiednio wykrywane, zarządzane, ujawniane i eliminowane. W tym celu agencje ratingowe muszą przyjąć odpowiednie i skuteczne rozwiązania organizacyjne i administracyjne, a także dostarczać i przechowywać informacje na temat rzeczywistych i potencjalnych konfliktów interesów odnoszących się do członków komitetu ratingowego, członków zarządu, kierownictwa i pracowników za pośrednictwem głównego kanału przekazywania informacji finansowych ("Autopista de la informacion Financiera"). Agencje ratingowe muszą ustanowić i utrzymywać stałą i skuteczną komórkę ds. zapewnienia zgodności z przepisami, która działa niezależnie i podlega bezpośrednio zarządowi. W odniesieniu do procesów i procedur organizacyjnych argentyńskie ramy prawne i nadzorcze zawierają szczegółowe zasady dotyczące outsourcingu, prowadzenia rejestrów i poufności. Od agencji ratingowych wymaga się dokonywania przeglądu metod, modeli i kluczowych założeń ratingowych co najmniej raz w roku, a także monitorowania i przeglądu ratingów co najmniej cztery razy w roku. Argentyńskie ramy prawne przewidują szereg wymogów dotyczących ujawniania informacji w odniesieniu do ratingów i działalności ratingowej, takich jak obowiązkowe stosowanie kategorii ratingu, wymóg publikowania ratingów natychmiast po obradach komitetu ratingowego oraz przekazywania wszystkich ratingów oraz sprawozdań z rankingów do publikacji na stronie internetowej CNV za pośrednictwem wspomnianego wyżej głównego kanału przekazywania informacji finansowych. Argentyńskie ramy prawne i nadzorcze powinny zatem prowadzić do osiągnięcia tych samych celów co rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów, procesów i procedur organizacyjnych, którymi musi dysponować agencja ratingowa, jakości ratingów i metod ich tworzenia, ujawniania ratingów oraz powszechnego i okresowego ujawniania informacji na temat działalności w zakresie ratingu. Zapewniają one zatem równoważne zabezpieczenia, jeśli chodzi o uczciwość, przejrzystość, prawidłowe zarządzanie agencjami ratingowymi oraz wiarygodność ich działalności w zakresie ratingu.
(6) Zgodnie z trzecim warunkiem system regulacyjny państwa trzeciego musi zapobiegać ingerencji organów nadzoru i innych organów publicznych w tym państwie w treść ratingów i w metody ich tworzenia. CNV jest organem administracyjnym, w związku z czym podlega ustawie 19.549 z dnia 3 kwietnia 1972 r. (Ustawa o postępowaniu administracyjnym). CNV działa w drodze wydawania aktów administracyjnych w ramach przekazanych jej uprawnień. O ile można to stwierdzić, brak jest przepisu prawnego który upoważniałby CNV lub jakikolwiek inny organ publiczny do wywierania wpływu na treść ratingów lub metody ich tworzenia.
(7) W świetle przeanalizowanych czynników można uznać, że ramy prawne i nadzorcze Argentyny odnoszące się do agencji ratingowych spełniają warunki ustanowione w art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Ramy prawne i nadzorcze Argentyny odnoszące się do agencji ratingowych należy zatem uznać za równoważne z ramami prawnymi i nadzorczymi ustanowionymi rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009. Komisja, informowana przez ESMA, powinna w dalszym ciągu monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych Argentyny odnoszących się do agencji ratingowych oraz spełnianie warunków, na których podstawie podjęto niniejszą decyzję.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: