Decyzja wykonawcza 2014/245/UE w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Brazylii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 28 kwietnia 2014 r.
w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Brazylii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/245/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 października 2012 r. Komisja upoważniła Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do wydania opinii technicznej dotyczącej ram prawnych i nadzorczych Brazylii w odniesieniu do agencji ratingowych.

(2) W opinii technicznej z dnia 31 maja 2013 r. ESMA stwierdził, że ramy prawne i nadzorcze Brazylii odnoszące się do agencji ratingowych są pod względem skutków swego działania porównywalne z określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009.

(3) Zgodnie z art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, aby ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego mogły zostać uznane za równoważne z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009, muszą one spełniać trzy warunki.

(4) Zgodnie z pierwszym warunkiem agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać wymogowi uzyskania zezwolenia lub rejestracji oraz skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów. Ramy prawne i regulacyjne Brazylii w odniesieniu do agencji ratingowych składają się z rozporządzenia ICVM 521 Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Brazylii (Comissão de Valores Mobiliários, CVN), przyjętego w dniu 25 kwietnia 2012 r. na podstawie ustawy nr 6.385 z 1976 r. Ramy regulacyjne zobowiązują agencje ratingowe do przestrzegania wszystkich przepisów kodeksu postępowania Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO). Wszystkie odnośne przepisy ustawowe i wykonawcze weszły w życie. Zgodnie z tymi ramami regulacyjnymi agencje ratingowe podlegają obowiązkowi rejestracji i bieżącemu nadzorowi CVM. Na mocy ram prawnych i nadzorczych Brazylii CVM jest wyposażona w kompleksowy wachlarz uprawnień umożliwiających jej zbadanie, czy agencje ratingowe wywiązują się ze swoich zobowiązań prawnych. CMV może także badać i wydobywać przykłady dokumentacji księgowej, ksiąg lub dokumentów, jak również wszelkie inne materiały, i może żądać informacji oraz wyjaśnień, pod groźbą kary grzywny, bez uszczerbku dla innych sankcji. Uprawnienia CMV obejmują również przeprowadzanie inspekcji, po uprzednim powiadomieniu lub bez uprzedzenia, w celu sprawowania skutecznego nadzoru i egzekwowania wymogów wobec agencji ratingowych, a także uprawnienia do nałożenia sankcji na agencje ratingowe działające z naruszeniem obowiązujących przepisów. CVM może nałożyć różne kary na agencje ratingowe i osoby bezpośrednio uczestniczące w proces wystawiania ratingu, począwszy od ostrzeżenia, grzywien i zawieszenia do wycofania rejestracji agencji ratingowej. W przypadku potwierdzenia przez CVM, że doszło do przestępstwa, musi ona przekazać sprawę do prokuratury (Ministério Público). CVM może także na wezwanie brać udział w sporach prawnych dotyczących rynku papierów wartościowych, w ramach których jej działania mogą przybierać różne formy: od gromadzenia dowodów do wydawania opinii prawnych. Agencje ratingowe muszą przedkładać CVM roczny arkusz referencyjny, a także informację dotyczącą zaistniałych zdarzeń, np. w przypadku wystąpienia istotnych zmian w zakresie metod, podjęcia decyzji o zaprzestaniu prowadzenia ratingu lub jeśli wstępna opinia nie została wykorzystana przez wystawiającego przy ujawnianiu transakcji. Według stanu z września 2013 r. wszystkie agencje ratingowe przedstawiły CVM zaktualizowane arkusze referencyjne i CVM otrzymała informacje wywołane przez zdarzenie. CVM dokonała przeglądu dokumentów i zwróciła się do jednej agencji ratingowej o wyjaśnienie wykrytego konfliktu interesów, które to żądanie agencja ratingowa spełniła. Ustalenia o współpracy zawarte pomiędzy ESMA a CVM przewidują wymianę informacji w zakresie środków egzekwowania prawa i środków nadzorczych podjętych wobec agencji ratingowych prowadzących działalność transgraniczną. Na tej podstawie należy uznać, że agencje ratingowe w Brazylii podlegają wymogom uzyskania zezwolenia lub rejestracji równoważnym wobec ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009 oraz że brazylijskie ustalenia w zakresie nadzoru i egzekwowania mające zastosowanie do agencji ratingowych są skutecznie stosowane i egzekwowane.

(5) Zgodnie z drugim ze wspomnianych warunków agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać prawnie wiążącym przepisom, które są równoważne do tych, o których mowa w art. 6-12 i załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, z wyjątkiem art. 6a, 6b, 8a, 8b, 8c, 11a oraz załącznika I sekcja B pkt 3 lit. ba) i pkt 3a i 3b do tego rozporządzenia. Oceniając spełnienie tego warunku, należy zwrócić należytą uwagę na art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 2 w odniesieniu do daty stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. W odniesieniu do ładu korporacyjnego ramy prawne i nadzorcze Brazylii wymagają od agencji ratingowych, jako część procedury rejestracji, aby posiadały one struktury ładu korporacyjnego z co najmniej dwoma dyrektorami, z których jeden musi być niezależny i odpowiedzialny za zapewnienie zgodności z przepisami. Ramy prawne i nadzorcze Brazylii, które wymagają obowiązkowej zgodności z kodeksem IOSCO, zobowiązują agencje ratingowe do posiadania odpowiednich rozwiązań dotyczących zarządzania w sytuacjach konfliktu interesów. W kodeksie postępowania agencji ratingowej musi zostać określone przyjęcie mechanizmów w celu wskazywania i wyeliminowania sytuacji obejmujących konflikty interesów, zarządzania nimi oraz ich ujawniania. Brazylijskie ramy zawierają również szczegółowe przepisy dotyczące outsourcingu, prowadzenia rejestrów i poufności. Agencje ratingowe są również zobowiązane do ustanowienia komórki ds. przeglądu metod ratingowych, a brazylijskie ramy zawierają szeroki zakres wymogów dotyczących ujawniania w odniesieniu do ratingów i działalności ratingowej, na przykład wymóg dystrybucji w odpowiednim czasie decyzji dotyczących ratingów, publikacji dokumentu opartego na historycznych wynikach ratingów oraz upublicznienia rocznego sprawozdania, w tym informacji na temat działalności agencji. Ramy prawne i nadzorcze Brazylii powinny zatem prowadzić do osiągnięcia tych samych celów co rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów, procesów i procedur organizacyjnych, którymi musi dysponować agencja ratingowa, jakości ratingów i metod ich tworzenia, ujawniania ratingów oraz powszechnego i okresowego ujawniania informacji na temat działalności w zakresie ratingu. Powinny one zatem zapewniać równoważne zabezpieczenia, jeśli chodzi o uczciwość, przejrzystość, prawidłowe zarządzanie agencjami ratingowymi oraz wiarygodność ich działalności w zakresie ratingu.

(6) Zgodnie z trzecim warunkiem system regulacyjny państwa trzeciego musi zapobiegać ingerencji organów nadzoru i innych organów publicznych w tym państwie w treść ratingów i w metody ich tworzenia. Każda taka ingerencja byłaby sprzeczna z zasadą legalności zapisaną w konstytucji Brazylii, która stanowi, że władze publiczne mogą podjąć działania jedynie, jeżeli tak stanowi prawo. O ile można to stwierdzić, brak jest przepisu prawnego, który upoważniałby CVM lub jakikolwiek inny organ publiczny do wpływania na treść ratingów lub metody ich tworzenia.

(7) W świetle przeanalizowanych czynników można uznać, że ramy prawne i nadzorcze Brazylii odnoszące się do agencji ratingowych spełniają warunki ustanowione w art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Ramy prawne i nadzorcze Brazylii odnoszące się do agencji ratingowych należy zatem uznać za równoważne z ramami prawnymi i nadzorczymi ustanowionymi rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009. Komisja, informowana przez ESMA, powinna w dalszym ciągu monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych Brazylii odnoszących się do agencji ratingowych oraz spełnianie warunków, na których podstawie podjęto niniejszą decyzję.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 ramy prawne i nadzorcze Brazylii odnoszące się do agencji ratingowych uznaje się za równoważne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 z dnia 21 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych (Dz.U L 146 z 31.5.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.132.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/245/UE w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Brazylii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych
Data aktu: 28/04/2014
Data ogłoszenia: 03/05/2014
Data wejścia w życie: 23/05/2014