(2014/203/UE)(Dz.U.UE L z dnia 17 kwietnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 614/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia realizacji programu LIFE należy przyjąć wieloletni program prac na lata 2014-2017.
(2) W celu ustanowienia ram realizacji dwóch podprogramów programu LIFE w wieloletnim programie prac na lata 2014-2017 należy określić orientacyjną alokację funduszy między obszary priorytetowe i rodzaje finansowania, tematykę projektów służących wdrożeniu priorytetów tematycznych określonych w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1293/2013, metodę wyboru technicznego w odniesieniu do projektów, kryteria przyznawania dotacji, a także orientacyjne terminy zaproszeń do składania wniosków.
(3) Wieloletni program prac na lata 2014-2017 powinien również zawierać jakościowe i ilościowe wyniki, wskaźniki i cele w odniesieniu do każdego obszaru priorytetowego i rodzaju projektów zgodnie ze wskaźnikami efektywności oraz celami szczegółowymi dla każdego obszaru priorytetowego w celu ułatwienia oceny wyników i wpływu programu. Na podstawie oceny ex ante Komisja zidentyfikowała dwa innowacyjne instrumenty finansowe jako właściwe narzędzia finansowania projektów zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1293/2013.
(4) Należy wypróbowywać te instrumenty finansowe przez cały okres wieloletniego programu prac w celu wykazania ich znaczącego potencjału w zakresie pozyskiwania funduszy od inwestorów w obszarze różnorodności biologicznej i łagodzenia zmiany klimatu oraz przystosowania się do niej, tym samym pokonując obecne bariery finansowe w odniesieniu do wykorzystywania projektów w tych obszarach.
(5) Na podstawie pozytywnego doświadczenia z innymi instrumentami finansowymi zarządzanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz ze względu na zasięg geograficzny EBI, umożliwiający dotarcie do potencjalnych beneficjentów w całej UE, wdrażanie mechanizmu finansowego na rzecz kapitału naturalnego i instrumentu finansowania prywatnego na rzecz efektywności energetycznej finansowanych przez środki z programu LIFE powinno zostać powierzone tej instytucji.
(6) W celu zapewnienia efektywnego wdrożenia wieloletniego programu prac i z uwagi na fakt, że rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r., niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej przyjęcia.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. programu działań na rzecz środowiska i klimatu LIFE powołanego na mocy art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1293/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 185.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81).
4 Pierwszy program prac dla programu "Horyzont 2020" obejmuje lata 2014-2015. W programie "Horyzont 2020" skoncentrowano się przede wszystkim na trzech priorytetach, mianowicie utworzeniu doskonałej bazy naukowej, aby wzmocnić zdolność Unii do osiągania światowej klasy wybitnych osiągnięć naukowych, promowaniu wiodącej pozycji w przemyśle w celu wspierania przedsiębiorstw, w tym mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), i innowacyjności, oraz na stawianiu czoła wyzwaniom społecznym, aby zareagować bezpośrednio na wyzwania określone w strategii "Europa 2020" poprzez wsparcie działań obejmujących pełny cykl od badań po rynek. W programie "Horyzont 2020" badania naukowe i innowacje w ramach Programu działań na rzecz środowiska i klimatu realizuje się przez szereg działań i możliwości współpracy, w szczególności w ramach wyzwania społecznego "Działania w dziedzinie klimatu, środowisko, efektywna gospodarka zasobami i surowce". W tym kontekście badania naukowe i innowacje na rzecz środowiska mają na celu doprowadzenie do tego, by gospodarka i społeczeństwo były zasobooszczędne i wodnooszczędne oraz odporne na zmianę klimatu. Dokumenty referencyjne można znaleźć na stronach: http://ec.europa.eu/research/participants/ portal/desktop/en/funding/reference_docs.html#h2020-work-programmes-2014-15-main-wp, w szczególności w odniesieniu do programu prac w ramach wyzwania społecznego "Działania w dziedzinie klimatu, środowisko, efektywna gospodarka zasobami i surowcami".
5 DyrektywaDyrektywa2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).
6 DyrektywaDyrektywa2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz.U. L 288 z 6.11.2007, s. 27).
7 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) (Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19).
8 Ustanowiony przez Wspólne Centrum Badawcze (JRC) i Dyrekcję Generalną ds. Środowiska (DG ds. Środowiska).
9 Zalecenie Komisji 2013/179/UE z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie stosowania wspólnych metod pomiaru efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów i organizacji oraz informowania o niej (Dz.U. L 124 z 27.4.2013, s. 1).
11 Konferencja ministerialna w sprawie ochrony lasów w Europie, 2011 r. State of Europe's Forests 2011.
12 Komunikat COM(2013) 659 final Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowa strategia leśna UE na rzecz lasów i sektora leśno-drzewnego z dnia 20 września 2013 r.
13 Komunikat COM(2011) 244 final Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nasze ubezpieczenie na życie i nasz kapitał naturalny - unijna strategia ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r.".
14 Konferencja ministerialna w sprawie ochrony lasów w Europie, 2011 r. State of Europe's Forests 2011.
15 Europejska Agencja Środowiska, 2009 r. Rodzaje lasów europejskich.
16 RozporzRozporząądzeniedzenie(WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
17 RozporzRozporząądzeniedzenieParlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
18 DyrektywaDyrektywa2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz.U. L 189 z 18.7.2002, s. 12).
19 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniająca, a następnie uchylająca dyrektywę Rady 96/82/WE (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1).
20 DyrektywaDyrektywa2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
21 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
22 Pojazdy bardzo niskoemisyjne w rozumieniu programu prac "Horyzont 2020".
23 Przewidzianymi produktami mogą być samochody oraz dwu- i trójkołowe pojazdy silnikowe.
24 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).
25 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).
26 Odniesienie do pojęcia "przedmiot zainteresowania Wspólnoty" stosowanego w tym kontekście należy rozumieć jako "przedmiot zainteresowania Unii".
27 Pkt 2 załącznika I do dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
28 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 440/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustalające metody badań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 142 z 31.5.2008, s. 1).
29 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 33).
30 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 529/2013/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie zasad rozliczania emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem oraz informacji o działaniach związanych z tą działalnością (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 80).
31 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia UE w zakresie dostosowywania się do zmiany klimatu (COM/2013/216 final).
32 Znaczenie terminu "wybór" w art. 24 ust. 2 lit. d) rozporządzenia LIFE obejmuje znaczenie terminu "kwalifikowalność" w art. 19 rozporządzenia LIFE i art. 131 rozporządzenia finansowego.
33 Zawiadomienie Komisji 2013/C 205/05 (Dz.U. C 205 z 19.7.2013, s. 9).
35 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
36 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
38 W szczególności w dziedzinie polityki środowiska morskiego zgodnie z celami dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
39 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
40 Hierarchia łagodzenia obejmuje: 1) unikanie negatywnych skutków dla środowiska ogólnie, a dla różnorodności biologicznej w szczególności lub zapobieganie tym skutkom; 2) minimalizowanie i naprawianie na miejscu skutków dotyczących rozwoju, jeżeli skutków tych nie można uniknąć; oraz 3) środki rekompensujące/kompensujące, które podejmuje się w ostateczności (na miejscu lub w innym miejscu) w przypadku rezydualnych skutków negatywnych.
41 Zob. także oświadczenie programu w projekcie budżetu na rok 2014, COM(2013) 450, s. 181 i nast. Uwaga: Komisja opracowała wskaźniki i cele w oświadczeniu programu na podstawie swojego wniosku z 2011 r. W trakcie procedury ustawodawczej wprowadzono szereg zmian: wprowadzono projekty w zakresie budowania potencjału i pomocy technicznej, zmniejszono całkowity budżet o 15 %, kwotę przeznaczoną na obszar przyrody i różnorodności biologicznej zwiększono do 55 % zasobów przydzielonych na projekty (tj. zmniejszając kwotę przeznaczoną na ochronę środowiska i efektywne gospodarowanie zasobami), podniesiono wskaźnik współfinansowania do 60 % lub więcej w przypadku wszystkich projektów na okres 2014-2020, wprowadzono priorytety tematyczne oraz zmniejszono odsetek projektów zintegrowanych do 30 % zasobów przydzielonych na dotacje na działania. W związku z tym dostosowano odpowiednio wyniki i cele.