uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 27,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W kontekście modernizacji zasad pomocy państwa, która ma przyczynić się do realizacji strategii "Europa 2020" na rzecz wzrostu gospodarczego, jak i do konsolidacji budżetowej 2 , rozporządzenie (WE) nr 659/1999 zostało zmienione rozporządzeniem (EU) nr 734/2013 3 w celu poprawy skuteczności kontroli pomocy państwa. Zmiana ta miała w szczególności na celu poprawę skuteczności rozpatrywania skarg przez Komisję oraz wprowadzenie uprawnień Komisji do bezpośredniego zwracania się o informacje do uczestników rynku oraz do prowadzenia dochodzeń dotyczących sektorów gospodarki i instrumentów pomocy.
(2) W świetle tych zmian konieczne jest ustalenie, jakie zdarzenia stanowią punkt wyjścia dla obliczania terminów w kontekście wniosków o udzielenie informacji skierowanych do osób trzecich zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 659/1999.
(3) Komisja może, z własnej inicjatywy, przeanalizować informacje dotyczące niezgodnej z prawem pomocy niezależnie od źródła, w celu oceny zgodności z art. 107 i 108 Traktatu. W tym kontekście skargi są zasadniczym źródłem informacji służących do wykrywania naruszeń zasad pomocy państwa. Ważne jest zatem określenie jasnych i skutecznych procedur rozpatrywania skarg, jakie wpływają do Komisji.
(4) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 skargi informujące Komisję o jakiejkolwiek domniemanej pomocy niezgodnej z prawem lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem mogą być wnoszone wyłącznie przez zainteresowane strony. W związku z tym osoby fizyczne i prawne składające skargę powinny mieć obowiązek wykazać, że są zainteresowanymi stronami w rozumieniu art. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 659/1999.
(5) W celu usprawnienia rozpatrywania skarg oraz zwiększenia przejrzystości i pewności prawa należy określić, jakie informacje skarżący powinni przekazywać Komisji. Aby zapewnić, że Komisja otrzymuje wszystkie istotne informacje dotyczące domniemanej pomocy niezgodnej z prawem lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, od zainteresowanych stron wymaga się, na mocy rozporządzenia (WE) nr 659/1999, wypełnienia formularza i przekazania wszystkich obowiązkowych informacji w nim wymaganych. Należy zatem opracować formularz, który będzie stosowany do tego celu.
(6) Wymogi stawiane zainteresowanym stronom składającym skargi nie powinny ich nadmiernie obciążać, a jednocześnie należy zapewnić, aby Komisja otrzymała wszystkie informacje niezbędne do rozpoczęcia dochodzenia w sprawie domniemanej pomocy niezgodnej z prawem lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
(7) W celu zapewnienia, że informacje stanowiące tajemnicę handlową i inne poufne informacje przekazane Komisji są traktowane zgodnie z art. 339 Traktatu, każda osoba przekazująca informacje powinna wyraźnie wskazać, które informacje uważa za poufne oraz dlaczego. Zainteresowany powinien być zobowiązany do dostarczenia Komisji oddzielnej, jawnej wersji informacji, którą można będzie przekazać właściwemu państwu członkowskiemu, aby mogło ono przedstawić swoje uwagi.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 kwietnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.109.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 372/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do obliczania niektórych terminów, rozpatrywania skarg oraz identyfikacji i ochrony informacji poufnych |
Data aktu: | 09/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 12/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 02/05/2014 |