(2013/132/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2013 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności jego art. 12 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1, art. 5, art. 12 ust. 3 oraz art. 16-24,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 12 ust. 1 Statutu ESBC Rada Prezesów uchwala wytyczne i podejmuje decyzje niezbędne do zapewnienia wykonania zadań powierzonych Europejskiemu Systemowi Banków Centralnych (ESBC) i Eurosystemowi na podstawie Traktatu i Statutu ESBC. Obejmuje to określanie sposobu organizacji działań dodatkowych, niezbędnych do wykonywania tych zadań, takich jak wydawanie i zarządzanie elektronicznymi certyfikatami służącymi do ochrony informacji przechowywanych i przetwarzanych w elektronicznych aplikacjach, systemach, platformach i usługach ESBC i Eurosystemu, oraz do przekazywania im danych i ich odbierania.
(2) Zgodnie z art. 12 ust. 3 Statutu ESBC Rada Prezesów ma również kompetencje do określania organizacji wewnętrznej Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i jego organów decyzyjnych. Rada Prezesów jest zatem również władna zdecydować o korzystaniu przez EBC z certyfikatów elektronicznych wydawanych przez własną infrastrukturę klucza publicznego Eurosystemu.
(3) Zwiększa się liczba użytkowników korzystających z rosnącej liczby nieustannie zmieniających się elektronicznych aplikacji, systemów, platform i usług ESBC i Eurosystemu. Rada Prezesów stwierdziła zapotrzebowanie na zaawansowane usługi w zakresie bezpieczeństwie informacji, takie jak silne uwierzytelnianie, podpisy elektroniczne i szyfrowanie za pośrednictwem certyfikatów elektronicznych.
(4) Jedynie niektóre banki centralne ESBC posiadają własną infrastrukturę klucza publicznego, a wielu użytkowników z podmiotów trzecich współpracujących z bankami centralnymi ESBC ma utrudniony dostęp do organów certyfikacji zatwierdzonych przez ESBC zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC.
(5) Istnieje potrzeba, aby Eurosystem stworzył swoją własną infrastrukturę klucza publicznego, która będzie mogła wydawać wszystkie rodzaje certyfikatów elektronicznych, takie jak certyfikaty osobiste i certyfikaty techniczne dla użytkowników z ESBC i spoza ESBC i która będzie na tyle elastyczna, by dostosowywać się do zmian w elektronicznych aplikacjach, systemach, platformach i usługach ESBC i Eurosystemu. Wspomniana infrastruktura klucza publicznego (zwana dalej "PKI ESBC") powinna uzupełniać usługi świadczone przez inne organy certyfikacji zaakceptowane przez ESBC zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC lub przez organy certyfikacji zaakceptowane przez ESBC w odniesieniu do TARGET2 i TARGET2 Securities dla tych dwóch aplikacji.
(6) W dniu 29 września 2010 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o rozpoczęciu projektu infrastruktury klucza publicznego ESBC w celu zbudowania i wdrożenia PKI ESBC oraz o przeznaczeniu na ten cel środków niezbędnych do jego pełnej realizacji. Rada Prezesów zdecydowała, że podmiotem odpowiedzialnym za stworzenie, hosting i obsługę PKI ESBC będzie Banco de España.
(7) PKI ESBC pośrednio wspiera wykonywanie zadań ESBC i Eurosystemu. Działanie PKI ESBC opera się na trzech poziomach zarządzania: na poziom 1 składa się Rada Prezesów i Zarząd, na poziom 2 - banki centralne Eurosystemu, na poziom 3 - dostarczający bank centralny.
(8) Na poziomie 1 Rada Prezesów jest odpowiedzialna za kierowanie i zarządzanie działaniami i świadczeniami niezbędnymi do opracowania i obsługi PKI ESBC, oraz ich kontrolowaniem. Radzie Prezesów przysługują także kompetencje decyzyjne w zakresie PKI ESBC oraz kompetencje do podejmowania decyzji o podziale zadań niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji poziomu 2 lub 3.
(9) Banki centralne Eurosystemu są odpowiedzialne za realizację zadań przypisanych poziomowi 2 w ramach ogólnych zasad określonych przez Radę Prezesów. Bankom centralnym Eurosystemu przysługują kompetencje w zakresie technicznych środków wdrożenia PKI ESBC.
(10) Wiodącą rolę w opracowaniu PKI ESBC ma Komitet ESBC ds. Informatyki. Komitet ESBC ds. Informatyki doradza, ocenia, kontroluje i zatwierdza świadczenia dostarczane w ramach projektu w kontekście kryteriów akceptacji zgodnie z zasadami akceptacji certyfikatów ESBC, zakresem i harmonogramem zatwierdzonym przez Radę Prezesów.
(11) Na poziomie 3 Banco de España został wyznaczony na dostarczający bank centralny wypełniający zadania przydzielone mu w ramach ogólnych zasad określonych przez Radę Prezesów. Dostarczający bank centralny wprowadził infrastrukturę techniczną oraz bezpieczne urządzenia i usługi niezbędne od opracowania i używania infrastruktury klucza publicznego zgodnie z: a) przepisami prawa krajowego stanowiącymi transpozycję dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych 1 , w zakresie mającym do niego zastosowanie; b) przepisami prawa krajowego stanowiącymi transpozycję dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 2 , w zakresie mającym do niego zastosowanie; oraz c) rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 3 .
(12) Jako że certyfikaty elektroniczne są niezbędnym elementem wykorzystywanym w aplikacjach elektronicznych, zarówno jako mechanizm uwierzytelniania przy składaniu podpisów elektronicznych, jak i dla celów szyfrowania opartego na kluczu publicznym, PKI ESBC będzie obejmować istniejące elektroniczne aplikacje, systemy, platformy i usługi ESBC i Eurosystemu oraz realizowane obecnie projekty ESBC, w celu uwzględnienia ich potrzeb.
(13) Krajowe banki centralne (KBC) spoza strefy euro mogą zdecydować się na korzystanie z certyfikatów i usług dostarczanych przez PKI ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2015/46 ((UE) 2016/187) z dnia 11 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.37.100) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lutego 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2024/26 (2024/2683) z dnia 8 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2683) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 października 2024 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.74.30 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2013/1 (2013/132/UE) ustanawiająca ramy infrastruktury klucza publicznego Europejskiego Systemu Banków Centralnych |
Data aktu: | 11/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 16/03/2013 |
Data wejścia w życie: | 16/03/2013 |