Dyrektywa 2013/8/UE zmieniająca, w celu dostosowania jej przepisów technicznych, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA KOMISJI 2013/8/UE
z dnia 26 lutego 2013 r.
zmieniająca, w celu dostosowania jej przepisów technicznych, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę 74/150/EWG(1), w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku IV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE(2) ustanowiono przepisy ogólne i wymagania dotyczące sprzężenia mechanicznego między ciągnikiem a pojazdem ciągnionym i obciążenia pionowego w punkcie sprzężenia.

(2) W ostatnich latach nowe rodzaje sprzężeń zostały wprowadzone do użytku w Unii i są obecnie w trakcie homologacji krajowej na podstawie norm ISO. Są to mianowicie nieobrotowe górne zaczepy transportowe (ISO 6489-5:2011), zaczepy kulowe (ISO 24347:2005) i zaczepy sworzniowe (ISO 6489-4:2004).

(3) W celu uwzględnienia aktualnej sytuacji rynkowej, zminimalizowania ewentualnych skutków dla bezpieczeństwa i skutków ekonomicznych oraz umożliwienia homologacji typu WE powyższych sprzężeń konieczne jest objęcie tych sprzężeń i odpowiednich norm ISO dyrektywą 2009/144/WE.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2009/144/WE.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/37/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku IV do dyrektywy 2009/144/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2014 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2013 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 33.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku IV do dyrektywy 2009/144/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. »Sprzężenie mechaniczne między ciągnikiem a pojazdem ciągnionym« oznacza części zainstalowane w ciągniku i w pojeździe ciągnionym w celu umożliwienia sprzężenia mechanicznego pomiędzy tymi pojazdami.

Niniejsza dyrektywa dotyczy tylko części sprzężenia mechanicznego ciągników.

Wśród różnych typów części sprzężenia mechanicznego ciągników przeprowadza się podstawowe rozróżnienie na:

- górny zaczep transportowy (zob. dodatek 1 rysunki 1 i 2),

- nieobrotowe górne zaczepy transportowe (zob. dodatek 1 rysunek 1d),

- hak holowniczy (zob. rysunek 1 »Rozmiary haka zaczepowego« w ISO 6489-1:2001),

- belkę zaczepową (zob. dodatek 1 rysunek 3),

- zaczepy kulowe (zob. dodatek 1 rysunek 4),

- zaczepy sworzniowe (kołkowe) (zob. dodatek 1 rysunek 5).";

2)
pkt 2.7 otrzymuje brzmienie:

"2.7. Szczęka pozwala pierścieniom belki zaczepowej obracać się osiowo przynajmniej 90° w prawo lub w lewo wokół osi wzdłużnej sprzężenia ze stałym momentem hamowania wynoszącym między 30 a 150 Nm.

Hak holowniczy, nieobrotowy górny zaczep transportowy, zaczep kulowy i zaczep sworzniowy pozwalają pierścieniowi belki zaczepowej obracać się osiowo przynajmniej 20° w prawo lub w lewo wokół osi wzdłużnej sprzężenia.";

3)
pkt 3.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1. Wymiary

Wymiary części sprzężenia mechanicznego w ciągniku odpowiadają warunkom określonym w dodatku 1, rysunki 1-5 i tabela 1.";

4)
pkt 3.3.1 otrzymuje brzmienie:

"3.3.1. Maksymalne statyczne obciążenie pionowe jest określane przez producenta. Nie może ono jednak przekraczać 3 000 kg, z wyjątkiem zaczepu kulowego, w przypadku którego wartość maksymalna nie może przekraczać 4 000 kg.";

5)
w pkt 3.4.1 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Masy mt, mlt, ma i mla wyrażone są w kg.";
6)
pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:

"4.2. Dla każdego typu części sprzężenia mechanicznego do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty i opisy:

- rysunki (w skali zmniejszonej) urządzenia sprzęgającego (trzy egzemplarze). Rysunki te muszą uwidaczniać zwłaszcza szczegółowe wymagane wymiary, jak również pomiary konieczne przy instalowaniu urządzenia sprzęgającego,

- krótki opis techniczny urządzenia sprzęgającego precyzujący typ konstrukcyjny i zastosowane materiały,

- wyznaczenie wartości D, o której mowa w dodatku 2, dla badania dynamicznego, lub wartości T (masa ciągniona w tonach), odpowiadającej 1,5-krotności maksymalnej masy całkowitej przyczepy, o której mowa w dodatku 3, dla badania statycznego, jak również maksymalnego obciążenia pionowego S w punkcie sprzężenia (wyrażonego w kg),

- jedną lub więcej próbek urządzenia, zgodnie z wymaganiami placówki technicznej.";

7)
pkt 5.1.3 i 5.1.4 otrzymują brzmienie:

"5.1.3. jeżeli moc jest sprawdzana zgodnie z dodatkiem 2 (badanie dynamiczne):

dopuszczalna wartość D (kN),

wartość statycznego obciążenia pionowego S (kg);

5.1.4. jeżeli moc jest sprawdzana zgodnie z dodatkiem 3 (badanie statyczne):

masa ciągniona T (tony) i obciążenie pionowe S w punkcie sprzężenia (kg).";

8)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA

Każde sprzężenie mechaniczne musi być wyposażone w instrukcję użytkowania załączoną przez producenta. W instrukcji należy podać numer homologacji typu WE części oraz wartości D (kN) lub T (tony), w zależności od tego, jakiemu badaniu sprzężenie zostało poddane.";

9)
w dodatku 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
po rysunku 1c dodaje się następujący rysunek 1d i tabelę 1:

"Rysunek 1d

Nieobrotowy górny zaczep transportowy (odpowiadający normie ISO 6489-5:2011)

grafika

Tabela 1

Kształty i wymiary górnych zaczepów transportowych przyczepy lub narzędzia

Obciążenie pionowe

S

kg

Wartość D

D

kN

Kształt Wymiar

mm

D ± 0,5 a min. b min.
≤ 1 000 ≤ 35 w 18 50 40
≤ 2 000 ≤ 90 x 28 70 55
≤ 3 000 ≤ 120 y 43 100 80
≤ 3 000 ≤ 120 z 50 110 95"
b)
dodaje się następujące rysunki 4 i 5:

"Rysunek 4

Zaczep kulowy (odpowiadający normie ISO 24347:2005)

grafika

Rysunek 5

Zaczep sworzniowy (odpowiadający normie ISO 6489-4:2004)

grafika

10)
w dodatku 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 2 akapity piąty i szósty otrzymują brzmienie:

"Składniki siły pionowej prostopadłe do toru są wyrażone statycznym obciążeniem pionowym S (kg).

Dopuszczalne technicznie masy MT i MR są podawane przez producenta w tonach.";

b)
pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Siły badawcze

Siła badawcza składa się, w ujęciu geometrycznym, z następujących pionowych i poziomych składowych badawczych:

gdzie:

Fh = ± 0,6 D (kN) w przypadku siły przemiennej

lub

Fh = 1,0 D (kN) w przypadku siły rosnącej (przykładanej w kierunku ciągnięcia lub nacisku)

Fv = g 1,5 S/1 000 (wartość wyrażona w kN)

S = statyczne obciążenie pionowe belki zaczepowej (wyrażone w kg).";

11)
w dodatku 3 pkt 1.5 otrzymuje brzmienie:

"1.5. Badanie, o którym mowa w pkt 1.4.2, należy poprzedzić badaniem, w którym do środka odniesienia urządzenia sprzęgającego przykładane jest stopniowo wzrastające obciążenie wstępne wynoszące trzykrotną wartość maksymalnej dopuszczalnej siły pionowej (w daN, równej g S/10) zalecanej przez producenta, rozpoczynając od wstępnego obciążenia wynoszącego 500 daN.

Podczas badania deformacja urządzenia sprzęgającego nie może przekroczyć 10 % maksymalnej występującej deformacji elastycznej.

Kontroli dokonuje się po cofnięciu siły pionowej (w daN, równej g S/10) i powrocie do obciążenia wstępnego w wysokości 500 daN.";

12)
w dodatku 4 dodaje się następujący przykład:

"Przykład znaku homologacji typu WE

grafika

Sprzężenie opatrzone powyższym znakiem homologacji typu WE części jest urządzeniem, dla którego homologacja typu WE części została udzielona w Niemczech (e1) pod numerem 38-363, i na którym zostało przeprowadzone badanie statyczne (S).";

13)
w dodatku 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"POWIADOMIENIE DOTYCZĄCE UDZIELENIA, ODMOWY UDZIELENIA, COFNIĘCIA LUB ROZSZERZENIA HOMOLOGACJI TYPU WE CZĘŚCI W ODNIESIENIU DO WYTRZYMAŁOŚCI, WYMIARÓW I OBCIĄŻENIA PIONOWEGO W PUNKCIE SPRZĘŻENIA DLA TYPU URZĄDZENIA SPRZĘGAJĄCEGO (GÓRNY ZACZEP TRANSPORTOWY, NIEOBROTOWE GÓRNE ZACZEPY TRANSPORTOWE, HAK HOLOWNICZY, CIĄGNIKOWA BELKA ZACZEPOWA, ZACZEP KULOWY I ZACZEP SWORZNIOWY)";

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Typ urządzenia sprzęgającego (górny zaczep transportowy, nieobrotowe górne zaczepy transportowe, hak holowniczy, belka zaczepowa, zaczep kulowy, zaczep sworzniowy)(2)";

c)
pkt 5.1 i 5.2 otrzymują brzmienie:

"5.1. Badanie dynamiczne:

wartość D:

...................................................................................................................(kN)

obciążenie pionowe w punkcie sprzężenia (S):

....................................................................................................................(kg)

5.2. Badanie statyczne:

masa ciągniona T:

.................................................................................................................(tony)

obciążenie pionowe w punkcie sprzężenia (S):

.................................................................................................................(kg)";

14)
w dodatku 7 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Dopuszczalne statyczne obciążenie pionowe w punkcie sprzężenia:

............................................................................................................................(kg)".

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.56.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2013/8/UE zmieniająca, w celu dostosowania jej przepisów technicznych, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
Data aktu: 26/02/2013
Data ogłoszenia: 28/02/2013
Data wejścia w życie: 20/03/2013