Rozporządzenie delegowane 155/2013 ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 155/2013
z dnia 18 grudnia 2012 r.
ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008(1), w szczególności jego art. 10 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EU) nr 978/2012 ustanowiono wymagania dotyczące przyznania preferencji w ramach szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów. Aby zapewnić przejrzystość i przewidywalność tego procesu, Komisja została uprawniona przez Parlament Europejski i Radę do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustanowienia zasad dotyczących procedur przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, w szczególności w odniesieniu do terminów oraz przedkładania i rozpatrywania wniosków.

(2) Zgodnie z pkt 4 wspólnego porozumienia w sprawie aktów delegowanych zawartego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Europejską przeprowadzono stosowne i przejrzyste konsultacje, w tym z ekspertami, na temat zasad proceduralnych określonych w niniejszym rozporządzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Składanie wniosku

1.
Kraj składający wniosek przedkłada go na piśmie. Kraj składający wniosek wyraźnie wskazuje, że jego wniosek jest przedkładany w ramach szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów (rozwiązanie GSP+) na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 (rozporządzenie w sprawie GSP).
2.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
a)
wyczerpujące informacje dotyczące ratyfikacji konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia w sprawie GSP ("odpowiednie konwencje"), włącznie z kopią dokumentów ratyfikacyjnych złożonych u właściwej organizacji międzynarodowej, zastrzeżeniami wniesionymi przez kraj składający wniosek oraz sprzeciwami wobec tych zastrzeżeń wniesionymi przez inne strony konwencji;
b)
wiążące zobowiązanie, potwierdzone podpisem właściwego organu kraju składającego wniosek, w formie przedstawionej w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zawierające:
(i)
oświadczenie potwierdzające zobowiązanie do utrzymania ratyfikacji odpowiednich konwencji oraz do zapewnienia ich skutecznego wykonania;
(ii)
oświadczenie potwierdzające przyjęcie bez zastrzeżeń wymogów w zakresie sprawozdawczości nałożonych przez każdą odpowiednią konwencję oraz akceptację regularnego monitorowania i przeglądu wykonania konwencji zgodnie z postanowieniami odpowiednich konwencji;
(iii)
oświadczenie potwierdzające zobowiązanie do uczestnictwa w procedurach monitoringu, o których mowa w art. 13 rozporządzenia w sprawie GSP, oraz do współpracy w ramach tych procedur.
3.
Aby ułatwić proces rozpatrywania wniosków, wszystkie wnioski i dokumenty towarzyszące są przedkładane w języku angielskim. Jeżeli język oryginału jest inny niż język angielski, tłumaczenie na język angielski towarzyszy kopii dokumentów, o których mowa w ust. 2 lit. a).
4.
Wniosek wraz z dokumentami towarzyszącymi jest przesyłany do działu korespondencji Komisji:

Central mail service (Courrier central)

Bâtiment DAV1

Avenue du Bourget/Bourgetlaan 1

1140 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

5.
Oprócz oficjalnego złożenia dokumentów na piśmie wniosek i dokumenty towarzyszące są składane również w formie elektronicznej. Wniosek złożony wyłącznie w formie elektronicznej zostanie uznany za nieważny do celów niniejszego rozporządzenia.
6.
Aby ułatwić wymianę i weryfikację informacji, kraj składający wniosek podaje Komisji w swoim wniosku dane kontaktowe osoby, która odpowiada za kwestie związane z wnioskiem.
7.
Wniosek uznaje się za złożony pierwszego dnia roboczego po dostarczeniu go Komisji przesyłką poleconą lub za potwierdzeniem odbioru przez Komisję.
Artykuł  2

Rozpatrywanie wniosku

1.
Komisja bada, czy warunki wskazane w art. 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie GSP zostały spełnione. Przy rozpatrywaniu wniosku Komisja ocenia najnowsze dostępne ustalenia organów monitorujących w ramach odpowiednich konwencji. Komisja może kierować do kraju składającego wniosek wszelkie pytania, jakie uzna za właściwe, i może weryfikować otrzymane informacje z samym krajem składającym wniosek lub z innymi stosownymi źródłami.
2.
Nieprzedłożenie koniecznych informacji wskazanych w art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP lub wymaganych przez Komisję może doprowadzić do zakończenia rozpatrywania i odrzucenia wniosku.
3.
Komisja kończy rozpatrywanie wniosku i podejmuje decyzję w sprawie przyznania rozwiązania GSP + krajowi składającemu wniosek w terminie sześciu miesięcy od daty potwierdzenia odbioru wniosku.
Artykuł  3

Akta

1.
Komisja gromadzi akta. Akta zawierają dokumenty przedłożone przez kraj składający wniosek oraz odpowiednie informacje, które uzyskała Komisja.
2.
Zawartość akt spełnia wymogi poufności zgodnie z art. 38 rozporządzenia w sprawie GSP.
3.
Kraj składający wniosek ma prawo dostępu do akt. Kraj ten może, na pisemny wniosek, zbadać wszystkie informacje zawarte w aktach z wyjątkiem dokumentów wewnętrznych przygotowanych przez Komisję.
Artykuł  4

Ujawnianie informacji

1.
Komisja ujawnia informacje na temat istotnych faktów i ustaleń, na podstawie których podejmowane są decyzje Komisji.
2.
Ujawnienie informacji jest dokonywane na piśmie. Zawiera ono ustalenia Komisji i odzwierciedla jej tymczasowe zamiary dotyczące przyznania rozwiązania GSP + krajowi składającemu wniosek.
3.
Ujawnienie jest dokonywane niezwłocznie, z poszanowaniem zasad ochrony informacji poufnych, zwykle nie później niż 45 dni przed podjęciem ostatecznej decyzji przez Komisję w sprawie propozycji ostatecznych działań. Jeśli Komisja nie jest w stanie ujawnić pewnych faktów i okoliczności w danym momencie, ujawniane są one jak najszybciej w późniejszym czasie.
4.
Ujawnienie nie przesądza o żadnej dalszej decyzji, która może zostać podjęta, ale w przypadku gdy decyzja taka będzie oparta na innych faktach i ustaleniach, są one niezwłocznie ujawniane.
5.
Dokumenty złożone po dokonaniu ujawnienia uwzględnia się wyłącznie w przypadku, gdy zostaną one przekazane w terminie określonym przez Komisję dla każdego przypadku, co najmniej 20 dni, przy należytym uwzględnieniu pilności sprawy.
Artykuł  5

Wysłuchanie stron

1.
Kraj składający wniosek ma prawo do bycia wysłuchanym przez Komisję.
2.
Kraj składający wniosek przedkłada pisemny wniosek wskazujący powody, dla których powinien zostać wysłuchany. Komisja otrzymuje taki wniosek najpóźniej miesiąc po terminie potwierdzenia odbioru wniosku.
Artykuł  6

Rzecznik praw stron

1.
Kraj składający wniosek może również, ze względów proceduralnych, wnieść o interwencję rzecznika praw stron Dyrekcji Generalnej ds. Handlu. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wnioski państwa wnioskodawcy o przesłuchanie.
2.
Jeżeli kraj składający wniosek zostaje wysłuchany przez rzecznika praw stron, odpowiednie służby Komisji uczestniczą w takim spotkaniu.
Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 303 z 31.10.2012, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Wiążące zobowiązanie

Rząd ... reprezentowany przez ... jako ... wyraża zobowiązanie do utrzymania ratyfikacji konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 978/2012 oraz do zapewnienia ich skutecznego wykonania.

Akceptujemy bez zastrzeżeń wymogi w zakresie sprawozdawczości nałożone przez każdą konwencję oraz regularne monitorowanie i przegląd wykonania konwencji zgodnie z postanowieniami konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 978/2012.

Potwierdzamy nasze zobowiązanie do uczestnictwa w procedurach monitorowania, o których mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 978/2012, oraz do współpracy w ramach tych procedur.

Jesteśmy w pełni świadomi, że wycofanie się z któregokolwiek z tych zobowiązań może skutkować odebraniem prawa do korzystania z rozwiązania GSP + zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 978/2012.

Miejscowość i data

Podpis(-y)

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.48.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 155/2013 ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych
Data aktu: 18/12/2012
Data ogłoszenia: 21/02/2013
Data wejścia w życie: 22/02/2013