uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unijna produkcja niektórych produktów rolnych i przemysłowych jest niewystarczająca, aby spełnić szczególne wymagania przemysłu unijnego wykorzystującego te produkty. Zaopatrzenie rynku Unii w te produkty jest więc w znacznym stopniu uzależnione od przywozu z państw trzecich. Najpilniejsze potrzeby Unii w zakresie przedmiotowych produktów powinny być zaspokajane niezwłocznie, na najkorzystniejszych warunkach. W związku z tym kontyngenty taryfowe Unii o preferencyjnych stawkach celnych powinny z tego powodu zostać otwarte w granicach stosownych ilości w taki sposób, aby nie powodowało to zakłócenia rynków takich produktów czy trudności w uruchamianiu lub rozwoju produkcji w Unii.
(2) Niezbędne jest zapewnienie wszystkim unijnym importerom równego i niezakłóconego dostępu do tych kontyngentów oraz zapewnienie nieprzerwanego stosowania stawek ustanowionych dla kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu przedmiotowych produktów do wszystkich państw członkowskich aż do wyczerpania kontyngentów.
(3) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 1 przewiduje utworzenie systemu zarządzania kontyngentami taryfowymi, który zapewnia równy i nieprzerwany dostęp do kontyngentów oraz nieprzerwane stosowanie stawek celnych zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do swobodnego obrotu. Komisja oraz państwa członkowskie powinny zatem zarządzać kontyngentami taryfowymi przyznanymi na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z tym systemem.
(4) Wielkości kontyngentów są zwykle podawane w tonach. W przypadku niektórych produktów, dla których zostaje otwarty autonomiczny kontyngent taryfowy, jego wielkość ustalana jest w innych jednostkach miary. Jeżeli w odniesieniu do tych produktów nie określono uzupełniającej jednostki miary w Nomenklaturze Scalonej znajdującej się w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 , może zaistnieć niepewność co do stosowanej jednostki miary. Aby zapewnić przejrzystość oraz lepszą jakość zarządzania kontyngentami, należy zatem określić, że w celu skorzystania z tych autonomicznych kontyngentów taryfowych w zgłoszeniu o dopuszczenie do swobodnego obrotu należy podać dokładną ilość przywożonych produktów z zastosowaniem jednostki miary wielkości kontyngentu określonej dla tych produktów w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(5) Rozporządzenie Rady (UE) nr 7/2010 3 było wielokrotnie zmieniane. W celu zachowania przejrzystości oraz ułatwienia podmiotom gospodarczym śledzenia towarów podlegających autonomicznym kontyngentom taryfowym należy zastąpić rozporządzenie (UE) nr 7/2010 w całości.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest wspieranie handlu między państwami członkowskimi i państwami trzecimi, konieczne i właściwe jest przyjęcie przepisów w celu zrównoważenia interesów handlowych podmiotów gospodarczych w Unii, bez zmiany unijnego harmonogramu dotyczącego działań podejmowanych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO). Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(7) Ponieważ kontyngenty taryfowe muszą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiego i być stosowane od dnia 1 stycznia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rad | |
L. LINKEVIČIUS | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1-3 rozporządzenia nr 713/2014 z dnia 24 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.190.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 713/2014 z dnia 24 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.190.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1340/2014 z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/981 z dnia 23 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.159.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/2448 z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.345.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1050 z dnia 24 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2389 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.360.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1133 z dnia 20 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.164.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/2466 z dnia 18 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/998 z dnia 13 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/913 z dnia 25 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.162.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/2070 z dnia 20 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.331.197) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/2220 z dnia 19 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.333.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r. Zmiana obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/998 z dnia 13 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2220/2019 z dnia 19 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.333.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 875/2020 z dnia 15 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.204.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2230/2020 z dnia 18 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.437.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1051/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.227.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.354.319 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1388/2013 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 7/2010 |
Data aktu: | 17/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 28/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 28/12/2013, 01/01/2014 |