Rozporządzenie 1298/2013 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1298/2013
z dnia 11 grudnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 177,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W kontekście negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 konieczne jest uregulowanie niektórych kwestii związanych z ostatecznym wynikiem negocjacji.

(2) Na posiedzeniu w dniach 27 i 28 czerwca 2013 r. Rada Europejska uznała, że należy znaleźć budżetowe rozwiązanie tych kwestii w odniesieniu do państw członkowskich najbardziej dotkniętych kryzysem, mianowicie Francji, Włoch i Hiszpanii,

(3) Uwzględniając obecny kryzys gospodarczy, w celu wzmocnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii, a także jako wkład do szczególnych działań, które są potrzebne, aby sprostać specyficznym problemom bezrobocia, w szczególności bezrobociem osób młodych, oraz ubóstwa i wykluczenia społecznego we Francji, Włoszech i w Hiszpanii, należy zwiększyć alokacje środków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na rzecz tych państw członkowskich na rok 2013.

(4) W celu ustalenia kwot, jakie mają zostać alokowane zainteresowanym państwom członkowskim zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 2 należy zmienić przepisy określające ogólne zasoby funduszy na trzy cele, do których realizacji się przyczyniają, oraz załącznik II do tego rozporządzenia określający kryteria i metody wykorzystywane do indykatywnego rocznego podziału środków na zobowiązania dla poszczególnych państw członkowskich.

(5) W celu zapewnienia skuteczności zwiększenia środków na zobowiązania na 2013 r. i ułatwienia realizacji programów operacyjnych należy uwzględnić zdolność absorpcyjną zainteresowanych państw członkowskich w zakresie celów funduszy "Konwergencja" oraz "Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie".

(6) W celu zapewnienia wystarczającego czasu na skorzystanie z tych dodatkowych alokacji z EFS przez programy operacyjne konieczne jest również przedłużenie terminu zobowiązań budżetowych w odniesieniu do programów operacyjnych, które mają skorzystać z nowych kwot przewidzianych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

(7) Mając na uwadze, że powyższe środki na zobowiązania odnoszą się do roku 2013 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1083/2006,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Dostępne zasoby przeznaczone na zobowiązania funduszy w okresie 2007-2013 wynoszą 308.542.551.107 EUR według cen z 2004 r., zgodnie z rocznym podziałem przedstawionym w załączniku I.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty, o których mowa w ust. 12-30 i 32 załącznika II, zawarte są w kwotach, o których mowa w art. 19, 20 i 21, i są wyraźnie określone w dokumentach programowych.";

2)
art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 19

Zasoby na cel Konwergencja

Całkowite zasoby na cel konwergencja wynoszą 81,53 % zasobów, o których mowa w art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 251.543.760.146 EUR), i zostają rozdzielone między różne komponenty w następujący sposób:

a) 70,50 % (tzn.: kwota 177.338.880.991 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia;

b) 4,98 % (tzn.: kwota 12.521.289.405 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 1, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia;

c) 23,23 % (tzn.: kwota 58.433.589.750 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 5 ust. 2, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby ludności, zamożności kraju oraz jego powierzchni;

d) 1,29 % (tzn.: kwota 3.250.000.000 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 3.

Artykuł 20

Zasoby na cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie

Całkowite zasoby na cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie wynoszą 15,96 % zasobów, o których mowa art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 49.239.337.841 EUR), i zostają rozdzielone między różne komponenty w następujący sposób:

a) 78,91 % (tzn.: kwota 38.854.031.211 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 6, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, stopy bezrobocia, wskaźnika zatrudnienia i gęstości zaludnienia; oraz

b) 21,09 % (tzn.: kwota 10.385.306.630 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia.";

3)
w art. 21 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Całkowite zasoby na cel Europejska współpraca terytorialna wynoszą 2,51 % zasobów, o których mowa w art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 7.759.453.120 EUR), i - z wyłączeniem kwoty, o której mowa w ust. 22 załącznika II - zostają rozdzielone między poszczególne komponenty w następujący sposób:";

4)
w art. 75 dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. W drodze odstępstwa od ust. 1 zobowiązania budżetowe dla kwot, o których mowa w pkt 32 załącznika II, podejmuje się do dnia 30 czerwca 2014 r.";

5)
załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Roczny podział środków na zobowiązania w latach 2007-2013 (o których mowa w art. 18)

(w euro, ceny z 2004)
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
42 863 000 000 43 318 000 000 43 862 000 000 43 860 000 000 44 073 000 000 44 723 000 000 45 843 551 107";
6)
w załączniku II dodaje się punkt w brzmieniu:

"32. Dodatkowe środki finansowe w ramach EFS na 2013 r. w kwocie 125.513.290 EUR zostają alokowane w następujący sposób: 83.675.527 EUR zostanie alokowane na rzecz Francji, 25.102.658 EUR zostanie alokowane na rzecz Włoch oraz 16 735 105 zostanie alokowane na rzecz Hiszpanii.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ V. LEŠKEVIČ IUS
Przewodniczący Przewodniczący
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 grudnia 2013 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.347.256

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1298/2013 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 20/12/2013
Data wejścia w życie: 21/12/2013