Rozporządzenie 1292/2013 w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1292/2013
z dnia 11 grudnia 2013 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Strategia "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu przypisuje bardzo istotną rolę Europejskiemu Instytutowi Innowacji i Technologii (EIT), który ma swój udział w szeregu sztandarowych inicjatyw.

(2) W latach 2014-2020 EIT powinien przyczynić się do realizacji celów programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020" ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 3 ("program »Horyzont 2020«"), poprzez integrację trójkąta wiedzy, tj. szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji.

(3) W celu zapewnienia spójnych ram prawnych dla uczestników programu "Horyzont 2020", rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 4 ("zasady uczestnictwa") powinno mieć zastosowanie do EIT.

(4) Zasady dotyczące zarządzania prawami własności intelektualnej są określone w zasadach uczestnictwa.

(5) Zasady dotyczące stowarzyszenia z państwami trzecimi są określone w programie "Horyzont 2020".

(6) EIT powinien pobudzać przedsiębiorczość w ramach prowadzonych przez siebie działań w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji. W szczególności powinien promować odznaczające się najwyższą jakością kształcenie w zakresie przedsiębiorczości oraz wspierać tworzenie podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą (start-ups) i firm odpryskowych (spin-off).

(7) EIT powinien współpracować bezpośrednio z krajowymi i regionalnymi przedstawicielami i zainteresowanymi stronami funkcjonującymi w łańcuchu innowacji, co miałoby korzystne skutki dla obu stron. Aby taki dialog i wymiana były bardziej systematyczne, należy utworzyć Forum Zainteresowanych Stron EIT, gromadzące szerszą społeczność zainteresowanych stron wokół zagadnień horyzontalnych. EIT powinien też prowadzić działania informacyjne i komunikacyjne skierowane do odpowiednich zainteresowanych stron.

(8) EIT powinien propagować odpowiednio zrównoważony udział różnych podmiotów trójkąta wiedzy zaangażowanych we wspólnoty wiedzy i innowacji ("WWiI"). Ponadto powinien dążyć do większego udziału sektora prywatnego, w szczególności mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP").

(9) Należy określić zakres wkładu EIT do WWiI oraz sprecyzować pochodzenie zasobów finansowych WWiI.

(10) Skład organów EIT powinien zostać uproszczony. Należy usprawnić funkcjonowanie Rady Zarządzającej EIT oraz sprecyzować rolę i zadania Rady Zarządzającej i Dyrektora.

(11) Nowe WWiI, w tym ich dziedziny priorytetowe oraz organizacja i ramy czasowe procedury wyboru, powinny zostać uruchomione na podstawie zasad określonych w strategicznym planie innowacji w drodze otwartej, przejrzystej i konkurencyjnej procedury.

(12) WWiI powinny poszerzać swoje działania edukacyjne w celu zwiększenia poziomu umiejętności w całej Unii poprzez zapewnienie szkoleń zawodowych i innych odpowiednich szkoleń.

(13) Współpraca w zakresie organizacji monitorowania i oceny WWiI między Komisją a EIT jest konieczna dla zapewnienia spójności z ogólnym systemem monitorowania i oceny na poziomie Unii. W szczególności powinny istnieć przejrzyste zasady monitorowania WWiI i EIT.

(14) WWiI powinny dążyć do synergii z odpowiednimi inicjatywami na szczeblu unijnym, krajowym i regionalnym.

(15) W celu zapewnienia szerszego udziału organizacji z różnych państw członkowskich w WWiI należy utworzyć podmioty partnerskie w co najmniej trzech różnych państwach członkowskich.

(16) EIT i WWiI powinny rozwijać działania popularyzatorskie (ang. outreach activities) i upowszechniać najlepsze praktyki, w tym poprzez Regionalny System Innowacji.

(17) Kryteria i procedury finansowania, monitorowania i oceny działalności WWiI powinny zostać przyjęte przez EIT przed rozpoczęciem procesu wyboru WWiI.

(18) Trzyletni program prac EIT powinien uwzględniać opinię Komisji w sprawie szczegółowych celów EIT określonych w programie "Horyzont 2020" i jego komplementarność z politykami i instrumentami Unii.

(19) EIT, objęty zakresem programu "Horyzont 2020", będzie uczestniczył w procesie włączania w główny nurt wydatków związanych ze zmianą klimatu, tak jak to określono w programie "Horyzont 2020".

(20) Ocena EIT powinna wnieść terminowo wkład w ocenę programu "Horyzont 2020" w latach 2017 i 2023.

(21) Komisja powinna wzmocnić swoją rolę w monitorowaniu wdrażania szczegółowych aspektów działalności EIT.

(22) Niniejsze rozporządzenie ustanawia pulę środków finansowych na cały okres trwania programu "Horyzont 2020", która ma stanowić główną kwotę odniesienia w rozumieniu pkt 17 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 dla Parlamentu Europejskiego i Rady w trakcie corocznej procedury budżetowej. Wkład finansowy dla EIT powinien pochodzić z programu "Horyzont 2020".

(23) Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom Fundacja EIT nie otrzyma bezpośredniego wkładu z budżetu Unii; unijna procedura udzielania absolutorium nie powinna zatem mieć wobec niej zastosowania.

(24) Dla zapewnienia przejrzystości załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 6 należy zastąpić nowym załącznikiem.

(25) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 294/2008,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 294/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »innowacja«: oznacza proces, wraz z jego efektami, dzięki któremu nowe idee odpowiadają na zapotrzebowanie społeczne lub gospodarcze i popyt oraz prowadzą do powstawania nowych produktów, usług lub modeli działalności gospodarczej i modeli organizacyjnych z powodzeniem wprowadzanych na istniejący rynek lub zdolnych do tworzenia nowych rynków i mających wartość dla społeczeństwa;";

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) »wspólnota wiedzy i innowacji« (WWiI): oznacza niezależne partnerstwo instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w procesie innowacji, istniejące w postaci strategicznej sieci, która niezależnie od konkretnej formy prawnej opiera się na wspólnym średnio- i długookresowym planowaniu innowacji z myślą o wypełnieniu zadań stojących przed EIT i o przyczynieniu się do realizacji celów wyznaczonych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 * (programu »Horyzont 2020«);

c)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) »centrum kolokacji«: oznacza obszar geograficzny, na którym znajdują się główni partnerzy w trójkącie wiedzy mogący łatwo kontaktować się ze sobą, będący punktem centralnym działalności WWiI na danym obszarze;";

d)
uchyla się pkt 4;
e)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) »podmiot partnerski«: oznacza każdy podmiot, który jest członkiem WWiI; mogą to być w szczególności instytucje szkolnictwa wyższego, instytucje badawcze, przedsiębiorstwa publiczne lub prywatne, instytucje finansowe, organy regionalne i lokalne, fundacje oraz organizacje o charakterze niezarobkowym;";

f)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) »strategiczny plan innowacji« (SPI): oznacza dokument strategiczny określający dziedziny priorytetowe i długoterminową strategię EIT dotyczącą przyszłych inicjatyw, zawierający przegląd planowanych działań z zakresu szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji na okres siedmiu lat;";

g)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"9a) »regionalny system innowacji« (RSI): oznacza system o szerokim zasięgu obejmujący partnerstwa między instytucjami szkolnictwa wyższego, instytucjami badawczymi, przedsiębiorstwami i innymi zainteresowanymi stronami w celu wspierania innowacji w całej Unii;";

h)
dodaje się punkty w brzmieniu:

"10) »Forum Zainteresowanych Stron«: oznacza platformę otwartą dla przedstawicieli organów krajowych, regionalnych i lokalnych, zorganizowanych grup interesu i indywidualnych podmiotów z kręgów działalności gospodarczej, szkolnictwa wyższego, badań naukowych, stowarzyszeń, społeczeństwa obywatelskiego i klastrów, jak również dla innych zainteresowanych stron z całego trójkąta wiedzy;

11) »działalność WWiI wnosząca wartość dodaną«: oznacza działania podmiotów partnerskich lub, w odpowiednich przypadkach, podmiotów prawnych WWiI, przyczyniające się do integracji trójkąta wiedzy, tj. szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji - w tym działania związane z tworzeniem, administrowaniem i koordynowaniem WWiI- oraz do realizacji ogólnych celów EIT.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Misja i cele

Misją EIT jest przyczynienie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększenia konkurencyjności poprzez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Unii w celu podjęcia głównych wyzwań, przed jakimi stoi europejskie społeczeństwo. EIT realizuje ten cel, wspierając synergię, współpracę i integrację obszarów szkolnictwa wyższego oraz innowacji i badań naukowych na najwyższym poziomie, w tym poprzez wspieranie przedsiębiorczości.

Cele ogólne, cele szczegółowe i wskaźniki wyników EIT na lata 2014-2020 są zdefiniowane w programie »Horyzont 2020«.";

3)
w art. 4 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Rada Zarządzająca złożona z członków wysokiego szczebla, mających doświadczenie w dziedzinie szkolnictwa wyższego, badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości. Rada Zarządzająca odpowiada za kierowanie działalnością EIT, za wybór, wyznaczenie i ocenę WWiI oraz za wszelkie inne decyzje strategiczne. Wspomaga ją Komitet Wykonawczy;";

b)
uchyla się lit. b);
c)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) Dyrektor, mianowany przez Radę Zarządzającą, który odpowiada przed nią za zarządzanie administracją i finansami EIT oraz jest prawnym przedstawicielem EIT;";

4)
w art. 5 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) określa, zgodnie z SPI, swoje główne priorytety i działania;";

b)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) wybiera i wyznacza WWiI w dziedzinach priorytetowych zgodnie z art. 7 oraz określa ich prawa i obowiązki w drodze umowy, zapewnia im odpowiednie wsparcie, stosuje odpowiednie środki kontroli jakości, stale monitoruje i okresowo ocenia ich działalność, zapewnia odpowiedni poziom koordynacji oraz ułatwia komunikację i współpracę tematyczną między WWiI;";

c)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) wspiera upowszechnianie najlepszych praktyk służących integracji trójkąta wiedzy, w tym między WWiI, w celu wypracowania wspólnej kultury innowacji i transferu wiedzy oraz zachęcania do udziału w działaniach popularyzatorskich, w tym w ramach RSI;";

d)
lit. h) otrzymuje brzmienie:

"h) wspiera multidyscyplinarne podejścia do innowacji, w tym integrację rozwiązań technologicznych, społecznych i nietechnologicznych, podejść organizacyjnych i nowych modeli biznesowych;";

e)
dodaje się litery w brzmieniu:

"i) w stosownych przypadkach, zapewnia komplementarność i synergię między działalnością EIT a innymi programami Unii;

j) promuje WWiI jako doskonałych partnerów w działaniach innowacyjnych w Unii i poza nią;

k) powołuje Forum Zainteresowanych Stron, aby informować o działalności EIT, jego doświadczeniach, najlepszych praktykach i wkładzie w unijną politykę i cele w zakresie innowacji, badań naukowych i edukacji oraz umożliwić zainteresowanym stronom przedstawianie poglądów. Posiedzenie Forum Zainteresowanych Stron jest zwoływane co najmniej raz w roku. Przedstawiciele państw członkowskich spotykają się w specjalnym składzie w ramach posiedzenia Forum Zainteresowanych Stron, aby zapewnić właściwą komunikację i przepływ informacji z EIT, uzyskiwać informacje o osiągnięciach EIT i WWiI, zapewniać EIT i WWiI doradztwo oraz dzielić się z nimi doświadczeniami. Specjalny skład przedstawicieli państw członkowskich w ramach Forum Zainteresowanych Stron zapewnia też właściwą synergię i komplementarność działań EIT i WWiI z programami i inicjatywami krajowymi, w tym możliwe współfinansowanie działań WWiI ze środków krajowych.";

5)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit.b) otrzymuje brzmienie:

"b) najbardziej zaawansowanych, opartych na innowacjach badań naukowych w dziedzinach kluczowych z gospodarczego i społecznego punktu widzenia, czerpiących z wyników badań naukowych na poziomie krajowym i europejskim i mających potencjał, by wzmocnić konkurencyjność Europy na szczeblu międzynarodowym oraz doprowadzić do rozwiązania wielkich wyzwań, przed jakimi stoi europejskie społeczeństwo;";

(ii)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) działalności edukacyjno-szkoleniowej na poziomie magisterskim i doktoranckim, a także szkoleń zawodowych, w dyscyplinach mających potencjał zaspokojenia przyszłych potrzeb społeczno-gospodarczych Europy i które poszerzają bazę talentów w Unii, promują rozwój umiejętności związanych z innowacjami, poprawę umiejętności kierowniczych i w zakresie przedsiębiorczości oraz mobilność naukowców i studentów, a także wspierają wymianę wiedzy, doradztwo i tworzenie sieci wśród osób uzyskujących dyplomy lub korzystających ze szkoleń opatrzonych znakiem EIT;";

(iii)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) działań popularyzatorskich oraz upowszechniania najlepszych praktyk w sektorze innowacji z akcentem na rozwijanie współpracy szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych i przedsiębiorstw, w tym z sektora usług i finansów;";

(iv)
dodaje się literę w brzmieniu:

"e) w stosownych przypadkach, dążenia do synergii i komplementarności pomiędzy działaniami WWiI oraz istniejącymi programami europejskimi, krajowymi i regionalnymi.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. WWiI dysponują znaczną ogólną niezależnością w zakresie definiowania swojej organizacji wewnętrznej i składu, a także dokładnego harmonogramu i metod działania. W szczególności WWiI:

a) wprowadzają ustalenia dotyczące zarządzania odzwierciedlającego trójkąt wiedzy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji;

b) dążą do otwartości na przyjmowanie nowych członków, o ile wnoszą oni wartość dodaną do partnerstwa;

c) działają w sposób otwarty i przejrzysty, zgodnie ze swoimi przepisami wewnętrznymi;

d) tworzą plany biznesowe ze wskazaniem celów i kluczowych wskaźników efektywności;

e) tworzą strategie w celu zapewnienia równowagi finansowej.";

6)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Partnerstwo jest wybierane i wyznaczane jako WWiI przez EIT w drodze konkurencyjnej, otwartej i przejrzystej procedury. Szczegółowe kryteria wyboru WWiI, oparte na zasadach doskonałości i innowacyjności, są przyjmowane i publikowane przez EIT. W procesie wyboru uczestniczą zewnętrzni i niezależni eksperci.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. EIT rozpoczyna wybór i wyznaczenie WWiI zgodnie z dziedzinami priorytetowymi i harmonogramem, określonymi w SPI.";

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 do kryteriów stosowanych przy wyznaczaniu WWiI należą, miedzy innymi:

a) obecna i potencjalna zdolność innowacyjna, w tym przedsiębiorczość, danego partnerstwa oraz jego doskonałość w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji;

b) zdolność partnerstwa do osiągnięcia celów SPI, a tym samym do przyczynienia się do realizacji ogólnego celu i priorytetów programu »Horyzont 2020«;

c) multidyscyplinarne podejście do innowacji, w tym łączenie rozwiązań technologicznych, społecznych i nietechnologicznych;

d) zdolność partnerstwa do zapewnienia trwałego, długoterminowego, niezależnego finansowania, w tym znacznego i rosnącego wkładu ze strony sektora prywatnego, przemysłu i usług;

e) odpowiednio zrównoważony udział w partnerstwie organizacji działających w ramach trójkąta wiedzy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji;

f) przedstawienie planu zarządzania własnością intelektualną, odpowiedniego dla danego sektora i obejmującego zasady uwzględniania wkładów pochodzących od różnych podmiotów partnerskich;

g) środki wspierające nawiązywanie i prowadzenie współpracy z sektorem prywatnym, w tym z sektorem finansowym, a w szczególności MŚP, a także wspierające tworzenie podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą (start-ups), firm odpryskowych (spin-off) oraz MŚP, z myślą o komercyjnym wykorzystywaniu wyników działalności WWiI;

h) w stosownych przypadkach, gotowość do wprowadzania konkretnych środków służących interakcji i współpracy z sektorem publicznym i sektorem trzecim;

i) gotowość do współdziałania z innymi podmiotami i sieciami poza WWiI w celu wymiany najlepszych praktyk i doskonałości;

j) gotowość do tworzenia konkretnych propozycji dotyczących synergii z inicjatywami Unii i innymi odpowiednimi inicjatywami.";

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Warunkiem minimalnym utworzenia WWiI jest uczestnictwo co najmniej trzech podmiotów partnerskich z siedzibami w co najmniej trzech państwach członkowskich. Wszystkie te podmioty partnerskie muszą być od siebie niezależne w rozumieniu art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 *

e)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Oprócz warunków określonych w ust. 3, co najmniej dwie trzecie podmiotów partnerskich wchodzących w skład WWiI musi mieć siedzibę w państwach członkowskich. W skład każdej WWiI wchodzi co najmniej jedna instytucja szkolnictwa wyższego i jedna spółka prywatna.";

f)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. EIT przyjmuje i publikuje kryteria i procedury finansowania, monitorowania i oceny działalności WWiI przed rozpoczęciem procedury wyboru nowych WWiI. Przedstawiciele państw członkowskich w specjalnym składzie w ramach Forum Zainteresowanych Stron są niezwłocznie o nich informowani.";

7)
dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 7a

Zasady oceny i monitorowania działalności WWiI

EIT, na podstawie kluczowych wskaźników efektywności - określonych między innymi w rozporządzeniu (UE) nr 1291/2013 oraz w SPI - i we współpracy z Komisją, organizuje stałe monitorowanie i okresowe oceny zewnętrzne wyników, rezultatów i wpływu każdej WWiI. Wyniki tego monitorowania i oceny przedkładane są Parlamentowi Europejskiemu i Radzie i podawane do publicznej wiadomości.

Artykuł 7b

Czas funkcjonowania, przedłużenie i zakończenie funkcjonowania WWiI

1. Z zastrzeżeniem wyników stałego monitorowania i okresowych ocen oraz specyfiki poszczególnych dziedzin, okres funkcjonowania WWiI zazwyczaj wynosi od siedmiu do piętnastu lat.

2. EIT może zawrzeć z WWiI ramową umowę o partnerstwie na początkowy okres siedmiu lat.

3. Rada Zarządzająca może podjąć decyzję o przedłużeniu ramowej umowy o partnerstwie z WWiI poza początkowo ustalony okres - w granicach puli środków finansowych, o której mowa w art. 19 - jeżeli jest to najwłaściwszy sposób, aby zrealizować cele EIT.

4. W przypadku gdy wyniki oceny WWiI są niezadowalające, Rada Zarządzająca podejmuje odpowiednie środki, do których mogą należeć zmniejszenie, zmiana lub wycofanie jej wsparcia finansowego lub rozwiązanie umowy.";

8)
w art. 8 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:

"aa) upowszechniania najlepszych praktyk w odniesieniu do zagadnień horyzontalnych;";

9)
uchyla się art. 10;
10)
art. 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. EIT podaje do publicznej wiadomości swój regulamin, szczegółowe przepisy finansowe, o których mowa w art. 21 ust. 1, oraz szczegółowe kryteria wyboru WWiI, o których mowa w art. 7, przed ogłoszeniem zaproszeń do składania wniosków w sprawie wyboru WWiI.";

11)
w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie

"2. WWiI są finansowane w szczególności z następujących źródeł:

a) wkładów podmiotów partnerskich, stanowiących znaczące źródło finansowania;

b) dobrowolnych wkładów państw członkowskich, państw trzecich lub ich organów publicznych;

c) wkładów organów lub instytucji międzynarodowych;

d) przychodów uzyskanych z własnych aktywów i działalności własnej WWiI oraz z tytułu praw własności intelektualnej;

e) wkładów kapitałowych, łącznie z tymi, którymi zarządza Fundacja EIT;

f) zapisów, darowizn i wkładów od osób fizycznych, instytucji, fundacji lub wszelkich innych podmiotów krajowych;

g) wkładów z EIT;

h) instrumentów finansowych, łącznie z tymi, które są finansowane z budżetu ogólnego Unii.

Wkłady te mogą mieć formę wkładów rzeczowych.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wkład EIT na rzecz WWiI może pokryć do 100 % łącznych kosztów kwalifikowalnych działalności WWiI wnoszącej wartość dodaną.";

c)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"6. Wkład EIT nie przekracza średnio 25 % ogółu środków finansowych przeznaczonych na WWiI.

7. EIT ustanawia konkurencyjny mechanizm przeglądu przydziału odpowiedniej części jego wkładu finansowego na rzecz WWiI. Obejmuje on ocenę planów biznesowych WWiI oraz wyników mierzonych poprzez stałe monitorowanie.";

12)
art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 15

Programowanie i sprawozdawczość

1. EIT przyjmuje trzyletni odnawialny program prac, oparty na przyjętym uprzednio SPI, zawierający deklarację głównych priorytetów oraz planowanych inicjatyw EIT i WWiI, w tym preliminarz potrzeb finansowych i źródeł finansowania. Zawiera on również odpowiednie wskaźniki dotyczące monitorowania działalności WWiI i EIT na podstawie podejścia nastawionego na wyniki. EIT przedkłada Komisji wstępny odnawialny trzyletni program prac do dnia 31 grudnia roku upływającego na dwa lata przed wejściem w życie danego trzyletniego programu prac (rok N -2).

Komisja wydaje w ciągu trzech miesięcy od przedłożenia programu prac opinię na temat szczegółowych celów EIT określonych w programie "Horyzont 2020" i jego komplementarności w stosunku do polityk i instrumentów Unii. EIT uwzględnia w należyty sposób opinię Komisji, a w przypadku, gdy się z nią nie zgadza, uzasadnia swoje stanowisko. EIT przekazuje ostateczny program prac do wiadomości Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Na wniosek Dyrektor przedstawia ostateczny program prac właściwej komisji Parlamentu Europejskiego.

2. EIT przyjmuje sprawozdanie roczne do dnia 30 czerwca każdego roku. Sprawozdanie zawiera opis działań prowadzonych przez EIT i WWiI w poprzednim roku kalendarzowym i ocenę wyników w odniesieniu do ustalonych celów, wskaźników i terminarza, ocenę ryzyka związanego z podjętymi działaniami, ocenę wykorzystania zasobów i ocenę ogólnego funkcjonowania EIT. Co najmniej raz w roku EIT przekazuje sprawozdanie roczne Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oraz informuje te instytucje o swojej działalności i wkładzie w program "Horyzont 2020" oraz w politykę i cele Unii w dziedzinie innowacji, badań naukowych i edukacji.";

13)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 słowa "pięć lat" zastępuje się słowami "trzy lata";
b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Komisja może przeprowadzić uzupełniające oceny obejmujące zagadnienia lub tematy o znaczeniu strategicznym, z pomocą niezależnych ekspertów, w celu zbadania postępów poczynionych przez EIT w realizacji wyznaczonych celów, identyfikacji czynników przyczyniających się do realizacji działań oraz określenia najlepszych praktyk. Przy przeprowadzaniu takich ocen, Komisja w pełni uwzględnia skutki administracyjne dla EIT i WWiI.";

14)
w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. SPI określa dziedziny priorytetowe i długoterminową strategię EIT oraz zawiera ocenę jego skutków społeczno-gospodarczych oraz jego zdolności do wygenerowania najwyższej wartości dodanej w zakresie innowacji. SPI uwzględnia wyniki monitorowania i oceny EIT, o których mowa w art. 16.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. SPI zawiera analizę potencjalnej i odpowiedniej synergii i komplementarności między działalnością EIT a innymi inicjatywami, instrumentami i programami Unii.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Działając na wniosek Komisji, Parlament Europejski i Rada przyjmują SIA zgodnie z art. 173 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.";

15)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

Zobowiązania budżetowe

1. Pula środków finansowych z programu "Horyzont 2020" przeznaczona na wykonanie niniejszego rozporządzenia w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. wynosi 2.711.400.000 EUR.

2. Ta kwota stanowi dla Parlamentu Europejskiego i Rady główną kwotę odniesienia w procedurze budżetowej, w rozumieniu pkt 17 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem

Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami * .

3. Roczne środki są zatwierdzane przez Parlament Europejski i Radę w granicach przewidzianych w ramach finansowych. Wkład finansowy EIT na rzecz WWiI dokonywany jest w ramach tej puli środków finansowych.

16)
w art. 20 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Rada Zarządzająca przyjmuje preliminarz wraz z towarzyszącym mu projektem planu zatrudnienia i wstępnym odnawialnym trzyletnim programem prac i przedstawia go Komisji do dnia 31 grudnia roku N -2.";

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Na podstawie preliminarza Komisja wprowadza do projektu budżetu ogólnego Unii oszacowanie niezbędnej jej zdaniem kwoty dotacji z budżetu ogólnego.";

17)
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Wkład finansowy dla EIT przekazywany jest zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1290/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013."

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Na podstawie zalecenia Rady Parlament Europejski w terminie do dnia 15 maja roku N + 2, udziela Dyrektorowi absolutorium za rok N w odniesieniu do wykonania budżetu EIT.";

18)
uchyla się art. 22 ust. 4;
19)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 22a

Likwidacja EIT

Ewentualna likwidacja EIT przebiega pod nadzorem Komisji, zgodnie z obowiązującym prawem. Umowy zawarte z WWiI i akt powołania Fundacji EIT zawierają odpowiednie postanowienia mające zastosowanie w takiej sytuacji.";

Artykuł  2

Załącznik do rozporządzenia (WE) nr 294/2008 zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ V. LEŠKEVIČIUS
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Statut Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii

SEKCJA  1

SKŁAD RADY ZARZĄDZAJĄCEJ

1. Rada Zarządzająca składa się zarówno z członków mianowanych, jak i z członków-przedstawicieli.

2. W Radzie zasiada 12 członków mianowanych, wyznaczonych przez Komisję, przy czym zapewniona jest równowaga pomiędzy członkami posiadającymi doświadczenie w dziedzinie działalności gospodarczej, szkolnictwa wyższego oraz badań naukowych. Ich kadencja trwa cztery lata i nie jest odnawialna.

Gdy jest to niezbędne, Rada Zarządzająca składa do Komisji wniosek o mianowanie nowego członka. Kandydaci wybierani są na podstawie wyników przejrzystej i otwartej procedury, uwzględniającej konsultacje z zainteresowanymi stronami.

Komisja uwzględnia równowagę między doświadczeniem w dziedzinie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji oraz działalności gospodarczej, a także równowagę płci i równowagę geograficzną oraz uznanie środowisk akademickich, badawczych i innowacyjnych w całej Unii.

Komisja mianuje członków i informuje Parlament Europejski i Radę o przebiegu procesu wyboru i ostatecznym mianowaniu tych członków Rady Zarządzającej.

W przypadku gdyby mianowany członek nie mógł sprawować swojej funkcji do końca kadencji, mianowany zostaje jego zastępca z zastosowaniem tej samej procedury jak w przypadku tego pierwszego i obejmuje jego funkcję do końca jego kadencji. Członek zastępca, który sprawował swoją funkcję przez okres krótszy niż dwa lata, może zostać ponownie mianowany przez Komisję na okres dodatkowych czterech lat na wniosek Rady Zarządzającej.

W okresie przejściowym członkowie Rady Zarządzającej początkowo mianowani na okres sześciu lat pełnią swe funkcje do końca swojej kadencji. Do tego czasu Rada liczy 18 członków mianowanych. W ciągu sześciu miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jedna trzecia z dwunastu członków mianowanych w 2012 r. zostaje wybrana przez Radę Zarządzającą za zgodą Komisji na okres dwóch lat, jedna trzecia na okres czterech lat, a jedna trzecia na okres sześciu lat.

W wyjątkowych i należycie uzasadnionych okolicznościach, w celu zapewnienia rzetelności Rady Zarządzającej, Komisja może z własnej inicjatywy zakończyć kadencję członka Rady Zarządzającej.

3. Trzech członków-przedstawicieli wybieranych jest przez WWiI spośród ich podmiotów partnerskich. Ich kadencja trwa dwa lata i może być odnawiana jednokrotnie. Ich kadencja kończy się w razie ich wystąpienia z WWiI.

Warunki i procedury wybierania i zastępowania członków-przedstawicieli zatwierdza Rada Zarządzająca na podstawie wniosku Dyrektora. Mechanizm ten zapewnia odpowiednie odzwierciedlenie różnorodności i uwzględnia ewolucję WWiI.

W okresie przejściowym członkowie-przedstawiciele początkowo wybrani na okres trzech lat pełnią swoją funkcję do końca swojej kadencji. Do tego czasu Rada liczy czterech członków-przedstawicieli.

4. Członkowie Rady Zarządzającej działają w sposób niezależny i przejrzysty w interesie EIT, chroniąc jego cele i misję, tożsamość, autonomię i spójność.

SEKCJA  2

OBOWIĄZKI RADY ZARZĄDZAJĄCEJ

Rada Zarządzająca podejmuje niezbędne decyzje strategiczne, w szczególności:

a) przyjmuje projekt strategicznego planu innowacji EIT (SPI), trzyletni odnawialny program prac, jego budżet, sprawozdanie roczne i bilans, a także roczne sprawozdanie z działalności, na podstawie wniosku Dyrektora;

b) przyjmuje kryteria i procedury finansowania, monitorowania i oceny działalności WWiI, na podstawie wniosku Dyrektora;

c) przyjmuje procedurę wyboru WWiI;

d) wybiera i wyznacza partnerstwa jako WWiI lub w stosownym przypadku wycofuje swoje mianowanie;

e) zapewnia ciągłą ocenę działalności WWiI;

f) przyjmuje swój regulamin wewnętrzny oraz regulamin Komitetu Wykonawczego, jak i szczegółowe zasady finansowe EIT;

g) ustala, za zgodą Komisji, odpowiednie wynagrodzenia członków Rady Zarządzającej oraz Komitetu Wykonawczego; wynagrodzenia te są ustalane na podstawie porównania z podobnymi wynagrodzeniami w państwach członkowskich;

h) przyjmuje procedurę wyboru Komitetu Wykonawczego i Dyrektora;

i) mianuje i w razie potrzeby odwołuje Dyrektora, a także wykonuje w odniesieniu do niego uprawnienia dyscyplinarne;

j) mianuje głównego księgowego i członków Komitetu Wykonawczego;

k) przyjmuje kodeks dobrego postępowania w zakresie konfliktu interesów;

l) w stosownych przypadkach powołuje grupy doradcze, których czas działania może być określony z góry;

m) ustanawia komórkę audytu wewnętrznego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 7 ;

n) jest upoważniona do powołania fundacji, której szczególnym celem będzie promowanie i wspieranie działalności EIT;

o) podejmuje decyzję o polityce językowej EIT, uwzględniając obowiązujące zasady wielojęzyczności oraz praktyczne wymogi dotyczące działań EIT;

p) promuje EIT na całym świecie, aby zwiększyć jego atrakcyjność i uczynić z niego światowej klasy podmiot spełniający standardy doskonałości w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji.

SEKCJA  3

FUNKCJONOWANIE RADY ZARZĄDZAJĄCEJ

1. Rada Zarządzająca wybiera swojego przewodniczącego spośród członków mianowanych. Kadencja przewodniczącego trwa dwa lata z możliwością jednokrotnego odnowienia.

2. Bez uszczerbku dla ust. 3 Rada Zarządzająca podejmuje decyzje zwykłą większością głosów członków dysponujących prawem głosu.

Decyzje podejmowane na podstawie sekcji 2 lit. a), b), c), i) oraz o), a także na podstawie ust. 1 niniejszej sekcji wymagają większości dwóch trzecich głosów wszystkich członków Rady dysponujących prawem głosu.

3. Członkowie-przedstawiciele nie mogą głosować nad decyzjami podejmowanymi na podstawie sekcji 2 lit. b), c), d), e), f), g), i), j), k), o) oraz p).

4. Rada Zarządzająca zbiera się na sesji zwyczajnej co najmniej trzy razy w roku oraz na sesjach nadzwyczajnych zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej wszystkich jej członków.

5. Rada Zarządzająca jest wspomagana przez Komitet Wykonawczy. Komitet Wykonawczy składa się z trzech mianowanych członków oraz przewodniczącego Rady Zarządzającej, który jest również przewodniczącym Komitetu Wykonawczego. Trzej członkowie inni niż przewodniczący są wybierani przez Radę Zarządzającą spośród mianowanych członków Rady Zarządzającej. Rada Zarządzająca może powierzać szczególne zadania Komitetowi Wykonawczemu.

SEKCJA  4

DYREKTOR

1. Dyrektorem jest osoba posiadająca wiedzę i cieszącą się uznaniem w dziedzinach, w których EIT prowadzi działalność. Dyrektor powoływany jest przez Radę Zarządzającą na czteroletnią kadencję. Rada Zarządzająca może jednokrotnie przedłużyć tę kadencję o cztery lata, jeżeli uzna, że będzie to najlepiej służyło interesom EIT.

2. Dyrektor jest odpowiedzialny za działania i za bieżące zarządzanie EIT oraz jest jego przedstawicielem prawnym. Dyrektor odpowiada przed Radą Zarządzającą, której na bieżąco przekazuje informacje o działalności EIT.

3. Dyrektor, w szczególności:

a) organizuje działalność EIT i zarządza nią;

b) wspiera Radę Zarządzającą oraz Komitet Wykonawczy w ich pracy, zapewnia obsługę sekretariatu podczas ich posiedzeń oraz dostarcza im wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania ich obowiązków;

c) opracowuje projekt SPI, wstępny odnawialny trzyletni program prac, projekt sprawozdania rocznego i projekt budżetu rocznego, które przedstawia Radzie Zarządzającej;

d) przygotowuje proces wyboru WWiI i administruje nim oraz zapewnia, by poszczególne etapy tego procesu przebiegały w przejrzysty i obiektywny sposób;

e) przygotowuje, negocjuje i zawiera porozumienia umowne z WWiI;

f) organizuje Forum Zainteresowanych Stron, w tym specjalny skład przedstawicieli państw członkowskich;

g) zapewnia wdrożenie efektywnych procedur monitorowania i oceny w zakresie wyników EIT, zgodnie z art. 16 niniejszego rozporządzenia;

h) jest odpowiedzialny za sprawy administracyjne i finansowe, w tym za wykonanie budżetu EIT; Dyrektor uwzględnia przy tym w należyty sposób wskazówki komórki audytu wewnętrznego;

i) jest odpowiedzialny za wszystkie sprawy pracownicze;

j) przedstawia komórce audytu wewnętrznego, a następnie, za pośrednictwem Komitetu Wykonawczego, Radzie Zarządzającej projekt rocznego sprawozdania oraz zestawienia bilansowego;

k) zapewnia wypełnianie obowiązków EIT związanych z zawieranymi przez niego umowami i porozumieniami;

l) zapewnia skuteczną komunikację z instytucjami Unii;

m) działa w sposób niezależny i przejrzysty w interesie EIT, chroniąc jego cele i misję, tożsamość, autonomię i spójność.

SEKCJA  5

PERSONEL EIT

1. Personel EIT składa się z pracowników zatrudnionych bezpośrednio przez EIT na podstawie umów na czas określony. W odniesieniu do Dyrektora i personelu EIT zastosowanie mają warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

2. Eksperci mogą zostać oddelegowani do EIT na czas określony. Rada Zarządzająca przyjmuje ustalenia umożliwiające ekspertom oddelegowanym pracę w EIT oraz określające ich prawa i obowiązki.

3. W odniesieniu do swoich pracowników EIT wykonuje uprawnienia powierzone organowi upoważnionemu do zawierania umów z pracownikami.

4. Pracownik może podlegać obowiązkowi naprawienia, w całości lub w części, szkody poniesionej przez EIT w wyniku poważnego uchybienia z jego strony w trakcie wykonywania przez niego swoich obowiązków lub w związku z ich wykonywaniem.

1 Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 122.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (Patrz str. 104 Dz.U).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" -programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (Patrz str. 81 Dz.U).
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. ustanawiające Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/ 2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104.).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81.).
* Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
7 Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.347.174

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1292/2013 w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 20/12/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2014