Decyzja wykonawcza 2013/778/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych i uchylenia decyzji 2008/46/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 13 grudnia 2013 r.
w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych i uchylenia decyzji 2008/46/WE

(2013/778/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 58/2003 upoważniono Komisję do przekazania agencjom wykonawczym uprawnień do realizacji, w całości lub w części, danego programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność.

(2) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.

(3) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu, które przeprowadza Komisja, korzystając z szerokiego zakresu uznania przy dokonywaniu wyborów w oparciu o względy polityczne, od realizacji programu, którą powinno się powierzyć agencji wykonawczej.

(4) Decyzją 2008/46/WE 2 Komisja utworzyła Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych (zwaną dalej "Agencją") i powierzyła jej zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie badań naukowych w celu wykonywania zadań związanych z realizacją programu szczegółowego "Ludzie" wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) 3 , programu szczegółowego "Możliwości" wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) 4 i programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) 5 w ramach siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) 6 (zwanego dalej siódmym programem ramowym).

(5) Agencja udowodniła, że przekazanie zadań agencji wykonawczej doskonale sprawdza się jako rozwiązanie zwiększające opłacalność, co umożliwia Komisji zarządzanie rosnącym budżetem przy mniejszym wzroście ogólnej liczby pracowników, niż by wynikał z tego wzrostu. Oddzielenie zadań związanych z kształtowaniem polityki przez Komisję od realizacji programu, którą zajmuje się Agencja, umożliwia obu stronom lepsze wykonywanie swoich głównych zadań. Z zewnętrznej oceny Agencji przeprowadzonej zgodnie z art. 25 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wynika, że skutecznie i wydajnie zarządzała ona działaniami związanymi z MŚP w ramach programu szczegółowego "Możliwości", działaniami "Marie Curie" w ramach programu szczegółowego "Ludzie" i działaniami badawczymi "Przestrzeń kosmiczna i bezpieczeństwo" w ramach programu szczegółowego "Współpraca"; podobnie oceniono udzielane przez Agencję wsparcie administracyjne i logistyczne we wszystkich obszarach programów szczegółowych "Ludzie", "Możliwości" i "Współpraca". Oszczędności wynikające z przekazania zadań agencji szacuje się na około 106 mln EUR w latach 2009-2013.

(6) W swym komunikacie z dnia 29 czerwca 2011 r. "Budżet z perspektywy »Europy 2020« " 7 Komisja zaproponowała, aby w szerszym zakresie wykorzystywać istniejące agencje wykonawcze do realizacji programów unijnych w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014-2020.

(7) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że Agencja działa bardziej wydajnie niż Komisja. Nowe przekazane programy są tematycznie zgodne z obecnym mandatem i misją Agencji i stanowią kontynuację jej aktualnej działalności. Agencja zdobyła kompetencje, umiejętności i potencjał, które będą miały bezpośrednie zastosowanie do tych programów. Agencja jest dobrze przygotowana do dalszego zarządzania programami badawczymi objętymi wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014-2020. Przekazanie Agencji zarządzania programami zapewniłoby zatem ciągłość działania beneficjentom programów, biorąc pod uwagę fakt, że Agencja posiada odpowiednie kompetencje i potencjał dzięki swoim intensywnym kontaktom ze środowiskiem badawczym. Szacuje się, że przekazanie Agencji zarządzania programami pozwoliłoby uzyskać przyrost wydajności na kwotę 158 mln EUR w latach 2014-2024 w porównaniu do sytuacji, w której program byłby zarządzany przez służby Komisji.

(8) W celu nadania agencjom wykonawczym spójnej tożsamości Komisja w miarę możliwości grupowała prace według obszarów tematycznych polityki przy określaniu nowych mandatów agencji.

(9) Należy powierzyć Agencji zarządzanie następującymi częściami programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) 8 :

- część I "Doskonała baza naukowa", zastępująca podobne działania zarządzane przez Komisję w okresie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 i obejmujące projekty, które cechują się dużą liczbą jednorodnych i znormalizowanych operacji,

- część II "Wiodąca pozycja w przemyśle", zastępująca podobne działania, w okresie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 częściowo zarządzane już przez Agencję i obejmujące realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,

- część III "Wyzwania społeczne", zastępująca podobne działania zarządzane przez Komisję w okresie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 i

obejmujące realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,

- część IIIa "Upowszechnianie doskonałości i rozszerzanie uczestnictwa", zastępująca podobne działania zarządzane przez Komisję w okresie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 i obejmujące realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,

- część IIIb "Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa", zastępująca podobne działania zarządzane przez Komisję w okresie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 i obejmujące realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego.

(10) Agencja powinna kontynuować realizację części siódmego programu ramowego, które zostały jej powierzone na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013.

(11) Agencja powinna odpowiadać za udzielanie wsparcia administracyjnego i logistycznego, w szczególności w takich przypadkach, gdy centralizacja tych usług zwiększa ich opłacalność i pozwala uzyskać korzyści skali.

(12) W celu zapewnienia jednolitego pod względem czasowym wykonania niniejszej decyzji i realizacji programów, których ona dotyczy, niezbędne jest zapewnienie wykonywania przez Agencję jej zadań związanych z realizacją tych programów pod warunkiem wejścia w życie tychże programów oraz począwszy od daty ich wejścia w życie.

(13) Należy ustanowić Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych. Powinna ona zastąpić agencję wykonawczą ustanowioną decyzją 2008/46/WE i zostać jej następcą prawnym. Nowa agencja powinna działać zgodnie ze statutem ogólnym określonym w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.

(14) Należy zatem uchylić decyzję 2008/46/WE oraz ustanowić przepisy przejściowe.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie

Niniejszym ustanawia się - na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. - Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych (zwaną dalej "Agencją"), której statut określony jest w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003; Agencja zastępuje agencję wykonawczą ustanowioną decyzją 2008/46/WE i jest jej następcą prawnym.

Artykuł  2

Siedziba

Siedzibą Agencji jest Bruksela.

Artykuł  3

Cele i zadania

1.
Niniejszym powierza się Agencji, w ramach programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020), zarządzanie jego następującymi częściami:
a)
część I "Doskonała baza naukowa";
b)
część II "Wiodąca pozycja w przemyśle";
c)
część III "Wyzwania społeczne";
d)
część IIIa "Upowszechnianie doskonałości i rozszerzanie uczestnictwa";
e)
część IIIb "Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa".

Niniejszy ustęp stosuje się pod warunkiem wejścia w życie programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz począwszy od daty wejścia w życie tego programu szczegółowego.

2.
Niniejszym powierza się Agencji, w ramach siódmego programu ramowego, realizację spuścizny po częściach wchodzących w skład następujących programów:
a)
"Badania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw" oraz "Badania na rzecz stowarzyszeń małych i średnich przedsiębiorstw" w ramach programu szczegółowego "Możliwości";
b)
obszary tematyczne "Przestrzeń kosmiczna" i "Bezpieczeństwo" w ramach programu szczegółowego "Współpraca";
c)
program szczegółowy "Ludzie".
3.
Agencja odpowiada za następujące zadania związane z realizacją części wchodzących w skład programów unijnych, o których mowa w ust. 1 i 2:
a)
zarządzanie niektórymi etapami realizacji programów i niektórymi fazami w trakcie określonych projektów na podstawie odpowiednich programów prac przyjętych przez Komisję, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
b)
przyjmowanie wykonawczych aktów budżetowych w odniesieniu do dochodów i wydatków oraz wykonywanie wszelkich operacji niezbędnych do zarządzania programem, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
c)
wspieranie realizacji programu, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień.
4.
Agencja odpowiada za udzielanie wsparcia administracyjnego i logistycznego w sposób określony w akcie przekazania uprawnień. Usługi te są świadczone dla organów realizujących programy i w zakresie programów, o których mowa w akcie przekazania.
Artykuł  4

Okresy mianowania

1.
Członków Komitetu Sterującego mianuje się na okres dwóch lat.
2.
Dyrektora mianuje się na okres czterech lat.
Artykuł  5

Wymagania w zakresie nadzoru i sprawozdawczości

Agencja podlega nadzorowi ze strony Komisji i regularnie składa sprawozdania na temat postępów w realizacji programów unijnych lub części tych programów, a także na temat wsparcia administracyjnego i logistycznego, za które odpowiada według uzgodnień określonych w akcie przekazania uprawnień.

Artykuł  6

Wykonywanie budżetu operacyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 9 .

Artykuł  7

Uchylenie i przepisy przejściowe

1.
Decyzja 2008/46/WE traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r. Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
2.
Agencję uznaje się za następcę prawnego agencji wykonawczej ustanowionej decyzją 2008/46/WE.
3.
Bez uszczerbku dla zmiany zaszeregowania urzędników oddelegowanych, przewidzianej w akcie przekazania uprawnień, niniejsza decyzja nie wpływa na prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych przez Agencję, w tym jej dyrektora.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. L 11 z 15.1.2008, s. 9.
3 Dz.U. L 54 z 22.2.2007, s. 91.
4 Dz.U. L 54 z 22.2.2007, s. 101.
5 Dz.U. L 54 z 22.2.2007, s. 30.
6 Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1.
7 COM(2011) 500 final.
8 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965.
9 Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.346.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/778/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych i uchylenia decyzji 2008/46/WE
Data aktu: 13/12/2013
Data ogłoszenia: 20/12/2013
Data wejścia w życie: 21/12/2013, 01/01/2014