(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 58/2003 upoważniono Komisję do przekazania agencjom wykonawczym uprawnień do realizacji, w całości lub w części, danego programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność.
(2) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.
(3) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu, które przeprowadza Komisja, korzystając z szerokiego zakresu uznania przy dokonywaniu wyborów w oparciu o względy polityczne, od realizacji programu, którą powinno się powierzyć agencji wykonawczej.
(4) Decyzją 2004/20/WE 2 Komisja utworzyła Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (zwaną dalej "Agencją") i powierzyła jej zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii odnawialnej i efektywności energetycznej.
(5) Następnie decyzją 2007/372/WE 3 Komisja zmieniła mandat Agencji, rozszerzając go na zarządzanie nowymi projektami i programami w dziedzinie innowacyjności, przedsiębiorczości i mobilności i zmieniając jej nazwę na Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności.
(6) Agencja ustanowiona decyzją 2004/20/WE dowiodła, że dzięki zleceniu na zewnątrz zarządzania określonymi programami operacyjnymi dyrekcje generalne, które je opracowały, mogą skupić się na tych aspektach programów, które mają związek z polityką. Ze względu na ciągłe ograniczenia w budżecie UE przekazanie zadań agencji wykonawczej okazuje się bardziej opłacalne. Dwie okresowe oceny Agencji wykazały, że ogólnie biorąc, Agencja osiąga dobre wyniki oraz stanowi skuteczny i efektywny mechanizm realizacji inicjatyw, za które ponosi odpowiedzialność operacyjną.
(7) W swym komunikacie z dnia 29 czerwca 2011 r. "Budżet z perspektywy »Europy 2020« " 4 Komisja zaproponowała, aby w szerszym zakresie wykorzystywać istniejące agencje wykonawcze do realizacji programów unijnych w okresie objętym następnymi wieloletnimi ramami finansowymi.
(8) Analiza kosztów i korzyści 5 przeprowadzona zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że spodziewane koszty wyniosą 295 mln EUR w porównaniu do 399 mln EUR w przypadku opcji polegającej na zarządzaniu wewnętrznym. Po stronie korzyści należy spodziewać się przyrostów wydajności przekładających się na kwotę 104 mln EUR dzięki realizacji opcji zarządzania przez agencję zamiast zarządzania wewnętrznego. Ponadto dostosowanie spójniejszych zestawów programów do podstawowych kompetencji Agencji i jej wizerunkowej tożsamości przyniesie znaczne zyski jakościowe. Analiza wykazała, że dzięki połączeniu zarządzania "Horyzontem 2020" - programem ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2014-2020 6 (zwanym dalej "programem »Horyzont 2020« "), Programem na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 7 (zwanym dalej "programem COSME") oraz Programem działań na rzecz środowiska i klimatu 8 (zwanym dalej "programem LIFE") Agencja odniesie korzyści dzięki synergii, uproszczeniu i korzyściom skali. Połączenie w jedno wszystkich aspektów "instrumentu MŚP" będącego elementem programu "Horyzont 2020" dodatkowo zapewni jeden punkt dostępu dla potencjalnych beneficjentów i zagwarantuje jednolite świadczenie usług. W ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego 9 (zwanego dalej "EFMR") zwłaszcza działania przewidziane w tej części, którą stanowi zintegrowana polityka morska, odpowiadają dobrze obecnemu profilowi Agencji związanemu z innowacyjnością i konkurencyjnością. Przesunięcie zarządzania spuścizną po programie "Marco Polo" (2007-2013) do Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci spowoduje dodatkową centralizację zarządzania programami infrastrukturalnymi dotyczącymi transportu w tejże agencji, dzięki czemu beneficjenci dysponować będą jednym punktem dostępu do finansowania.
(9) W celu nadania agencjom wykonawczym spójnej tożsamości Komisja w miarę możliwości grupowała prace według obszarów tematycznych polityki przy określaniu nowych mandatów agencji.
(10) Należy powierzyć Agencji zarządzanie programem LIFE zastępującym poprzedni program LIFE+, którym w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007-2013 zarządza wewnętrznie Komisja. Zarządzanie programem LIFE obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego. Cechą programu LIFE jest to, że objęte nim projekty wymagają bardzo wielu jednorodnych i znormalizowanych operacji.
(11) Należy powierzyć Agencji zarządzanie tymi częściami programu COSME, które zastępują części Programu na rzecz przedsiębiorczości i innowacji objęte Programem ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji na lata 2007-2013 10 (zwanym dalej "programem CIP") i które są obecnie zarządzane częściowo przez Agencję, a częściowo wewnętrznie przez Komisję. Zarządzanie częściami programu COSME, które ma zostać przekazane Agencji, obejmuje realizację projektów technicznych niepociągających za sobą decyzji politycznych i wymaga wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego. Ponadto niektóre części programu COSME obejmują projekty, które wymagają bardzo wielu jednorodnych i znormalizowanych operacji.
(12) Agencji należy powierzyć zarządzanie tymi częściami EFMR, które należą do dziedziny zintegrowanej polityki morskiej, kontroli, doradztwa naukowego i wiedzy oraz zastępują podobne działania, którymi w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007-2013 zarządza wewnętrznie Komisja. Zarządzanie EFMR obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego.
(13) Agencji należy powierzyć zarządzanie następującymi częściami programu "Horyzont 2020":
a) częściami wchodzącymi w skład "Części II - Wiodąca pozycja w przemyśle", które obejmują projekty wymagające bardzo wielu jednorodnych i znormalizowanych operacji;
b) częściami wchodzącymi w skład "Części III - Wyzwania społeczne", które obejmują realizację projektów technicznych niepociągających za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego.
(14) Agencji należy powierzyć zarządzanie spuścizną po działaniach już jej przekazanych jako część programu CIP w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007-2013: programie "Inteligentna Energia dla Europy" (IEE II), "Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości", portalu "Twoja Europa - Przedsiębiorstwa", "Europejskim Punkcie Informacyjnym IPR", inicjatywie "Ekoinnowacje" oraz projekcie "IPorta".
(15) Agencja powinna odpowiadać za świadczenie pomocniczych usług administracyjnych i logistycznych, w szczególności w przypadku gdy centralizacja takich usług pomocniczych przyniosłaby dodatkowe zyski pod względem opłacalności oraz korzyści skali.
(16) Należy ustanowić Agencję Wykonawczą ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Powinna ona zastąpić Agencję ustanowioną decyzją 2004/20/WE zmienioną decyzją 2007/372/WE i zostać jej następcą prawnym. Nowa agencja powinna działać zgodnie ze statutem ogólnym określonym w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.
(17) Należy uchylić decyzje 2004/20/WE i 2007/372/WE oraz ustanowić przepisy przejściowe.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.341.73 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/771/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz uchylenia decyzji 2004/20/WE i 2007/372/WE |
Data aktu: | 17/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 19/12/2013, 01/01/2014 |