uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającym sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej 3 powierzono Komisji uprawnienia w zakresie wykonania niektórych przepisów tego rozporządzenia. Na skutek wejścia w życie Traktatu z Lizbony powyższe uprawnienia wykonawcze muszą zostać dostosowane do postanowień art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "Traktatem").
(2) Aby uzupełnić lub zmienić niektóre inne niż istotne elementy rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, Komisji, zgodnie art. 290 Traktatu należy powierzyć uprawnienia w odniesieniu do zmiany załącznika I w odniesieniu do sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych (FADN) w podziale na państwa członkowskie, określania przepisów dotyczących ustalania progu dla wielkości ekonomicznej gospodarstw przekazujących dane oraz zasad ustalania planu wyboru gospodarstw przekazujących dane, ustalania okresu odniesienia dla standardowej produkcji, określania ogólnych i zasadniczych rodzajów rolnictwa zawierających główne grupy danych rachunkowych, które mają być zbierane, oraz określania ogólnych zasad dotyczących danych rachunkowych, które mają zostać zamieszczone w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, również na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(3) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 oraz aby zapobiec dyskryminacji wśród rolników, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustalania progu dla wielkości ekonomicznej gospodarstw przekazujących dane, ustalania liczby gospodarstw przekazujących dane przypadającej na państwo członkowskie oraz na okręg FADN, ustalania i aktualizacji metod i modeli przekazywania Komisji planu selekcji; ustalania procedur i metod obliczania stosowanych w typologii unijnej oraz szczegółowych przepisów dotyczących działalności krajowych komitetów ds. sieci oraz agencji łącznikowych w państwach członkowskich; a także ustalania formularza i wzoru sprawozdania z gospodarstwa, jak również szczegółowych przepisów dotyczących standardowej opłaty w odniesieniu do FADN. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 4 .
(4) W celu uproszczenia i w związku z doświadczeniami wynikającymi ze stosowania rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 niektóre przepisy tego rozporządzenia powinny zostać dostosowane lub uchylone.
(5) Zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 sprawozdania opracowane na podstawie danych FADN są przedkładane corocznie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w szczególności w celu corocznego ustalania cen produktów rolnych. Jednak w praktyce przedmiotowych sprawozdań nie przedkłada się już wspomnianym instytucjom w celu corocznego ustalania cen produktów rolnych. Aby zagwarantować innym instytucjom oraz społeczeństwu prosty i dogodny dostęp do rocznych analiz opracowanych na podstawie FADN, należy wprowadzić obowiązek publikacji na specjalnej stronie internetowej sprawozdań obejmujących wybrane sektory.
(6) W art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 określono maksymalną liczbę gospodarstw przekazujących dane. Celem tego przepisu jest określenie limitu budżetowego dotyczącego gromadzenia danych FADN. Jako że ten limit budżetowy jest obecnie określany w procedurze dotyczącej corocznego przygotowania i przyjęcia rocznego budżetu Unii, limit ustanowiony w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 nie jest już potrzebny.
(7) Rozdział II rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 zawiera przepisy dotyczące sposobu określania dochodów gospodarstw rolnych, natomiast przepisy dotyczące analizy działalności gospodarczej gospodarstw rolnych umieszczono w rozdziale III tego rozporządzenia. Oba rodzaje badań podlegają zasadniczo tej samej regulacji, a zatem w celu uproszczenia, stosowne jest połączenie tych przepisów w jednym rozdziale mającym zastosowanie do obu rodzajów badań.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 zawiera również przepisy, które nie odzwierciedlają już zastosowania tego rozporządzenia w praktyce. W szczególności Komisja nie wymaga od państw członkowskich dostarczania gospodarstwom przekazującym dane wykazu biur rachunkowych, spośród których mogą one dokonać wyboru, ponieważ większość gospodarstw korzysta z usług księgowego lub biura rachunkowego, którzy dostarczają FADN wymagane dane, lub dane te zbierane są bezpośrednio przez agencję łącznikową lub wykonawców działających na jej zlecenie. Ponadto Komisja nie wymaga już zatwierdzonych przez komitety krajowe sprawozdań dotyczących wykonania planu wyboru gospodarstw przekazujących dane.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1217/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 października 2013 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | V. LEŠKEVIČIUS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.340.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1318/2013 w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej |
Data aktu: | 22/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2013, 01/01/2014 |