Decyzja 2013/759/UE dotycząca przejściowych środków zarządzania EFR w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA RADY
z dnia 12 grudnia 2013 r.
dotycząca przejściowych środków zarządzania EFR w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

(2013/759/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 grudnia 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.,

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich (KTZ) ze Wspólnotą Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim") 1 ,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE 2 (zwaną dalej "umową wewnętrzną w sprawie 10. EFR"), w szczególności jej art. 1 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 1 ust. 5 umowy wewnętrznej w sprawie 10. EFR stanowi, że fundusze z 10. EFR nie powinny być przydzielane po dniu 31 grudnia 2013 r., chyba że Rada postanowi inaczej, stanowiąc jednogłośnie na wniosek Komisji.

(2) Ust. 5 załącznika Ib (wieloletnie ramy finansowe na lata 2008-2013) do umowy o partnerstwie AKP-UE stanowi, że fundusze z 10. EFR, oprócz kwot przeznaczonych na finansowanie Instrumentu Inwestycyjnego, z wyłączeniem powiązanych dotacji na spłatę odsetek, nie powinny być przydzielane po dniu 31 grudnia 2013 r., chyba że Rada postanowi inaczej, stanowiąc jednogłośnie na wniosek Komisji.

(3) Art. 1 ust. 2 załącznika IIAa do decyzji o stowarzyszeniu zamorskim stanowi, że fundusze z 10. EFR nie mogą być przydzielane po dniu 31 grudnia 2013 r., chyba że Rada postanowi inaczej, stanowiąc jednogłośnie na wniosek Komisji.

(4) Art. 13 ust. 3 umowy wewnętrznej w sprawie 10. EFR stanowi, że została ona zawarta na taki sam okres, na jaki określono wieloletnie ramy finansowe do umowy o partnerstwie AKP-UE, oraz że będzie ona obowiązywać przez okres niezbędny dla całkowitego wykonania wszystkich operacji finansowanych w ramach umowy o partnerstwie AKP-UE i decyzji o stowarzyszeniu zamorskim, a także wspomnianych wieloletnich ram finansowych.

(5) Organizacja i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych są opisane w decyzji Rady 2010/427/UE 3 .

(6) Datę wejścia w życie 11. EFR można ustalić na dzień późniejszy niż dzień 1 stycznia 2014 r. W związku z powyższym stosowne jest wprowadzenie środków przejściowych ("instrument pomostowy") w celu zapewnienia dostępności środków finansowych na potrzeby współpracy z państwami AKP oraz z krajami i terytoriami zamorskimi, a także na wydatki na działania wspierające, w okresie od stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR, które będą finansowane w ramach salda oraz środków uwolnionych z 10. i z poprzednich EFR,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W oczekiwaniu na wejście w życie umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR środki przejściowe w formie programów działań, środki indywidualne oraz środki szczególne dla partnerów AKP, decyzje w sprawie finansowania na rzecz KTZ, a także programy konkretnych działań dotyczące wydatków na działania wspierające, są finansowane za pomocą instrumentu pomostowego 11. EFR składającego się z niezaangażowanych sald pozostałych z poprzednich EFR oraz ze środków uwolnionych z projektów lub programów realizowanych w ramach tych EFR. Wspomniany instrument pomostowy może także obejmować dotacje na finansowanie dotacji na spłatę odsetek oraz pomoc techniczną związaną z projektami przydzielonymi Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu, zgodnie z postanowieniami art. 1, 2 i 4 załącznika II do umowy o partnerstwie AKP-UE i decyzji o stowarzyszeniu zamorskim. Celem tych środków przejściowych jest ułatwienie wdrażania dokumentów programowych oraz reagowanie na wymogi związane z pomocą w sytuacjach nadzwyczajnych. Środki zaangażowane w ramach tego instrumentu pomostowego są rozliczane w ramach 11. EFR. Po wejściu w życie umowy wewnętrznej w spawie 11. EFR odpowiednio zmniejsza się wkłady wniesione przez państwa członkowskie, które określono w art. 1 ust. 2 lit. a) umów wewnętrznych w sprawie 8., 9. i 10. EFR.

Artykuł  2

W odniesieniu do wdrażania instrumentu pomostowego zastosowanie mają rozporządzenie Rady (WE) nr 617/2007 4 oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 215/2008 5 .

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z decyzją 2010/427/UE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsza decyzja ma zastosowanie w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2013 r.

W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący
1 Dz.U. L 314 z 30.11.2001, s. 1.
2 Dz.U. L 247 z 9.9.2006, s. 32.
3 Decyzja Rady 2010/427/UE z dnia 26 lipca 2010 r. określająca organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 617/2007 z dnia 14 maja 2007 r. w sprawie realizacji 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju na mocy umowy o partnerstwie AKP-WE (Dz.U. L 152 z 13.6.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 215/2008 z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (Dz.U. L 78 z 19.3.2008, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.335.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/759/UE dotycząca przejściowych środków zarządzania EFR w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju
Data aktu: 12/12/2013
Data ogłoszenia: 14/12/2013
Data wejścia w życie: 14/12/2013, 01/01/2014