(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/752/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/771/WE 2 harmonizuje techniczne warunki użytkowania widma na potrzeby różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu, takich jak systemy alarmowe, urządzenia łączności lokalnej, mechanizmy do otwierania drzwi oraz implanty medyczne, jak również na potrzeby inteligentnych systemów transportowych. Urządzenia bliskiego zasięgu to zwykle produkty wytwarzane na skalę masową lub urządzenia przenośne, które bez trudu mogą być przewożone za granicę i tam wykorzystywane; różnice w warunkach dostępu do widma utrudniają ich swobodny przepływ, zwiększają ich koszty produkcji oraz stwarzają ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i służb radiokomunikacyjnych.
(2) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego 3 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wspierania - w stosownych przypadkach i we współpracy z Komisją - wspólnego wykorzystania widma oraz współdzielenia widma w celu poprawy wydajności i elastyczności.
(3) Ze względu na coraz większe znaczenie gospodarcze urządzeń bliskiego zasięgu oraz z uwagi na szybki postęp techniczny i zmieniające się potrzeby społeczeństwa mogą się pojawiać nowe zastosowania urządzeń bliskiego zasięgu. W związku z tym konieczne jest regularne aktualizowanie warunków harmonizacji widma radiowego.
(4) W dniu 5 lipca 2006 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego mandatu w zakresie aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w związku z rozwojem technologii i rynku urządzeń bliskiego zasięgu.
(5) Decyzjami Komisji nr 2008/432/WE 4 , 2009/381/WE 5 , 2010/368/UE 6 oraz decyzją wykonawczą Komisji nr 2011/829/UE 7 zmieniono już zharmonizowane warunki techniczne dla urządzeń bliskiego zasięgu zamieszczone w decyzji 2006/771/WE, zastępując jej załącznik.
(6) W swoim sprawozdaniu 8 , przedłożonym w marcu 2013 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT poinformowała Komisję o wynikach zleconego badania kategorii "rodzaj urządzenia bliskiego zasięgu" i "inne ograniczenia" zawartych w załączniku do decyzji 2006/771/WE oraz zaleciła Komisji zmianę pewnych aspektów technicznych tego załącznika.
(7) Z jednej strony wyniki badania wskazują na to, że działanie urządzeń bliskiego zasięgu na zasadach braku wyłączności i współdzielenia wymaga pewności prawa co do możliwości współdzielenia widma; pewność taką można osiągnąć, ustanawiając przewidywalne warunki techniczne współdzielenia zharmonizowanych zakresów częstotliwości, zapewniające niezawodne i efektywne wykorzystanie tych zakresów częstotliwości. Z drugiej strony, funkcjonowanie tych urządzeń bliskiego zasięgu wymaga także dostatecznej elastyczności, umożliwiającej dużą różnorodność zastosowań, tak by można było czerpać w Unii jak największe korzyści z innowacji w dziedzinie technologii bezprzewodowych. Należy zatem zharmonizować określone techniczne warunki korzystania z widma, aby zapobiec szkodliwym zakłóceniom i zapewnić możliwie jak największą elastyczność, a jednocześnie niezawodne i efektywne wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu.
(8) Cel ten zostanie osiągnięty dzięki zniesieniu pojęcia "rodzaju" urządzeń bliskiego zasięgu oraz za sprawą harmonizacji kategorii urządzeń bliskiego zasięgu. Przewidywalne warunki współdzielenia widma dla całej grupy urządzeń bliskiego zasięgu zostaną zapewnione w ramach dwóch typów kategorii. Urządzenia bliskiego zasięgu przydzielane są do tych kategorii na podstawie podobnych mechanizmów technicznych dostępu do widma lub na podstawie wspólnych scenariuszy korzystania determinujących spodziewaną gęstość rozmieszczenia.
(9) Zakres kategorii określony w załączniku technicznym zapewnia użytkownikom przewidywalność w odniesieniu do innych urządzeń bliskiego zasięgu, które mogą wykorzystywać ten sam zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia. Zgodnie z dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 9 (dyrektywa o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych) producenci powinni efektywnie zagwarantować, aby działanie urządzeń bliskiego zasięgu nie powodowało szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu innych urządzeń bliskiego zasięgu.
(10) W przypadku zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją połączenie zharmonizowanej kategorii urządzeń bliskiego zasięgu oraz technicznych warunków korzystania z widma (pasmo częstotliwości, maksymalna moc/ natężenie pola/gęstość mocy, dodatkowe parametry i inne ograniczenia wykorzystania) tworzy zharmonizowany mechanizm współużytkowania, pozwalający na współdzielenie widma przez urządzenia bliskiego zasięgu na zasadzie braku wyłączności, niezależnie od celu korzystania z widma.
(11) Aby zagwarantować pewność prawa i przewidywalność takich zharmonizowanych mechanizmów współużytkowania, korzystanie ze zharmonizowanych zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu, które nie należą do zharmonizowanej kategorii, lub korzystanie przy mniej restrykcyjnych parametrach technicznych, będzie dozwolone tylko wtedy, gdy nie narusza to stosownego mechanizmu współużytkowania.
(12) Dnia 6 lipca 2011 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Komisja udzieliła CEPT kolejnego mandatu do przeprowadzenia niezbędnych badań technicznych dotyczących ewentualnego przeglądu decyzji Komisji nr 2005/928/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 169,4-169,8125 MHz we Wspólnocie 10 , aby zapewnić efektywne wykorzystanie tego zharmonizowanego zakresu częstotliwości zgodnie z art. 5 tej decyzji.
(13) W swoim sprawozdaniu 11 , przedłożonym w czerwcu 2012 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT zaleciła Komisji, by w ramach następnych zmian załącznika do decyzji 2006/771/WE uwzględnić istniejące i dodatkowe środki harmonizacji urządzeń o małej mocy/urządzeń bliskiego zasięgu w zakresie częstotliwości 169 MHz, aby zapewnić lepsze wyeksponowanie i przejrzystość zharmonizowanego zakresu częstotliwości (169,4-169,8125 MHz).
(14) W oparciu o wyniki prac CEPT można uprościć warunki regulacyjne dotyczące urządzeń bliskiego zasięgu. Harmonizacja warunków dostępu do widma stanowiłaby wsparcie dla wspólnego wykorzystania widma dla kategorii urządzeń bliskiego zasięgu, realizując tym samym cel określony w decyzji w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji 2006/771/WE oraz uchylić decyzję 2005/928/WE.
(16) Urządzenia, które pracują zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, powinny również spełniać wymogi dyrektywy o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych, tak aby możliwe było efektywne wykorzystanie widma radiowego oraz uniknięcie szkodliwych zakłóceń, co należy wykazać przez zgodność z normami zharmonizowanymi albo przez spełnienie alternatywnych procedur oceny zgodności.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.334.17 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/752/UE zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu i uchylająca decyzję 2005/928/WE |
Data aktu: | 11/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 13/12/2013 |