Decyzja 2013/751/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Litewską o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 grudnia 2013 r.
w sprawie powiadomienia przez Republikę Litewską o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 8636)

(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

(2013/751/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Litewska przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy w dniu 31 grudnia 2012 r. 2

(2) Podczas oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja zorientowała się, że niektóre obiekty włączone do przejściowego planu krajowego nie odpowiadają obiektom zgłoszonym przez Republikę Litewską w wykazie emisji gazów cieplarnianych przedstawionym zgodnie z dyrektywą 2001/80/WE Parlamentu Europej-skiego i Rady 3 . W związku z tym w piśmie z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz litewskich o wyjaśnienie tych rozbieżności, potwierdzenie, że przepisy art. 29 dyrektywy 2010/75/UE zostały prawidłowo zastosowane przy sporządzaniu przejściowego planu krajowego, oraz przedstawienie brakujących danych dotyczących poszczególnych obiektów.

(3) W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. 5 Republika Litewska przekazała Komisji dodatkowe informacje.

(4) Po przeprowadzeniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego oraz dodatkowych informacji Komisja wysłała do Republiki Litewskiej drugie pismo w dniu 23 lipca 2013 r. 6 , w którym zwróciła się o wyjaśnienia dotyczące podstaw zastosowania w odniesieniu do pięciu obiektów dopuszczalnych wielkości emisji wymienionych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2012/115/UE 7 .

(5) W piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r. 8 Republika Litewska przekazała dodatkowe informacje dotyczące zawartości popiołu w paliwie stosowanym w niektórych obiektach objętych przejściowym planem krajowym.

(6) Komisja poprosiła o dalsze wyjaśnienia i uzupełnienie tych danych, zgodnie z informacjami wymaganymi na podstawie decyzji 2012/115/UE, w piśmie z dnia 27 września 2013 r. 9

(7) W piśmie przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 3 października 2013 r. 10 Republika Litewska przedstawiła dodatkowe certyfikaty dotyczące składu ciężkiego oleju opałowego i potwierdziła, że wszelkie dostępne informacje zostały przekazane Komisji oraz że warunki stosowania dopuszczalnych wielkości emisji określonych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej 2012/115/UE zostały spełnione w przypadku przedmiotowych pięciu obiektów.

(8) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(9) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i obliczeń zastosowanych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych zasad w przyszłości.

(10) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów, oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Litewska przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.

(11) Zdaniem Komisji władze litewskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(12) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Litewska powinna dopilnować, aby nie była zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 11 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 .

(13) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Litewską do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Republika Litewska przekazała Komisji w dniu 31 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE, wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 26 czerwca 2013 r., 20 sierpnia 2013 r. oraz 3 października 2013 r. 13
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczeń, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są nim objęte oraz obowiązujących pułapów emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze litewskie nie zwalnia Republiki Litewskiej z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłoszone przez Republikę Litewską w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Litewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym

Liczba porządkowa Nazwa obiektu w przejściowym planie krajowym Całkowita nominalna moc dostarczona w paliwie w dniu 31.12.2010

(MW)

Zanieczyszczenie uwzględnione w przejściowym planie krajowym
SO2 NOx pył
1 Termofikacinė elektrinė Nr. 2 (E-2),

taršos šaltinis Nr. 001 Elektrinės 2,

LT-03150 Vilnius

444
2 Termofikacinė elektrinė Nr. 2 (E-2),

taršos šaltinis Nr. 002 Elektrinės 2,

LT-03150 Vilnius

438
3 Termofikacinė elektrinė Nr. 3 (E-3),

taršos šaltinis Nr. 001 Jodonių 13,

LT-02300 Vilnius

1 098
4 Ateities rajoninė katilinė Nr. 8 (RK-8),

taršos šaltinis Nr. 001

349
5 Alytaus RK

taršos šaltinis Nr. 001

330,5
6 Marijampolės RK

taršos šaltinis Nr. 001

158,8
7 Kauno elektrinė, taršos šaltinis Nr.001 1 334 - -
Pułapy emisji (w tonach)
2016 2017 2018 2019 1.1 - 30.6.2020
SO2 793 637 480 324 162
NOx 2 149 1 733 1 317 900 450
pył 94 76 57 39 20
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Powiadomienie przesłane przez Republikę Litewską otrzymano pismem z dnia 31 grudnia 2012 r., zarejestrowanym pod numerem Ares(2013)14208.
3 Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1).
4 Ares(2013)1636798
5 Ares(2013)2499624
6 Ares(2013)2741492
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115 z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
8 Ares(2013)3085715
9 Ares(2013)3122034
10 Ares(2013)3183202
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
12 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
13 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 30 października 2013 r. pod numerem Ares(2013)3408081.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.334.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/751/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Litewską o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013