(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)
(2013/751/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Litewska przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy w dniu 31 grudnia 2012 r. 2
(2) Podczas oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja zorientowała się, że niektóre obiekty włączone do przejściowego planu krajowego nie odpowiadają obiektom zgłoszonym przez Republikę Litewską w wykazie emisji gazów cieplarnianych przedstawionym zgodnie z dyrektywą 2001/80/WE Parlamentu Europej-skiego i Rady 3 . W związku z tym w piśmie z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz litewskich o wyjaśnienie tych rozbieżności, potwierdzenie, że przepisy art. 29 dyrektywy 2010/75/UE zostały prawidłowo zastosowane przy sporządzaniu przejściowego planu krajowego, oraz przedstawienie brakujących danych dotyczących poszczególnych obiektów.
(3) W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. 5 Republika Litewska przekazała Komisji dodatkowe informacje.
(4) Po przeprowadzeniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego oraz dodatkowych informacji Komisja wysłała do Republiki Litewskiej drugie pismo w dniu 23 lipca 2013 r. 6 , w którym zwróciła się o wyjaśnienia dotyczące podstaw zastosowania w odniesieniu do pięciu obiektów dopuszczalnych wielkości emisji wymienionych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2012/115/UE 7 .
(5) W piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r. 8 Republika Litewska przekazała dodatkowe informacje dotyczące zawartości popiołu w paliwie stosowanym w niektórych obiektach objętych przejściowym planem krajowym.
(6) Komisja poprosiła o dalsze wyjaśnienia i uzupełnienie tych danych, zgodnie z informacjami wymaganymi na podstawie decyzji 2012/115/UE, w piśmie z dnia 27 września 2013 r. 9
(7) W piśmie przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 3 października 2013 r. 10 Republika Litewska przedstawiła dodatkowe certyfikaty dotyczące składu ciężkiego oleju opałowego i potwierdziła, że wszelkie dostępne informacje zostały przekazane Komisji oraz że warunki stosowania dopuszczalnych wielkości emisji określonych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej 2012/115/UE zostały spełnione w przypadku przedmiotowych pięciu obiektów.
(8) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.
(9) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i obliczeń zastosowanych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych zasad w przyszłości.
(10) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów, oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Litewska przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.
(11) Zdaniem Komisji władze litewskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
(12) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Litewska powinna dopilnować, aby nie była zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 11 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 .
(13) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Litewską do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.334.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2013/751/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Litewską o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych |
Data aktu: | 11/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2013 |