Rozporządzenie 93/2013 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 93/2013
z dnia 1 lutego 2013 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 akapit trzeci i art. 5 ust. 3,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 2494/95 ustanowiono tworzenie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP).

(2) Należy przeprowadzić analizę dotyczącą ustanawiania wskaźników cen mieszkań, w szczególności mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela, w celu zwiększenia przydatności i porównywalności HICP.

(3) W celu zestawienia wskaźników cen mieszkań i domów zajmowanych przez właściciela niezbędne jest stworzenie wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych. Wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych są także istotnymi wskaźnikami same w sobie.

(4) Wytyczne metodologiczne dotyczące zestawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych są niezbędne w celu otrzymania wiarygodnych i porównywalnych wyników we wszystkich państwach członkowskich.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (Komitet ESS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela celem zwiększenia przydatności i porównywalności zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych ("HICP").

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela" to wskaźnik, który mierzy zmiany w cenach transakcji dotyczących mieszkań, które dotychczas nie należały do sektora gospodarstw domowych oraz innych dóbr i usług nabywanych przez gospodarstwa domowe należące do kategorii właścicieli zamieszkujących własne mieszkania;
2)
"wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych" to wskaźnik, który mierzy zmiany w cenach transakcji dotyczących mieszkań zakupionych przez gospodarstwa domowe.
Artykuł  3

Zakres stosowania

1.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela obejmuje następujące kategorie wydatków:

O.1. Wydatki związane z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela

O.1.1. Nabywanie mieszkań

O.1.1.1. Nowe mieszkania

O.1.1.1.1. Zakup nowych mieszkań

O.1.1.1.2. Mieszkania wybudowane przez ich właścicieli i większe renowacje

O.1.1.2. Istniejące mieszkania nowo nabyte przez gospodarstwa domowe

O.1.1.3. Inne usługi związane z nabywaniem mieszkań

O.1.2. Własność mieszkań

O.1.2.1. Większe naprawy i czynności konserwacyjne

O.1.2.2. Ubezpieczenie związane z mieszkaniami

O.1.2.3. Inne usługi związane z własnością mieszkań

2.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych obejmuje następujące kategorie wydatków:

H.1. Zakup mieszkań

H.1.1. Zakup nowych mieszkań

H.1.2. Zakup istniejących mieszkań

3.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela opiera się na podejściu "nabywania netto" mierzącym zmiany w rzeczywistych cenach mieszkań, które dotychczas nie należały do sektora gospodarstw domowych, zapłaconych przez konsumentów, a także zmiany w innych kosztach związanych z własnością oraz przeniesieniem własności mieszkań.
4.
Obejmowana jest każda kategoria wydatków związanych z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych zdefiniowana w art. 3 ust. 1, której waga stanowi co najmniej jedną setną całkowitego wydatku związanego z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych O.1. Obejmowana jest każda kategoria wydatków zdefiniowana w art. 3 ust. 2, której waga stanowi co najmniej jedną setną całkowitego wydatku związanego z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych H.1.
Artykuł  4

Podręcznik metodologiczny

1. 1
Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi opracowuje podręcznik, który określi ramy metodologiczne dotyczące wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych tworzonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem (dalej zwany "podręcznikiem OOH-HPI"). W należycie uzasadnionych przypadkach Komisja (Eurostat) uaktualnia podręcznik, stosując się do uzgodnień proceduralnych zatwierdzonych przez Komitet ds. ESS.
2.
W zestawianiu wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zastosowanie mają kryteria jakościowe, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009(3).
3.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi), na jej wniosek, informacje niezbędne w celu oceny zgodności wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych z przepisami niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Wymagania dotyczące danych

1.
Państwa członkowskie zestawiają i dostarczają Komisji (Eurostatowi) wskaźniki cen obejmujące kategorie określone w art. 3 zgodnie z podręcznikiem OOH-HPI.
2.
Państwa członkowskie dostarczają kwartalne wskaźniki cen. Oprócz wskaźników kwartalnych państwa członkowskie mogą także dostarczać wskaźniki miesięczne.
3.
Wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 1, dotyczące drugiego kwartału 2014 r., są dostarczane od trzeciego kwartału 2014 r. Wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 2, dotyczące drugiego kwartału 2012 r., są dostarczane od trzeciego kwartału 2012 r.
4.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) kwartalne wskaźniki w terminie nieprzekraczającym osiemdziesięciu pięciu dni od końca kwartału, którego te wskaźniki dotyczą. Państwa członkowskie, które zdecydują się na dostarczanie także miesięcznych wskaźników, przestrzegają terminu trzydziestu dni od końca miesiąca, którego te wskaźniki dotyczą.
5.
Każdego roku państwa członkowskie zestawiają i dostarczają Komisji (Eurostatowi) jeden zestaw wag wydatków dla wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz jeden zestaw wag wydatków dla wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zgodnie z podręcznikiem OOH-HPI oraz rozporządzeniem (UE) nr 1114/2010(4).

Wagi dla wskaźników kwartalnych są dostarczane nie później niż dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok, którego wagi te dotyczą.

Państwa członkowskie, które dostarczają miesięczne wskaźniki, przestrzegają terminu dostarczania odpowiednich wag, który upływa dnia 20 lutego roku poprzedzającego rok, którego wagi te dotyczą.

6.
Państwa członkowskie zestawiają i dostarczą Komisji (Eurostatowi) szacunkowe dane wsteczne, począwszy od wskaźnika dla pierwszego kwartału 2010 r. dla wskaźników, o których mowa w art. 3 ust. 1, najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4. Państwa członkowskie zestawiają i dostarczą Komisji (Eurostatowi) szacunkowe dane wsteczne, począwszy od wskaźnika dla pierwszego kwartału 2008 r. dla wskaźników, o których mowa w art. 3 ust. 2, najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4.
7.
Państwa członkowskie dostarczają dane wymagane niniejszym rozporządzeniem oraz odpowiednie metadane zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Komisję (Eurostat). Dane i metadane dostarczane są Komisji (Eurostatowi) za pomocą usług pojedynczego punktu kontaktowego lub w taki sposób, by Komisja mogła otrzymać te dane za pomocą usług pojedynczego punktu kontaktowego.
Artykuł  6

Środki przejściowe

1.
Po upływie roku, a następnie po upływie trzech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania dotyczące jakości danych oparte na standardach określonych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego oraz w podręczniku OOH-HPI.
2.
W ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja (Eurostat) przygotuje sprawozdanie dotyczące wskaźników stworzonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności stopnia zgodności tych wskaźników z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1749/96(5) i rozporządzeniem (UE) nr 1114/2010. Sprawozdanie dotyczy również tego, czy wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela mogą zostać objęte zakresem HICP.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2012 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1.

(2) Opinia wydana w dniu 19.10.2012 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 87 z 31.03.2009, s. 164.

(4) Dz.U. L 316 z 2.12.2010, s. 4.

(5) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, s. 3.

1 Art. 4 ust. 1 został uznany za nieważny ex tunc zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 23 września 2015 r. w sprawie T-261/13 i T-86/14 (Dz.U.UE.C.2015.389.31).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.33.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 93/2013 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela
Data aktu: 01/02/2013
Data ogłoszenia: 02/02/2013
Data wejścia w życie: 22/02/2013, 01/09/2012