(Dz.U.UE L z dnia 30 listopada 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Królestwo Belgii, Republika Czeska, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Irlandia, Republika Litewska, Królestwo Niderlandów, Republika Austrii, Rzeczpospolita Polska, Republika Portugalska, Republika Słowenii, Królestwo Szwecji oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zwróciły się do Komisji z wnioskiem o ustanowienie Europejskiego Sondażu Społecznego jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ESS-ERIC). Królestwo Norwegii i Konfederacja Szwajcarska będą początkowo uczestniczyły w ESS-ERIC jako obserwatorzy.
(2) Królestwo Belgii, Republika Czeska, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Irlandia, Republika Litewska, Królestwo Niderlandów, Republika Austrii, Rzeczpospolita Polska, Republika Portugalska, Republika Słowenii i Królestwo Szwecji wybrały Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na przyjmujące państwo członkowskie ESS-ERIC.
(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 listopada 2013 r.
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
STATUT KONSORCJUM NA RZECZ EUROPEJSKIEJ INFRASTRUKTURY BADAWCZEJ EUROPEJSKIEGO SONDAŻU SPOŁECZNEGO ("ESS-ERIC")
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba, lokalizacja, siedziba główna, ustanowienie i język roboczy
Zadania i działania
CZŁONKOSTWO
Członkostwo i podmiot reprezentujący
W celu uniknięcia wątpliwości każdy członek ma prawo do zmiany swojego przedstawiciela lub do posiadania maksymalnie dwóch przedstawicieli, przy czym jednemu członkowi przysługuje tylko jeden głos.
Przyjmowanie członków i obserwatorów
Przedstawicielem obserwatora, który uzyskał status obserwatora zgodnie z art. 4 ust. 3, jest przedstawiciel krajowy mianowany przez taki podmiot działający w charakterze członka. Każdy obserwator mianuje także imiennie, i informuje o tym walne zgromadzenie na piśmie, jedną osobę fizyczną do działania w charakterze zastępcy przedstawiciela obserwatora, w przypadku gdy przedstawiciel obserwatora jest niedostępny lub nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków.
Wystąpienie członka lub obserwatora/zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora
Członek lub obserwator ma możliwość podważenia decyzji o zakończeniu członkostwa i przedstawienia swoich racji przed walnym zgromadzeniem.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Obserwatorzy
ZARZĄDZANIE I REALIZACJA DZIAŁAŃ ERIC
Walne zgromadzenie
Walne zgromadzenie może zlecać i otrzymywać okresowe niezależne przeglądy i audyty dotyczące wszystkich działań ESS-ERIC lub ich części. Walne zgromadzenie ponosi odpowiedzialność za określenie procedury i harmonogramu takich przeglądów lub audytów oraz za ustalenie kryteriów przeglądu w porozumieniu z dyrektorem, głównym zespołem naukowym i ewentualnymi organami doradczymi, które walne zgromadzenie może ustanowić w stosownych przypadkach.
Przewodniczący i wiceprzewodniczący walnego zgromadzenia
Przewodniczący jest powoływany na czteroletnią kadencję z możliwością odnowienia. Na co najmniej trzy tygodnie przed posiedzeniem, na którym ma zostać powołany przewodniczący, walne zgromadzenie przedstawia pisemne nominacje kandydatów. Przewodniczący obejmuje stanowisko w możliwie najkrótszym terminie po powołaniu.
Posiedzenia walnego zgromadzenia
Komitety walnego zgromadzenia
Dyrektor i zastępcy dyrektora
Komitety dyrektora
Główny zespół naukowy i forum koordynatorów krajowych wspierają dyrektora w zapewnianiu, by ESS-ERIC realizował swoje główne zadanie zgodnie z normami jakości określonymi przez walne zgromadzenie we wszystkich państwach członkowskich.
Skład i posiedzenia organów
PRZEDKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Przedkładanie sprawozdań Komisji
FINANSOWANIE
Rok budżetowy
O ile walne zgromadzenie nie określi inaczej, rok budżetowy ESS-ERIC rozpoczyna się w dniu 1 czerwca i kończy w dniu 31 maja; do dnia 31 maja ESS-ERIC przygotowuje swoje podstawowe budżety i plany operacyjne, sporządza sprawozdanie finansowe i przeprowadza jego badanie.
Budżet
W celu uniknięcia wątpliwości każdy członek Europejskiego Sondażu Społecznego pokrywa własne koszty pracy w terenie i koordynacji krajowej i koszty takie nie są częścią budżetu.
Wkłady niepieniężne wnoszone przez członków są dopuszczalne wyłącznie po zatwierdzeniu przez przewodniczącego walnego zgromadzenia na podstawie opinii komitetu finansowego.
Audyt finansowy
ESS-ERIC zapewnia, by jego sprawozdanie finansowe było co roku poddawane badaniu przez odpowiednio wykwalifikowaną firmę audytorską oraz by takie zbadane sprawozdanie finansowe było odpowiednio włączane do dokumentacji i publikowane. Zbadane sprawozdanie finansowe wymaga zatwierdzenia przez walne zgromadzenie.
Rachunkowość
ESS-ERIC rejestruje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę.
POLITYKA
Udzielanie zamówień i zwolnienia podatkowe
Odpowiedzialność
Ocena naukowa i polityka upowszechniania
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i polityka w zakresie danych
Polityka zatrudnienia
ESS-ERIC zobowiązuje się do zapewnienia równości szans i niedyskryminowania żadnej osoby ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, płeć, wyznanie, niepełnosprawność, orientację seksualną lub z jakiegokolwiek innego względu, który jest postrzegany, w stosownych przypadkach, jako dyskryminacja w prawie Unii Europejskiej. Dalsze szczegóły dotyczące takiej polityki można określić w regułach postępowania.
CZAS TRWANIA, LIKWIDACJA, PRAWO WŁAŚCIWE I SPORY
Czas trwania i likwidacja
Prawo właściwe
Ustanowienie i wewnętrzne funkcjonowanie ERIC podlega:
Spory
W takim przypadku zgodnie z art. 28 ust. 2 strony dążą do uzgodnienia ważnego i wykonalnego zapisu, który zastąpi wyłączony zapis w sposób zadowalający dla walnego zgromadzenia.
STATUT I ZMIANY
Statut i zmiany
LISTA CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie | |
Państwo | Przedstawiciel krajowy |
Republika Austrii | Federalne Ministerstwo Nauki i Badań |
Królestwo Belgii | Belgijski Urząd ds. Planowania Polityki Naukowej |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu (MEYS) |
Republika Estońska | Ministerstwo Spraw Społecznych |
Republika Federalna Niemiec | Bundesministerium für Bildung und Forschung |
Irlandia | Irlandzka Rada ds. Badań Naukowych (HEA) |
Republika Litewska | Ministerstwo Edukacji i Nauki |
Królestwo Niderlandów | Niderlandzka Organizacja Badań Naukowych (NWO) |
Rzeczpospolita Polska | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Republika Portugalska | Fundacja ds. Nauki i Technologii |
Republika Słowenii | Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu |
Królestwo Szwecji | Ministerstwo Edukacji reprezentowane przez Szwedzką Radę ds. Badań |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej | Rada ds. Badań Ekonomiczno-Społecznych |
Obserwatorzy | |
Obserwator | Przedstawiciel obserwatora |
Królestwo Norwegii | Norweska Rada ds. Badań Naukowych |
Konfederacja Szwajcarska | FORS (Szwajcarska Fundacja ds. Badań w zakresie Nauk Społecznych) |
DEFINICJE I INTERPRETACJA
"ESS" lub "europejski sondaż społeczny" oznacza europejski sondaż społeczny uruchomiony w 2001 r., będący wiarygodnym badaniem długoterminowym realizowanym jednocześnie za pośrednictwem badań krajowych prowadzonych w krajach europejskich. W ramach badania gromadzi się, interpretuje i rozpowszechnia szczegółowe dane na temat zmieniających się postaw i wartości społecznych w całej Europie;
"PKB" oznacza całkowitą wartość pieniężną wszystkich towarów i usług wyprodukowanych na terenie kraju określoną na podstawie danych liczbowych podanych przez Bank Światowy za rok 2009 lub każdy następny rok, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez walne zgromadzenie;
"członek" oznacza każdą osobę (działającą za pośrednictwem przedstawiciela krajowego), która została przyjęta jako członek ESS-ERIC w stosownych przypadkach zgodnie z niniejszym statutem i rozporządzeniem;
"państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie Unii Europejskiej;
"reguły postępowania" oznaczają reguły postępowania ESS-ERIC zatwierdzone w stosownych przypadkach przez walne zgromadzenie.
2. O ile w niniejszym statucie nie przewidziano inaczej, terminy zdefiniowane w rozporządzeniach mają takie samo znaczenie w niniejszym dokumencie.
3. Odesłania do artykułów dotyczą artykułów niniejszego statutu.
4. Wszystkie nagłówki służą wyłącznie przejrzystości dokumentu i nie mają wpływu na strukturę ani interpretację statutu, chyba że z kontekstu wynika inaczej.
5. Odesłania do terminów w liczbie pojedynczej obejmują także odesłania do terminów w liczbie mnogiej i odwrotnie, a odesłania do płci dotyczą każdej płci.
6. Odesłania do jakiegokolwiek traktatu, rozporządzenia, dyrektywy, ustawy lub przepisu ustawowego obejmują wszelkie przepisy wykonawcze do nich i są traktowane jako odesłania do takiego traktatu, rozporządzenia, dyrektywy, ustawy, przepisu ustawowego lub przepisów wykonawczych, które zostały zmodyfikowane, zmienione, rozszerzone, skonsolidowane, ponownie przyjęte lub zastąpione i obowiązują w czasie przyjęcia statutu.
7. Tekst następujący po sformułowaniach "w tym", "w szczególności", "między innymi", "obejmuje" lub po podobnych słowach lub wyrażeniach należy interpretować rozszerzająco i w związku z tym nie ogranicza on znaczenia słów poprzedzających.
8. Wyrażenia "na piśmie" lub "pisemny" odnoszą się do zawiadomień przekazywanych pocztą, faksem, pocztą elektroniczną lub za pomocą dowolnych innych środków przekazywania tekstu w czytelnej i niezmienionej formie.
9. Każde odniesienie do jakiegokolwiek angielskiego terminu prawnego określającego działanie, środek odwoławczy, metodę postępowania sądowego, dokument prawny, status prawny, sąd, urzędnika lub dowolne pojęcie prawne lub przedmiot w odniesieniu do innej jurysdykcji niż jurysdykcja Anglii i Walii uznaje się za odniesienie do terminu najbliższego znaczeniowo angielskiemu terminowi prawnemu w tej jurysdykcji.
WKŁADY PAŃSTW
WKŁADY PAŃSTW ESS-ERIC (W EUR)
ROK | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 |
1 Zjednoczone Królestwo (państwo przyjmujące) | 1 000 000 | 1 000 000 | 742 630 | 764 909 |
2 Austria | 46 943 | 49 337 | 60 259 | 62 067 |
3 Belgia | 53 410 | 56 235 | 69 631 | 71 720 |
4 Bułgaria | 20 000 | 20 600 | 21 218 | 21 855 |
5 Cypr | 20 000 | 20 600 | 21 218 | 21 855 |
6 Republika Czeska | 33 845 | 35 367 | 41 280 | 42 518 |
7 Estonia | 20 000 | 20 600 | 21 218 | 21 855 |
8 Finlandia | 36 913 | 38 640 | 45 726 | 47 098 |
9 Francja | 204 877 | 217 787 | 289 111 | 297 785 |
10 Niemcy | 252 792 | 268 893 | 358 542 | 369 298 |
11 Irlandia | 35 745 | 37 393 | 44 033 | 45 354 |
12 Litwa | 20 000 | 20 600 | 21 218 | 21 855 |
13 Niderlandy | 75 994 | 80 323 | 102 355 | 105 426 |
14 Norwegia | 46 448 | 48 809 | 59 541 | 61 328 |
15 Polska | 50 408 | 53 033 | 65 280 | 67 239 |
16 Portugalia | 36 520 | 38 220 | 45 156 | 46 510 |
17 Słowenia | 20 000 | 20 600 | 21 218 | 21 855 |
18 Hiszpania | 122 728 | 130 168 | 170 074 | 175 176 |
19 Szwecja | 48 637 | 51 144 | 62 714 | 64 595 |
20 Szwajcaria | 54 740 | 57 653 | 71 558 | 73 704 |
Ogółem | 2 200 000 | 2 266 000 | 2 333 980 | 2 403 999 |
Nota wyjaśniająca do budżetu i wkładów rocznych na rzecz ESS-ERIC w latach budżetowych 2013-2017
1. Rok budżetowy ESS-ERIC rozpoczyna się w dniu 1 czerwca i kończy w dniu 31 maja.
2. Przedstawiony budżet został opracowany na pierwsze cztery lata funkcjonowania ESS-ERIC. Komitet sterujący ESS-ERIC zmierza do zapewnienia budżetu w wysokości 2,3 mln EUR rocznie na główne działania naukowe. Niższy budżet będzie dostępny, jeżeli w międzyczasie nie wszystkie państwa, które wyraziły zdecydowane zainteresowanie, będą mogły przystąpić do ERIC przed rozpoczęciem funkcjonowania w czerwcu 2013 r. W corocznych zwiększeniach budżetu zostanie uwzględniona 3-procentowa inflacja w łącznym budżecie w skali roku.
3. Na podstawie oczekiwanej liczby sygnatariuszy budżet przewidziany na pierwszy rok funkcjonowania wynosi 2,2 mln EUR (kwota ta zostanie zmniejszona, jeżeli nie wszystkie wymienione państwa złożą wymagany podpis w celu przystąpienia do ERIC). W przypadku przystąpienia kolejnych państw budżet zostanie zwiększony do 2,3 mln EUR bez zmiany wkładów dla istniejących członków (wkład nowych członków zostanie obliczony analogicznie do wkładu istniejących członków, dla każdego państwa oddzielnie, w celu określenia wymaganego od nich wkładu. Kwota wymagana od członków założycieli pozostanie bez zmian). Po osiągnięciu docelowej liczby członków przystąpienie każdego dodatkowego państwa spowoduje obniżenie wkładów dla wszystkich członków i obserwatorów, którzy wnoszą wkład wyższy niż podstawowa opłata członkowska (chyba że walne zgromadzenie uzgodni inaczej).
4. Roczne wkłady obliczono na podstawie procedur określonych w art. 17 niniejszego statutu w sposób następujący:
a) podstawową opłatę członkowską ustalono na poziomie 20.000 EUR w pierwszym roku funkcjonowania i w kolejnych trzech latach będzie ona korygowana o inflację wynoszącą 3 %;
b) Zjednoczone Królestwo jako państwo przyjmujące wniesie wyższy wkład, który uzgodniono na poziomie 1.000.000 EUR za dwa pierwsze lata, a następnie powróci do pierwotnego zobowiązania wynoszącego 700.000 EUR rocznie skorygowanego o inflację;
c) wkład wnoszony przez członków w wysokości wymaganego salda obliczonego zgodnie z PKB danego państwa w oparciu o dane Banku Światowego dotyczące PKB za 2009 r. Dotyczy to wyłącznie państw, które musiałyby wnieść wkład w wysokości co najmniej 20.000 EUR (z zaokrągleniem do najbliższych 100 EUR);
d) stopę inflacji w wysokości 3 % rocznie (łącznie) stosuje się od drugiego roku, z wyłączeniem wyższych wkładów Zjednoczonego Królestwa za dwa pierwsze lata (co oznacza, że wkłady państw innych niż Zjednoczone Królestwo zostaną zwiększone o nieco więcej niż 3 %);
e) na tym etapie przepisy prawa Szwajcarii i Norwegii nie pozwalają tym państwom na przyłączenie się do ERIC i uzyskanie statusu członka. Oba państwa będą uczestniczyły w charakterze obserwatorów i będą wnosiły obowiązkowy roczny wkład, jak określono w niniejszej nocie.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.320.44 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/700/UE w sprawie ustanowienia Europejskiego Sondażu Społecznego jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ESS-ERIC) |
Data aktu: | 22/11/2013 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2013 |
Data wejścia w życie: | 03/12/2013 |