Decyzja 2013/547/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2013/547/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2013 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012) 436 - C7-0229/2012) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 4 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0076/2013),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2011;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 7 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011 (COM(2012)0436 - C7-0229/2012) 8 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami instytucji 9 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 10 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2011 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 , w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 12 , w szczególności jego art. 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0076/2013),
1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2011 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu za rok 2011 Trybunał Obrachunkowy sformułował uwagi dotyczące zawierania umów z pracownikami czasowymi i kontraktowymi oraz wskazał pewne niespójności w wytycznych mających zastosowanie do zaszeregowania i rekrutacji pracowników; wzywa Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) do zadbania, by niespójności te się nie powtórzyły;
3.
odnotowuje odpowiedzi na uwagi Trybunału Obrachunkowego i przekazane informacje na temat aktualizacji wytycznych mających zastosowanie do zaszeregowania i rekrutacji pracowników;
4.
zauważa, że w 2011 r. EKES dysponował środkami na zobowiązania w wysokości 128.600.000 EUR (w 2010 r. 123.173.749 EUR), a wskaźnik wykorzystania wyniósł 95,4 %, czyli mniej niż w 2010 r. (98 %); zauważa, że wynika to głównie z decyzji Rady o nieprzyjęciu propozycji Komisji dotyczącej indeksacji wynagrodzeń za rok 2011; podkreśla, że budżet EKES jest czysto administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników instytucji, a pozostałą część - na budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne;
5.
popiera starania EKES o ograniczenie budżetu na 2013 r. przez utrzymanie go na poziomie z 2012 r., a tym samym zapewnienie zerowego wskaźnika wzrostu;
6.
odnotowuje fakt, że do rocznego sprawozdania z działalności EKES załączono uwagi dotyczące działań podjętych w reakcji na rezolucję Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za rok 2010; chce być informowany o środkach przyjętych przez EKES w celu przeprowadzenia szczegółowego przeglądu wydatków oraz o wynikach tych działań;
7.
w swoich rezolucjach z maja 2011 i 2012 r. dotyczących udzielenia absolutorium z wykonania budżetu EKES Parlament zwrócił się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, by informował go o przypadkach niewłaściwego administrowania w EKES; wyraża zaniepokojenie decyzją Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 6 listopada 2012 r. (skarga nr 2744/2009/(MF)JF), w której stwierdzono "bardzo poważny przypadek niewłaściwego administrowania" i zgłoszono zamiar przekazania decyzji przewodniczącemu Parlamentu, by rozważył on stosowność przedłożenia jej właściwej komisji parlamentarnej; odnotowuje fakt, że EKES zobowiązał się do zapobiegania podobnym sytuacjom na przyszłość i przyjął stosowne środki;
8.
gratuluje EKES reformy przepisów dotyczących zwrotów kosztów wypłacanych członkom, w tym zwrotu kosztów biletów za przejazd w oparciu wyłącznie o koszty rzeczywiście poniesione, i oczekuje, że Rada niezwłocznie zatwierdzi te przepisy; przypomina, że system ten powinien zacząć w pełni funkcjonować od początku kolejnej kadencji EKES;
9.
zauważa z zadowoleniem, że w 2012 r. wdrożono decyzję o opublikowaniu oświadczeń majątkowych członków EKES;
10.
wyraża zadowolenie ze ściślejszej współpracy między członkami EKES a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, zwłaszcza w odniesieniu do procedury udzielania absolutorium;
11.
z satysfakcją odnotowuje, że porozumienie o współpracy EKES i Komitetu Regionów umożliwi uzyskanie efektów synergii i przyniesie szacunkowe oszczędności rzędu 40 mln EUR; uważa, że interesująca byłaby aktualna ocena korzyści wynikających z tego porozumienia, gdyż powyższe dane pochodzą z roku 2005 i nie uwzględniają sytuacji w UE-27;
12.
gratuluje EKES i Komitetowi Regionów uzyskania certyfikatu EMAS i ISO-14001;
13.
zwraca uwagę na obowiązek podawania do wiadomości publicznej danych dotyczących zużycia energii i udziału energii ze źródeł odnawialnych; wzywa do informowania go w rocznym sprawozdaniu z działalności o zużyciu energii ze źródeł odnawialnych;
14.
z zadowoleniem odnotowuje wyniki uzyskane w dziedzinie tłumaczeń pisemnych po odnowieniu porozumienia o współpracy między EKES a Komitetem Regionów; zauważa jednak, że w 2011 r. w porównaniu z latami poprzednimi więcej tłumaczeń zlecono tłumaczom zewnętrznym; zachęca EKES do dalszych wysiłków na rzecz lepszego planowania w okresach spiętrzenia tłumaczeń pisemnych;
15.
popiera wnioski ze śródokresowej oceny porozumienia o współpracy administracyjnej między EKES a Komitetem Regionów; uważa, że potrzebne są pewne udoskonalenia, by zracjonalizować zasoby ludzkie we wspólnych działach i w działach tłumaczeniowych;
16.
proponuje przyjęcie środków prowadzących do ściślejszej współpracy przy zarządzaniu wspólnymi działami;
17.
wzywa EKES, by w sprawozdaniu rocznym podawał informacje o konkretnych oszczędnościach budżetowych wynikających ze stosowania porozumienia o wspólnych działaniach administracyjnych;
18.
chce być informowany o konsekwencjach budżetowych, jakie przyniesie korzystanie z sal do wideo-konferencji, które EKES dzieli z Komitetem Regionów, kiedy już zostanie wprowadzony system wideo-konferencji;
19.
odnotowuje działania podjęte przez EKES w celu wprowadzenia samooceny jego prac z pomocą Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej (EIPA);
20.
pozytywnie postrzega spadek wskaźnika zamówionych, a niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego z 12,3 % w 2010 r. do 8,9 % w 2011 r.; wyraża zadowolenie z powodu przekazania przez EKES tych bardzo pożytecznych informacji; zauważa jednak, że wskaźnik niewykorzystanych usług jest nadal wysoki, i zwraca się do EKES o wzmożenie starań na rzecz obniżenia tego wskaźnika; zwraca się do EKES o monitorowanie wprowadzonych zmian i przedstawienie szczegółowych informacji wyjaśniających, jakie środki są podejmowane w celu rozwiązania tego problemu;
21.
zaleca wprowadzenie systemu wspólnych zamówień usług tłumaczeniowych, co umożliwi dzielenie zamówień między instytucjami i przyczyni się do pełnego ich wykorzystania;
22.
wzywa EKES, by w rocznym sprawozdaniu podawał szczegółowe informacje o kosztach komunikacji oraz o wypływających z nich wnioskach;
23.
odnotowuje bardzo wysoki wskaźnik wykonania budżetu na komunikację, który w roku 2011 wyniósł 1.712.535 EUR; z zadowoleniem przyjmuje obniżenie tej kwoty na rok 2012 i 2013 do 1.597.200 EUR; gratuluje EKES wszystkich inicjatyw i wydarzeń organizowanych w celu propagowania jego działalności oraz tworzenia więzi między społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii; jest zdania, że EKES - podobnie jak pozostałe instytucje - może prowadzić skuteczną politykę komunikacyjną przy wykorzystaniu niższych środków;
24.
ubolewa, że w 2011 r. powstało niestosowne powiązanie między oficjalną stroną internetową EKES a prywatnym blogiem jej sekretarza generalnego, usunięte dopiero po incydencie, w którym zwrócono uwagę na komentarze zamieszczone na tym blogu; przypomina o znaczeniu oddzielenia informacji instytucjonalnych od prywatnych opinii urzędników;
25.
oczekuje, że w sprawozdaniu rocznym podawane będą informacje o tym, jak pracownicy EKES mogą korzystać z placówek przedszkolnych; zwraca uwagę na niespodziewane rozwiązanie umowy z Radą, która dotyczyła korzystania z jej placówek opieki nad dziećmi przez pracowników EKES, oraz zwraca się do Komitetu o zaproponowanie ewentualnych rozwiązań;
26.
oczekuje, że w sprawozdaniu rocznym EKES będzie podawał bardziej szczegółowe informacje o udostępnianiu pomieszczeń na posiedzenia organizowane przez zewnętrzne organizacje społeczeństwa obywatelskiego współpracujące z EKES; z zadowoleniem przyjmuje fakt podawania obszerniejszych informacji na temat korzyści i kosztów ponoszonych przez te organizacje, a także na temat sposobu ich selekcji; z zadowoleniem przyjmuje określenie precyzyjnych kryteriów wyboru organizacji i wydarzeń, które muszą mieć związek z Unią, nie mogą mieć celów komercyjnych ani politycznych oraz powinny podkreślać rolę EKES;
27.
popiera zalecenia z audytu wewnętrznego zapisane w załączniku B do rocznego sprawozdania z działalności EKES;
28.
docenia projekty opracowane z myślą o unowocześnieniu zarządzania dokumentami i infrastruktury informatycznej (IT); uważa, że reforma zarządzania dokumentami postępuje należycie i przyczyni się do poprawy wyników działalności EKES; ma nadzieję, że reforma systemu informatycznego przyniesie takie same rezultaty; zwraca się o przedstawienie tych projektów w sprawozdaniu z działalności za rok 2012.
1 Dz.U L 68 z 15.3.2011.
2 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
3 Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
4 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Dz.U. L 68 z 15.3.2011.
8 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 1.
9 Dz.U. C 344 z 12.11.2012, s. 1.
10 Dz.U. C 348 z 14.11.2012, s. 130.
11 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
12 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.308.126

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/547/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 17/04/2013
Data ogłoszenia: 16/11/2013