uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 161 ust. 3, art. 170 i art. 171 ust. 1 w związku z jego art. 4,
(1) W sekcji 2 rozdziału III rozporządzenia Komisji (WE) nr 1187/2009 2 ustanowiono przepisy w odniesieniu do pozwoleń na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach niektórych kontyngentów GATT. Doświadczenie związane z niektórymi spośród tych kontyngentów wykazało, że ze względu na stale zmieniające się warunki rynkowe, w szczególności wysoką niestabilność cen, zwiększenie konkurencji oraz zmiany kursów wymiany walut, które występują w długim okresie pomiędzy okresem składania wniosków o pozwolenie na wywóz ("wnioski o pozwolenie") oraz momentem wywozu, eksporterzy mogą nie mieć możliwości wykorzystania swoich licencji i w rezultacie stracić powiązane zabezpieczenia. Aby nie zniechęcać eksporterów do ubiegania się o udział w kontyngentach, do których odnoszą się terminy ustalone w porozumieniu z władzami Stanów Zjednoczonych, konieczne jest zmniejszenie stosowanej stawki zabezpieczenia, począwszy od roku kontyngentowego 2015.
(2) Art. 22 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1187/2009 stanowi, że w odniesieniu do kontyngentów otwartych przez Stany Zjednoczone wnioski o pozwolenie wymagają złożenia zabezpieczenia zgodnie z art. 9. Art. 9, stanowiąc część rozdziału dotyczącego ogólnych zasad w rozporządzeniu (WE) nr 1187/2009, określa mechanizm obliczania zabezpieczenia dotyczącego wywozu, który nie korzysta z preferencji handlowych przyznanych przez państwa trzecie. Biorąc pod uwagę doświadczenia związane z preferencyjnymi kontyngentami otwartymi przez Stany Zjednoczone, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi, szczególnie dla eksporterów, oprócz zmniejszenia stawki zabezpieczenia niezbędne jest także stwierdzenie, że cały art. 9 nie powinien mieć zastosowania do tych kontyngentów.
(3) W sekcji 3 rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1187/2009 ustanowiono warunki i procedurę, której podlegają eksporterzy wywożący mleko w proszku w ramach kontyngentu otwartego przez Republikę Dominikańską. Kontyngent został w pełni wykorzystany od momentu jego wprowadzenia do roku kontyngentowego 2010/2011, natomiast począwszy od roku kontyngentowego 2011/2012, suma ilości, których dotyczą wnioski, jest niższa od ilości przewidzianej w ramach kontyngentu.
(4) W celu maksymalizacji wykorzystania kontyngentu w kolejnych latach, konieczne jest dostosowanie zasad dotyczących kwalifikowalności, przedmiotowych ilości, okresów składania wniosków o pozwolenie oraz zabezpieczenia.
(5) Ponadto w celu zwiększenia dostępności kontyngentu dla eksporterów należy złagodzić wymagania dotyczące wcześniejszych minimalnych wyników handlowych, o których mowa w art. 28 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1187/2009.
(6) Aby kontyngent był wykorzystany w jak największym stopniu oraz w celu uproszczenia, maksymalne ilości, w odniesieniu do których mogą być składane wnioski o pozwolenie, określone w art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1187/2009, powinny zostać zwiększone do poziomów wielkości kontyngentów. Minimalna ilość, o którą mogą być składane wnioski o pozwolenie, powinna wynosić 20 ton.
(7) Długi okres, jaki upływa pomiędzy okresem składania wniosków o pozwolenie określonym w art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1187/2009, a rokiem kontyngentowym, podczas którego prowadzony jest wywóz, jak również znaczne wahania cen w sektorze mleczarskim i wzrost konkurencji na rynku mleka w proszku w Republice Dominikańskiej przyczyniły się do zwiększenia ryzyka dla eksporterów, którzy zachowują niewykorzystane lub częściowo wykorzystane pozwolenia, co powoduje utratę powiązanych zabezpieczeń. Należy zatem odłożyć w czasie składanie wniosków o pozwolenie z kwietnia na maj oraz ustanowić drugi okres przyznawania pozwoleń.
(8) Należy ponadto przewidzieć zmniejszenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 28 ust. 3, które zachęci przedsiębiorców do swobodnego składania wniosków o pozwolenie. Należy również wyraźnie stwierdzić, że aby uczynić preferencyjny kontyngent otwarty przez Republikę Dominikańską bardziej atrakcyjnym dla eksporterów, art. 9 nie powinien mieć zastosowania do tego kontyngentu.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1187/2009.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.275.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 990/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1187/2009 w odniesieniu do wywozu mleka i przetworów mlecznych do Stanów Zjednoczonych Ameryki i Republiki Dominikańskiej |
Data aktu: | 15/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 16/10/2013 |
Data wejścia w życie: | 19/10/2013, 01/07/2015 |