a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2009 ustanowiono niedyskryminacyjne zasady określające warunki dostępu do systemów przesyłowych gazu ziemnego w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego gazu.
(2) Dublowanie gazowych systemów przesyłowych w większości przypadków nie jest ekonomiczne ani efektywne. Konkurencja na rynkach gazu ziemnego wymaga zatem, aby wszyscy użytkownicy sieci dysponowali przejrzystym i niedyskryminacyjnym dostępem do infrastruktury gazowej. W dużej części Europy brak równego i przejrzystego dostępu do zdolności przesyłowych pozostaje jednak nadal główną przeszkodą w osiągnięciu prawdziwej konkurencji na rynku hurtowym. Także różnice w przepisach krajowych poszczególnych państw członkowskich utrudniają utworzenie właściwie funkcjonującego wewnętrznego rynku gazu.
(3) Nieefektywne wykorzystanie i ograniczony dostęp do unijnych gazociągów wysokociśnieniowych prowadzą do nieoptymalnych warunków rynkowych. Konieczne jest wdrożenie bardziej przejrzystego, wydajniejszego i niedyskryminacyjnego systemu alokacji ograniczonych zdolności w odniesieniu do unijnych wysokociśnieniowych sieci gazowych, tak aby umożliwić dalszy rozwój konkurencji transgranicznej oraz integracji rynkowej. Za opracowaniem takich zasad konsekwentnie opowiadają się zainteresowane strony.
(4) W celu doprowadzenia do skutecznej konkurencji pomiędzy dostawcami unijnymi i spoza Unii konieczne jest, aby mogli oni w sposób elastyczny korzystać z istniejących systemów przesyłowych do przesyłania gazu zgodnie z sygnałami cenowymi. Tylko dobrze funkcjonujący system wzajemnie połączonych sieci przesyłowych, które stwarzają wszystkim użytkownikom równe warunki dostępu, umożliwi swobodny przepływ gazu w całej Unii. Takie warunki przyciągną z kolei większą liczbę dostawców, co zwiększy płynność w centrach handlu gazem i przyczyni się do powstania skutecznych mechanizmów ustalania poziomu cen, a w efekcie zapewni godziwe ceny gazu oparte na zasadzie podaży i popytu.
(5) Celem niniejszego rozporządzenia ustanawiającego kodeks sieci dotyczący mechanizmów alokacji zdolności w systemach przesyłowych gazu jest ustanowienie niezbędnego stopnia harmonizacji w Europie. Do skutecznego wykonywania przepisów niniejszego rozporządzenia konieczne jest ponadto wprowadzenie systemów taryf spójnych z mechanizmami alokacji zdolności proponowanymi w niniejszym rozporządzeniu, aby zapewnić ich wdrożenie w sposób, który nie pogorszy sytuacji operatorów systemów przesyłowych w zakresie dochodów i przepływów pieniężnych.
(6) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 715/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 715/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do systemów przesyłu gazu ziemnego położonych na terytorium państw członkowskich w okresie obowiązywania odstępstw na mocy art. 49 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE 2 . Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do niewyłączonych zdolności w ramach istotnej nowej infrastruktury, która otrzymała zwolnienie na podstawie art. 32 dyrektywy 2009/73/WE lub dawnego art. 18 dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w zakresie, w jakim niniejsze rozporządzenie nie narusza takiego zwolnienia i z uwzględnieniem szczególnego charakteru połączeń wzajemnych w przypadku wiązania zdolności.
(7) Niniejsze rozporządzenie zostało przygotowane zgodnie z procedurą określoną w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Harmonizuje ono w większym stopniu przepisy określone w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, a także uzupełnia zasady mechanizmów alokacji zdolności i procedury zarządzania ograniczeniami odnoszące się do operatorów systemów przesyłowych, określone w pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 715/2009.
(8) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych i krajowych reguł konkurencji, w szczególności zakazu umów ograniczających konkurencję (art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) i nadużywania pozycji dominującej (art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Wprowadzane mechanizmy alokacji zdolności powinny zostać opracowane w taki sposób, aby zapobiegały sytuacji, w której zasilane rynki dostaw nie mogłyby funkcjonować.
(9) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla obowiązków użyteczności publicznej, które spoczywają na operatorze systemu przesyłowego, zgodnie z art. 3 dyrektywy 2009/73/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy 2009/73/WE.
(11) Krajowe organy regulacyjne i operatorzy systemów przesyłowych powinni mieć na uwadze najlepsze praktyki i starania w celu harmonizacji procedur zmierzających do wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Działając zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 4 , Agencja i krajowe organy regulacyjne powinny zapewnić wdrożenie w odpowiednich punktach połączeń międzysystemowych w całej Unii mechanizmów alokacji zdolności w najbardziej skuteczny sposób,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94.
3 Dz.U. L 176 z 15.7.2003, s. 57.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
5 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 1.