(Jedynie teksty w języku estońskim, łotewskim, litewskim i polskim są autentyczne)
(2013/498/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 8,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 , w szczególności jego art. 84,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Afrykański pomór świń jest wirusową chorobą zakaźną, zwykle śmiertelną, dotykającą świń domowych i dzików, powodującą poważne zakłócenia w handlu wewnątrzunijnym żywymi świniami i produktami pozyskanymi od świń oraz w wywozie tych zwierząt i produktów do państw trzecich.
(2) Występowanie afrykańskiego pomoru świń potwierdzono w Gruzji w 2007 r., a następnie choroba ta rozprzestrzeniła się do Federacji Rosyjskiej, gdzie odnotowano liczne ogniska tej choroby u świń i dzików na całym obszarze europejskiej części Rosji. W czerwcu 2013 r. Białoruś doniosła o potwierdzeniu ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń przydomowych w obwodzie grodzieńskim, około czterdziestu kilometrów od granicy z Litwą i w pobliżu granicy z Polską.
(3) Rozwój sytuacji związanej z afrykańskim pomorem świń w państwach graniczących z Unią Europejską stanowi bezpośrednie zagrożenie dla gospodarstw utrzymujących świnie na obszarze Unii, jako że wirus tej choroby może zostać wprowadzony do państw członkowskich graniczących z państwami trzecimi dotkniętymi tą chorobą za pośrednictwem dzików przechodzących z zakażonych obszarów na terytorium Unii lub za pośrednictwem pojazdów, którymi przewożono żywe zwierzęta lub paszę, bądź też w wyniku niedozwolonego wprowadzenia do Unii produktów pozyskanych od świń.
(4) Ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii jest wyższe w przypadku Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, co ma związek z występowaniem i rozwojem tej choroby na obszarach Białorusi i Federacji Rosyjskiej graniczących z tymi państwami, w związku z czym państwa te poinformowały Komisję i pozostałe państwa członkowskie o środkach, które zamierzają przyjąć w celu ochrony swojego terytorium i terytorium pozostałych państw członkowskich.
(5) Estonia, Łotwa, Litwa i Polska wprowadziły nadzór w celu wczesnego wykrywania afrykańskiego pomoru świń u dzików i świń domowych, a ponadto zwiększyły zakres działań uświadamiających oraz poziom gotowości w ramach planów awaryjnych opracowanych zgodnie z dyrektywą Rady 2002/60/WE 3 , by zapewnić szybką reakcję na wypadek wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń na ich terytorium. Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzenienia się choroby na swoje terytorium, Litwa, która jest bezpośrednio zagrożona obecnością afrykańskiego pomoru świń na obszarach przygranicznych w Białorusi, zamierza ustanowić wzdłuż granicy z Białorusią strefę buforową o szerokości 10 kilometrów, w której obniży zagęszczenie podatnych organizmów żywicielskich, propagując ubój świń i zapobiegając odnowie populacji świń w gospodarstwach.
(6) Dziki przechodzące przez granicę między państwami trzecimi dotkniętymi chorobą a UE stwarzają ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii, zwłaszcza na obszarach o intensywnej działalności rolniczej, na których uprawy przyciągają dziki. Aby ograniczyć wspomniane ryzyko i w oparciu o istniejące wstępne wyniki badań naukowych w zakresie skuteczności stosowania repelentów składających się z syntetycznych substancji zapachowych, które to wyniki wskazują na dość znaczną skuteczność utrzymującą się przez stosunkowo długi okres, Litwa zamierza zastosować takie repelenty na niektórych obszarach swego terytorium położonych w pobliżu wschodniej granicy w charakterze krótkoterminowego środka zmniejszającego ryzyko, aby tym sposobem zapobiec wchodzeniu dzików na pola z kukurydzą i innymi uprawami.
(7) Jednym ze środków ostrożności w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Unii jest czyszczenie i odkażanie pojazdów, które potencjalnie zetknęły się z wirusem afrykańskiego pomoru świń. Dlatego też w decyzji wykonawczej Komisji 2013/426/UE 4 ustanowiono pewne środki mające na celu zapobieżenie wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi i Federacji Rosyjskiej do Unii, a także przewidziano, by pojazdy, którymi przewożono żywe zwierzęta i paszę, a które są wprowadzane na terytorium Unii z obszarów zakażonych, były odpowiednio czyszczone i odkażane oraz by fakt dokonania czyszczenia i odkażenia był odpowiednio udokumentowany.
(8) Mimo przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 5 ryzyka wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii za pośrednictwem osobistych przesyłek zawierających produkty wieprzowe, przesyłanych pocztą lub zawartych w bagażu podróżnych przybywających zwłaszcza z Białorusi i Federacji Rosyjskiej, nie można zostać za nieistotne, w związku z czym konieczne są dodatkowe kontrole w miejscach wprowadzenia.
(9) Ponadto o ryzyku wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń i związanych z tym konsekwencjach powiadomić należy za pomocą kampanii uświadamiających skierowanych do szerokiego spektrum zainteresowanych stron, w tym lekarzy weterynarii, rolników zawodowych i niezawodowych, kierowców ciężarówek, agentów celnych, pasażerów i opinii publicznej.
(10) W pierwszym tygodniu sierpnia 2013 r. Estonia, Łotwa, Litwa i Polska przedstawiły opracowane przez siebie plany oraz wstępne oszacowania kosztów wprowadzenia środków nadzwyczajnych na obszarach uznanych za zagrożone wprowadzeniem afrykańskiego pomoru świń z Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Potrzebne jest wsparcie finansowe i personel, by zapewnić realizację działań w zakresie nadzoru przewidzianych w przedłożonych planach. Komisja zbadała te plany pod kątem wkładu finansowego Unii i uznała, że są one zgodne z dyrektywą 2002/60/WE.
(11) Działania podejmowane przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę w celu bezpośredniego obniżenia ryzyka wprowadzenia choroby do Unii, a mianowicie czyszczenie i odkażanie pojazdów, powinny być współfinansowane w wymiarze 100 %.
(12) Dodatkowy nadzór prowadzony przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę na obszarach o wyższym ryzyku wprowadzenia choroby oraz działania podejmowane przez te państwa członkowskie w ramach kampanii uświadamiających powinny być współfinansowane w wymiarze 50 %.
(13) Działania podejmowane przez Litwę przy wykorzystaniu repelentów na określonych obszarach wysokiego ryzyka położonych w pobliżu wschodniej granicy tego państwa, mające na celu obniżenie ryzyka wprowadzenia choroby do Unii za pośrednictwem dzików powinny być współfinansowane w wymiarze 50 %. Szczególne działania podejmowane przez Litwę w celu ograniczenia zagęszczenia świń w pobliżu granicy z Białorusią powinny być współfinansowane w wymiarze 30 %.
(14) Z uwagi na pilny charakter środków, kwalifikowalne do wkładu finansowego Unii powinny być koszty poniesione przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę od dnia 2 lipca 2013 r., czyli dnia notyfikacji środków nadzwyczajnych.
(15) W art. 8 ust. 3 decyzji 2009/470/WE przewiduje się, że należy określić koszty kwalifikowalne oraz poziom wkładu finansowego Unii. Ze względu na konieczność uniknięcia nadmiernych wydatków z budżetu Unii należy ustanowić maksymalne kwoty odzwierciedlające rozsądne wypłaty z tytułu przeprowadzenia określonych działań w ramach nadzoru.
(16) Rozsądne wypłaty to wypłaty z tytułu zakupu sprzętu lub usług po cenach proporcjonalnych do cen rynkowych. W chwili obecnej konieczne jest zatwierdzenie szczególnych wkładów finansowych Unii dla Estonii, Łotwy, Litwy i Polski jeszcze przed przeprowadzeniem przez Komisję kontroli na miejscu.
(17) Wypłatę wkładu finansowego należy uzależnić od spełnienia dwóch warunków - rzeczywistej realizacji zaplanowanych działań i przedłożenia Komisji przez władze wszystkich koniecznych informacji.
(18) Jako że przedstawione przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę plany środków nadzwyczajnych w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi i Federacji Rosyjskiej zrealizowane w 2013 r. stanowią wystarczająco szczegółowe ramy w rozumieniu przepisów art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 6 , niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.272.47 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/498/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń w sąsiednich państwach trzecich |
Data aktu: | 10/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2013 |
Data wejścia w życie: | 12/10/2013 |