uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 4,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
(1) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 2 stanowi, że w roku budżetowym 2014 r. kwoty przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) muszą mieścić się w rocznych pułapach ustanowionych w ramach stosowania rozporządzenia, które ma zostać przyjęte przez Radę na podstawie artykułu 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi również, że korektę płatności bezpośrednich (dyscyplinę finansową) należy ustalić w momencie, gdy prognozy dotyczące finansowania płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, powiększone o kwoty wynikające ze stosowania art. 10c i 136 tego rozporządzenia, ale przed zastosowaniem jego art. 10a, bez uwzględnienia marginesu w wysokości 300.000.000 EUR, wskazują, że roczny pułap zostanie przekroczony. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Parlament Europejski i Rada musiały ustalić to dostosowanie do dnia 30 czerwca.
(2) Prognozy dotyczące płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, określone w projekcie budżetu Komisji na 2014 r., wykazują, że istnieje potrzeba dyscypliny finansowej. Projekt budżetu został sporządzony z uwzględnieniem kwoty dyscypliny finansowej w wysokości 1 471,4 mln EUR, w tym kwoty na poczet rezerwy na wypadek kryzysów w sektorze rolniczym. Należy zatem określić współczynnik korygujący odnośnie do płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(3) W dniu 25 marca 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 3 . Parlament Europejski i Rada nie ustaliły dostosowania do dnia 30 czerwca, jak przewidziano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. W związku z tym, zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, jeżeli do dnia 30 czerwca dostosowania te nie zostały ustalone, musi je ustalić Komisja.
(4) Rozporządzenie Rady określające wieloletnie ramy finansowe zgodnie z art. 312 ust. 2 Traktatu nie zostało jeszcze przyjęte. Dlatego ze względów zapobiegawczych do obliczenia korekty, o której mowa powyżej, należy wykorzystać roczny pułap w wysokości 44 130 mln EUR na rok budżetowy 2014, jak przewidziano w ramach porozumienia politycznego osiągniętego w dniu 27 czerwca 2013 r. między Parlamentem, prezydencją Rady i Komisją w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020.
(5) Zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 do dnia 1 grudnia 2013 r., na wniosek Komisji oparty na nowych informacjach znajdujących się w jej posiadaniu, Rada może dostosować współczynnik korygujący. W przypadku nowych informacji Komisja zaproponuje dostosowanie współczynnika korygującego jesienią, w związku z listem w sprawie poprawek do projektu budżetu na 2014 r., biorąc pod uwagę nowe dostępne informacje. Rada może wtedy dostosować współczynnik korygujący do dnia 1 grudnia 2013 r.
(6) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności w roku budżetowym (n + 1). Jednakże w przypadku przekroczenia tego terminu płatności państwa członkowskie mają możliwość realizacji, w pewnych granicach, zaległych płatności na rzecz rolników bez żadnych limitów czasowych. Takie opóźnione płatności mogą przypadać na następny rok budżetowy. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż te, wobec których obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, w celu zapewnienia równego traktowania rolników należy zapewnić, by współczynnik korygujący został zastosowany do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, dla którego obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dokonywana jest dana płatność na rzecz rolników.
(7) W porozumieniu politycznym w sprawie reformy WPR z dnia 26 czerwca 2013 r. postanowiono, że dyscyplina finansowa będzie miała zastosowanie do płatności bezpośrednich przekraczających 2.000 EUR. Ponadto przewiduje się również, że środki niewykorzystane (jeżeli dotyczy) na koniec roku budżetowego zostałby zwrócone rolnikom, którzy podlegają dyscyplinie finansowej w roku następnym. W celu zapewnienia spójności z roku na rok należy ustalać taki sam próg. Dyscyplinę finansową należy w podobny sposób zastosować w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013, by zapewnić spójność z tym, co zostało uzgodnione do zastosowania w przyszłości; w związku z tym należy przewidzieć stosowanie współczynnika korygującego wyłącznie w przypadku kwot przekraczających 2.000 EUR.
(8) Artykuł 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi, że w ramach stosowania harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 tego rozporządzenia do wszystkich płatności bezpośrednich przyznawanych nowym państwom członkowskim w rozumieniu art. 2 lit. g) wymienionego rozporządzenia, w odniesieniu do nowych państw członkowskich nie należy stosować dyscypliny finansowej do rozpoczęcia roku kalendarzowego, kiedy to poziom płatności bezpośrednich stosowany w nowych państwach członkowskich będzie co najmniej równy poziomowi płatności stosowanemu wówczas w innych państwach członkowskich. Ponieważ w odniesieniu do płatności w Bułgarii i Rumunii w roku kalendarzowym 2013 nadal stosuje się harmonogram przyrostów, w odniesieniu do płatności dla rolników w tych państwach członkowskich nie należy stosować współczynnika korygującego określonego w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 zostało dostosowane Aktem przystąpienia Chorwacji. Ponieważ Chorwacja podlega stosowaniu harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, w roku kalendarzowym 2013 współczynnika korygującego określonego w niniejszym rozporządzeniu nie należy stosować w odniesieniu do płatności dla rolników w Chorwacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.268.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 964/2013 w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 |
Data aktu: | 09/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2013 |
Data wejścia w życie: | 17/10/2013 |